розширити знання учнів про природу; розвивати спостережливість, інтерес до пізнання навколишнього середовища ; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НОВГОРОД - СІВЕРСЬКА ДЕРЖАВНА ГІМНАЗІЯ
імені К.Д. УШИНСЬКОГО
Виховний захід з елементами гри
«Будь природі другом»
Підготувала і провела
вихователь Кунцевська В.В.
Мета : розширити знання учнів про природу; розвивати спостережливість, інтерес до пізнання навколишнього середовища ; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.
Обладнання: аркуші паперу, клей, пазли, музичний запис, мультимедійна дошка.
Вихователь : (за мотивами оповідання К.Д. Ушинського «Витівки старої зими »)
Розійшлась стара зима
Холод , стужу напуска.
З дерев листя позривала
По дібровах розкидала.
Стала злитись на птахів
Набрид дуже їй їх спів.
Птахи в зграї позбивались
і до вирію подались.
Горобець сховавсь під стріху
Чистить пір’ячко на втіху.
Зима злиться не вгаває
Звірів холодом лякає.
Та тварини не злякались
Одні в шуби теплі вбрались,
Інші в нори заховались.
Ведмідь в барлозі лапу ссе,
Білка в дуплі горіх гризе,
Свійські тварини в хлівах стоять
Готове сіно щодня їдять.
Ще дужче розлютилася зима
Всі водойми льодом скувала вона
На рибне на царство страшну шле ману
А риба пішла вся на глибину.
Людям морозом вона дошкуляє
Але народ лиш сміється та знає
Груби та печі собі затопили
Млинців напекли і борщів наварили.
Навіть малеча на зиму не зважає
На ковзанах , на санчатах гасає
Грається в сніжки , гори будує
Всі раді зимі і ніхто не сумує.
Бачить зима , що нічим їй не взяти
Земних мешканців не налякати.
Ось і нам прийшла пора
Нас чека весела гра
Екологічна гра «Будь природі другом »
Щоб другом природі стати
Треба все про неї знати
Піклуватись, любити , берегти,
Нумо, швидше всі до гри.
В грі приймають участь дві команди команда «Земля »і команда «Вода ». Команди обрали собі капітанів. Команди крокуватимуть по станціях. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, тобто 1 шишку. На обдумування кожного питання команда має 30 секунд. Також буде проводитися гра з вболівальниками. Наша гра має 6 станцій і 6 зупинок. На останній зупинці наші академіки з Лісової академії підведуть підсумок гри і визначать переможців. Отже …
1. Загадкова
2. Ерудитна .
3. Уміла
4. Музична
5. Прикметна
6. Екологічна
На цій станції я пропоную вам відгадати загадки , за кожну правильну відповідь команда отримає 1 бал
Загадки для першої команди:
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає
(лелека)
В гнізда інших носить яйця,
дуже гарну має вроду,
тільки діток не виводить.
(зозуля)
Птиці в чорних тюбетейках.
Сірі та червоногруді, дю - дю –дю,
А самі аж із тайги
Принесли до нас сніги …
Хто вони ? ( снігурі)
Загадки для другої команди:
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю
( дятел)
Безліч мошок поїдає ,
За вікном гніздо мурує,
Тільки в нас він не зимує.
( ластівка)
На морозі чистить ніс .
Для коханих пташеняток
У гніздечку у цей час –
Пуху, шишок і зерняток
На всю зиму він припас
( шишкар)
Запитання для вболівальників:
А ось з яким проханням звертаються до вас пташки взимку.
Подбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки,
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали,
Черву в садах обчищали,
Всім на втіху ми співали ,
А коли зима настала,
Їжі і тепла не стало.
Складно жити без тривоги
Потребуємо допомоги.
Послухайте оповідання К.Д. Ушинського «Птахи»
В одному гарненькому селі на Україні було стільки садків, що все воно здавалося одним великим садом. Дерева цвіли і розливали пахощі весною , а в густій зелені їхнього гілля пурхало безліч пташок, дзвінкі пісні й веселе щебетання яких далеко чути навкруги; восени вже з’являлося поміж листям дуже багато рожевих яблук, жовтих груш і синьо – пурпурових слив. Та ось кілька недобрих хлопчиків, зібравшись гуртом , поруйнували пташині гнізда. Бідолашні птахи покинули сади і більше вже до них не поверталися. Минула осінь і зима, настала нова весна, але в садах було тихо й сумно. Шкідлива гусінь, яку перше птахи винищували тисячами розводилася тепер без перешкоди й поїдала на деревах не лише цвіт, а й листя: і от оголені дерева посеред літа мали вигляд сумний, неначе взимку. Настала осінь , але в садах не було ні рожевих яблук, ні жовтих груш, ні пурпурових слив; з гілки на гілку не перепурхували веселі пташки; в селі не лунали веселі пісні.
Висновок : Птахи знищують гусінь, бережуть ліси і сади від шкідників, радують людей своїм співом.
Розвісимо годівнички після нашого заходу.
