Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 1 Основні терміни та їх визначення 3-1) булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:систематичність (повторюваність) діяння;наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого; {Частину першу статті 1 доповнено пунктом 3-1 згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 25 Права і обов'язки засновника закладу 2. Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа):здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;{Частину другу статті 25 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 26 Керівник закладу освіти 3. Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:{Частину третю статті 26 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;{Частину третю статті 26 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 26 Керівник закладу освітирозглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб тавидає рішення про проведення розслідування;скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;{Частину третю статті 26 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);{Частину третю статті 26 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;{Частину третю статті 26 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 30 Прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти Заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, зобов’язані забезпечувати на своїх веб-сайтах (у разі їх відсутності - на веб-сайтах своїх засновників) відкритий доступ до такої інформації та документів:правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;{Частину другу статті 30 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;{Частину другу статті 30 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;{Частину другу статті 30 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 53 Права та обов'язки здобувачів освіти 1. Здобувачі освіти мають право на:захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;{Абзац десятий частини першої статті 53 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);{Частину першу статті 53 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 53 Права та обов'язки здобувачів освіти 1. Здобувачі освіти зобов'язані: повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.{Частину третю статті 53 доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 54 Права та обов'язки педагогічних, науково-педагогічних інаукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу 1. Педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на:захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю. {Частину першу статті 54 доповнено абзацом двадцятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018} 2. Педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов'язані:повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування). {Частину другу статті 54 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 55 Права та обов'язки батьків здобувачів освіти 1. Батьки здобувачів освіти мають право: отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;{Абзац восьмий частини другої статті 55 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;{Частину другу статті 55 доповнено абзацом дев'ятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.{Частину другу статті 55 доповнено абзацом десятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 55 Права та обов'язки батьків здобувачів освіти 3. Батьки здобувачів освіти зобовязані : сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);{Частину третю статті 55 доповнено абзацом одинадцятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.{Частину третю статті 55 доповнено абзацом дванадцятим згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 64 Повноваження центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і наукиз урахуванням пропозицій центрального органу виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав і свобод людини та громадянина, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім’ї та дітей, розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу (цькування), порядок застосування заходів виховного впливу;{Частину першу статті 64 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}узагальнює та оприлюднює інформацію про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти;{Частину першу статті 64 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 65 Повноваження державних органів, до сфери управління яких належать заклади освіти 1. Державні органи, до сфери управління яких належать заклади освіти:сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;{Частину першу статті 65 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}Стаття 66 Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим2. Районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад:сприяють розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;{Частину другу статті 66 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 66 Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим2. Районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад:сприяють розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;{Частину другу статті 66 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2657-VIII від 18.12.2018}
