Доповідь
На тему: «Виховання у дітей морально-етичних норм поведінки – завдання сучасної педагогіки»
Вихователь:
Рой Д.О.
Саме дитячий садок має забезпечити фізичне, психічне, здоров'я дитини, її різнобічний гармонійний розвиток, набуття життєвого досвіду, стати своєрідним посередником між родиною та широким світом. У процесі морального виховання педагоги повинні засвоїти самі й навчати своїх вихованців правил людського співжиття:
— дотримання норм культурної поведінки;
— спілкування на основі добрих почуттів і взаємин;
— взаємна ввічливість;
— усвідомлення себе членом колективу і вміння добре поводитись у колективі;
— гуманізм, дисциплінованість, витримка, скромність, товариськість, чуйність;
— позитивна мотивація власної трудової діяльності;
— повага до праці товаришів і дорослих;
— бережливе ставлення до природи, шана до землі;
— дбайливе ставлення до речей.
Зміст усієї системи морально-правового виховання визначений програмами (чинними) виховання дітей дошкільного віку та Базовим компонентом дошкільної освіти.
А моральне виховання дітей передбачає:
— засвоєння та розуміння морально-правових норм;
— формування позитивного ставлення до морально-правових норм;
— виховання моральних почуттів;
— формування психологічних установок на соціально активну поведінку;
— подолання вад характеру та виправлення поведінки;
Процес засвоєння дитиною моральних норм може бути примусовим, а може — і саме це найкращий шлях — відбуватись як свідоме й гармонійне перетворення вимоги до неї у внутрішню настанову, яка з часом стане звичкою.
Стадії розвитку моральної свідомості:
1.Доморальний період (дитина слухається, щоб уникнути покарання).
2.Рівень конвенційної моралі (дитина прагне бути доброю, слухняною, очікуючи схвалення з боку авторитетних людей, відчуваючи сором перед їхнім
осудом).
3.Рівень автономної моралі (дитина віком 5-7 років уже здатна усвідомлювати відносність та умовність соціальних норм).
У психології є таке поняття, як «емоції», — це почуття, з яких складається емоційний світ дитини. А ставлення до людей, практичної діяльності й до самого себе називають моральними почуттями, і вони невід'ємні від норм моральної поведінки. їхнім джерелом є взаємини людей, спільна діяльність. Моральні почуття тісно пов'язані з формуванням у дітей чітких, зрозумілих, значущих уявлень про добро і зло права й обов'язки, правду і неправду, чесність, честь, відповідальність тощо.
Завдання педагогів — уже в дошкільному віці сформувати певні види моральних почуттів. А саме:
Зауважимо, що дитина лише тоді ставитиметься до інших з розумінням і повагою, коли відчуватиме повагу до себе самої. Авторитарні форми впливу гальмують її розвиток, живлять невпевненість у собі, перешкоджають формуванню самостійності та відповідальності.
Виховання малюка починається насамперед із виховання дорослого. Характер і якість виховання значною мірою залежить від особистості й педагога, його фахового рівня. Педагогічна майстерність — важлива умова оптимізації процесу морального розвитку дошкільнят.
Складові педагогічної майстерності:
— гуманізм (гуманістична спрямованість інтересів, ідеалів);
— фахові знання (знання психології, педагогіки, методики дошкільного виховання);
— педагогічні здібності (дидактичні, комунікативні, перцептивні);
— педагогічна техніка (вміння керувати своєю поведінкою та діяльністю, взаємодіяти з іншими людьми).