Розвиток професійної майстерності педагога
в умовах нової соціокультурної реальності
Сучасна соціокультурна реальність вимагає від педагогів постійного підвищення свого рівня професійної майстерності. Причиною цього є поява нових технологій та розвиток інформаційного простору, завдяки яким наш світ постійно змінюється. Через це виникають нові виклики для професії педагога:
-
мати не тільки добрі знання свого предмета, але й вміти використовувати інформаційні технології,
-
бути гуманним, креативним та комунікабельним,
-
вміти аналізувати інформацію, обробляти її та використовувати для своєї професійної діяльності.
Сьогодні навчальний процес повинен бути адаптований до реалій життя під час пандемії та воєнного стану. Необхідними інструментами для роботи педагога стали комп’ютер та доступ до Інтернету. Щоб зробити навчальний процес більш цікавішим та ефективнішим, вчителі почали більше використовувати різноманітні програми, веб-ресурси, інтерактивні дошки, гаджети.
У своїй роботі використовуємо вебсервіс «Google Classroom», освітні проєкти «Всеосвіта» та «На Урок», онлайн-дошку «Padlet», онлайн-вебсервіси «LearningApps», «Wakelet», «liveworksheets», відеохостинг «YouTube».
Інтерактивною освітньою знахідкою стало використання у роботі асоціативної головоломки нового покоління «Кроссенс». Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». Головоломка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку критичного, креативного, логічного і творчого мислення учнів, бо є сучасним методичним прийомом візуалізації навчального матеріалу, який виконує такі функції:
- навчальну (сприяє засвоєнню навчального матеріалу);
- мотиваційну (забезпечує інтерес до навчальної теми);
- комунікативну (створює діалоги між різними учасниками навчального процесу);
- соціальну (пояснює причини і закономірності певного явища);
- розвивальну (сприяє розвитку логічного, творчого, образного мислення).
Ідея методу «Кроссенс» проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Але зазвичай потрібно встановити зв’язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8 8-7, 7-4, 4-1 («основа»), а також по центральному хресту між квадратами 2-5, 6-5, 8-5 и 4-5 («хрест»).
Метод «Кроссенс» можна поєднати із такими інтерактивними методами, як робота в малих групах; робота в парах, мозковий штурм, мікрофон.
Цікава освітня знахідка для уроків літературного читання – Піраміда твору (1. Ім’я героя. 2. Два слова, що описують героя. 3. Три слова, що описують місце події. 4. Чотири слова, що описують тему твору. 5. П’ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм. 6. Шість слів, що описують головну думку твору.)
Зручний та легкий в користуванні ресурс для вчителів для створення інтерактивних плакатів, конспектів занять, бібліотеки – Wakelet – відмінна освітня знахідка.
Розвиток професійної майстерності в умовах нової соціокультурної реальності під час війни подекуди важкий і непередбачуваний, але можливий. На жаль, військовий стан суттєво змінює умови навчання та виховання, а також викликає різні труднощі, що потребують від педагога додаткових зусиль та вмінь пристосовуватися до нових умов.
Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають громадянсько-патріотичне, духовно-моральне, військово-патріотичне виховання як основні складові національно-патріотичного виховання, як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть розвиток держави як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін та до виконання обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України. [1]
У зв’язку з цим потрібні нові підходи та шляхи до виховання патріотизму підростаючого покоління. Педагоги повинні враховувати і те, що Україна вже має величну культуру та історію, але нинішні суспільні процеси вимагають їх переосмислення. Це відкриває нові можливості для освітньої діяльності, яка передбачає розвиток патріотичних цінностей та знань про бойову славу української нації, захист державної незалежності.
Рушійною силою розвитку дитини є накопичення індивідуального досвіду у процесі взаємодії із дорослими. [2] Чітко організована активна та відповідальна діяльність дітей є незамінним виховним фактором. Тому останнім часом для виховання патріотизму підростаючого покоління почали широко впроваджувати проведення спеціальних подій. Спеціальні події – це явище громадського життя, що проводиться з метою притягнення уваги конкретної аудиторії до організації спільної діяльності. Сюди відносяться благодійні ярмарки, акції, конкурси, екскурсії тощо.
Активними учасниками спеціальних подій, які відбувалися у нашому ліцеї, стають учні початкових класів.
- Ярмарок вдячності і доброти на допомогу військовим ЗСУ нашої громади.
Учні всіх класів продавали вироби з національною символікою, виготовлені власноруч, солодощі, смачні страви, приготовлені вдома разом із батьками, фрукти, овочі й квіти. Ця спеціальна подія згуртувала жителів селища та вселила віру у світле майбутнє. Спільними зусиллями вдалося зібрати чималу суму: 17615 гривень. Кожна дитина, яка долучилася до благодійного заходу – чи виготовляла вироби, чи готувала смаколики, чи торгувала, чи брала участь у концерті – відчула свою причетність до наближення Перемоги.
- Виготовлення окопних свічок для потреб ЗСУ.
Завдяки школярам було зібрано потрібні матеріали: бляшанки, картон, віск та розпочато виробничий процес. Під керівництвом педагогів учнями було виготовлено близько сотні свічок, які у холодні дні допомагають нашим захисникам, що знаходяться в окопах.
- Оберіг для захисника.
До свята справжньої мужності, героїзму, відваги та на честь тих, хто нині захищає територію нашої країни від ворогів, молодші школярі виготовляли обереги. Сподіваємось, що вони, створені маленькими рученятами, зігріють воїнів душевним теплом, оберігатимуть їх від ворожих куль та допоможуть здобути перемогу і мир для нашої України.
- Мова – це зброя.
Під таким гаслом проходить у нашому закладі безстрокова акція «Геть суржик». В рамках, якої проходили квест "Пес Патрон та його друзі, на захисті української мови", КВК «Я люблю рідну мову», конкурс «Буде солов’їна – буде Україна!». Разом із сучасними, яскравими героями школярі виконували надзвичайно цікаві завдання, пов'язані зі знанням рідної мови. Ці спеціальні події стали доказом того, що українська мова – наш скарб, наша історія, те, без чого не може існувати Україна як держава.
- Вітання-підтримка.
До новорічних свят малювали листівки та писали вітання своїм рідним мамам, татам, дідусям, дядям. Творчі роботи дітей були передані захисникам, вітання-колажі надруковані в районній газеті «Край Кам’янецький».
Особливістю спеціальних подій є те, що вони повинні запам’ятовуватись учасникам, як щось унікальне, та привертати увагу ЗМІ. Ряд спеціальних подій, що проводилися у нашому закладі висвітлювалися на сторінках районної газети, інформація про їх проведення публікувалися на обласних сайтах.
Сьогодні надзвичайно важливо педагогам вдосконалювати свої навички з психологічної підтримки школярів, оскільки війна викликає почуття тривоги та страху. Цікавою та ефективною освітньою знахідкою для зняття тривожності стали дихальні практики стабілізації від української психологині Світлани Ройз. Адже дихання – це швидкий інструмент для заспокоєння. Простими вправами можна заспокоїти, взяти під контроль тривогу та прояви стресу.
Набір складається з 14 карток. На кожній намальовані різноманітні обʼєкти, рухаючись контурами яких потрібно робити вдихи й видихи. Стрілки задають напрямок руху, а також мають підписи, що потрібно робити – вдих чи видих. Так пальцем дитина може обвести весь зображений предмет і заспокоїтися завдяки одночасному виконанню дихальних вправ із довгими або коротшими вдихами й видихами.
Поряд із використанням освітніх знахідок педагоги постійно працюють над розвитком своєї професійної майтерності. Беруть участь у відеоконференціях та тренінгах, проходять курси підвищення кваліфікації ХОІППО, на освітніх платформах Prometheus , ЕдЕра, «УМІТИ»
Нещодавно на базі Староушицького ліцею пройшов Тренінг "Навчаємо. Оцінюємо. Змінюємо" (Оцінювання в НУШ) Наталії Рудніцької, вчителя-методиста, супер-фіналістки (ТОП 10) Національної премії «GLOBAL TEACHER PRIZE UKRAINE» (2018), громадської спілки «Освіторія». Під час якого педагоги отримали результати поглибленого розуміння засад Нової української школи, опрацювали інструменти для здійснення педагогічної діяльності в НУШ, удосконалили професійні компетентності вчителя НУШ.
Професійна діяльність педагога завжди була і буде насичена як звичними, так і незапланованими, мінливими ситуаціями, які потребують оперативного прийняття рішення. Удосконалення професійної майстерності – це передусім самоосвіта – безперервний процес розвитку та самовдосконалення. Це є основною формою розвитку професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності.
Література
-
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України та заходи щодо її реалізації до 2025 року (наказ МОН № 527 від 06.06.2022)
-
Ушинський К. Людина як предмет виховання // Твори: В 5 т. - К., 1980. - Т. 5.