Дошкільний вік найсприятливіший для формування різних якостей особистості, насамперед бережливості, економності та працьовитості, які надалі мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті нашої держави. Тому дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічної освіти найменших громадян. Економічне виховання – це організована педагогічна діяльність, спеціально створена система роботи, спрямована на формування у дітей економічної культури.
У Державному стандарті дошкільної освіти (Освітній напрям ,,Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність.) зазначено, що прояв соціальної компетентності й навичок фінансової грамотності означає здатність дитини усвідомити, хто вона є і як потрібно діяти з іншими людьми. А програма ,,Українське дошкілля” радить педагогам вже з раннього віку починати навчати дітей прибирати іграшки, бережно ставитись до книг, виконувати прості трудові доручення (приймати участь у прибиранні майданчика, допомагати наводити лад у приміщенні).
Завдання : - ввести дитину у світ елементарних уявлень про економічні процеси та об’єкти; - навчати цінувати навколишній предметний світ ( як результат людської праці),раціонально використовувати ресурси;- дати уявлення про різні потреби людини, про виробника та продукт праці, про перетворення його на товар, обмін товарами, про гроші, про зарплату, пенсію, витрати сім’ї;- допомогти дитині усвідомити власну значущість для сім’ї й суспільства, відчути відповідальність за свої вчинки; - формувати економічні знання системно, базуючись на предметно-ігровому середовищі та досвіді дітей; - вчити розв’язувати проблемні економічні ситуації, обговорювати свої рішення; - виховувати інтерес до економічних знань безпосередньо через усі види дитячої діяльності.
На початку роботи я склала перспективне планування з економічного виховання,в якому особливу увагу приділила підбору ігор економічного спрямування,бо ігрова діяльність є провідною в дошкільному віці. З досвіду роботи можу сказати, що найефективнішими організаційними формами є: тематичні заняття різних видів, екскурсії, дидактичні та сюжетно-рольові ігри; ігрові імпровізації, ігри-стратегії, презентації,драматизація казок, художньо-продуктивна діяльність.
У процесі економічного навчання я використовую такі педагогічні прийоми : ігрові ситуації, сюрпризні моменти, показ, інструкції, пояснення, припущення, порівняння, умисне допускання помилки, створення проблемних ситуацій, запитання, загадки, вказівки, підказки,поради, схвалення, заохочення, подив. На різних етапах формування економічної культури дошкільників заняття з дітьми має різну структуру. Утім основними його структурними частинами є такі: - вступ : підготовка до сприймання матеріалу;- термінологічна частина: розкриття основних понять;- ігрова апробація матеріалу: для молодших дошкільників – дидактичні ігри,для дітей середнього дошкільного віку – ситуативні ігри, для старших дошкільників – сюжетно-рольові ігри;- варіативна частина (проводиться на вибір вихователя); - заключна частина (підсумок).