Презентація "Досліджуємо мову поезії Ірини Жиленко"

Про матеріал

Ця презентація допоможе учням 6 класу прочитати та проаналізувати поезії Ірини Жиленко з книги «Казки буфетного гнома» під чарівні звуки музики Миколи Лисенка. Презентація призначена для дистанційного навчання та самостійного здобуття знань учнями.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Деркач Наталіявчитель української мови та літератури. ХЛ № 159 м. Харкова. Харків - 2024 Зазираємо на вогник до Ірини Жиленкоr

Номер слайду 2

Любі друзі!Сьогодні на занятті ви:прочитаєте та проаналізуєте її поезії з книги «Казки буфетного гнома»;пригадаєте, який жанр літератури називають казкою та які її особливості;вдосконалите  навички виразного читання, вміння опрацьовувати ліричні твори;дослідите зв’язок поезій Ірини Жиленко з казками;висловите власні думки та враження з приводу текстів поезій, їх значення;Отримаєте насолоду від чарівної мелодії Миколи Лисенка.

Номер слайду 3

Оберіть емоцію на початку заняття!

Номер слайду 4

Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?Від кого залежить те, чи справдяться ваші очікування? Чи залежить це від вас? Як ви маєте діяти, щоб наше  заняття минуло якнайкраще?Почнімо!

Номер слайду 5

Ірина Жиленко Збірка творів для дітей «Казки буфетного гнома» Ірини Жиленко вийшла другом 1985 року і вміщувала у собі всього 9 поезій, з трьома із якими: «Жар-птиця», «Підкова» та «Гном у буфеті» ви познайомитесь сьогодні на занятті.

Номер слайду 6

Почнімо з гри. Переходьте за QR-кодом, щоб пограти з користю!. Або переходьте за посиланням, щоб пограти з користю!https://learningapps.org/display?v=pj7qm0fva24Ірина Жиленко

Номер слайду 7

Рухаємося далі!(вчимося чути мову віршів)«Жар-птиця»r

Номер слайду 8

Ірина Жиленко Поезія побудована як протиставлення доброго, світлого, радісного (жар-птиця) і злого, заздрісного, лютого (ґава). Події відбуваються в зимовий період, напередодні новорічних свят, коли кожний мріє про щасливу радість, здійснення всіх бажань, не звертаючи уваги на «люту скрекотняву» ґави. Джерело: https://dovidka.biz.ua/i-zhilenko-zhar-ptitsya-analiz «Жар-птиця»Жар-Птиця — у східнослов'янській народній творчості — казковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям; Жар-птиця - символ щастя, чогось величного, ідеального; чарівне перо Жар-Птиці завжди приносить удачу, щасливу долю, кохання.

Номер слайду 9

Завдання. Прочитайте поезію: «Жар-птиця»,переходьте за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=74 або переходьте за QR-кодом : «Жар-птиця»Ірина Жиленко

Номер слайду 10

Аудіокнига. Щоб прослухати поезію: «Жар-птиця»,переходьте за посиланням: https://youtu.be/2zboc0 Wh. Og. Q або тисни на картинку: «Жар-птиця»Ірина Жиленко

Номер слайду 11

Завдання: «Поділись своїми враженнями!»Запиши в зошит, яке враження справив на тебе цей вірш.«Жар-птиця»Ірина Жиленко

Номер слайду 12

https://padlet.com/nataliapapchenko70/padlet-b55h8o732u47uhi6 Поділись своїми враженнями й зі мною. Для цього перейди за посиланням або QR-кодом. Мені дуже важлива твоя думка!Ірина Жиленко «Жар-птиця»

Номер слайду 13

Завдання. Знайди серед роздрукованих матеріалів паспорт поезії Ірини Жиленко «Жар-птиця» і заповни його. Не забудьте зробити самоперевірку виконаної роботи.Ірина Жиленко «Жар-птиця»

