Досвід роботи"Система роботи школиз підвищення професійної майстерності вчителів для розвитку інноваційного потенціалу як провідна педагогічна ідея креативної освіти"

Про матеріал

Удосконалення навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі пов'язане з необхідністю модернізації внутрішньошкільної науково-методичної роботи, її вдосконалення на інноваційній основі, залучення педагогів у творчу діяльність та дослідно-експериментальну роботу, сприяння розвитку творчого інноваційного потенціалу вчителя та креативного мислення, нового розуміння педагогічної творчості.

Перегляд файлу

 

Система роботи школи з підвищення професійної майстерності вчителів для розвитку інноваційного потенціалу як провідна педагогічна ідея креативної освіти

 

Мета проекту:

  •                 формування професійної компетентності педагогів шляхом опанування інноваційних технологій;
  •                 створення умов для розвитку творчого потенціалу вчителів;
  •                 прогнозування розвитку компетентності педагогів.

 

Завдання проекту:

  •                 планування системи управлінських дій, спрямованих на від слідкування та розвиток компетентностей педагога, прагнення до саморозвитку;
  •                 встановлення відповідності кваліфікаційної категорії та педагогічного звання;
  •                 розвиток кожного вчителя як творчої особистості, озброєної інноваційними технологіями;
  •                 залучення кожного педагога до опанування новими педагогічними технологіями;
  •                 формування професійної компетентності вчителя у сфері науково-методичної діяльності, розвиток інноваційного потенціалу;
  •                 поширення перспективного педагогічного досвіду вчителів школи через організацію семінарів, конференцій, публікації матеріалів у фахових виданнях;
  •                 надання дійової допомоги педагогам в удосконаленні їх фахової підготовки.

 

 

Прогнозований результат:

бюлетені, методичні збірки, публікації.

Ресурси:

людські, інформаційні, матеріально-технічні.

Учасники проекту: адміністрація та педагогічний колектив загальноосвітнього навчального закладу

База реалізації проекту: Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №130

Обґрунтування вибору проблеми:

Удосконалення навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі пов’язане з необхідністю модернізації внутрішньошкільної науково-методичної роботи, її вдосконалення на інноваційній основі, залучення педагогів у творчу діяльність та дослідно-експериментальну роботу, сприяння розвитку творчого інноваційного потенціалу вчителя та креативного мислення, нового розуміння педагогічної творчості.

Підвищення професійної майстерності педагога необхідно розглядати як форму педагогічної творчості – з одного боку, та як умову позитивного розвитку шкільної навчально-виховної системи – з іншого.

Методична робота сьогодні – це складна система найрізноманітніших форм і методів підвищення фахового рівня педагогів.

Отже, задля підвищення ефективності шкільної освіти, потрібно розглядати необхідність удосконалення науково – методичної роботи через призму моделі психолого-педагогічної компетенції вчителя у двох блоках: блоку знань та блоку умінь. При цьому, на підставі оцінки та самооцінки діяльності вчителя визначати нові методичні проблеми, що загалом створює певну циклічність та цілісність роботи всього педагогічного колективу школи.

  1.               Характеристика проекту:

За кінцевим результатом: ефективний - підвищення професійної кваліфікації вчителів; зростання якості знань учнів

За змістом: практичний - оновлення навчально – виховного процесу в школі; удосконалення організації науково – методичної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах

За кількістю учасників: стандартний  - розраховано на 50 – 100 вчителів школи, включно з членами адміністрації

За тривалістю: циклічний – етапи роботи коливаються від однорічного (вивчення новітнього перспективного педагогічного досвіду практикуючого вчителя) до п’ятирічних (в рамках атестації педкадрів)

За ступенем самостійності: місцевий – в рамках школи як продовження науково – методичної проблеми міського (районного) відділу освіти відповідно до задач обласних управлінь освіти

За характером контактів: ступеневий різнорівневий – за вертикаллю взаємодія всіх учасників освітнього процесу від МОН України до вчителя, до вчителя – початківця, від педагогічного працівника – до учня; за горизонталлю – між членами педагогічного колективу школи (мережі шкіл)

  1.               Термін реалізації проекту: безстроковий
  2.               Прогнозований результат: успішна злагоджена науково – методична робота вчителів навчального закладу з підвищення професійної майстерності педагогів та розвитку інноваційного потенціалу як провідна педагогічна ідея креативної освіти
  3.               План реалізації проекту:
  1.                 етап. Визначення науково-методичної проблеми
  2.                 етап. Організаційне забезпечення роботи над темою
  3.                 етап. Науково-методичне забезпечення
    1.                 етап. Формування передового педагогічного досвіду
    2.                 етап. Упровадження позитивного досвіду
    3.                 етап. Контроль за процесом та результатами
    4.                 етап. Узагальнення позитивного досвіду
    5.                 етап. Аналіз результатів роботи.

