розширити знання дітей про значення та взяємозв'язок складових природи, формувати переконання про необхідність їх охорони; закріплювати правила поведінки в природі; виховувати бережливе ставлення до живої та неживої природи, до навколишнього середовища.
Додаток 3
Екологічна виховна година
«Лісова прогулянка»
Мета: розширити знання дітей про значення та взяємозв’язок складових природи, формувати переконання про необхідність їх охорони; закріплювати правила поведінки в природі; виховувати бережливе ставлення до живої та неживої природи, до навколишнього середовища.
(Стоїть макет хатинки з віконцем, за яким заховалися гномики)
Ведуча. Діти, сьогодні ми з вами підемо на прогулянку в ліс. Прогулянка буде уявною, але від цього не менш цікавою.
Ось перед вами лісова галявина, а на ній – хатинка. Хто ж оселився тут, в цьому чарівному куточку лісу?
Учень.
Добридень, малята! Проходьте, сідайте!
До гномів у гості скоріш завітайте.
Живуть вони в лісі дуже давно.
Не ходять зовсім в театр і кіно.
Та в лісі своєму вони не скучають,
Бо ліс свій прекрасний оберігають!
Ведуча. Отже, зустрічайте гномів – охоронців лісу. (Під музику пісні «Вместе весело шагать» з-за хатинки весело по черзі виходять гноми, шикуються, виконують пісню «Лесной марш»)
Ведуча. Ми вже знаємо, що гномики охороняють ліс. А зараз познайомимося із кожним з них. Будь ласка, знайомтесь – гномик Стеблинка-деревинка. Що ж вона робить у своєму лісі?
Стеблинка-деревинка.
Саджу я дерева і сію травичку,
Ялинки вирощую я невеличкі,
Дубки і осинки, берізки та клени.
Люблю, щоб навколо було все зелене.
Адже дерева дуже корисні.
Листочки у них виробляють нам кисень,
Тобто повітря, яке ми вдихаєм.
То ж я дерева і охороняю.
Ведуча. Ми зрозуміли тебе, Стеблинко-деревинко. Наші діти теж з великою пошаною ставляться до дерев, кущів, трави.
А тепер познайом нас зі своїм другом. (Стеблинка-деревинка бере за руку гномика Крилатика, виводить його на середину)
Стеблинка-деревинка.
Знайомтеся, друзі, мій друг і порадник.
Щодня на роботі веселий Крилатик!
Крилатик.
А я доглядаю за всіми птахами,
Рятую пташат, що лишились без мами.
Майструю шпаківні, лаштую гніздечка,
Співати навчаю пташат ще в яєчках.
І я не люблю, як маленькі хлоп’ятка
Стріляють в пташок із своєї рогатки.
Бо пташки у лісі свій час не марнують,
Постійно старанно дерева лікують.
Горобчики, дятли, летіть всі до мене,
Співайте, співайте у лісі зеленім!
(Звучить запис співу пташок)
Ведуча. Нам подобається, як гномики охороняють ліс і пташок. А тепер познайомтесь – це Джерелик! В нього теж є дуже потрібна робота.
Джерелик.
Під дубом високим, он там за горбочком,
Пробилось джерельце маленьким струмочком.
По лісу біжить-поспішає вода.
Куди поспішаєш? Та звісно куда!
До річки несе свою чисту водичку.
Звірят напуває, дерева, травичку.
Я звуся Джерелик. За джерелом доглядаю:
Від пилу, від мулу його розчищаю.
Запрошую хмарки від чистого серця
Потанцювати з нашим джерельцем.
І дощик прошу я у гості прийти –
Долити у наше джерельце води.
А вас, любі друзі, прошу – не сумуйте.
Джерельце і річку, і море шануйте.
Завжди пам’ятайте, дорослі й малі,
Вода – це основа життя на Землі.
(Гра «Очисти річку»)
Ведуча. Після дощику природа оживає. Розквітають квіти, всміхаються до сонечка. І на нашій галявинці виросли квіточки. А доглядає за ними Квіткарик.
Квіткарик.
Родився я з квітки, напевно з ромашки.
Квіткариком звуть мене різні комашки.
Щоранку, щодня і кожну хвилину
Я квітку висаджую, наче перлину,
У землю. А потім її доглядаю.
Надвечір росою її прикрашаю.
Щоб вранці летіли до квітів комашки –
До мака й троянди, кульбабки й ромашки.
І я вас усіх попрошу, любі діти,
Не рвіте ви квітів, не рвіте, не рвіте!
Нехай обплітають всю землю красою,
А вранці сіяють дрібною росою.
Ведуча. Квіти не лише прикрашають нашу Землю, а й лікують людей від різних хвороб. Назвіть лікарські квіти.
(Гноми виконують пісню «Цілющі скарби»)
Ведуча. Познайомитися з лікарськими рослинами та їх властивостями ви зможете ось з цих книжок. (Виставка книг про лікарські рослини)
Ведуча. За квітами доглядає Квіткарик: підпушує землю, поливає, запрошує до квіточок в гості комашок. А приводить комашок, метеликів, жучків гномик Павутинка.
Павутинка.
А я доглядаю маленьких комашок:
Метеликів, бджілок, жучків і мурашок.
Щоб їх не образив ніхто на землі –
Ні звірі, ні люди – дорослі й малі.
Дивлюся, як трудяться бджоли у лісі.
Послухайте, діти, комахи корисні!
І ще поділюся секретом я з вами:
Цілуються ніжно комахи з квітками.
Ведуча. А тепер Павутинка з іншими гномиками заспівають жартівливу пісеньку про доброго старого жука.
(Виконується пісня «Добрый жук»)
Ведуча. Зараз я хочу познайомити вас із гномиком, який слідкує за тваринами. А звуть його Живчик.
Живчик.
Я в лісі люблю і дерева, і річку,
Квітучу галявину, свіжу травичку.
Люблю! І я такий не один.
Я оберігаю в лісі тварин:
Зайців, їжаків, ведмедів, вовків,
Лисиць і гадюк – всі ждуть моїх рук.
Я їм помагаю, малят доглядаю,
Хатинку збудую або й нагодую.
Кожна тварина корисна в природі –
У лісі, у лузі або на болоті.
Отож-бо, малята, я вам нагадаю –
У світі поганих тварин не буває!
Ведуча. Живчик охороняє диких тварин. А яких саме, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадки.
Під землею риє нірки,
А над ними робить гірки. (Кріт)
Хоч не шию я ніколи,
А голок завжди доволі. (Їжак)
Хто на собі ліс носить? (Олень)
Кулька-малявка шастає під лавку.
Крихти підбирає, від кота втікає. (Миша)
В’ється вірьовка, на кінці – головка. (Змія)
У зеленому жакеті галасує в очереті.
Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак. (Жаба)
За горами, за лісами, за широкими полями
Хижа звірюка зубами стука.
Не спить, не дрімає, здобич шукає. (Вовк)
Я шукає мед, малину,
Рибку сам собі ловлю.
Влітку й миті не спочину,
А прийде зима, то сплю. (Ведмідь)
Ведуча. Ми вже знаємо, як живуть і працюють шість гномиків. Це – Стеблинка-деревинка, її друзі і порадники – веселий Крилатик і Павутинка, а також Джерелик, Квіткарик і Живчик.
А цього найменшого гномика звуть Охайничок. Чому ж його так називають?
Охайничок.
А я найменший гномик,
Охайничком зовусь.
Бо я завжди охайний,
Чистеньке все люблю.
Приходжу на галявину –
Чи хто не насмітив?
Приходжу до джерельця –
Чи хто не забруднив?
Погану жуйку в лісі
Ніхто не приліпив?
Чи на берізках юних
Не зламані гілки?
Чи на лугах зелених
Не зірвані квітки?
Метеликів і бджілок
Ніхто не ображав?
Обгортки від цукерок
Ніхто не накидав?
Морозиво ви з’їли –
А папірець куди?
Не кидай на травичку,
Не кидай до води!
Ніде, ніде й нічого
На землю не кидайте!
Усе живе на світі
Завжди охороняйте!
Ведуча. Охайничок слідкує за порядком і чистотою в лісі. А чи знаєте ви, діти, як поводити себе в лісі, коли ходите туди відпочивати? (Відповіді дітей)
Ведуча. А зараз гномики хочуть звернутися до всіх з великим проханням.
Гномики (по черзі)
В полі, у лісі, над яром
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Метелика ловити я не хочу,
Він – квітка неба, хай живе собі.
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу.
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу.
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу, то страшенний гріх.
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.
До вас, мої рідні, звертаюся я,
Найменший у нашій сім’ї.
Стоїть на узліссі ялинка моя –
Не зрубайте її!
На озері плаває пташка моя –
Не убийте її!
Ясніє на небі зірка моя –
Не згасіте її!
Світ-казку будує мрія моя –
Не спиняйте її!
(Гномики беруть подарунки для дітей)
Ведуча. До нас гномики прийшли не з пустими руками.
Охайничок.
Охайничок цукерки всім подарує.
Де дінете обгортки – потім прослідкує.
(Охайничок роздає дітям цукерки)
Ведуча. Ось яку солодку перевірку придумав Охайничок, щоб виявити, як наші діти запам’ятали правила поведінки в природі.
Інші гномики теж приготували подарунки.
Стеблинка-деревинка.
Стеблинка-деревинка дарує вам вербичку.
Посадите її ви біля своєї річки.
Крилатик.
Крилатик вам дарує затишне гніздечко.
Нехай пташки у ньому висиджують яєчка.
Ви гніздо повісьте в квітучому садку.
Співатимуть пташата вам влітку в холодку.
Джерелик.
Джерелик приніс вам джерельної води.
Сьогодні після свята ми вип’ємо її.
Квіткарик.
Квіткарик вам дарує найкращу в світі квітку.
Нехай росте у класі і квітне, квітне, квітне.
Павутинка.
Від бджілки-трудівниці вам меду на полиці.
Смакуйте, вживайте й ніколи не хворайте!
Живчик.
Лисиці-сестриці прислали полуниці.
Куштуйте залюбки, чудові малюки.
Ведуча. Погляньте, скільки дарів принесли нам гномики! Як багата і щедра наша матінка-природа! Вона завжди віддячить добром, якщо ми, люди, будемо її оберігати. Тож не вирубуйте бездумно ліси, не рвіть оберемками квіти, не засмічуйте водойми, не забруднюйте повітря і грунт. Любіть усе живе! Не забувайте, що і ми з вами – частина природи.
А нашим гномикам вже час повертатися до лісу, братися до роботи, охороняти навколишнє середовище.
І на прощання вони заспівають свою улюблену пісню, з якою завжди ходять по лісі. (Гномики виконують пісню «Дорога добра», виходять з класу)