Скласти з пазлів картинку, на якій зображено рослину , що занесена до Червоної книги. ( сон трава, пролісок) Переможе та команда, яка швидше і краще виконає роботу. На складання картинки відводиться 3 хв
В Червону книгу ми занесені
І порятунку в вас благаємо,
Обережно, люди, поводьтеся з нами,
Бо іншої домівки ми не маємо.
Ви всі господарі природи,
Тож збережіть її ви вроду.
Конкурс вболівальників
Ситуація 1. "Пожежа в лісі"
Ти помітив пожежу в лісі . Твої дії. За яким номером ти будеш телефонувати?
Ситуація 2 "Гніздо"
Ти помітив в кущах гніздо. Що зробиш ?
Ситуація 3 "Букет первоцвітів"
Дівчинка нарвала букет первоцвітів. Ваші дії ?
Ситуація 4 "Грибник"
Грибник збираючи гриби , вириває їх з коренем. Що робити?
Ситуація 5 "Пташеня на траві ".
Ти ідеш лісом і раптом помічаєш пташеня, яке сидить на землі. Що зробиш?
Ситуація 6 "Шум в лісі".
Ти любиш слухати музику. Взяв з собою приймач. Ідеш лісом і музика лунає дуже гучно. Чи добре це?
В лісі можна почути безліч різної музики , це музика природи , лише потрібно бути уважним . Зяблик встигає за день заспівати 2500 пісень, лісовий коник - 3800! На різні голоси співають солов'ї, жайворонки, співучі дрозди співають, що не наслухаєшся. А снігурі немазаним колесом скриплять, козодої вурчать моторчиком, чайки-хохотуни — хохочуть, бугайчик — бичком мичить. Сова болотна хлопає крилами, дятли дзьобами по сучку стукають — грають на «барабані». Лелеки дзьобами тріщать, бекаси — бекають. А є птахи, які підробляють свій спів під інших птахів. Шпак весною свистить іволгою, квокче куркою, кряче качкою, нявчить кішкою. Не тільки весною щиро співають птахи, а й усе життя. Гуси ґелґочуть, ворони каркають, коростелі скриплять, солов'ї свистять, синиці пищать, сови ухають, качки крякають. Мовчазних птахів немає. І це я вам розповіла лише про пташок , а яким багатоголоссям різниться тваринний світ. Спів пташок, звуки тварин - це символ турботи, наближення небезпеки, біди, болі,страху, радості. Природа також багата звуками різних явищ. Отже, послухайте запис і дайте відповідь , що ви почули.
1 команді : Дощ з грозою. Соловей. Виття собак.
2 команді : Вовк. Зозуля. Завірюха.
Запитання для 1 команди:
1. Якщо ластівки літають над землею високо, а змії ліниво лежать у траві, то... (буде хороша погода).
2. Якщо замовкають горобці, а зяблики збиваються у зграї, то...(скоро прийде похолодання)
3. Якщо на сосні багато шишок , то… ( вродить ячмінь)
Запитання для 2 команди :
1. Якщо заспіває снігур, а сорока заховається під дах... (скоро випаде сніг).
2. Бічні гілочки сосни звичайної дугоподібно згинаються в сторону стовбура – на відлигу, а розгинаються – на … ( мороз)
3. Лусочки соснових шишок розкриті – триватимуть сухі , гарячі дні; стуляться до купи – то …( настане волога погода)
Станція Екологічна ( конкурс капітанів) До дошки запрошуються капітани команд. Їм потрібно пройти екологічний тест . Останнім часом спеціалісти все частіше б’ють на сполох , через те, що оточуюче середовище забруднене і продовжує забруднюватися через діяльність людей.
1. Що може забруднювати навколишнє середовище:
дощ, дерева, дим, сонце, фабрика.
2. Забруднення повітря може привести до:
захворювання легенів, зміцнення здоров’я, підвищення активності людини .
3. Який спосіб пересування не забруднює повітря:
автомобіль, автобус, велосипед.
4. Чого не повинно бути у воді:
водяних рослин, пляшок, риби, паперу.
5. Що шкодить рослинам:
сонце, дощ, вітер, пожежа.
6. Чого не можна робити у лісі:
залишати сміття, збирати гриби, милуватись красою рослин.
Вихователь: Гра закінчена . Академіки з Лісової академії зараз підрахують результати і визначать команду – переможницю.
Отже наша гра закінчилася
І сумнівів не має,
Нам зараз переможців
Рахунок визначає.
А поки ідуть підрахунки дозвольте я вам зачитаю
Пам’ятку «Поведінки учня в природному оточенні»
Вихователь: Буду я природі другом,
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом
Не стопчу я навіть і трави,
Я скажу їй – Зеленій , живи !
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті!
Слово надається академікам з Лісової академії для оголошення результатів.
Вихователь :
Команді переможців
Від нас аплодисменти!
А ось і нагороди -
Щасливі гри моменти.
Команда друга також
Сьогодні добре грала.
Бажаю, щоб реваншу
Наступний раз дістала
Приходьте ж на уроки,
Беріть підручник в руки.
Нехай завжди вам будуть
Цікавими науки!