Ефективні форми роботи з дітьми в укритті
Педагогічний порадник для вихователів
Освітній процес в укритті має гарантувати дітям безпеку не лише фізичну, а й емоційну та психологічну. Діти мають відволікатися від тривоги та тривожного стану. Перш з все приміщення в укритті важливо розділити на гамірні та тихі осередки, має бути достатньо простору для організації різних видів діяльності, вільної гри та гри за інтересами. Яку ж освітню діяльність потрібно проводити з дітьми в укритті?
Пропонуються різні технології та форми роботи з дітьми, що стимулюють їхній пізнавальний розвиток та знижують рівень тривожності.
Технологія «халабудної педагогіки». Допомагає створити особистий простір для дитини. «Халабуда» - це будиночок, створений із ковдр, відкритих парасольок, столів, завісок. Невичерпна дитяча фантазія породжує неабиякі теми для ігор, пов’язаних із будиночком: це і хатинка для мультиплікаційного персонажа, і казкова рукавичка, і королівський палац. Нарешті, це просто будинок для дітей, які так люблять грати у сім’ю. Також можна зробити й «переносний намет», це і не є будиночок, а лише легке шатро, яке можна встановити у будь-якому куточку для усамітнення. Він займає мало місця, його легко встановлювати й згортати. В цьому ж куточку діти можуть розглядати та описувати сюжетні та предметні картинки; розігрувати діалог з уривків казочок знайомих їм літературних творів; розігрувати забавлянки, пальчикові ігри тощо.
Театралізована діяльність. Для неї можна використати пересувну ширму. Така форма роботи надає можливість пробуджувати у дітей активність, фантазію, творчі здібності, розвивати комунікативні навички й пізнавальний інтерес, що буде відволікати від тривожності перебування в укритті. Не менш захопливою буде гра- драматизація, пальчиковий театр, театр тіней (особливо коли нестає світла в укритті) чи лялькова вистава, яку діти старшої групи підготують і покажуть для дітей молодшої групи. А особливо, якщо діти «купуватимуть» квитки на виставу, сідатимуть на спеціальні «театралізовані» стільчики, до зали заходитимуть, відгадавши загадку тощо.
Рухливі ігри. Під час перебування в укритті певний період педагогам необхідно продумати рухову активність дітей. У пригоді стануть рухливі ігри, які можна проводити в обмеженому просторі: «Стежинки туризму», «Мандри за скарбами». Щоб зацікавити дошкільників до рухової активності в обмеженому просторі, можна використовувати різноманітне нестандартне фізкультурне обладнання та інвентар, різноманітний залишковий матеріал, щоб виготовити цікаве обладнання. Робити це можна разом з дітьми - це відволікає від тривоги, налаштовує на творчість та бажання використовувати обладнання в іграх, позайматися фізичними вправами. Виготовляючи обладнання, діти розвивають моторику рук і ніг, координацію рухів, спритність, увагу. Також можна використовувати музичні руханки, фізкультхвилинки, дихальні вправи, тілесні вправи, ігри з ліхтариками, ігри малої рухливості такі як: «Боулінг», «Лови м'яч», «Струмочок» тощо.
«День без іграшок» - цікава форма роботи з дітьми без іграшок. Дітей можна зацікавити стінами, стелею та підлогою (технологія перетворення укриття «Стіни, стеля та підлога, що говорять») та ставити запитання за змістом зображення на стіні, стелі чи підлозі. Використати творчі запитання, які б спонукали дітей до розмірковувань, діалогу, полілогу, а також неменш цікаво буде пограти з дітьми в мовленнєві та словесні ігри н-д: «П'ять слів», «Покажи слово», «Ланцюжок слів», «Веселі звуки», «Скажи ніжно та лагідно»..
Найпростіший і економний спосіб - забити кілька цвяхів або прикріпити маленькі гачки, на які можна вішати зроблені з цупкого паперу плакати, прапорці, кульки або рамки, аркуші з текстом. Ефективною формою роботи в укритті може бути розгляд сюжетної картини (репродукції картини) з використанням методу «Входження у картину». В цей день доречно слухати аудіоказки, читання та обговорення різноманітних літературних творів, розігрування потішок та дражнилок, співання пісень, відгадування загадок тощо.
Ігри у шашки й шахи. Ці ігри можна урізноманітнювати, робити їх захопливими для дітей, використовуючи різні фігури й поля. Можна запропонувати для гри дошку, яку заздалегідь розкреслили на підлозі, а фігурами будуть діти, які надягнуть на голову паперові масочки у формі шах чи шашок. Ігрове поле для ігор можна виготовити і на спеціальних столах чи макетах, а фігурами можуть слугувати пластикові кришечки. Окрім ігор у шахи та шашки ефективно використовувати і інші настільні ігри такі як: лото, мозаїка, пазли, різновид конструктора, кубики, сортери тощо.
Художня творчість. Діти дошкільного віку люблять малювати наприклад створимо «Спільний малюнок» не просто розмальовувати, а«Відгадай і розмалюй» , ліпити як з пластиліну так і з кольорового тіста наприклад «Улюблену іграшку», створювати різноманітні художні конструкції і не лише на папері! Якщо є можливість, можна заклеїти плівкою чи шпалерами стіну в укритті, на якій діти зможуть малювати фарбами чи крейдою. Варто пам’ятати, що малювання і ліплення з пластиліну заспокоює і є особливо корисним для дітей, схильних до тривожності, капризів, депресій та неврозів.
Бізіборди та LEGO. Для дітей усіх вікових груп корисним в укритті може стати організований центр ігор із сенсорики, ігри з використанням бізібордів. Доречно використовувати у роботі ігровий матеріал з наборів LEGO або простих звичайних кольорових цеглинок.
Ефективною формою роботи з дошкільниками в укритті вважається психологічна служба ЗДО, яка рекомендує для позитивного настрою дітей такі технології як:
Ось саме такі або схожі форми та технології можуть відволікти дошкільнят від тривоги в укритті!
Теми, які не слід обговорювати з дітьми в укритті (С. Ройз): образ дому (особливо з тими дітьми, які втратили домівку); літаки (можуть спричинити панічну атаку); емоції (не завжди коректно запитувати дитину «Яка зараз у тебе емоція?»); батьки та родичі дитини (перед дітьми, у яких є загиблі родичі або у яких тати стоять на захисті країни, краще не піднімати цю тему).
Використані джерела