учити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати у дітей правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Друг – це означає другий я!
Хто не шукає дружби з ближнім,
той сам собі заклятий ворог.
Шота Руставелі
Людина з друзями – степ із квітами, а людина без друзів – жменя попелу.
Прислів’я
Мета: учити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати у дітей правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Учитель. Сьогодні ми проводимо виховну годину на тему «Друг – це означає другий я!». Ми поговоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот, спробуємо усвідомити значущість слова «друг», з’ясувати , яке значення дружби у житті кожного з вас. Розмова про дружбу – цікава і багатогранна, ми спробуємо розглянути її зусібіч.
У кожного на парті є приготовлені заздалегідь гілочки. А тепер пригадаємо казку «Батьківський заповіт».
Учень. У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемок. Тоді батько сказав: « Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».
Учитель. Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
То що ж таке дружба?
Учениця. Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному. Без друзів у наш час важко жити на світі.
Учитель. Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.
Учень. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учениця. Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції. Століттями на лицарських традиціях формувалась еліта нації, яка боролася за свободу і незалежність України. Товариство, дружба і братерство, народжені не спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ – це велика сила. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо цінувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г.Тютюнник, М.Вінграновський, І.Франко. Послухайте твір Івана Франка «Притча про приязнь».
(Учні напам’ять читають притчу.)
Учитель. Справді, знайти і мати друга – це щастя. А як знати, що ця людина – саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина – допоможе, зрозуміє, підтримає. Відповідь на ці запитання можна знайти, розмовляючи із психологом, із людиною, якій ти довіряєш, читаючи відповідну літературу.
Учень. Дружбу кожен розуміє по-своєму. В основі юнацької дружби лежить величезна потреба у сприйнятті іншими. Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя – це коли тебе розуміють, і тому кожен постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим «Я».Але друзі бувають різні.
Учениця. Григорій Сковорода навчав бути обачним у виборі друзів. «Немає нічого небезпечнішого, ніж підступний ворог, але немає нічого отрутнішого від удаваного друга. Жоден диявол ніколи не приносить лиха більше, ніж такі удавані друзі».
Про таких друзів є багато гуморесок та байок. Ось одна з них. Її написав Павло Глазовий.
(Учень читає гумореску «Фальшиві друзі».)
Учитель. Поговоримо про гумореску. Чи сподобалась вона вам? Яка її мораль? Як у цій ситуації вчинив друг? А як би вчинили ви?
(Розміркування учнів.)
Учитель. Як ви думаєте, хто з ким може дружити?
Учень. Можуть дружити між собою дівчата, хлопці, можуть дружити дівчата з хлопцями.
Учитель. Як дружать дівчата? Це якась особлива дружба?
Учениця. Це може бути дружба між однокласницями, між дівчатами з різних класів, між сусідками. Вони можуть допомагати одна одній у навчанні, вони проводять разом багато часу, відпочивають разом. Такі дівчата – товаришки – часто бувають удома одна в одної, довіряють усі таємниці. Дружба нерідко допомагає змінитися комусь на краще, друг повинен позитивно впливати на друга.
Учитель. Дівчата, розкажіть, хто з вас має товаришку, друга серед однокласників?
(Розповіді учениць.)
Учениця. Золотисте ніжне сонце
зазирає у віконце,
усміхнулось, привітало,
ніжно так залоскотало.
Розбудило, щоб не спала,
А скоренько одягалась,
вибігла у двір швиденько,
бо чекає вже давненько
моя подруга Галинка –
ніжна, гарна, мов билинка.
Віддана подруга щира
Дуже добра, дуже мила.
Дружим з нею ми давно,
Завжди з нею заодно.
І працюєм, і гуляєм,
і малюєм, і співаєм.
Дружбу ми свою цінуєм,
Дару цього не марнуєм.
Й вам бажаєм так дружити,
Один одного любити.
Допомагати, співчувати
І любов у серці мати.
То швиденько я спішу,
До подружки вже біжу.
Бо є щира дружба в нас.
Нехай буде така в вас.
С.Цап
Учитель. Кажуть, що чоловіча дружба міцна , як граніт. Хлопці, хто з вас має друга у класі? Розкажіть, яка ваша дружба?
(Розповіді учнів.)
Учень. Дружба між чоловіками теж існує –
Сильна й щира, і мандрує
З ними завжди і повсюди,
Їх веде у світ і в люди.
Чоловіча дружба сильно і надійно
Поєднує шлях людський.
І живуть усі спокійно,
Й відчувають дух мужський.