Номер слайду 14

Ірина Жиленко «Жар-птиця»І вся вороняча оравазчинила люту стрекотняву:"Вона яскра-яскра-яскррава!Таку чужу нескромну птицютримать годитьсятільки в клітці!"Вже третій день — нема Жар-птиці.І людям посмутніли лиця. О, не сумуйте. Її нема,бо — розумієте? — зима. Жар-птиця ж — птаха екзотична,південна, до снігів незвична. Ну, от і простудилась трішки. Лежить вона терпляче в ліжку,п’є молоко, клює родзинки,чита "Барвінок" і "Мурзилку". Пішли на лад у неї справи.І скоро знов злетить вонана злість лихим, кульгавим ґавам,на новорічну радість нам!Сусідка моя — чарівниця —годувала надвечір родзинкамиу клітці золоту Жар-птицюз очима-намистинками.І як воно трапилось — хто його зна —та тільки дверцят не замкнула вона. Рвонулась на волю чудесна Жар-птиця,і враз освітиласьказково столиця. Летіла все вище, так гарно, так вільно,як в найзолотішім, найкращім мультфільмі... Дорослим і дітямяснішали лиця:"Як хороше житипід сонцем Жар-птиці!"І тільки ота трьохсотлітня ґава,яка себе називала Павою(старезна, без ока, та ще й кульгава),знайшла Жар-птицю непристойно яскравою.

Номер слайду 15

Перевірка. Дивись відповіді на наступному слайді!Ірина Жиленко «Жар-птиця»

Номер слайду 16

Паспорт поезії «Жар-птиця»Тема: зображення Жар-птиці, яка покинувши клітку принесла людям радість і щастя. Ідея: возвеличення краси екзотичного птаха, який робить всіх радісними, веселими; засудження заздрості, зла. Основна думка: у світі завжди протиставляється добро і зло, відбувається боротьба між цими силами, але всупереч усьому перемагає світле, радісне і щасливе. Ірина Жиленко «Жар-птиця»

Номер слайду 17

Художні засоби: Епітети: «золота, чудесна жар-птиця», «жар-птиця непристойно яскрава», «люта скрекотнява», «нескромна птиця», «лиха ґава»Метафори: «яснішали лиця», «освітилась казково столиця», «лиця посмутніли», «жар-птиця простудилася», «птаха чита», «справа пішла». Жанр: ліричний твір. Порівняння: «очі-намистинки»Паспорт поезії «Жар-птиця»Ірина Жиленко «Жар-птиця»

Номер слайду 18

Рухаємося далі!(вчимося чути мову віршів)Підковаr

Номер слайду 19

Завдання. Прочитайте поезію: «Підкова» . Переходьте за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=73 або переходьте за QR-кодом : «Підкова»Ірина Жиленко До речі, здавна існує повір’я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить людині щастя.

Номер слайду 20

Аудіокнига. Щоб прослухати поезію: «Підкова»,переходьте за посиланням: https://youtu.be/u5hk. MAi67p4 або тисни на зображення: «Підкова»Ірина Жиленко

Номер слайду 21

Завдання: «Поділись своїми враженнями!»Запиши в зошит, яке враження справив на тебе цей вірш.Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 22

https://padlet.com/nataliapapchenko70/padlet-b55h8o732u47uhi6 Поділись своїми враженнями й зі мною. Для цього перейди за посиланням або QR-кодом. Мені дуже важлива твоя думка!Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 23

Завдання. Знайди серед роздрукованих матеріалів паспорт поезії Ірини Жиленко «Підкова» і заповни його. Не забудьте зробити самоперевірку виконаної роботи.Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 24

Перевірка. Дивись відповіді на наступному слайді!Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 25

Паспорт поезії «Підкова»Тема: ображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю. Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 26

Художні засоби: Епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий», «золота підкова». Метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз протрюхикав», «розгубились в небі літаки», «літали, кричали, крильцями дрижали». Жанр: ліричний твір. Паспорт поезії «Підкова»Ірина Жиленко «Підкова»

Номер слайду 27

Рухаємося далі!(вчимося чути мову віршів)Гном у буфетіr

Номер слайду 28

Ірина Жиленко Твір не має вираженої сюжетної лінії, проте у ньому показано кілька ситуацій, що характеризують буфетного гнома з різних сторін ‒ знайомство з представниками старшого покоління, кілька століть клопотів і турбот (тобто гном живе дуже давно), ставлення до дітей і виховні моменти, особисті смаки й уподобання гнома. Традиційна для Ірини Жиленко сучасна віршована казкова замальовка. Казковий персонаж живе поруч з нами, у звичайному буфеті (або у фантазії ліричного героя).«Гном у буфеті»

