Тема уроку: Лабораторна робота «Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання».
Мета.
Навчальна. Сформувати в учнів і розвинути експериментальні вміння і дослідницькі навички, уміння описувати й систематизувати результати спостережень, планувати й проводити невеликі експериментальні дослідження, проводити вимірювання сили тертя та визначати коефіцієнт тертя ковзання, робити узагальнення і висновки.
Розвиваюча. Розвивати вміння працювати з приладами, знімання показів вимірювальних приладів.
Виховна. Виховувати культуру спілкування та ціннісне ставлення до праці.
Тип уроку. Формування знань, умінь, навичок.
Автор: Мельникова Тетяна Володимирівна.
Місце роботи, посада: ЗОШ№8, учитель фізики першої категорії.
Регіон: Донецька область, місто Краматорськ.
Рівень освіти: класична освіта
Клас: 7
Предмет: фізика
Тема уроку: Лабораторна робота «Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання».
Мета.
Навчальна. Сформувати в учнів і розвинути експериментальні вміння і дослідницькі навички, уміння описувати й систематизувати результати спостережень, планувати й проводити невеликі експериментальні дослідження, проводити вимірювання сили тертя та визначати коефіцієнт тертя ковзання, робити узагальнення і висновки.
Розвиваюча. Розвивати вміння працювати з приладами, знімання показів вимірювальних приладів.
Виховна. Виховувати культуру спілкування та ціннісне ставлення до праці.
Тип уроку. Формування знань, умінь, навичок.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Вивчається у розділі «Взаємодія тіл. Сила.»
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно- рецептивний:
а) робота з наданим теоретичним матеріалом.
б)наочний: використання комп'ютерної лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання нових навичок при виконанні лабораторної роботи. 2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного завдання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних завдань, активізація уваги та мислення.
4. Експериментальний: формулювання завдань експерименту,розробка методу дослідження і проведення експерименту.
Прийоми навчання: спостереження і вимірювання, систематизація одержаних результатів, аналіз і узагальнення експериментальних даних.
Задачі:
- учень вміє планувати й проводити невеликі експериментальні дослідження та систематизувати результати спостережень;
- учень вміє проводити вимірювання сили тертя та визначати коефіцієнт тертя ковзання;
- учень робить узагальнення і висновки.
Значущість наданого матеріалу для навчального процесу.
Відповідно до програми шкільного курсу фізики, окрім опанування теоретичних знань, учні повинні удосконалювати основні навички роботи з різноманітними фізичними приладами та обладнанням, навчитися розв’язувати експериментальні задачі. Тому виконання лабораторних робот є не лише засобом закріплення вивченого матеріалу, але й потужним джерелом для пошуку нових знань.
Використана література та інтернет ресурси.
https://drive.google.com/open?id=0B-cnw0MYK89ORmhIVlpsWWlzRjg
2. Змістовна частина
Лабораторна робота
Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання
Мета: експериментально визначити коефіцієнт тертя дерев'яного бруска, що ковзає по дерев'яній дошці та по металу.
Покрокова інструкція
Шановний учень! Виконавши лабораторну роботу ти вмітимеш вимірювати силу тертя, визначати силу нормального тиску, коефіцієнт тертя ковзання та знатимеш від яких чинників залежить сила тертя.
Сила тертя, що діє на брусок при рівномірному русі по дерев'яній дошці, дорівнює силі тяги з боку динамометра Fтер = F.
Для бруска на горизонтальній поверхні стола сила нормальної реакції врівноважує силу тяжіння і тому дорівнює їй за модулем: N = mg.
Коефіцієнт тертя , де N — сила реакції опори.
Виконання роботи
1.Завантажити комп'ютерну лабораторну роботу . (https://drive.google.com/open?id=0B-cnw0MYK89ORmhIVlpsWWlzRjg)
2.В віконці «Параметри та результати» вибрати тип матеріалу лінійки та кількість важків.
Перше завдання, це визначення коефіцієнта тертя дерев'яного бруска, що ковзає по дерев'яній дошці ,тому в віконці «Параметри та результати» обираємо тип матеріалу лінійки «Дерево», перший дослід проводимо з дерев'яним бруском, тому вибираємо в опціях «Кількість важків» - 0.
Маса дерев'яного бруска m=75(г)=0,075 (кг).
Сила тертя, що діє на брусок при рівномірному русі по дерев'яній дошці, дорівнює силі тяги з боку динамометра.
Значення динамометра Fтер = F=0,242 (Н).
Для бруска на горизонтальній поверхні стола сила нормальної реакції врівноважує силу тяжіння і тому дорівнює їй за модулем: N = mg.( g=9,8 Н/кг).
N =0,075·9,8=0,735 (Н)
Повторити дослід (пункти 1-3), навантаживши брусок спочатку одним важком, потім двома і трьома.
Масу дерев'яного бруска з вантажем визначаємо за формулою: m= mб + mв
Друге завдання, це визначення коефіцієнта тертя дерев'яного бруска, що ковзає по металу.
3. Результати вимірювань і обчислень занести до таблиці.(Додаток 1)
Таблиця
Кількість тягарців |
Сила нормального тиску N, H |
Сила тертя, Fтер Н дерева по дереву |
Сила тертя, Fтер Н дерева по металу |
0 |
|
|
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4. Побудувати у зошиті графік залежності Fтер(N) для першого та другого завдання.
Одержані експериментальні точки мають бути розташовані поблизу однієї прямої, що проходить через початок координат. Це вказує на те, що сила тертя ковзання прямо пропорційна силі нормального тиску. Проведіть цю пряму.
5. Візьміть на проведеній прямій точку, розташовану посередині цього відрізку, і знайдіть значення Fтр та N , що відповідають цій точці. За відношенням цих значень визначте коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву, та дерева по металу за формулою: µ=.
6.Зробити висновок.
7. Дати відповідь на запитання.
Які способи збільшення і зменшення сили тертя ви знаєте?
Які похибки виникають під час вимірювань фізичних величин в цій роботі?
Додаток.
Тема: Лабораторна робота «Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання»
Мета уроку: виміряти коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву та тертя ковзання дерева по металу.
Сила нормального тиску N, H |
Сила тертя, Fтер Н дерева по дереву |
Сила тертя, Fтер Н дерева по металу |
|
0 |
|
|
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
µ (дерева по дереву)=
µ (дерева по металу)=
Висновок:
Відповіді на запитання.
1.Які способи збільшення і зменшення сили тертя ви знаєте?
2.Які похибки виникають під час вимірювань фізичних величин в цій роботі?