Дружба ця достойна слави
І хотілось, щоб лише її
Зазнали сильні тілом та душею
І завжди пишались нею.
Учитель. Чи може бути дружба між хлопцем і дівчиною?
Учень. Найчастіше така дружба буває між однокласниками. Хлопець має виявитися справжнім джентльменом: він має бути ввічливим, культурним. Друзі можуть готуватися разом готуватися разом до уроків, мати спільні захоплення.
Учениця. Недавно з хлопцем подружилась –
Хорошим, чуйним і простим.
І з думкою такою я змирилась,
Що дуже щиро дружба в мене з ним.
Удвох щоранку в школу ми йдемо,
Готуємо завдання ми разом усі.
Буває – вдвох і на концерти спішимо,
Й гуляєм в парку в дні оці.
Ми добре розумієм – дружба ця
Хороша, вірна і взаємощира.
Вона заполонила вмить усе життя
Й здається нам така хороша й мила.
С.Цап
Учень. Нерідко буває таке, що дружба дійсно допомагає у житті, але друзі теж сваряться. Розглянемо деякі ситуації, де між друзями стаються різні непорозуміння.
Ситуація 1
До Ігоря додому прийшов Володя.
Володя. Вмикай телевізор, наші грають!
Ігор. Не можу. На завтра не підготував українську літературу.
Володя. Облиш ти свої уроки, пропустимо ж перший період!
Ігор. Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
Володя. Бач, який ти, а ще другом називаєшся.
Учитель. Чи правильно вчинив Ігор?
А що б ви зробили на його місці?
(Роздуми учнів.)
Ситуація 2
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».
Учитель. Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг учинить так? Хто має вимити парту?
Ситуація 3
Учениця. Ми з подругою товаришуємо з дитинства, живемо в одному під’їзді, на одному поверсі. Нещодавно я дізналася, що вона за моєю спиною глузує з мене і говорить, що товаришує зі мною тільки тому, що у дворі більше немає дівчат. А найприкріше те, що вона всім говорить, буцімто мені не можна довіряти. Зараз ми з нею не розмовляємо. Порадьте, як мені поводитись з нею, щоб вона мене не використовувала.
Учитель. Що б ви порадили цій дівчині ? Послухаємо поради психолога.
Психолог. Насамперед не панікуй, не наголошуй, що дружба не існує, не роби завчасних висновків про те, що світ жорстокий і несправедливий.
Навіть не думай мстити. Проаналізуй свої дії, помилки: ти бездумно потрапила під її вплив, забувши про себе. Стала такою собі маріонеткою, яка цілком підкоряється діям господарки.
Не бійся залишитись одна, цей стан тимчасовий.
Назавжди забудь про ідеалізацію людей.
Не обговорюй колишню подругу з іншими – цим ти зарекомендуєш себе безпринциповою базікою.
Учитель. Слухали ми про різні ситуації. А тепер поговоримо про вас. Чи є у вас друзі? За що ви їх називаєте друзями? Чи колись вам друг прийшов на допомогу? А ви були у такій ролі? Ви самі ніколи не зраджували друга?
Готуючись до виховної години, ми проводили анкетування. Його метою було дізнатися, чи маєте ви друзів, чи легко їх знаходите, чи ви самі є справжніми друзями.
Що ж друзі у вас є . І це дуже мене тішить. Важливим для вас у дружбі є надання підтримки у будь-якій ситуації. Найважливішими рисами для задоволення дружніх стосунків ви вважаєте вірність, щирість, сумісність характерів, розум. Ви радо допоможете своєму другові у біді. Але вашій дружбі бракує взаємопідтримки, дехто з ваших друзів просто використовує вас, необхідно зважити на цю обставину і спробувати знайти собі справжніх друзів.
Тож підіб’ємо підсумок сказаного.
Що означає слово дружба? Що означає бути вірним другом ? А які прислів’я та приказки ви знаєте про дружбу?
(Міркування дітей.)
Учениця. Нелегко бути добрим другом,
Це як талант і як судьба.
Рідніше кровних – браття духом,
Хто їх розлучить? Смерть хіба!
А втім, - це істина затерта,
Завчасно вживана мабуть…
Суть дружби є самопожертва,
Тому нелегко другом буть.
Учитель. В Україні існує звичай на вербну неділю освячувати гілочку верби. Кажуть, що якщо в цей день посадити таку гілочку в землю, то вона прийметься, пустить коріння і з часом, на тому місці виросте красива верба.
А ми з вами давайте освятимо наші гілочки дружбою, щоб вирости хорошими людьми.