Вправа із ключемІменники ІІ відміни чоловічого роду поставте в Р. в. однини й запишіть у дві колонки: із закінченням -а (назви чітко окреслених предметів і понять, а також назви населених пунктів); із закінченням -у (назви нечітко окреслених предметів і понять). Стимул, кут, смичок, сум, вівторок, атом, світ, талант, липень, отвір, скат (риба), Сибір, успіх, Конотоп, Тянь-Шань (гори), брат, сніг, Сенегал (країна), кит, пес, нюх. Ключ. Підкресліть другу літеру в кожному слові. Вислів Цицерона: «Потрібно не лише опанувати мудрість, а й … ».
Розподільний диктант. Розподіліть іменники І, ІІ, ІІІ відміни. Жирафа, єнот, бурхливість, любов, тополя, димар, небо, активність, тиша, гордість, епізод, яворина, обізнаність. Ключ. У словах підкресліть першу літеру; у першому слові першої колонки та другому слові другої колонки підкресліть першу і другу літери. Прочитайте вислів Сенеки. У вислові розставте розділові знаки.
1. Чи в кінці основи є лише один приголосний звук? Так Ні 2. Чи цей звук — губний або [р]?2. Чи перед кінцевим приголосним є звук [р]? Так Ні Так НіСтавимо апостроф:кров'ю, матір'ю. Подвоюються приголосні: сіллю, піччю. Ставимо апостроф:верф'ю. Приголосні не подвоюються: радістю, жовчю, Керчю. Як правильно написати закінчення орудного відмінка однини іменників III відміни
Пояснювальний диктант. Запишіть речення. Визначте відмінки іменника мати, і виділіть відмінкові закінчення.1) Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А. Малишко). 2) Ходімо зараз до матері, нехай вона втішиться, що має таку добру дитину (М. Коцюбинський). 3) Леся задумала вишити сорочку своїй хрещеній матері, що дуже її любила та пестила (О. Косач-Кривенюк). 4) Чого тільки не насадить наша невгамовна мати (О. Довженко). 5) Маю я святе синівське право з матір'ю побуть на самоті (В. Симоненко). 6) Матері забуть не можу (П. Тичина).
Творча робота. Підготуйте розповідь з описом: «Найрідніша людина», «Риси, які я найбільше ціную в матері/людях». Використайте подані іменники III відміни в різних відмінках. Мати, гордість, честь, чесність, вимогливість, людяність, гідність, любов, велич, радість, скромність, працьовитість, мудрість, фальш, наполегливість, майстерність, дисциплінованість.
Дослідження-обґрунтування. Прочитайте. Подумайте, чому в одних словах у закінченнях давального, орудного й місцевого відмінків пишемо а, а в інших – я.1) Низький уклін усім матерям. 2) Ми пишаємося матерями-героїнями. 3) За час навчання ми побували в багатьох подорожах. 4) Літо запам'яталося цікавими подорожами. 5) У тінях дерев ховаємося у спеку. 6) Ночами мені мама співала колискові.
Вправа з ключем у групах. Іменники ІІІ відміни поставте в О. в. однини і запишіть у три колонки: 1) з подвоєнням букв (подвоюються м’які зубні й пом’якшені шиплячі між голосними); 2) без подвоєння букв; 3) з апострофом.І. Совість, важливість, кров, твань, вісь, ожеледь, область, любов, єдність, роль, ціль, їдкість, емаль, мати, добрість, освіченість, легкість, мазь, ідейність. Ключ. Із перших букв слів перших двох колонок складеться закінчення вислову Саллюстія: «Будь-яка людина є … ».ІІ. Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, Об (річка), радість, гниль, старість, далеч, мати. Ключ. Із других букв складеться закінчення вислову В. Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі: …».
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}подвоєннябез подвоєнняапострофтваннюсовістюкров’ювіссюважливістюлюбов’юожеледдюобластюматір’юроллюєдністюціллюїдкістюемаллюдобрістюмаззюосвіченістюлегкістюідейністю{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}подвоєннябез подвоєнняапострофемаллюзніяковілістюкров’юподорожжюшерстюверф’юожеледдюсмертю. Об’югниллюжовчюматір’юдалеччювживаністюснастюрадістюстарістю. Ключ. В. Сухомлинський: «Треба тонко відчувати три речі: можна, не можна, треба». Ключ. Саллюстій: «Будь-яка людина є творцем своєї долі».
Розподільна робота. Розподіліть іменники І і ІІІ відміни. Воля, імовірність, пунктуальність, ікра, ідентичність, ера, ірреальний, мама, хоробрість, естетичність, осика, стабільність, казка, рішучість. Ключ. Підкресліть другу літеру в кожному слові. Прочитаєте продовження японського вислову: «Скромність – … ».
Материна любов. Одного разу до матері прийшли її діти. Усі вони сперечалися між собою і ніяк не могли вирішити: кого з них мама любить найбільше?От і вирішили запитати у матері. Мати мовчки взяла свічку, запалила її і почала говорити: «Ось, свічка — це я! Її вогонь – моя любов!»Потім вона взяла ще одну свічку і запалила її від своєї: «Це мій первісток. Я дала йому частинку свого вогню, свою любов! Хіба від того вогонь моєї свічки став меншим? Вогонь моєї свічки залишився таким як і був до цього...»І так мама запалила стільки свічок, скільки у неї було дітей. А вогонь її свічки залишався таким же великим і теплим... Якби вам потрібно було охарактеризувати мамину любов усього трьома словами, які б ви обрали?