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 73. Інститут освітнього омбудсмена4. Освітній омбудсмен відповідно до покладених на нього завдань має право:аналізувати дотримання законодавства стосовно учасників освітнього процесу, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування);за результатами розгляду звернень та/або проведених перевірок надавати рекомендаціїкерівникам та/або засновникам закладів освіти, органам управління освітою, державним органам,органам місцевого самоврядування, вимагати від них припинення порушення та/або відновлення порушених прав чи законних інтересів учасників освітнього процесу, спрямовувати до них подання про проведення службових розслідувань, повідомляти правоохоронні органи щодо виявлених фактів порушення законодавства;
Із законодавства про булінг Закон України “Про освіту” Стаття 76. Психологічна служба та соціально-педагогічний патронаж у системі освіти2. Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню), надання консультативної допомоги батькам, психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування). Соціально-педагогічний патронаж здійснюється соціальними педагогами. {Частина друга статті 76 в редакції Закону № 2657-VIII від 18.12.2018}
Критерій 1.2.1. Заклад освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Мета Питання. Форма проведення. Дата проведення. Відповідальний. Виконавець. Яким чином зафіксовано. Організаційні заходи щодо проведення антибулінгової політики закладу. Ознайомлення учасників освітнього процесу з антибулінговою політикою закладу. Антибулінгова політика закладу загальної середньої освіти» - План заходів для запобігання булінгу (цькуванню) та будь-яким проявам насилля. Педагогічна рада Адміністрація закладу. Члени робочої групи. Протокол педради, розміщення на сайті закладу Плану заходів для запобігання булінгу (цькуванню) та будь-яким проявам насилля, Статуту, Правил поведінки тощо. Наказ «Про затвердження Плану заходів для запобігання булінгу (цькуванню) та будь-яким проявам насилля» Затвердження та оприлюднення на сайті закладу. Вироблення антибулінгової політики. Вивчення ситуації щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу. Аналіз звернень, що надходять до психолога, керівника Нарада при директорі Психолог, адміністрація. Психолог. Аналітична довідка, протокол наради Виявлення основних чинників, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку в закладіАнкетування учнів («години психолога»), батьків (батьківські збори, ), вчителів (робочі наради) Психолог, адміністрація. Психолог, соціальний педагог. Аналітична довідка, протокол наради. Аналіз чинників, які найчастіше провокують булінг (цькування) у закладіЗбір інформації (банк даних/соціальний паспорт) про особливості контингенту (СЖО, етнічний склад, група «ризику» тощо) ЗВРПсихолог, соціальний педагог. Аналітична довідка/банк даних/соціальний паспорт. Формування єдиного бачення проблеми насильства, з’ясування потреб дітей тощо. Планування та проведення циклу тренінгів ЗВРПсихолог, соціальний педагог. Графік та матеріали тренінгів Комплекс заходів з планування та реалізації діяльності щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Розроблення Плану заходів для запобігання булінгу цькуванню) та будь-яким проявам насилля»Створення робочої групи. Наказ «Про створення робочої групи» Керівник. ЗВРНаказ про створення групи. Розроблення Плану заходів для запобігання булінгу цькуванню) та будь-яким проявам насилля»Засідання робочої групи (за напрямами) Відповідно до окремого графіка засідань. Члени робочої групи. Адміністрація закладу. План заходів для запобігання булінгу цькуванню) та будь-яким проявам насилля (затверджений та розміщений на сайті)Створення безпечного освітнього середовища. Спостереження за поведінкою учнів під час перерв; Наказ «Про затвердження графіка чергування адміністрації та вчителів під час перерв» Адміністрація закладу. ЗВРГрафік чергування вчителів під час перерв Наказ «Про призначення відповідального за функціонування системи відеоспостереження у закладі» (за наявності) Адміністрація закладу. Адміністрація закладу. Відеоспостереження за учасниками освітнього процесу. Контроль за відвідуванням навчальних занять Наказ «Про здійснення контролю за відвідуванням навчальних занять Постійно. Адміністрація закладу. ЗР, класні керівники. Журнал відвідуванням закладів учнями (класні журнали), звіти класних керівників щодо відвідуванням навчальних занять (щомісяця)Безпечний доступ до Інтернету; Наказ «Про призначення відповідального за функціонування сайту закладу, доступу до Інтрнету тощо»Серпень. Адміністрація закладу. Учитель інформатики, класні керівники. Спостереження за учасниками освітнього процесу