Школу можна удосконалювати тільки

удосконалюючи кваліфікацію вчителя.

Який вчитель – така школа.

Ян  Амос  Каменський

Успіх роботи сучасної школи значною мірою визначається рівнем підготовки учителя, його професіоналізмом, глибиною соціальних знань, загальною культурою. Сьогодні школі потрібен учитель з новим педагогічним мисленням, основами рефлексивної культури, орієнтований на реалізацію парадигми розвитку особистості, тому в педагогічній діяльності зростає необхідність нових підходів до організації науково-методичної роботи.

 Обираючи оптимальний варіант системи методичної роботи з педагогічними кадрами, ми спираємось на основні документи про школу. При цьому враховуємо: завдання, що стоять перед колективом в умовах роботи над ідеєю креативної освіти, результати діагностування професійної діяльності педагогів та результати роботи школи, накопичені традиції, порівняну ефективність різних форм методичної роботи, а також морально-психологічні умови.

Головним у методичній роботі є надання реальної, дієвої допомоги вчителям у процесі розвитку їх майстерності як сплаву професійних знань, навичок, вмінь та розвитку інноваційного потенціалу. Тому для підвищення ефективності функціонування системи методичної роботи з педагогічними кадрами ми керуємося вимогами, що витікають з об’єктивних закономірностей процесів підвищення професійної кваліфікації вчителів, а саме:

 – практичною спрямованістю;

 – науковістю, конкретністю;

 – системністю, систематичністю;

 – оперативністю, оптимальним поєднанням різних форм і методів цієї роботи.

 Методична робота – основний компонент цієї системи, так як здійснюється практично постійно і найбільш повно враховує запити та потреби педагогічних працівників, більш динамічно реагує на потреби педагогічної практики. Її зміст визначається як загальними цілями розбудови української національної школи так і конкретними завданнями, що виникають з реального стану професійної діяльності педагогів та школи.

Задачі методичної роботи:

- вивчення рівня освітньо-кваліфікаційного забезпечення навчально-виховного процесу;

- створення організаційних умов для безперервного вдосконалення фахової освіти, кваліфікації й професійної майстерності педагогів;

 - мотивація членів педагогічного колективу до реалізації науково-методичної теми, формування готовності вчителів до інноваційної діяльності;

 - вивчення змісту директивних документів, інструктивно-методичних листів, ознайомлення з сучасними досягненнями психолого-педагогічної науки, методикою викладання - предметів, сучасними інноваційними технологіями;

 - апробація та впровадження інноваційних освітніх технологій;

- системне проведення методичних заходів, спрямованих на опанування педагогічним колективом нових технологій навчання й виховання, на розвиток творчих можливостей педагогів; виявлення, вивчення, узагальнення та поширення перспективного педагогічного досвіду через учать у районних, міських методичних заходах та публікацію матеріалів у фахових виданнях.;

 - забезпечення умов для самоосвітньої діяльності педагогів;

- створення умов для гармонійного розвитку особистості педагога, учня;

- виявлення й підтримка обдарованого вчителя, школяра, стимулювання їхнього творчого потенціалу;

 - заохочення до науково-пошукової діяльності;

– підвищення науково-теоретичного та загальнокультурного рівнів учителів, їх психолого-педагогічної майстерності;

– оцінювання результатів методичної роботи за кінцевими показниками, які виражаються у підвищенні рівня знань, розвитку та вихованості учнів.

У КЗШ №130 школі працює 87 вчителів, які викладають різні предмети. З них: спеціалістів – 8%, вчителів І категорії – 7%, ІІ категорії – 8%, вищої категорії – 77%.

 

 


Перевіреною та результативною є така система методичної роботи з педагогічними кадрами.

 

Ми реалізуємо один із принципів методичної роботи – її творчий характер – створення своєї власної системи роботи з вчителями.

Одним із завдань методичної роботи є активізація творчих здібностей учителів. Сьогодення вимагає творчого вчителя.