Номер слайду 29

Ірина Жиленко Гном — міфологічна карликова істота, або підземний дух, що береже гірські скарби. У фольклорі багатьох європейських народів гноми відомі під різними назвами. Зазвичай вони описуються ростом з дитину, але наділеними надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. Вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівну зброю й інші предмети. Загалом — це добрий і працьовитий народ. Іноді гномом називають домовика - «хатнє божество», що опікується, допомагаючи й іноді шкодячи життю усієї родини, яка живе в одній хаті. Домовик уявлявся у вигляді маленького дідка, це був позитивний образ, символ добра і хатнього затишку. «Гном у буфеті»

Номер слайду 30

Завдання. Прочитайте поезію: «Гном у буфеті» . Переходьте за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3285 або переходьте за QR-кодом : Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 31

Аудіокнига. Щоб прослухати поезію: «Гном у буфеті»,переходьте за посиланням: https://youtu.be/r5 M44-g. Gv. LU або тисни на картинку: Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 32

Завдання: «Поділись своїми враженнями!»Запиши в зошит, яке враження справив на тебе цей вірш.Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 33

https://padlet.com/nataliapapchenko70/padlet-b55h8o732u47uhi6 Поділись своїми враженнями й зі мною. Для цього перейди за посиланням або QR-кодом. Мені дуже важлива твоя думка!Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 34

Завдання. Знайди серед роздрукованих матеріалів паспорт поезії Ірини Жиленко «Гном у буфеті» і заповни його. Не забудьте зробити самоперевірку виконаної роботи.Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 35

Ти знаєш, у нашому домі,в старому буфеті, давноживе мій добрий знайомий –старенький буфетний гном. Він знав ще дідуся хлоп’ям,а маму — малим дівчатком,гукав пустунам: "Ай-яй!",Слухняним давав шоколадки. Замкнувши буфет на гачок,золотить на свята сервізи. Багріє його ковпачокза склом серед вазочок різних. Він любить какао пить,смоктати м’ятні гостинці. Так довго і солодко спитьв старій музикальній скриньці. Навчився він чемних манерв одної маркізи з фарфору. Сказала маркіза: — Тепердружити із вами не сором. Ви просто — франтом, хочавтягніть у петлицю троянду.І прошу до мене на чай. Разом з цвіркуном-музикантом;Століття, і друге, і третє, —прислухайся! — чуєш? – завждиклопочеться гном у буфеті,бормоче, зітха, шарудить.І тупа, і плямка в куточку,і дзвонить в буфетні шибки.І в довгі засніжені ночінашіптує дітям казки. Гном у буфеті

Номер слайду 36

Перевірка. Дивись відповіді на наступному слайді!Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 37

Паспорт поезії «Гном у буфеті»Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома який у всі століття живе в реальній дитячій уяві. здійснилися всі бажання і мрії.Ідея:  возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії. Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки». Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Номер слайду 38

Художні засоби: Епітети: «старенький», «буфетний», «мʼятні», «чемні». Метафори: «цвіркун-музикант», «золотить… сервізи». Жанр: ліричний твір. Персоніфікація ‒ оживає «маркіза із фарфору» й навчає гнома манер. Паспорт поезії «Гном у буфеті»Ірина Жиленко «Гном у буфеті»Авторські неологізми ‒ «багрить», «франтом» ‒ похідне від «франт» і «фантом».

Номер слайду 39

Сьогодні на занятті…

Номер слайду 40

Оберіть емоцію в кінці заняття!

Номер слайду 41

На цій сторінці можна зазирнути в минуле та поспілкуватися з Миколою Лисенком, чия музика супроводжувала нас під час заняття в режимі реального часу. Щоб поспілкуватися, переходь за за QR-кодом

Номер слайду 42

ВІДПОЧИВАЄМО!Тисни на картинку!

Номер слайду 43

Рекомендовані джерела щодо кращого опанування теми. Авраменко О. Українська література : підруч. для 6 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — Київ : Грамота, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2617-ukralit-6-klas-zabolotnyi.html . Заболотний В. В. Українська література : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний, О. В. Слоньовська, І. В. Ярмульська. — Київ : Літера ЛТД, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2618-ukralit-6-klas-avramenko-2023.html. Калинич О., Дячок С. Українська література : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Олеся Калинич, Світлана Дячок; за редакцією проф. Юрія Ковбасенка. — Тернопіль : Астон, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2616-ukralit-6-klas-kalynych.html.