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Інформаційно-просвітницькі заходи Ознайомлення з Порядком звернення щодо булінгу чи інших видів насильства, Алгоритмом дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу (цькування)Засідання педагогічної наради. Серпень Адміністрація закладу. Психолог, соціальний педагог. Порядок звернення щодо булінгу чи інших видів насильства,Алгоритм дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу (цькування) розміщені на сайті закладу, протоколІнформаційно-просвітницькі заходи для учнів Лекції, тренінгові заняття, буклети, відеоролики тощо Протягом року. ЗВРПсихолог, соціальний педагог, класні керівники. Графіки лекцій, тренінгових занять, матеріали , висвітлення інформації на сайтіРозроблення / викори стання Інструкції для батьків, які допоможуть у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жертвою/ініціатором чи свідком булінгу (цькування)Наказ «Про затвердження Інструкції які допоможуть у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жертвою/ініціатором чи свідком булінгу (цькування)» Серпень-вересень. ЗВРПсихолог, соціальний педагогІнструкції які допоможуть у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жертвою/ініціатором чи свідком булінгу (цькування)» Інформаційно-просвітницькі заходи для батьків. Батьківські збори. ЛекціїПротягом року. Адміністрація закладу. Психолог, соціальний педагог, класні керівники. Графік проведення батьківських зборів,протокол, буклети, інформаційні матеріали, інструкції для батьків Інформаційно-просвітницькі заходи для працівників закладу. Самоосвіта (курси онлайн, опрацювання нормативної документації),засідання м/о класних керівників Протягом року. ЗВРПсихолог, соціальний педагог, адміністрація закладу. Плани самоосвіти, Сертифікати про проходження курсів, протоколи засідань м/о класних керівників
Критерій 1.2.3. Керівник та заступники керівника (далі- керівництво) закладу освіти, педагогічні працівники протидіють булінгу (цькуванню, іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви)Інформування здобувачів освіти про актуальність проблеми (інформаційні хвилинки, тренінги, ігри, буклети, стіннівки, тощо);Інформування працівників закладу (засідання «круглого столу», наради при заступнику директора з виховної роботи, м/о класних керівників);Розгляд на нарадах, засіданнях педагогічної ради питання щодо обізнаності педагогів із засобами протидії насильству в учнівському колективі та їх умінню протидії цьому явищу.
Критерій 1.2.3. Керівник та заступники керівника (далі- керівництво) закладу освіти, педагогічні працівники протидіють булінгу (цькуванню, іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви)https://courses.ed-era.com/courses/course-v1: Ed. Era-Studena+Inc+1/abouthttps://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1: MON+AB101+2019_T2/about. Навчання працівників (проходження курсів на базі СОІППО, онлайн курси, вебінари тощо)
Рекомендації до оформлення заяви Заява подається в довільній формі. Заяву слід писати державною мовою. Дотримуватися вимог до оформлення реквізитів. У заяві не допускати виправлень. Під час формулювання змісту заяви необхідно чітко вказувати прізвища. У заяві повідомляється про випадки булінгу (цькування), а саме: - обставини; - місце; - час; - яким чином здійснювався булінг (цькування); - вказуються відомості про потерпілого (жертви булінгу), кривдника (булера), спостерігачів (за наявності). Заяву зареєструвати у журналі реєстрації заяв із зазначенням дати та часу прийому заяви та П.І. П. того, хто її прийняв і зареєстрував
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)1. У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.2. Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти. 3. Скликається засідання Комісії.4. Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:– якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;– якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.5. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.5. Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Роль психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу мають:забезпечити профілактику та запобігання цькуванню;надавати консультативну допомогу батькам;давати психологічний супровід учням, які стали жертвами булінгу, були його свідками чи агресорами. Соціально-педагогічний патронаж здійснюють соціальні педагоги.
Яка роль батьків?Батьки мають право отримувати інформацію про надання соціальних та психолого-педагогічних послуг жертвам цькування, свідків булінгу чи самих агресорів;можуть подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки цькування стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу;зобов'язані сприяти у проведенні розслідування щодо випадків цькування і виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу в закладі освіти. ВАЖЛИВО: Запам'ятайте, що батьки теж є учасниками освітнього процесу, тому їх теж захищає цей закон.
Покарання за цькування. Доповненою статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що булінг (цькування), що вчиняється стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. Якщо цькування вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, то штраф становитиме від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин. Також передбачено, що неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів поліції про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇНаціональна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА»: 0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога) 0-800-500-335 та 116-123 (безкоштовно з міських телефонів), 386 – для абонентів Київстар, Водафон - 0-800-500-225 та 116-111 Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба: (044) 255 64 50, (044) 255 76 75 Єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги: Зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів)