Доповідь на педраді
"Використання технології ситуативного моделювання"
СУТНІСТЬ ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
Використання технології ситуативного моделювання
Освітній процес, в якому поєднуються процеси накопичення знань і процеси пізнання, творить людину, яка вміє діяти, співчувати, розуміти свою причетність до того, що відбувається навколо неї, розуміти інших, бути толерантною, відповідальною, накопичувати досвід розв’язання проблем, знаходження компромісу. Цей процес не простий і довготривалий. Інноваційні технології, що запроваджуються в освіті, допомагають в організації навчально-пізнавального процесу та орієнтуються на виховання особистості необхідної в сучасних умовах.
Одним із кроків підвищення ефективності уроку математики є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій навчання. Ефективними вважаю уроки математики з використання інтерактивних технологій навчання, які активізують процес особистісно-зорієнтованого навчання й унеможливлюють домінування одного учасника навчального процесу над іншим, для формування сильної особистості, здатної жити і працювати в безперервно змінному світі, яка може сміло розробляти власну стратегію поведінки, здійснювати етичний вибір і нести за нього відповідальність.
Від пізнавальної активності учнів під час вивчення шкільного курсу математики залежать результати знань, їх підготовка до роботи в сучасних умовах, до творчої діяльності. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при викладанні математики є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра. Розв’язанню цієї проблеми сприяє впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках математики. Саме вони ефективніше, ніж інші педагогічні технології, сприяють інтелектуальному, соціальному й духовному розвитку школяра.
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення математики є однією з проблем сучасної шкільної освіти. Це пов'язане, в першу чергу, із зниженням інтересу молоді до навчання в цілому, а також з підвищенням ролі математики в різних галузях суспільства. Інтерактивні технології навчання на уроках математики сприяють ефективному розвитку в кожної особи математичних здібностей, розвитку логічного мислення, системи загальнолюдських цінностей та загальноприйнятих норм поведінки, як на уроках математики, так і в житті; розвитку здатності цінувати знання та вміння користуватися ними; усвідомленню особистої відповідальності та вмінню об’єднуватися з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, розвитку здатності визнавати і поважати цінності іншої людини, формуванню навичок спілкування та співпраці з іншими членами групи, взаєморозуміння та взаємоповаги до кожного індивідуума, вихованню толерантності, співчуття, доброзичливості та піклування, почуття солідарності й рівності, формуванню вміння робити вільний та незалежний вибір, що ґрунтується на власних судженнях та аналізі дійсності, розумінні норм і правил поведінки.
В умовах інтерактивного навчання на уроках математики забезпечуються формування в його учасників передусім таких інтелектуальних умінь, як аналіз, порівняння, виділення головного, а також критичне мислення та здатність приймати відповідальні рішення.
1.1. СУТНІСТЬ ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
«Повноцінними є тільки ті знання, які дитина здобула власною активністю»
Йоганн Песталоцці Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається тільки шляхом постійної, активної взаємодії всіх учнів. Учитель і учень є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Учитель виступає як організатор процесу навчання, консультант. Результатів навчання можна досягти взаємними зусиллями учасників процесу навчання. Учні беруть на себе взаємну відповідальність за результати роботи. Суть такого навчання виголосив більше 2400 років тому ще Конфуцій: те, що я чую, я забуваю; те, що я бачу, я пам’ятаю; те, що я роблю, я розумію. Ці три прості твердження обґрунтовують потребу людини в активному навчанні.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Одним з видів інтерактивних технологій є технологія ситуативного моделювання. Тобто навчання у грі.
Модель навчання у грі – це побудова навчального процесу за допомогою включення у гру (передусім ігрове моделювання явищ, що вивчаються). Використання гри в навчальному процесі завжди стикається з протиріччям: навчання є завжди процесом цілеспрямованим, а гра за своєю природою має невизначений результат (інтригу). Тому завдання педагога при застосуванні гри у навчанні полягає у підпорядкуванні гри, визначеній дидактичній меті.
Ігрова модель навчання покликана реалізувати ще й комплекс цілей: забезпечення контролю виведення емоцій; надання дитині можливості самовизначення; надихання і допомога розвитку творчої уяви; надання можливості зростання навичок співробітництва в соціальному аспекті; надання можливості висловлювати свої думки.
Учасники навчального процесу, за ігровою моделлю, перебувають в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Учням надається максимальна свобода інтелектуальної діяльності, яка обмежується лише означуваними правилами гри. Учні самі обирають власну роль у грі, висуваючи припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв'язання, беручи на себе відповідальність на обране рішення. Вчитель в ігровій моделі виступає як: інструктор, суддя, тренер, головуючий, ведучий.
Як правило, ігрову модель навчання реалізую в чотири етапи:
Обов’язково використовую універсальні пам’ятки для учнів під
проведення гри (див. творчу роботу):
Вибір інтерактивних ігор досить великий, але в своїй діяльності використовую моделюючий. Кожна така гра відбувається за схемою:
1.2. МЕТОДИКА І ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
Під час проведення уроків математики та позакласних заходів можна використовувати такі форми ситуативного моделювання, як презентація, реклама, мікрофон, ток-шоу, рольові ігри, судові слухання тощо. Всі ці форми можна умовно розділити на чотири типи.
Стимуляційні або імітаційні ігри. Імітаційні ігри розвивають уяву та навички критичного мислення, сприяють застосуванню на практиці вміння вирішувати проблеми, а стимуляція дає можливість учням глибоко вжитися в проблему, зрозуміти її із середини.
Алгоритм діяльності вчителя:
Спрощене судове слухання. Технологія спрощеного суду дає можливість учням отримати спрощене уявлення про процедуру прийняття судового рішення, взяти участь у вправі, пов'язаній з аналізом, критичним мисленням, прийняттям рішень.
Алгоритм діяльності вчителя:
Громадське слухання. Мета застосування технології: моделювання суспільного слухання за допомогою імітаційної гри дозволяє учням зрозуміти мету і порядок слухань, а також ролі й обов'язки членів державних органів, комітетів, комісій. Крім цього, учні одержують практичний досвід у визначенні і поясненні ідей, інтересів і цінностей, пов'язаних із предметом слухання.
Алгоритм діяльності вчителя:
Розігрування ситуацій за ролями. (―Рольова гра‖, ―Програвання сценки‖). Мета рольової гри - визначити ставлення конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри, допомогти навчитися через досвід.
Алгоритм діяльності вчителя:
1. Сплануйте попередньо роботу та підготуйтесь:
2. Підготовка й тренування учнів:
Дуже важливим є розподіл рольової гри за часом.
Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків. Як правило, структура таких занять складається з п'яти елементів.
ВИСНОВКИ
«Якщо ви турбуєтесь про інших, не дозволяйте їм залежати від себе,
Адже насправді ви їм не допомагаєте, а завдаєте шкоди»
Джон Максвелл Технологія ситуативного моделювання – це побудова навчального процесу за допомогою включення у гру (передусім ігрове моделювання явищ, що вивчаються). Вона реалізує ще й комплекс цілей:
Учасники навчального процесу, за ігровою моделлю, перебувають в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Учням надається максимальна свобода інтелектуальної діяльності, яка обмежується лише правилами гри. Учні самі обирають власну роль у грі, висуваючи припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв'язання, беручи на себе відповідальність за обране рішення. Вчитель в ігровій моделі виступає як: інструктор, суддя, тренер, головуючий, ведучий.
Новітні підходи до організації навчання роблять навчальновиховний процес різноманітним, цікавим та ефективним. Спільна діяльність учнів у процесі освоєння навчального матеріалу означає, що кожний вносить свій внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. В умовах доброзичливості, взаємної підтримки учні одержують не тільки знання, але йде і розвиток пізнавальної діяльності, що переводить її на більш високі форми співробітництва. Для того, щоб учень добре навчався, він має бути постійно включений у процес роботи. Шляхом спілкування з учнями та учителем, він має говорити на уроці не один і не два рази, а постійно спілкуватися.
Спільна діяльність в організації та проведенні ігор сприяє об’єднанню колективу та формуванню спільної мети. Ігрові технології інтерактивного навчання (ситуативне моделювання), які цікавістю, емоційністю позбавляють дитину почуття суспільного відчуження, сприяють соціальному розвитку дитини. Таким чином діти вчаться працювати в колективі.
Під час активного навчання учень аналізуючи творче завдання, визначає потрібні для його виконання операції, послідовність дії, порівнює та визначає спільне й відмінне в способах реалізації аналогічних завдань, узагальнює способи його виконання. На основі таких розумових дій розвивається інтелектуальна сфера особистості. Крім того, у процесі виконання навчальних дій учням доводиться робити певні розрахунки. Вони навчаються використовувати знання з інших предметів (тобто здійснюються між предметні зв'язки); правильно поводитися в певних життєвих ситуаціях (додається універсальна пам’ятка дій для учнів при проведення математичних ігор); мова школярів збагачується новими словами, термінами, вони вчаться формулювати свою думку (додається універсальна пам’ятка математичного діалогу) що, у свою чергу, позитивно впливає на розумовий розвиток особистості. Вільне спілкування на уроці, висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих — необхідні умови, що забезпечують ефективність нових технологій.
Універсальна пам’ятка для учнів
Універсальна пам’ятка – математичного діалогу учнів
Універсальна пам’ятка для учнів
Універсальна пам’ятка для учнів
Універсальна пам’ятка для учнів
Універсальна пам’ятка для учнів
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Шкільний світ – 2006 рік №35
1