Номер слайду 44

Рекомендовані джерела щодо кращого опанування теми. Опанування творчого шляху Ірини Жиленко можна розпочати з кількох ключових джерел та етапів її життя і творчості: Біографія та ранні роки: Ірина Жиленко народилася в 1941 році в Києві. Вона рано втратила батьків і поєднувала навчання з роботою. Закінчила Київський державний університет імені Т. Г. Шевченка, працювала вихователькою, а пізніше – у редакціях газет і журналів​ (Вікіпедія)​​ (Ur-Lit )​. Творчий доробок: Жиленко є авторкою майже двадцяти поетичних збірок, серед яких "Соло на сольфі", "Автопортрет у червоному", "Вікно у сад", "Концерт для скрипки, дощу і цвіркуна", "Дім під каштаном", "Ярмарок чудес" та інші. Її поезія характеризується щирим ліризмом, національною структурою образного мислення та сполученням меланхолії з радістю життя​ (Portal Eksperiment)​​ (Ur-Lit)​.

Номер слайду 45

Рекомендовані джерела щодо кращого опанування теми. Тематика творів: Основними темами її поезії є природа, родина, доброта, любов і щастя. Вона також писала для дітей, створивши твори, такі як "Двічі по два дорівнює кульбабці", "Казки буфетного гнома" та інші. Жиленко часто використовувала казкові мотиви та образи, які оживляли навколишній світ​ (Вікіпедія)​​ (Ukr-Lit)​. Визнання та критика: Творчість Жиленко отримала високу оцінку від критиків за її ліризм і національну своєрідність. Вона також була лауреатом Державної премії України імені Т. Г. Шевченка за книжку "Вечірка у старій винарні". Критики відзначали її здатність поєднувати глибокий ліризм з простотою повсякденного життя​ (Portal Eksperiment)​.

Номер слайду 46

Рекомендовані джерела щодо кращого опанування теми. Спогади та мемуари: У своїх спогадах, виданих у 2011 році, Жиленко оцінює творчість в умовах радянської цензури та відзначає важливість літературної спадщини "шістдесятників", до яких вона належала. Вона підкреслює труднощі і виклики, з якими стикалася в той час​ (Вікіпедія)​. Для детальнішого ознайомлення з творчістю Ірини Жиленко можна звернутися до її біографії та критичних статей на таких ресурсах, як Вікіпедія, Українська літературна енциклопедія та інші літературні сайти​ ( Бібліотека української літератури Укр. Ліб)​​ (Portal Eksperiment)​.

Номер слайду 47

Використані джерела. Авраменко О. Українська література : підруч. для 6 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — Київ : Грамота, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2617-ukralit-6-klas-zabolotnyi.html . Заболотний В. В. Українська література : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний, О. В. Слоньовська, І. В. Ярмульська. — Київ : Літера ЛТД, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2618-ukralit-6-klas-avramenko-2023.html. Калинич О., Дячок С. Українська література : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Олеся Калинич, Світлана Дячок; за редакцією проф. Юрія Ковбасенка. — Тернопіль : Астон, 2023. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2616-ukralit-6-klas-kalynych.html.

Номер слайду 48

Використані джерела. Музичне оформлення Лисенко М. - Елегія ор 41 №3 URL:https://mp3.murzik.net/en/artist/2104843 . Ольга Богомолець. Я святкую життя (сл. Ірини Жиленко)URL: http://surl.li/upemt . Бібліотека української літератури. URL: https://www.ukrlib.com.ua/tvory/printit.php?tid=7110 . Сторінка «Ірина Жиленко» на facebook URL: http://surl.li/upeoq . Сторінка «Національний музей літератури України» на facebook URL: http://surl.li/upeqi . Картинки з мережі інтернет у вільному доступі без авторських прав.

Номер слайду 49

Бажаю успіхів у здобутті знань!Пам’ятайте, що ви кращі!Так тримати!

pptx
Додано
18 червня
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку