Екологічна стежина у світ природи
«Пізнайки і Здоров’ячки»
( для дітей середнього віку)
Підготувала: вихователь
Богомоленко О.П.
Мета : Розвивати зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес ,спонукати дітей до спілкування, вміння правильно діяти у відповідних ситуаціях, вміння милуватися рідною природою .
Закріпити знання дітей по дотримуванню правил техніки безпеки у природному середовищі. Узагальнити знання про особливості різних видів дерев. Вчити бачити взаємозв’язки рослин з навколишнім середовищем (вода, сонце - світло, тепло, грунт), вчити закінчувати прислів’я за змістом, формувати вміння робити самомасаж. Виховувати емоційно-позитивне, дбайливе ставлення до рослин, бажання бачити їхню красу й неповторність.
Матеріал: фішки зеленого та червоного кольору, листи , вірші , прислів’я, шишки , лопатки , глечик із настоєм , варення з шишок .
Хід заняття
Вихователь.
Малята, ви добре спали?
Рано прокинулися?
Один одному усміхніться,
Тепер до мене поверніться
І мені теж посміхніться.
Подивіться, і в нас гостей багато,
Треба всіх їх привітати!
Діти.
Добрий день вам, добрі люди,
Хай вам щастя — доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
Вихователь . Діти, сьгодні ми звами вирушаємо у похід . А як треба до нього підготуватися.
Діти : (міркують )
Вихователь :Так, потрібно мати зручний одяг та взуття, запастися водою, взяти аптечку, а ще гарний настрій і велике бажання побачити щось незвичайне. Щоб повністю пройти шлях нашої мандрівки, вам треба буде на кожній зупинці виконувати різні завдання. Згодні? Готові до пригод? Тоді вирушаймо!
- Чи знаєте ви правила поводження у природі? Зараз пригадаємо.
Дидактична гра "Екологічний світлофор"
Мета: Розвивати логічне мислення, пам'ять, фантазію, вміння милуватися красою навколишнього світу
Виховувати бережне ставлення до природи.
Матеріал: Картинки з зображенням різних ситуацій поведінки в природі, фішки зеленого та червоного кольору.
Хід гри:
Вихователь промовляє ситуацію , а дитина повинна оцінити ситуацію і позначити її відповідною фішкою (червоною - неправильну поведінку, а зеленою - правильну).
Зелена фішка.
1Охороняти рідкісні рослини;
2. Обгороджувати мурашники;
3.Милуватися красою природи;
4.Підгодовувати птахів;
5.Прибирати місце відпочинку.
Червона фішка.
1.Ламати гілок дерев, кущів;
2.Рвати багато квітів;
3.Руйнувати гнізда пташок;
4.Руйнувати мурашників;
5.Розпалювати вогнище;
6.Галасувати на природі;
7.Засмічувати водойми.
Вихователь :А ось лист . Від кого він ? Прочитаємо .
«Добрий день , малята . Я – Пізнайко . Запрошую вас у цікаву мандрівку , а допоможе вам моя карта . Розгляньте її уважно , а зрозуміти її краще допоможуть мої листочки - підказки».
Вихователь :Діти , розглянемо карту .
Вихователь : А ось і перша підказка. Що це ?
Діти : Листок
Вихователь : А з якого він дерева ?
Діти : З яблуні .
Вихователь : А чи є на території садочка яблунька ? Знайдіть це дерево і підійдіть до нього.
(Діти йдуть до яблуні і знаходять лист. Вихователь знімає його з гілки й читає. По ходу читання діти виконують завдання ).
«Лист від яблуні»
«Я, велика яблунька, дуже рада вашому приходу, тому що дуже люблю гостей. Давайте привітаємося: обійміть мене міцно (діти беруться за руки навколо стовбура). Дивіться, яка я велика! Давайте поміряємося силою: спробуйте витягти мене із землі (діти намагаються це зробити). Хто з нас сильніше? Є в мене ще сила!
А тепер відповідайте на мої питання:
- Що ж мене в землі так міцно тримає? (Діти відповідають).
-А для чого мені ще мої корені-ноги потрібні? (Щоб брати із землі воду «їжу»).
Доторкніться до мене руками,погладьте мою кору-шкіру й скажіть, яка вона ?
Діти: (шершава- гладка, мокра- суха, тепла – прохолодна)
Вихователь:А чим пахне? (Діти міркують).
Вихователь : А які плоди ростуть на цьому дереві ?
Діти :
Яблука .
Вихователь : Чим вони корисні?
(Відповіді дітей)
Вихователь : Люба яблунька, діти підготували для тебе подарунок .(Діти беруть до рук лопатки і підкопують деревце , щоб воно не змерзло взимку).
Вирушаємо далі . Розгляне наступний листочок .
Вихователь : А з якого він дерева ?
Діти : З берізки .
Вихователь : А чи є на території садочка берізка ? Знайдіть це дерево і підійдіть до нього.
Вихователь: Діти, давайте привітаємося з берізкою, вона нас теж чекала, лист приготувала (діти обіймають березу, а вихователь дістає лист з гілки й чигає його).
«Лист від берези»
«Дорогі діти! Нарешті ви до мене прийшли. Я вас чекала: гілками качала, щоб ви мене почули, і виконали мої завдання»
Погладьте мою кору, понюхайте її і скажіть:
Чим ми з яблунькою схожі, а чим відрізняємося?
А як ви довідалися, що ми з яблунькою - дерева?
Може, ми травинки? Доведіть мені, що я - дерево!
(Діти пояснюють, що в дерева один стовбур, він твердий, а у кущів - багато стовбурів, що ростуть із землі. У травинок не буває таких великих дерев’янистих стовбурів, як у дерев).
Ще в мене прохання до вас, діти. Дуже ми, берези, любимо слухати про себе пісні й вірші, приємні слова . Я сьогодні іменинниця, порадуйте мене!
Вихователь: Давайте подаруємо берізці компліменти. Я почну, а ви продовжуйте. День добрий, подружко-берізко, ти золотокоса красуня.
Діти :
Які гарні у тебе золоті стрічки.
Ти зачарувала нас своєю красою.
Ти, як дівчина-красуня, привертаєш увагу до себе.
Я зачарована тобою.
Вихователь : Діти , подаруємо берізці вірш про її подружок-берізок.
***
Ростуть над ставом дві берізки,
Високі, гарні і стрункі.
Вітрець розчісує їм кіски,
І сонце світить залюбки.
***
Берізонько, берізонько,
Ти мавка лісова,
Зелені твої кіски вітрисько розвіва .
Стоїш ти при дорозі у травах і кущах,
І білі свої ноги все миєш на дощах.
Вихователь: Ще, берізко, малята знають про тебе різні прислів’я та приказки
Діти :Стоїть, запишалась, як берізка в гаї
Розпустила свої кісоньки, як берізка вітоньки.
Вихователь : Та прикмети знають:
Діти : Якщо спочатку листям вкривається береза — чекай сухого літа, а
коли клен — дощового.
Зазеленів березовий гай — пересаджуй дерева.
3 берези тече багато соку — літо буде дощове.
Якщо листя берези починає жовтіти з верхівки,то наступна весна буде рання, в якщо знизу – пізня.
Вихователь : Діти давайте підкопаємо і берізку , щоб взимку їй не було холодно. Діти підкопують березу й направляються далі.
Вихователь : пропоную пограти у гру.
Гра "Дерева"
Ось галявинка, а навколо
Дерева вишикувалися в коло. (широким жестом розвести руки в сторони)
Дерева кронами шумлять,
Вітри в їх листі гудуть, (руки підняти вгору і покачати ними з боку в бік)
Вниз верхівки пригинають
І качають їх, качають. (нахилившись вперед, покачати тулубом з боку в бік)
Вихователь : А це з якого дерева? (в руках шишка)
Діти : З ялинки
Вихователь : Знайдіть це дерево. (Діти підходять до ялинки) . Знаходять на ній лист, який зачитує вихователь).
«Лист від ялинки»
«Діти, доброго дня! Дуже рада вашому приходу й теж хочу, щоб мене погладили. (Діти виконують прохання). Я люблю, коли мене гладять, і не люблю, коли б’ють по стовбуру ціпком або дряпають кору ножем. Мені теж буває боляче й кривдно, коли до мене погано ставляться (Діти досліджують кору ялинки, як і попередніх дерев, відповідають на питання вихователя).
А чим я відрізняюсь від інших дерев?(вічнозелена)
Які птахи люблять мої плоди?(дятел , шишкар)
Діти, а ви куштували мої плоди?
Діти : Дуже смачне і корисне варення із шишок , особливо взимку , лікує простудні захворювання .
Вихователь : Діти , пропоную вам зробити самомасаж , а допоможуть нам у цьому шишки (звучить легка музика , діти виконують самомасаж).
Вихователь : А ще з шишок можна приготувати настій для полоскання , щоб не хворіти . Ось у цьому графині цей корисний настій , а пополощемо горлечко , коли повернемося до групи. А ще з шишок готують смачне , корисне варення , а використовують його в лікувальних цілях . Давайте всі разом це варення скуштуємо( на шпашках шматочок хліба , дітки куштують варення з шишок) .
Вихователь : А як ви думаєте, цікаво бути деревами?
Хочете спробувати?
Психогімнастика «Дерева»
Зараз пропоную вам перетворитися у дерева (заплющить очі).
Ваша шкіра перетворюється в кору, а руки - у гілки. Підніміть свої руки - гілки, пошелестіть листочками-пальчиками - чуєте, який вітер налетів?(Діти виконують рекомендації ). Розставте ноги ширше — це росте ваше коріння, воно тримає вас у землі, дає воду, їжу. Ах, які ж чудові деревця виросли! Пора вам знову стати маленькими дітками (по чарівному знаку діти «перетворюються» у людей)
Гра «Екологічне лото»
Пояснення до гри:
Для проведення гри використовуються прислів’я, вислови, які розділяються по смисловому значенню на початок і закінчення
Не ламай тополю - (бо зламаєш долю).
Ця дівчина — (як калина).
Одне дерево посадив — (недарма прожив).
Де виросла сосна — (там вона красна).
Ліс рубаєш — (горя зазнаєш).
Ліс і вода — (брат і сестра).
Повітря в лісі —( найкращі ліки).
Ліс і квіти — земне царство.
Вихователь: Ось і закінчилася, дітки, наша сьогоднішня подорож.
Ось і закрилося в природу віконце.
Сонечко теж стомлено трішки.
Будемо і далі сюди повертатися.
У світ непідробний зеленого братства,
Щоб не страждали тваринки в капкані,
Щоб співали птахи, шуміли поля,
На радість всім людям планети Земля.