Причини неуспішності та успішності учнів початкових класів і шляхи їх подолання
Серед проблем, що постають перед сучасною освітою, є одна, яка щодня набуває все більшої актуальності. Це проблема неуспішності учнів. Учителі не припиняють скаржитися на небажання навчитися та недисциплінованість учнів. Стосунки між педагогами та школярами нерідко переростають у конфліктні. Школярі втрачають інтерес до навчання. Демотивацію ілюструє типова скарга вчителів: «Учні не хочуть учитися, батькам байдуже, як навчаються їхні діти».
Причини неуспішності слабка воля, Недисциплінованість — 8%. слабке здоров‘я, втомлюваність — 9% низький рівень навичок навчальної праці — 18% негативний вплив сім'ї, однолітків — 13% великі прогалини у знаннях — 11% Негативне ставлення до навчання — 14% Слабкий розвиток мислення — 27 %; Неуспішність
• Існують відволікаючі фактори. Навколо вирує життя, існує безліч спокус (телебачення, Інтернет, комп'ютер). І тому коли школяр стоїть перед вибором між необхідністю робити потрібні, але не завжди захоплюючі домашні завдання та можливістю перегляду бойовика або «посидіти» в Інтернеті, то найчастіше перевагу він віддає останньому. Чому? Частина освітнього процесу та виховних функцій передана засобам масової інформації, де як новий суспільний ідеал пропонують молоді цінності відкритого демократичного суспільства, що на практиці є поки що суспільством споживання.
Причини відставання у навчанні поділяють на такі групи: Недоліки фізичного та психічного розвитку, недостатній рівень вихованості, недоліки в діяльності школи, негативний вплив атмосфери в сім'ї.
За ставленням до навчання можна виділити такі типи невстигаючих учнів: учні з гарним розвитком розумової діяльності, але з негативним ставленням до навчання; учні з недостатнім Розвитком розумової діяльності, що поєднується з позитивним ставленням до навчання; учні з недостатнім розвитком розумової діяльності та негативним ставленням до навчання.
Найскладніша група — учні третього типу. І саме їх стає все більше. В. Сухомлинський відзначав, що учні рано усвідомлюють розумову нерівність, а тому їхні навчальні неуспіхи формують низьку самооцінку, унаслідок чого вони відчувають себе в чомусь обділеними. У таких дітей формується демонстративність — риса, що пов'язана з потребою досягти успіху та прагненням привернути увагу оточуючих. Не маючи можливості самореалізуватись, самоствердитись у навчанні, вони прагнуть проявити себе неадекватною поведінкою, зовнішнім виглядом, хуліганськими вчинками. Не визнаючи навчальні завдання та «випадаючи» з процесу навчання, така дитина не може успішно навчатися. Тут треба формувати позитивну самооцінку на основі посильного матеріалу.
• Залежно від виду відставання у навчанні проводять відповідну навчальну роботу з учнями щодо його усунення. Подоланню епізодичного відставання сприяють: консультації з питань раціоналізації навчальної праці; посилення контролю за щоденною працею учнів; своєчасне реагування на окремі факти відставання, виявлення їх причин і вжиття оперативних заходів щодо їх усунення; індивідуальні завдання з вивчення пропущеного. Для подолання стійкого відставання з одного предмета чи предметів одного профілю необхідні: вдосконалення методики викладання предмета; доступне розкриття навчального матеріалу, розвиток мислення учнів; диференціювання завдань з усунення прогалин у знаннях; спеціальне повторення недостатньо засвоєних тем; заходи, спрямовані на розвиток інтересу до навчального предмета. Щоб подолати стійке і широкопрофільне відставання учнів, слід: вживати заходів щодо усунення епізодичного і часткового відставання; координувати дії всіх учителів з предметів, з яких учень не встигає.
Стимули навчання: 1. новизна навчального матеріалу; 2. незвичайність подавання; 3. практична значущість нових знань для життя; 4. суперечливість матеріалу; 5. оцінка; 6. створення ситуації успіху ; 7. використання ігрових моментів, конкурсів, змагань ; 8. робота в парах або групах; 9. гумористичні відступи; 10. чергування різних видів діяльності; 11. поважне ставлення до особи учня.
• Із самого початку організації занять з невстигаючим учнем украй важливо завоювати його довіру, переконати в тому, що єдиною метою занять є допомога у навчанні, і таким чином пробудити в ньому віру у власні сили, бажання працювати якнайкраще. • Методи і прийоми занять з такими учнями повинні бути різноманітними і водночас суто індивідуальними. • З учнями, які повільно засвоюють суть матеріалу, не відразу знаходять спосіб розв'язання задач, працюють більше, повільнішими темпами. Перевіряючи виконане завдання, від учня вимагають пояснення, просять розказати правило, навести відповідний приклад. З часом педагог пропонує новий вид роботи з поступовим ускладненням її від заняття до заняття.
• Подоланню неуспішності сприяють орієнтування педагогічного колективу на її профілактику, диференційований підхід до учнів, концентрування уваги на вдосконаленні методики викладання складних предметів, систематичне вивчення реальних навчальних можливостей учнів, ознайомлення вчителів з методикою подолання неуспішності, єдність їх дій, забезпечення внутрішкільного контролю за станом роботи з невстигаючими учнями. • Вирішальним у запобіганні й подоланні неуспішності учнів є належна підготовка вчителя до такого виду діяльності. Для цього він зобов'язаний: усвідомити державну значущість цієї проблеми; уміти встановити «діагноз захворювання» — причини неуспішності в кожному конкретному випадку; володіти методикою навчання таких учнів; підходити до них з «оптимістичною гіпотезою»; виявляти терплячість, доброзичливість.
• Спробуйте визначити причину неуспішності хоча б одного з ваших учнів. Переконайтесь у правильності свого вибору. Проведіть корекційну роботу з вихованцем, щоб через деякий час він міг із гордістю сказати: «Я здібний, я потрібний, я можу, я знаю, я володію!» • Умова успіху: дозовано, вимогливо, послідовно, із «легкістю» передавати учням знання та сприяти їх накопиченню. Уміти побачити й підтримати будь-який успіх учня.
Правила педагогічної гігієни
• Йди на урок із радістю, з уроку - з приємною втомою.
• Пам'ятай, що поганий лікар може забрати життя, поганий учитель — спопелити душу.
• Приходити на урок підготовленим означає точно знати: для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити й чи буде комусь від цього добре.
• Завжди кажи батькам найкращу правду з того, що ти знаєш.
• Свідченням найбільшого успіху педагога є посмішки на обличчях дітей.
• Якщо ти вмієш звичайнісінький факт подати як відкриття й викликати подив і захват в учнів, то можеш вважати, що половину справи вже зробив.
Вчитися - нелегка праця. Щодня доводиться відвідувати заняття, запам’ятовувати величезну кількість нової інформації, вести конспекти, відповідати на питання вчителів і писати контрольні роботи. А вдома навалюються домашні завдання, величезні параграфи з незавжди потрібною і зрозумілою інформації, маса письмових завдань, вірші, лабораторні, реферати. А якщо додати величезну кількість гуртків і репетиторів, то зовсім не дивно, що при такому графіку не багато школярів витримують такий ритм життя, хтось починає прогулювати уроки, не виконувати домашні завдання.
Причини успішності