  А тому організацію методичної роботи ми здійснюємо на діагностичній основі. Діагностика здійснюється на різних етапах діяльності педагогічного колективу: під час підготовки педагогічних рад, семінарів, атестації вчителів. Залежно від завдань, конкретної ситуації, ці анкетування мають відповідну форму і зміст, відображають той аспект роботи, який слід вивчити на даному етапі дослідження.

Результати діагностики дали можливість об’єднати вчителів у варіативні об’єднання:

 – молоді, малодосвідчені вчителі;

 – вчителі, що мають достатній рівень фахової підготовки і беруть активну участь у роботі теоретичних, психолого-педагогічних та семінарах-практикумах;

 – досвідчені вчителі

 

Процедура діагностики, сам процес і результати її, спрямовані на утвердження особистої гідності вчителя, на підвищення його авторитету, не тільки серед колег, а й серед учнів та батьків. Тому подальше впровадження психолого-педагогічної діагностики допомагає адміністрації школи планувати методичну роботу, створювати сприятливі основи для професійного зростання педагогічних працівників та ефективного вирішення завдань навчально-виховного процесу.


У своїй діяльності впроваджуємо такі форми методичної роботи:

 

Основою зазначених форм методичної роботи є робота педколективу над обласним науково-методичним проектом «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» та єдиною науково-методичною проблемою школи «Створення оптимальних умов творчого розвитку учасників педагогічного процесу, як провідної педагогічної ідеї креативної освіти», яка обрана               відповідно до обласного науко-методичного проекту та на підставі діагностики  потреб педагогічного та учнівського колективу. Робота над проблемою є тривалою, об’єднує педагогічний колектив, забезпечує діалектичний зв'язок з перспективним педагогічним досвідом, з проблемою над якою працює область,  реалізується через усі форми внутрішньошкільної науково-методичної роботи.

Дослідження єдиної науково-методичної теми - центральна ланка у науково-методичній роботі школи, а успішна її реалізація – це майбутнє розвитку закладу освіти.

Шляхами реалізації проблеми школи є: «Створення оптимальних умов творчого розвитку учасників педагогічного процесу, як провідної педагогічної ідеї креативної освіти» є:

  • професійно-педагогічне вдосконалення вчителів,
  • стратегія і тактика забезпечення творчого розвитку кожного учня


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________

 

Істотна роль у методичній діяльності належить методичним об’єднанням (предметним кафедрам), створеним з метою удосконалення уроку, пошуку нових педагогічних технологій, забезпечення науково-дослідницької роботи вчителів. Вони є структурним підрозділом школи, який здійснює науково-методичне забезпечення розвитку освітніх процесів у конкретних галузях знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота  в  МО спонукає вчителя до засвоєння змісту нових програм і технологій їх реалізації, ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних дисциплін і методик їх викладання, вивчення і впровадження перспективного педагогічного досвіду, вдосконалення навичок самоосвітньої роботи. Вона забезпечує надання вчителю кваліфікованої допомоги з теорії та практичної діяльності.

Важливе значення для підвищення професійної майстерності має самоосвіта.  Організація самоосвіти передбачає:

  • зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога;
  • систематичність і послідовність самоосвіти, постійне ускладнення її змісту і форм;
  • багатоплановий (комплексний) підхід до організації вивчення обраної теми з самоосвіти;
  • індивідуальний характер самоосвіти як найбільш гнучкої форми набуття педагогом знань;
  • гласність і наочність результатів самоосвіти в педагогічному колективі;
  • створення в школі умов для звернення педагогів до нових досягнень науки і передового педагогічного досвіду;
  • завершеність самоосвітньої роботи на кожному її етапі (доповіді, участь у семінарі, підготовка виступу, написання реферату, підготовка доповіді, участь у засіданні педагогічної ради, науково-практичній конференції та ін.).

Відповідно до методичної проблеми школи, проблеми над якою працює методичне обєднання, кожен учитель обирає для опрацювання індивідуальну тему з самоосвіти.

Одним із напрямків підвищення професійної майстерності вчителя є робота з молодими вчителями. 30%  членів педагогічного колективу пройшли шлях у стінах школи від молодого вчителя до вчителя вищої категорії.

У школі склалась певна система роботи з молодими вчителями, що сприяє адаптації молодих вчителів формуванню професійних умінь і навичок, які відповідають сучасним вимогам педагогічної науки і практики; підготовці молодих спеціалістів до засвоєння прийомів педагогічного дослідження та ідей і методів перспективного педагогічного досвіду; створення умов для розвитку професійної спрямованості та компетентності педагога.

