Досвід роботи класного керівника над проблемою "Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання"

Про матеріал

Провідна ідея досвіду - виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, бути ввічливим, добрим і стійким - залежно від умов життя. На цьому зосереджуються зусилля всієї системи виховання, формування особи нового типу суверенної держави.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Тема досвіду

Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання

                                                                                                           Автор:

Класний керівник 8 класу Ганно-Опанлинського НВК І-ІІІ ст. Приазовської районної ради Запорізької області

                                Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,

                                яка проникає в усе, що пізнає, робить,  до чого прагне,

що любить і ненавидить людина, яка формується.

                                                             В.Сухомлинський

 Основне призначення класного керівника зумовлене сучасним завданням, яке ставить перед собою суспільство, - максимальний розвиток кожної дитини,  збереження її неповторності, розкриття її потенційних талантів та створення умов для нормального духовного, розумового та фізичного вдосконалення, виховання громадянина патріота своєї держави.

         Пріоритетним у вихованні підростаючого покоління вважаю патріотичне виховання учнів, тому велику увагу приділяю вихованню в них національної свідомості і рис громадянина-патріота.

Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу. На реалізацію яких видані аналогічні накази відділу освіти райдержадміністрації, підготовлено ряд методичних рекомендацій щодо організації  та удосконалення національно-патріотичного виховання учнів у школах району. 

Провідною ідеєю педагогічного колективу Ганно-Опанлинського НВК І-ІІІ ступенів є творчий пошук, спрямований на впровадження національних традицій, відродження української культури, звичаїв народу, утвердження патріотизму і національної гордості, виховання кращих моральних якостей людини, формування здорового способу життя. Тому і проблема, над якою я працюю:  «Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання». 

Педагогічне кредо: «Щастя для мене – виховувати різнобічно та гармонійно розвинену національно свідому, високоосвічену, життєво компетентну людину, здатну до саморозвитку та самовдосконалення».

Як класний керівник, прагну створити  таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе.

   Наказом МОНУ від 16 червня 2015 року № 641   затверджена Концепція національно-патріотичного виховання дітей  і молоді  і заходи щодо її реалізації, яка визначає нову стратегію цілеспрямованого і ефективного процесу виховання суб’єкта громадянського суспільства, громадянина-патріота України, визначає нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості.

Основні положення Концепції, всі вищезгадані нормативно-правові акти МОНУ є доброю основою для удосконалення та посилення національно-патріотичного виховання учнів у школі і в класі.

Патріотичне і громадянське виховання виступають як стрижневі,  найбільш актуальні серед виховних напрямів у плануванні моєї роботи з учнями 8 класу. Адже, щоб полюбити інших людей, потрібно спочатку полюбити себе. Тому я   навчаю учнів цінувати ,насамперед, себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил.

Патріотичне виховання є складовою частиною загального виховного процесу школи щодо формування учнів в високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, готовності до виконання громадянських, конституційних обов’язків. Для педагогічного колективу нашої школи патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.

Я  намагаюся, щоб мій клас став для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.

                  В класі  забезпечується системність патріотичного виховання, виховання у дітей національної свідомості, яка ґрунтується на національно-визвольних традиціях регіону. Проводяться різноманітні заходи патріотичного спрямування, години класного керівника,  присвячені датам державного календаря, пам’яті визначних подій історії України, заходи, спрямовані на духовну єдність поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку та людей з особливими потребами. Традиційними стали виховні години до Дня пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років, Дня пам’яті Героїв Крут, родинних свят,  свята Матері, Дня Святого Миколая. В рамках відзначення Міжнародного дня людей похилого віку та Дня ветерана, з метою посилення турботи про заслужених громадян  учні класу взяли участь в акціях «Милосердя», «Привітай ветерана»  тощо. Проведення бесід  з даної тематики, знайомство з історичним минулим та сьогоденням нашої країни, з подіями Євромайдану і бойових дій в зоні АТО на Сході України формують у школярів почуття гордості  та відповідальності за країну, в якій ми живемо.  Адже їм, сьогоднішнім школярам, належить будувати вільну незалежну державу і жити в ній. А тому від того, як вони працюватимуть у майбутньому, залежить і майбутнє України. Це примушує учнів міркувати над тим, що людині слід думати не тільки, як прожити самому особисто, але й відповідати за життя своєї держави.

Фундаментом формування в дітей сучасної національної свідомості на кращих прикладах мужності і звитяги, які проявили нині захисники Батьківщини, на героїці сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави стали Уроки мужності, проведені мною для учнів класу. Мої вихованці є учасниками  шкільних  свят, патріотичних акцій.

У складний для нашої країни час школярі виявляли свої найкращі патріотичні почуття, морально підтримуючи українську армію, брали активну участь у Всеукраїнських акціях «Підтримай дітей Сходу», «Напиши лист солдату», « Великодній кошик солдатам АТО».  В рамках акцій  зібрано допомогу для дітей-біженців та дітей, що проживають в зоні АТО у вигляді канцтоварів, одягу та взуття, шкільного приладдя, які були передані у зону АТО.

В навчальному закладі проведена  акція «Маки пам’яті», в ході якої учні 1-11 класів організовано виготовляли червоні маки.

В школі  проведено ряд заходів патріотичного спрямування за участю учасників АТО. Упродовж минулого навчального року проведені зустрічі із колишніми випускниками - воїнами АТО Зіборовим Віталієм, Волощенком Сергієм.

Національний патріотизм передбачає насамперед історичну пам’ять. Пам’ятаймо, хто ми, чиїх батьків і будьмо великими Українцями! Саме під таким гаслом проходить кожної весни на початку березня в нашій країні вшанування  пам'яті Великого Кобзаря – Тараса Шевченка. У школі, як і у всій країні, стало доброю традицією відзначати Шевченківські дні. Пам’яті Шевченка присвячуються виховні бесіди «Що ми знаємо про Шевченка?», конференції « Український рембрандт»,  «Шевченко серед нас», «Тарас Шевченко і Україна», тематичні лінійки «Стежинами життя та творчості Т.Г.Шевченка», конкурси малюнків до творів поета.

Рано чи пізно, проте  кожна людина осмислює своє минуле. Голодомор 1932-1933 рр. – страшна трагедія в історії нашої держави. Голод  забрав життя мільйонів людей. І щоб не поверталися такі події, ми маємо знати та пам’ятати про них. Щорічно у стінах школи проводиться лінійка жалоби до Дня пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій «Горять свічки в людських долонях…» Мої вихованці також  беруть участь у Всеукраїнській акції «Запали свічку».

На шляху до незалежності український народ завжди приносив у жертву своїх найкращих синів і дочок. Не останніми у цьому довгому списку стали герої Небесної Сотні. Саме вони зуміли рішуче стати до боротьби із злом, заплативши за перемогу надвисоку ціну – власне життя.

Чи можемо ми, живі, забути невинно убієнних? Ні!  Підтвердженням цього є вшанування героїв Небесної Сотні. В актовій залі школи пройшла урочиста лінійка - реквієм «Герої не вмирають. «Хай пам'ять всіх невинно убитих згуртує нас, живих, дасть нам силу та волю, мудрість і наснагу для зміцнення власної держави на власній землі, - звучали зі сцени слова ведучих. Під час заходу учні читали вірші, присутні переглядали відеосюжети, які були присвячені «Героям Небесної сотні », а закінчилась лінійка - реквієм хвилиною мовчання.

Сучасні діти України прагнуть бути освіченими, кваліфікованими, дисциплінованими, політично розвиненими та відданими Батьківщині. Тому моє завдання класного керівника - виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, уміння підкоритися товаришеві й наказати йому, бути ввічливим, суворим, добрим і стійким - залежно від умов життя . Мета виховання - сформувати веселу, бадьору, підтягнуту, здатну будувати й жити, і любити життя особистість. Вона повинна бути щасливою.

Найважливіша визначальна якість громадянина вільної держави - почуття відповідальності. Воно виховується з найбільшими труднощами, але зате, якщо сформовано,  то впливає прогресивно на суспільні звершення,.

Отже, завдання сучасних педагогів - удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатої, морально благородної особи.