Урок № 43
Тема: Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.
Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність.
Б. Шоу
Мета:
навчальна: сформувати поняття «симетрія тіла», «радіальна (променева) симетрія», «двобічна (білатеральна) симетрія»; визначити значення симетрії для життя тварин та способи їх пересування;
розвиваюча: продовжити розвивати вміння узагальнювати, розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, уміння проводити спостереження за тваринами з метою вивчення їх організації;
виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.
Обладнання і матеріали: таблиці «Кишковопорожнинні», «Найпростіші», «Членистоногі», «Ссавці», малюнки тварин.
Базові поняття і терміни: симетрія тіла, радіальна симетрія, двобічна симетрія
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап
А. Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
Б. Розминка (на початку і в кінці уроку доцільно проводити вправу «Емоції», коли діти на смайликах відображають свій настрій.)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Пригадайте з біології рослин, що означають знаки: * та
( при написані формули квітки)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
А) Розповідь вчителя
1.Типи симетрії у тварин
Симетричними називають тіла, що складаються із таких частин, які шляхом деяких перетворень можуть бути суміщені одна з одною.
Найістотнішими є два види симетричних перетворень:
Для багатоклітинних тварин характерна симетрія тіла. Вона полягає в тому, що тіло поділяється на частини, подібні одна до одної.
У тварин, прикріплених до одного місця або здатних пасивно плавати (кишковопорожнинні), симетрія тіла переважно радіальна, або променева. Через їхнє тіло можна провести уявну вісь, від якої органи розходяться подібно променям.
Більшість тварин, які активно рухаються, має передній і задній кінці тіла, спинний та черевний боки. Їхнє тіло поздовжньо можна розділити уявною площиною на дві дзеркально симетричні половини – ліву та праву. Така симетрія має назву двобічної (білатеральної)
У тварин відомі такі типи симетрії:
3. Двохстороння або білатеральна симетрія, при якій одна поздовжня площина ділить тіло на дві дзеркально подібні половини. Таку симетрію мають більшість тварин, починаючи із типу Плоскі черви.
4. Асиметрія – це відсутність вказаних типів симетрії. Її мають черевоногі молюски, раки-самітники.
Формування різних видів симетрії тіла пов’язане із певним типом живлення, характером руху тварини та середовищем існування.
Сферичні та симетрії тіла тварин, їх формування, радіальносиметричні форми пов’язані із середовищем, однорідним за трьома вимірами та з нерухливим, малорухливим або пасивним характером руху.
Двохстороння симетрія виникла у зв’язку з активним направленим переміщенням по поверхні твердого субстрату чи водного середовища. У таких тварин виникла диференціація на спинну та черевну сторони, так як ці частини тіла потрапляють в різні умови по відношенню до факторів середовища. Один кінець тіла стає переднім і до нього зміщаються ротовий отвір та органи чуттів, оскільки цей кінець першим зустрічає джерела подразнення. Сюди ж переміщається і центр нервової системи «мозок». Таким чином формується головний відділ тіла. Головна вісь тіла проходить від переднього полюса, де розміщений ротовий отвір, до заднього, де розміщений анальний отвір. Тому єдину площину симетрії можна провести вздовж головної осі тіла, яка поділяє його на ліву і праву половини.
Способи пересування тварин:
IV. Узагальнення і систематизація знань
Робота в групах
Учні працюють у групах з підручником. Група І на «листках» червоного кольору записує складні, на їхню думку, запитання, а на «зелених» - запитання з хвилинною відповіддю». Прикріплюють їх до намальованого на дошці чи ватмані «Дерева мудрості». Учні іншої групи відповідають на ці запитання ( якщо потрібно, група І доповнює).
Кожна група учнів отримує пакет карток з назвами тварин, які має логічно об’єднати за типами симетрії.
V. Підсумки уроку
1) Обговорення епіграфа
Учні висловлюють свої міркування про взаємозв’язок епіграфа з вивченням біології.
2) Технологія «Ситуація успіху»
Учитель здійснює аргументоване оцінювання знань учнів.
VІ. Домашнє завдання.