Аспекти організації роботи з молодими вчителями:

  • діагностика педагогічної спрямованості;
  • наставництво;
  • самоосвіта;
  • відвідування уроків досвідчених колег;
  • участь у роботі школи молодого учителя.

Оновлення змісту і форм професійної діяльності педагогічних працівників розширює функції науково-методичної роботи. Окрім традиційних (освітньої, методичної, консультаційної, організаційної), все більшого значення набувають інформаційна, діагностична, аналітична, експериментальна, прогностична, науково-дослідна, інноваційно-впроваджувальна, експертна, видавнича діяльність.

Ми використовуємо як традиційні так і нетрадиційні форми методичної роботи, які спрямовані на максимальну активізацію практичної діяльності педагогів. Вони розширюють методичну роботу, роблять її динамічною, активно-творчою. Нарешті, більшість нетрадиційних форм методичної роботи носять інноваційний характер, у процесі їх використання впроваджуються інтерактивні методики.

Найчастіше впроваджуються такі нетрадиційні методичні технології: фестиваль педагогічних ідей, методична дискусія, методичний фестиваль; методичний аукціон, “мозковий штурм”, ярмарок педагогічної творчості; конкурс “Вчитель року”, ділова гра, рольова гра, педагогічний портрет творчого вчителя, дебати, панорама методичних знахідок, тренінги, «майстер-класи», створення порт фоліо, тощо.

Кожного керівника турбує результативність роботи закладу освіти, яка залежить від дієвості методичної роботи. Зробити дієвою методичну роботу в школі – це наше головне завдання.


Форми методичної роботи, які сприяють підвищенню професійної майстерності вчителів

 

 

Найбільш дієвими формами методичної роботи, що спонукають вчителя до науково-дослідницької діяльності є робота  творчих груп. У школі діє 4 творчих групи:

 - «Інноваційні технології креативної освіти»;

- «Здоров’я зберігаючі технології навчання, як чинник гуманізації освіти»;

- «Психолого - педагогічний супровід особистості в системі креативної освіти»;

- «Розвиток креативних здібностей учнів»;

У системі методичної роботи  творчі (проблемні) групи, у складі 8—10 добре теоретично підготовлених учителів, працюють над вирішенням актуальних проблем навчально-виховного процесу. Тривалість роботи творчої групи залежить від складності проблеми, над якою вона працює (один-два роки). Завершальним етапом роботи групи є підготовка методичних рекомендацій щодо ефективного вирішення досліджуваної проблеми.

Дієвим механізмом залучення педагогів до експериментальної діяльності є організація діяльності динамічних груп педагогів-однодумців – тимчасових об’єднань, організованих для розробки та впровадження конкретних проектів практики освіти, для проведення окремого дослідження, розв’язання окремої проблеми. В школі діють сьогодні такі динамічні групи вчителів:

- «Сучасний урок. Інтегроване навчання»;

- «Корекційна педагогіка. Створення умов для розвитку дітей з особливими потребами».

 Під час проведення методичних заходів (семінарів, педагогічної ради, конференції) ми утворюємо ініціативні групи, які вивчають конкретну проблему навчально-виховної та  методичної роботи, узагальнюють думки, щодо вироблення рекомендацій. Такі творчі об’єднання вчителів є  інноваційними формами методичної роботи.

Одним з аспектів методичної роботи в школі є вивчення, узагальнення та поширення перспективного педагогічного досвіду. Результативністю такої роботи є популяризація  ППД вчителів школи через освітянські видання, участь в обласних педагогічних ярмарках, проведення методичних заходів для вчителів школи, району, міста.

Продовжується співробітництво школи з науково-методичним видавництвом «Основа» м. Харків. За останні 5 років в предметних журналах було опубліковано методичні розробки 38 вчителів, 56 учителів школи взяли участь в обласній виставці педагогічних досягнень «Педагогічні здобутки освітян Дніпропетровщини».

Пропаганда перспективного педагогічного досвіду  вчителями КЗШ №130

 

 

 

 

 

 

З метою підвищення рівня психолого-педагогічної культури вчителя, володіння сучасними методами діагностики та корекції у школі працює постійно діючий психолог-педагогічний семінар «Технології розвитку креативності» (2010-2015 н.р.)  (Додаток №2)

Зростання професійної майстерності вчителя забезпечується його участю у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». Педагогічний колектив школи має досвід участі учителів у цьому конкурсі. За останні роки вчителі школи є призерами та переможцями міського та обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року».  У районному турі конкурсу взяли участь 18 вчителів, які посіли призові місця: 4 – І місця, 2- ІІ місця, 8-ІІІ місць. В обласному турі конкурсу брали участь 5 учителів школи, два посіли ІІ місце. Кожного року молоді вчителі школи беруть участь у районному конкурсі «Молодий вчитель – кращий за професією».

