Педагогічне спілкування - система соціально-психологічної взаємодії між педагогом та учнем, спрямована на створення оптимальних соціально - психологічних умов для спільної діяльності. Стиль педагогічного спілкування - це усталена система способів та прийомів, які використовує педагог під час взаємодії з учнями, їх батьками, колегами по роботі.
Спілкування-заграванняпозитивне ставлення до дітей з лібералізмом;завоювання авторитету; бажання сподобатися групі. нерозуміння педагогом завдань, які стоять перед ним; дешевий авторитет у дітей; не володіння навичками спілкування; страх спілкування з групою і, одночасно, бажання налагодити контакт з учнями.
Авторитарний. Підтримування високого рівня дисципліни та результативності навчального процесу, проте лише за умови постійного демонстрування влади педагога. диктат ; пригнічення самостійності та ініціативи учнів;несприятливий психологічний клімат;гальмує формування колективістських якостей; розвиває у дітей невпевненість; підсвідомий протест учня проти диктату педагога (девіації та девіантна поведінка).
Ліберальний. Високий розвиток ініціативності учнів;Зосередженість уваги на учнях, на їх інтересах;Учні самостійно вирішують свої ліцейні проблеми.втрата поваги і контролю над учнями; погіршення дисципліни;тактика невтручання, в основі якої лежить байдужість і незацікавленість проблемами ліцейного життя;відсутність стійкої педагогічної позиції; нездатність позитивно впливати на особистісний розвиток учнів.
Демократичнийпедагог є зразком, прототипом дорослості, гідною моделлю для наслідування;майстер виконує радше функцію арбітра, ніж судді, він не перешкоджає формуванню позитивного «Я-образу» учня й уникає засудження незадовільних вчинків «з висоти кафедри»; Найскладніший стиль;Потребує стійкої позиції педагога;Великі затрати сил те енергії педагога.
максимум інформації про педагогічну ситуацію; вміння оцінювати ситуацію;врахування характеру взаємодій, особливостей учнів, об'єктивні і суб'єктивні обставини тощо; передбачати ефективність результату, наслідки впливу; особлива чуйність до “важких” дітей; витримка, об'єктивність, гуманізм, педагогічний оптимізм;Вимоги до педагогічного такту:
правила педагогічного спілкування: 1. Відносини з дітьми - фундамент діяльності педагога. 2. У спілкуванні виходити з мети, завдань виховання, інтересів дитини. 3. Орієнтуватись на співрозмовника. 4. Не обмежуватися інформацією, аналізувати мотиви. 5. Усвідомлювати психологічну атмосферу (співпереживати). 6. Самокритичність. Не жалітися на учнів. 7. Вміти слухати і поважати співрозмовника. 8. Тактовність. Взаємність у спілкуванні. 9. Динаміка, розвиток, ініціативність у спілкуванні. 10. Уникати моралізму та негативних установок спілкування.