Кубування - методична стратегія розвитку критичного мислення, що дає змогу зрозуміти явище різнобічно - у шести різних площинах. Дану методику можна застосовувати на етапах узагальненняі систематизації, усвідомлення, закріплення, контролю.
Використання методу «Кубування» на уроках у початковій школі.
«Кубування» - метод навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написанням на кожній грані вказівки щодо напряму мислення або письма.
Наприклад, можливі такі вказівки на гранях:
Наприклад:
Фрагмент уроку основ здоров’я 4 клас (за новою програмою).
Тема. Яким повітрям ми дихаємо. Стеж за чистотою повітря в оселі
Мета: розширити знання учнів про джерела та чинники забруднення атмосферного повітря і повітря приміщень; розкрити значення чистого повітря для здоров’я людини; пояснити, для чого потрібно регулярно провітрювати приміщення; формувати уявлення про гігієну оселі та мікроклімат приміщення; розвивати бажання дотримуватися чистоти в оселі; виховувати гігієнічні навички.
На етапі узагальнення.
Перед вами пазл, склавши який, ви отримаєте малюнок, що має неабияке відношення до мікроклімату в оселі.
-Що ви отримали? (Кімнатну рослину - фіалку)
-Поміркуйте, як вона впливає на мікроклімат в приміщенні?(поглинає вуглекислий газ, зволожує повітря в оселі, «живий пилосос», бо листя рослини збирає пил в кімнаті, тому їх треба часто мити чистою водою; деякі квіти знищують мікробів, але квіти не повинні закривати світло, яке проникає в кімнату, можуть викликати алергію).
- Узагальнимо наші знання за допомогою методу «Кубування».
-Що це за кімнатна рослина – фіалка.
Опишіть – … (якого кольору? розміру? )
Порівняйте – … (з рослинами вулиці)
Встановіть асоціації (або про що це змушує тебе задуматись) – … (про те, що кімнатні рослини треба берегти, піклуватися про них, бо лише ми це можемо зробити)
Проаналізуйте –… (теплолюбива рослина)
Застосуйте – … (для очищення повітря в приміщенні)
«За чи проти» - за коли … (це красиво, естетично) , проти коли …. (на квітку алергія).
Фрагмент уроку з української мови 4 клас.
Тема. Узагальнюючий урок з розділу «Іменник»
Мета: узагальнити знання учнів про граматичні ознаки іменника, розвивати вміння робити висновки та узагальнювати, аналізувати; виховувати старанність, любов до мови.
На етапі узагальнення або на підсумку.
Отже, підсумуємо наші знання про іменник як частину мови за допомогою куба.
Опишіть –… ( іменник це частина мови, що називає предмет, та відповідає на питання хто? що?)
Встановіть асоціації - … (асоціюється з назвою, ім’ям; без іменників ми б не могли називати предмети, людям було б складно зрозуміти один одного і т.д.)
Проаналізуйте - … ( яким членом речення може бути? Число, рід, відмінки, які мають іменники? Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Загальна та власна назва. І т.д.
Застосуйте – … (скласти речення з іменником)
Порівняйте - … (з прикметником, дієсловом)
« За чи проти» - …
Фрагмент уроку з української мови 4 клас.
Тема. Повторення вивченого про прикметник. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Мета. Поглиблювати знання учнів про прикметник як частину мови, про його роль у мовленні. Розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, пізнавальний інтерес. Виховувати любов до природи, до рідної мови.
На етапі узагальнення та систематизації.
Робота з кубом.
Опишіть –… ( прикметник це частина мови, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке?)
Встановіть асоціації - … (асоціюється з ознакою, за допомогою нього ми можемо описати предмет, подію і т.д.)
Проаналізуйте - … ( яким членом речення може бути? Число, рід, відмінки, які мають прикметники? Прикметники – синоніми, антоніми. Пряме та переносне значення прикметника. І т.д.
Застосуйте – … (скласти речення з прикметником)
Порівняйте - … ( з іменником, дієсловом)
« За чи проти» - … (за, тому що за допомогою прикметників наша мова виразна, багата, милозвучна).