Підвищенню фахового рівня педагогічних працівників сприяє їх систематична атестація, яка проводиться з метою визначення відповідності педагогів посаді, яку вони обіймають, рівневі кваліфікації.  У ході атестації ми вивчаємо систему роботи вчителя, здійснюємо діагностичний моніторинг результативності роботи вчителя за 5 років його діяльності, визначення рейтингу творчого вчителя, який визначається не тільки адміністрацією, колективом школи але й районним відділом освіти.

 

Форми роботи з учителями в період атестації

 

Кваліфікаційна категорія

Групові форми

Індивідуальні форми

Спеціаліст ІІ категорії

Участь у шкільних та районних МО учителів - предметників, шкільних та районних методичних заходах.

Складання програми самоосвіти з проблеми, розробка уроків і позакласних заходів

Спеціаліст І категорії

Участь у роботі творчих груп, виступи з творчими звітами на засіданнях МО, участь у роботі семінарів, педагогічних конференцій тощо.

Проведення відкритих уроків, впровадження інноваційних технологій навчання, використання ІКТ, складання навчальних планів та індивідуальних програм, сценаріїв із методичної проблеми

Спеціаліст вищої категорії

Участь у роботі творчих груп, проведення конференцій, круглих столів, творчих звітів та творчих звітів та творчих портретів,

Узагальнення власного досвіду педагогічної діяльності, розробка методичних рекомендацій з обраної теми самоосвіти, участь в обласному педагогічному ярмарку. публікації

Звання «Старший учитель», «Учитель-методист»

Організація роботи школи молодого учителя, участь у роботі творчої групи, участь в проведенні діагностично-моніторингових досліджень, організація роботи опорної школи

Публікації в освітянській пресі, створення матеріалів перспективного педагогічного досвіду з проблеми школи та індивідуальної проблеми, розробка методичних рекомендацій щодо роботи над етапом обласного науково-методичного проекту, розробка окремих проблем, пов’язаних з удосконаленням навчально-виховної роботи

 

Динаміка якісних змін педагогічного колективу

(5 років) 

 

Роки

Спец.

ІІ категорія

І категорія

Вища

2008/2009

12

6

11

64

2009/2010

12

6

12

65

2010/2011

 

 

 

 

2011/2012

 

 

 

 

2012/2013

 

 

 

 

 

Опорні школи — важлива ланка методичної роботи. Вони мають належну навчально-матеріальну базу, творчий педагогічний колектив і відповідні результати в навчально-виховній роботі. На базі опорної школи проводять індивідуальні та групові консультації, стажування, науково-практичні конференції, педагогічні читання, семінари-практикуми тощо.

Наша школа протягом багатьох років є опорною школою в районі з організації роботи з молодими спеціалістами, ЦЗ, спортивно - масової роботи, з основ здоров’я. 

Якісне використання традиційних та нетрадиційних форм методичної роботи забезпечує інноваційну спрямованість, особистісно зоорієнтовану підготовку вчителя до творчої діяльності, фахове зростання педагога як дослідника. Забезпечення якісної методичної роботи – означає створення комфортних умов для досягнення педагогами такого рівня, який відповідав би їхньому творчому потенціалу, сприяв розвитку творчості, позитивно впливав на результати навчання й виховання сучасного школяра. 

Організація методичної роботи в школі дає змогу підтримати та розвинути педагогічні ідеї, корисні ініціативи учителів в організації та функціонуванні інноваційних підходів до організації роботи з педагогічними кадрами, сприяє поінформованості вчителів щодо досягнень психолого-педагогічної науки ППД, якісній зміні педагогічного мислення вчителя, розвитку його креативності.

Схема креативності вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільшим і вагомим досягненням нашої методичної роботи є бажання педагогів навчатися, ознайомлюватися і втілювати в практику роботи інноваційні методи, інформаційно - комунікативні форми навчання, постійно вдосконалювати свій професійний рівень А це означає що в організації науково-методичної роботи в школі ми правильному шляху.

 

Творчість – це форма людської діяльності,

 яка ставить за мету пошук і практичне

 створення нового, оригінального,

 унікального, кращого, прогресивного,

 соціально значущого.

В. Сухомлинський

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку