Савенко Світлана Вікторівна,
учитель початкових класів
Веселівського ЗПЗСО
Бериславської районної ради
Херсонської області
Духовне зростання особистості через призму творів для дітей В. О. Сухомлинського
Шляхом аналізу педагогічної спадщини та практичного досвіду розглядаються деякі погляди В. О. Сухомлинського на формування та розвиток духовного світу особистості дитини.
Василь Олександрович Сухомлинський увійшов в історію вітчизняної та світової педагогіки як видатний педагог-гуманіст, творчість якого була спрямована на формування духовного світу особистості дитини на засадах загальнолюдських і
національних духовних цінностей. Педагог дає відповідь на питання: за яких же умов і обставин може бути здійснено найгуманніший підхід до виховання дитини – духовне зростання її особистості.
Спадщина Сухомлинського – це 48 книг, півтори тисячі казок та велика кількість статей.
Духовна сфера особистості, її зростання – складне й досить широке поняття. На сучасному етапі воно вивчається комплексно на різних рівнях науки і практики, тому і тлумачиться з різних позицій.
Філософія розглядає духовну сферу як внутрішній світ людини, її свідомість, світоглядні орієнтації. В.О. Сухомлинський в духовній сфері вбачає «внутрішній світ людини, її самосвідомість і діяльність цієї самосвідомості, що може бути спрямована на різні сторони і об’єкти, на будь-які феномени зовнішнього і внутрішнього світу людини. Духовна сфера, як бачимо, це сфера нематеріальна. Вона передбачає внутрішнє сприймання, самоусвідомлення, може здійснюватися як на високому так і на низькому рівні. Тому і особистість може бути духовно багатою або низькодуховною.
Педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського переконує у тому, що лише
високодуховна особистість прагне передавати багатства своєї душі нащадкам. Саме ми, вчителі, і є тими високодуховними особами, які повинні постійно вдосконалювати власний духовний потенціал, щоб завжди у всьому
бути «ідеалом людяності» для своїх учнів, вміти проникати в духовний
світ кожного з них, закладаючи основи найважливіших цінностей життя: істини, добра, краси, любові, співчуття, взаємодопомоги. Адже спрацьовує «закон бумеранга»: що ми вкладаємо у душі своїх дітей, те обов’язково повертається нам сторицею.
В. Сухомлинський вважав, що виховання духовного зростання дитини базується на трьох китах:
- на вихованні любові та дбайливого ставлення до природи;
- на вихованні любові до Батьківщини і поваги до рідної мови,національної культури;
- на вихованні краси людських стосунків ( повага до батьків, до старших, дружба, взаємодопомога, співчуття).
Творчість Сухомлинського сповнена любов’ю до природи, до рідного краю. Він вчив бачити прекрасне, захоплюватися сонцем, небом, землею, бачити казку.
«Природа – це колиска дитячої думки і треба прагнути, щоб кожна дитина пройшла таку школу дитячого мислення». Вихованню духовного зростання дитини, що базується на любові до природи та дбайливому ставленню до неї, Сухомлинський присвятив багато казок та оповідань. Він спрямовує дітей до рідного вікна, над яким щебече ластівка, до чистої криниці, що напуває спраглих, до вічної тополі – вічної України. Наголошує педагог і на любов до Батьківщини, як держави, так і краю, де народився, ростеш, де живуть твої рідні, де ти вперше почув рідну мову з маминих вуст.
Духовність визначається В. О. Сухомлинським як головний принцип життєдіяльності людини. У своїх творах видатний педагог показує маленькому читачеві людську суть повсякденної дійсності, дає зрозуміти, що кожна людина повинна організувати правильно особисте і суспільне щастя. Людина, «яка не визначила свого місця в суспільстві, стає особисто нещасливою, а кожен нещасливий – це лихо суспільства».
Твори Сухомлинського вивчаються у початковій школі на уроках літературного читання, позакласного читання, є матеріалами до уроків української мови, курсу «Я у світі».
Педагог простою, доступною і зрозумілою мовою торкається глобальних проблем духовного світу людства, використовує народну мудрість – приказки та прислів’я. Звернемося до конкретних творів.
«У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає ».
«Ось і все, що залишилося після мене, - з болем подумав Старий Чоловік. Але ж цього мало, дуже мало… Не так треба було жити.»
«Чому ж ви прибрали камінь?
«Ми ж не вовки, а люди. Розумієш, навіщо людина каже "Спасибі"? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить?»;
«Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла»;
«-Як це так? - дивується онук. - Залишив нам добрий чоловік їжу, а ми й не знаємо, хто він. Для чого ж він старався?
- Щоб ти став кращим - відповів дідусь».
«А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй в мисці води - помити ноги»;
«Совеня уважно подивилося на свою маму: вона була найгарніша»
«У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною»;
«…усе життя Юрка мучили докори сумління. - Роби не те, що хочеться, а те, що треба, - навчав Юрко свого сина»
«Сумно стало в лузі. Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки. «Де ж воно все поділося?» — подумав дідусь»;
«Це була прекрасна квітка. На її блакитних пелюстках тремтіли краплини роси, і в кожній краплині горіло по маленькому сонцю».
«З рідного слова, з прекрасної нашої української мови починається для мене Вітчизна».
«Може, це не тополя, а легенда? Може, дерево це вічне? Може воно народилося тоді, коли й наша Україна? Коли так, то вона – вічна, бо Україна наша – вічна.»
Часто твори Сухомлинського закінчуються фразами, які змушують школяра замислитися над проблемами, які хоче автор донести до читача:
Назви деяких творів Сухомлинського часто пов’язані зі словами «добро», «любов», «мама», «бабуся», «ластівка», «соловейко». Інші назви – питальне речення, яке може бути проблемним запитанням до твору («Чому не вішаєте рушника, матусю?», «Чого це дідусь такий добрий сьогодні?», «Де наша шпаківня?», «А хто ж вам казку розповідає, бабусю?», «Чого вишня зацвіла восени?», «Що сталося з моїми дітками?», «Де береться краплинка?», «Хто страшніший – Бог чи дід Трохим?», «Для кого це ви внесли колиску», «Чого мама тепер плаче?»,
Працюючи з творами, педагоги повинні спонукати учнів до свідомого читання та критичного мислення, щоб дитина думала, аналізувала,порівнювала, робила висновки.
Виховання дітей 6—10 років В.О. Сухомлинський називав "школою сердечності". Він радив педагогам і батькам дітей вчити добру, любові, милосердю. Для цього треба, щоб діти постійно бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує: рідних, близьких, вчителів, дорослих. Дитина не повинна виростати байдужою, нечулою, черствою, вона має зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати і допомагати їм. «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і неприємно, коли зробив щось погане, негідне», - так звертався Сухомлинський до своїх учнів. У своїх працях педагог переконує, що у процесі творення людям добра виховується у дітей людяність, сердечність.
Виплекані педагогом щирі мудрі поради, що йдуть від серця до серця і породжують розумові, моральні, естетичні почуття,духовно збагачують і ростять особистість.
Як бачимо, ці та інші мудрі правила великого педагога написані просто, переконливо, вони легко запам'ятовуються, спонукають до роздумів, доброчинності, до аналізу вчинків героїв, до відповідних висновків, викликають бажання наслідувати їх або навпаки чинити по іншому.
Складні філософські поняття стають доступними дітям завдяки тому, що розкриваються у творах великого педагога В. Сухомлинського. Чим більше ми вчитуємося у його твори, тим більше розуміємо їхню глибину, зміст, ту основну думку, яку хотів донести педагог і дивуємося тому, як глибоко В.Сухомлинський розумів дитину, її переживання, знав їх думки та мрії, як тактовно, ненав’язливо вчив дітей робити правильний вибір, правильні висновки. Доброта, співчуття, милосердя розкривають, зміцнюють і збагачують душу та серце ще в дитинстві і залишаються з людиною на все життя. Важливим законом виховання є те, щоб кожна людина вийшла переможцем у боротьбі зі злом, відчула красу благородства.
«Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний», - писав Василь Сухомлинський. Слід в ім’я Людини, в ім’я України.
Література:
1