Доповідь на тему "Робота з обдарованими дітьми. Форми та методи"

Про матеріал

Обдаровані, талановиті діти – це високий потенціал будь-якої країни, що дозволяє їй ефективно розвиватися й конструктивно вирішувати сучасні економічні та соціаль

Перегляд файлу

Робота із обдарованими дітьми. Форми та методи

 

       Одним із важливих напрямків діяльності вчителя в умовах загальноосвітньої школи є його робота з обдарованими учнями, яким властиві підвищені навчальні можливості. Такі учні характеризуються високим розвитком мислення, довготривалим запам’ятовуванням навчального матеріалу, добрими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, великою працездатністю.

         Обдаровані, талановиті діти – це високий потенціал будь-якої країни, що дозволяє їй ефективно розвиватися й конструктивно вирішувати сучасні економічні та соціальні завдання. У зв'язку з цим робота з обдарованими дітьми є вкрай необхідною. Молодший шкільний вік – період вбирання, накопичення та засвоєння знань, тому вчителі початкових класів повинні прагнути створювати розвиваюче, творче освітнє середовище, що сприятиме розкриттю природних можливостей кожної дитини. Саме тому впродовж багатьох років своєї педагогічної діяльності я займаюся розвитком і вихованням обдарованих дітей. Постійна й кропітка робота приносить свої плоди.

       Виходячи з власного досвіду роботи, я спробувала систематизувати свою роботу з обдарованими дітьми. Ось які основні компоненти роботи з обдарованими дітьми застосовую у своїй практичній діяльності:

1. Виявлення обдарованих дітей. Це одне з головних завдань сучасної школи та освітньої практики в умовах модернізації системи освіти. У початковій школі воно вирішується на основі спостережень, вивчення психологічних особливостей, мови, пам'яті, логічного мислення учнів і спілкування з батьками.

2. Розвиток творчих та інтелектуальних здібностей учнів на уроках. Вирішенню цієї задачі сприяє продумана методика навчання, призначена не тільки для передачі знань, але і для вироблення «вміння мислити».

       У своїй роботі на уроці часто використовую:

  • метод «вживання». Дозволяє учням за допомогою чуттєво-образних і розумових уявлень «переселитися» в досліджуваний об'єкт, відчути та пізнати його зсередини;
  • метод евристичних питань. Відповіді на сім ключових питань: Хто? Що? Навіщо? Де? Чому? Коли? Як? і їх всілякі поєднання породжують незвичайні ідеї та рішення щодо досліджуваного об'єкта;
  • метод помилок. Відшукування взаємозв'язків помилки з «правильністю» стимулює евристичну діяльність учнів;
  • метод «якби...». Допомагає дітям намалювати картину або скласти опис того, що станеться, якщо у світі щось зміниться. Виконання подібних завдань не тільки розвиває уяву, але й дозволяє краще зрозуміти пристрій реального світу;
  • «Мозковий штурм» (А. Ф. Осборн). Дозволяє зібрати велику кількість ідей в результаті звільнення учасників обговорення від інерції мислення та стереотипів.

Розвиток здібностей у позаурочній діяльності

Дуже важливі для розвитку обдарованості молодших школярів предметні олімпіади, інтелектуальні марафони, різноманітні конкурси та вікторини, словесні ігри та забави; різнотематичні проекти, рольові ігри; індивідуальні творчі завдання.

      У своїй роботі я передбачаю реалізацію таких основних напрямів роботи:

1. Діагностика психологічних особливостей школярів за допомогою спеціальних методик. Виявлення учнів, схильних до різних видів діяльності, визначення рівня розвитку розумових операцій, пам'яті, мовлення учнів.

2. Ігри на розвиток психічних процесів. Формування більш високого рівня розвитку через систему спеціальних вправ.

3. Організація самостійної діяльності учнів на уроках шляхом ускладнення змісту завдання. Розвиток пізнавальних здібностей до довготривалої інтелектуальної діяльності, навчання раціональним прийомам самостійної роботи.

4. Розвиток мовлення учнів засобом позакласного читання. Розвиток активного словникового запасу, збагачення світогляду.

5. Організація спільної діяльності учнів на уроці через організацію групових форм роботи, де кожен учень отримує можливість говорити, доводити, пояснювати.

6. Система додаткових творчих завдань. Розвиток вміння організовувати самостійну діяльність, працювати з додатковими джерелами інформації, в тому числі з мережею Інтернет.

7. Індивідуальна робота з обдарованими учнями за напрямами. Зацікавленість у більш глибокому вивченні предмета, участь в олімпіадах і конкурсах.

8. Участь у проектно-дослідницькій роботі.

        Обдарована, талановита дитина - це, перш за все дитина. Як і іншим дітям, їй потрібні ласка, любов, увага та допомога близьких. Створити середовище, що забезпечить успішний розвиток дитини, повагу його точки зору, цікавості, заохочення її інтересів, навіть якщо ці інтереси не завжди зрозумілі дорослим, - завдання педагогів і батьків. Завжди важливо знайти час радіти дитині.

      Обдарованій дитині потрібна і дисципліна, і можливість робити помилки і брати на себе відповідальність. Слід пам'ятати, що такі діти вже в дуже ранньому віці схильні до досить серйозних роздумів, цікавляться глобальними проблемами, про які часто говорять дорослі, встановлюють для себе високі критерії, прагнуть до досконалості, в будь-якому питанні доходять до самої суті.

Психологічний портрет обдарованої дитини

1. Виявляє цікавість до багатьох речей, постійно задає питання.

2. Пропонує багато ідей, рішень завдань, відповідей на питання.

3. Вільно висловлює свою думку, наполегливо, енергійно відстоює її.

4. Схильна до ризикованих дій.

5. Володіє багатою фантазією, уявою.

6. Має добре розвинене почуттям гумору, бачить гумор в ситуаціях, які можуть не здаватися іншим смішними.

7. Чутливі до краси, уважні до естетики речей.

8. Не конфліктна, не бояться, а іноді й прагне відрізнитися від інших.

9. Конструктивно-критичні, не приймають авторитарних вказівок без критичного вивчення.

10. Прагнуть до самовираження, творчого використання предметів.

         Якщо діти – національне надбання люблять країни, то обдаровані діти – її інтелектуальний творчий потенціал. Чим раніше вчитель виявляє творчі здібності у своїх учнях і зуміє створити для них умови для навчання, тим більше надій на те, що в майбутньому цими дітьми зможе пишатися весь світ.

        Робота педагога з обдарованими дітьми — це складний процес. Він вимагає від вчителя хороших, постійно оновлених знань в області психології та педагогіки, а також тісної співпраці з психологами, іншими вчителями, адміністрацією і батьками.

 

docx
Додано
28 січня 2020
Переглядів
4848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку