ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ

Про матеріал
Опис досвіду з екологічного виховання. У виховній роботі сучасного класного керівника найважливішими напрямками є екологізація та соціалізація освіти. Стан довкілля впливає на здоров’я кожної людини і нації в цілому. Тільки соціально адаптовані, активні члени суспільства можуть реально впливати на стан справ у певній родині, селі, місті, в країні. Саме такими я хочу бачити своїх вихованців. Через спілкування з природою відбувається і вихо¬вання, і навчання, і формування особистості як соціального елементу. Вивчення і дотримання народних традицій у спілкуванні і поводженні у довкіллі сприяє духовному зростанню дітей.
Перегляд файлу

 

Пономаренківська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Роганської селищної ради 

Харківського району Харківської області

 

   ЕКОЛОГІЧНЕ     

           ВИХОВАННЯ

                                   ОПИС ДОСВІДУ

 

ЧЕРКАШИНА ГАЛИНА АНАТОЛІЇВНА

 

                   КЛАСНИЙ КЕРІВНИК 11-ГО КЛАСУ

 

                           

                                2019 рік

У роботі сучасного класного керівника  найважливішими    напрямками  є екологізація та соціалізація освіти. Стан  довкілля  впливає на здоров’я кожної людини і нації в цілому. Тільки  соціально  адаптовані, активні  члени  суспільства  можуть  реально  впливати  на  стан  справ у певній  родині,  селі, місті, в країні.  Саме  такими  я  хочу  бачити  своїх  вихованців. Через спілкування з природою відбувається і вихо­вання, і навчання, і формування особистості як соціального елементу. Вивчення і дотримання народних традицій у спілкуванні і поводженні у довкіллі  сприяє духовному  зростанню   дітей. 

У  нашому  селі,  як  і  в  багатьох  інших,  існує  багато  проблем,  які повязані  з  незадовільним  станом  навколишнього  середовища.  Необхідно  звертати  увагу  громадськості  села  на  екологічні  проблеми  своєї  малої батьківщини. 

      Мої  учні – члени  сільської  громади.  Їм будувати  майбутнє  села  та  України  в  цілому.  І  саме  тому,   на  мою  думку,  дуже  важливо  довести  до  свідомості  кожного  учня,  що  він  не  є  пасивним  спостерігачем  за  негативними  змінами  у  довкіллі  села,  але  й  активним  членом  його  громадськості  з  власною  активною  життєвою  позицією  та власною  думкою.

      Моя задача -  навчити  учнів  адекватно  реагувати  на  екологічну  ситуацію  в  селі, у громаді.  У  майбутньому,  будуючи  власне  життя,  вони,  я  гадаю,  врахують  знання  і  досвід,  набуті  при  роботі  над  екологічними  проблемами,  які  я разом  з  ними  намагаюсь  розвязати  при  реалізації  задач  екологічного проекту  «ЕКО-ОКО». Я  намагаюсь  використовувати  різноманітні  методи  та  форми  роботи  в  екологічному  вихованні  учнів.  Це  і  суспільно-корисна  праця  по  очищенню  території  села  від  забруднення,  і  дослідницька  робота,  ы агітаційно-пропагандистські  заходи,  проведення  вікторин,  інтелектуальних ігор.  Серед  учнів  класу   є  творчо обдаровані  учні:  Вероніка, Аліна гарно малюють; майже всі дівчата захоплюються  народними танцями, відвідують вокальну студію при сільському клубі;  Вікторія та Іван   мають  артистичні  здібності; учні класу – активні учасники шкільної екологічної агітаційної бригади «Калина».               Аналізуючи  діяльність  кожного  учня,  я  намагаюсь  дати  позитивну  оцінку  справі,  яку учні  класу  разом зі мною, своїми батьками довели до кінцевого результату. Визначаємо  значимість  зробленого  для      села, громади   та  для України  в  цілому.  Добре,  коли  б  учнівська  діяльність  отримувала    соціальний  резонанс  через  районні  ЗМІ.  Екологічне  виховання  у  класі  здійснюється  за  принципами:

 У  процесі  роботи  над  екопроєктом   під  час  підготовки  та проведення  різноманітних  заходів  на  екологічну  тематику  в  дітях  виховується  гуманне ставлення до людей, тварин,  рослин.   Розвиваються  творчі  здібності  в учнів при  розв’язанні  самостійно  поставлених  екологічних  задач  та  при  оформленні  результатів  досліджень,  здійснюється  корекція  цілей  та  цінностей  учнів.  Діти  вчаться  давати  само-  та взаємо-  оцінку.

        Екологічні проблеми    рідного   села

 

Мета:

  • узагальнити знання про екологічні проблеми села, сприяти становленню екологічного мислення;
  • допомогти учасникам проаналізувати ситуацію щодо екологічної кризи та розробити шляхи запровадження просвітницької роботи щодо поліпшення екологічної ситуації в рідному  селі;
  • формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору.

      

               Епіграф: 

                                  «Мисли глобально,

                                                                  дій локально»

 

                               Заходи

1.    Акція  «Геть,  сміття,  з  нашого   подвір’я!”

2..   Проєктна  діяльність  учнів.        Екопроєкт  «ЕКО-ОКО»

3.  Круглий  стіл  «Кроки в поліпшенні довкілля»

4.   Випуск  стіннівки,  листівок.

5.  Виступи екологічної бригади.

6.  Участь в екологічних акціях.

 

Вік учасників проекту: 15-17  років.

Термін реалізації проєкту: довготривалий (вересень 2017-червень 2020року).          

    Акція   «Геть,  сміття, з  нашого  подвір’я!»

проводячи  таку  акцію,  я  поставила  за  мету   -   формування в учнів почуття відповідальності за екологічний стан довкілля  села  та визначення ролі  людини  у  забрудненні навколишнього середовища.

        На  класних  зборах  учнів  було  обговорено  питання  щодо  незадовільного  стану  територій,  які  прилягають  до  будинків, в яких мешкають родини   учнів, їх родичі, знайомі.           

        Учням  було  запропоновано  відповісти  на запитання:

  «Що  ж  треба зробити  вам,  учням  Пономаренківської  школи, щоб поліпшити екологічний стан свого села?» 

 Діти  швидко  знайшли  відповідь:  «Починати  треба  з  прибирання  власної  оселі,  території,  яка  прилягає  до  неї,  зі  шкільного  подвір’я».    

          Майбутнє  -  в  наших  руках.  Створювати  його  треба  разом!».

Учні  склали  екологічний  кодекс,  вирішивши  взяти  під  контроль  стан  прилягаючих  до  своїх  осель  територій,  водоймищ. 

/Files/images/operatsya_osn/DSCN5173.JPG /Files/images/2016_rk/IMG_0179.JPG

                               Проєктна  діяльність    учнів

 У   своїй  роботі  з  екологічного  виховання  учнів  я   користуюся  методом  проєктів.

 Із   тлумачного словника  діти  довідалися  про  значення  слова  «проєкт».  ПРОЄКТ – це  план,  задум  або  креслення  чогось,  що  передує  його  створенню. 

 У перекладі  з  латинської  мови  ПРОЄКТ означає  «кинутий  вперед».    У  ході  роботи  над  проєктом  кожен  учасник  стає   дослідником,  творцем,  активізуються  його  здібності.  У  випадку  колективного  проекту  непередбаченість  очікуваного  результату  стимулює  й  колективні  стосунки.  Проєктна  діяльність  в учнівському колективі  -  це  спільна  навчально-пізнавальна діяльність,  яка  має  загальну  мету та  погодженість  способів  діяльності,  спрямованої  на  досягнення  спільного результату. 

          Такий  вид  діяльності  сприяє  розвитку  особистої  ініціативи  кожного  учасника  проєкту, комунікативних  навичок, стимулює  до  прийняття  самостійного  рішення,  активізує  спілкування.   Спостерігалось,  що  під  час  виконання  спільної  роботи  учні  допомагали  один  одному,  спілкувалися,  приймали  рішення.  

                            Етапи  роботи  над проєктом

Стадії   роботи

над  проєктом

     Зміст  роботи

 

Діяльність

учня

Діяльність  вчителя

Підготовка

 

 

Планування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідницька 

діяльність

 

 

Аналіз  та

узагальнення

 

 

Представлення  проєкту

 

 

Оцінка  результату

та  процесу

Визначення  теми  та  мети  проєкту

 

Визначення  джерел

інформації:  способів  її  збору  та  аналізу.

Визначення  способу  представлення  результатів (форми  звіту).

Установлення  процедур  та  критеріїв  оцінки  розробки  проєкту.  Розподіл  завдань  та  обовязків  між  членами  команди. Збір  інформації. вирішення  проміжних  задач.

Основні  інструменти: інтервю,  опитування,  спостереження,  експерименти.

Аналіз  інформації,  оформлення  результатів,  формулювання  висновків.

 

Можливі  форми  представлення  результатів:  усна,  письмовий  звіт.

 

Обговорюють  предмет  зі  вчителем  та  отримують  додаткову  інформацію,  визначають  цілі.

 

 

Розробляють  план  дій. 

Формулюють  задачі.

 

 

 

 

 

 

Виконують  досліди,  вирішуючи  проміжні  задачі.

 

Аналізують  інформацію,  узагальнюють  результати.

Звітують,  обговорюють.

 

 

Колективне  обговорення 

та  самооцінка.

Знайомить  зі  змістом  проєктного  підходу  та  мотивує  учнів. 

 

Допомагає  у  постановці  цілей.

 

Пропонує  ідеї,  висуває  пропозиції.

 

 

 

 

 

 

 

Спостерігає,  радить,  керує  діяльністю.

 

 

Спостерігає,  радить.

 

 

 

Слухає,  ставить  запитання  у  ролі  звичайного  учасника.

Дає  оцінку  зусиллям  учнів,  оцінює  якісно  використані  джерела,  робить  пропозиції  щодо  якості  звіту.

 

 Інтерактивні методи забезпечують реалізацію даних дитячих і навчально-виховних потреб.    У  ході  роботи  над  проєктом  в учнів формуються   ціннісні орієнтації на збереження природи, гармонійна  взаємодія  людини і природи,  діти   вчаться  умінню екологічно виважено взаємодіяти з довкіллям, в  них виховується   екологічна  культура,  формується  вміння гармонійно і безпечно жити у високотехнологічному суспільстві.  Учні   усвідомлюють   цінність наукових знань для суспільного  розвитку України.

 Я  підтримую  тісний  зв’язок  з  батьками  учнів  класу.  Батьки  завжди    залишаються  моїми  партнерами.  Вони  надають  матеріальну  та  моральну  допомогу. 

 З  батьками  були  проведені  бесіди  на  екологічну  тематику;  на  батьківських  зборах  були  розглянуті  питання  щодо  екологічного  виховання  дітей.  Батьки  учнів  класу  з  задоволенням  взяли  участь  в  анкетуванні  та  висловили  свою  готовність  допомогти  у  виконанні  задач  проєкту  «ЕКО-ОКО» щодо  вивчення  екологічної  ситуації  у  селі. 

Китайське  прислівя  говорить: «Скажи  мені -  і  я     забуду,  покажи  мені – і  я  запамятаю,  залучи  мене – і  я  навчуся».   Приклад  батьків  відіграє  важливу  роль  у   вихованні  дбайливого,  бережливого  ставлення  до  природи  рідного  села,   у  намаганні  дітей  зберегти    та  покращити   довкілля  села.

Учні  класу  співпрацюють  не  тільки  з  батьками,  але  й  з сусідами,  друзями.  Саме так діти  поширюють  принципи  екологічної  культури  на  односельців.  Також  налагоджений  зв’язок  з  представниками  громадськості,  які  відповідають  за  стан  довкілля  у  селі  Хроли.  Ця  форма  роботи  є  дуже  цінною  у  формуванні  світогляду  дитини.

   Учні  класу  склали  екологічну  модель  трьох  «О» - 3«О».  Діти  вирішили,  що  для  того,  щоб  поліпшити  стан  довкілля  села,  спочатку  треба  очистити  водоймища,  територію,  потім  оновити   їх  (насадити  дерева,  квіти   тощо)  і  отримати  у  результаті оздоровлене  довкілля.

      

                  Екологічна  модель  3«О»

 

 

 

 

 

 

              2.

 

 

   А  для  цього  треба  лише    час,  терпіння,  а  найголовніше – треба  мати  бажання.                

Екопроект «ЕКО-ОКО»

Мета   проектної  діяльності:    проаналізувати екологічні проблеми  села  Хроли;  показати роль кожного учасника  проєкту   в  поліпшені екологічної ситуації на місцях.

                                    Алгоритм  роботи  над  проєктом

  1. Визначення загальної  теми -   «Екологічні    проблеми  мого  села». 

      Визначення слова  «проблема» за словником.

      «Проблема – складне теоретичне або практичне питання, яке потребує   

       розвязання, визначення, дослідження».

  2.  Визначення  екологічних  проблем  села.

  3.  Розподіл учасників на малі групи.

  4.  Розподіл  екологічних  завдань  для  кожної    групи.

  5. Аналіз.

  6. Підведення  підсумків.

                                Схема  вивчення  класного  колективу

                              під  час  реалізації  проєкту  «ЕКО-ОКО»

   Сьомий рік поспіль   працюю саме з цим учнівським колективом  над  темою  «Формування сформованості     та   згуртованості  класного  колективу».  Робота    з  екологічного  виховання   надала  мені  більше  можливостей  у  вивченні  як  окремих   учнів  класу,  так  і  класного  колективу  в  цілому.

                                   Вивчення  класного  колективу 

                          Класний  колектив

 

  • рівень  сформованості  та  згуртованості  учнівського  колективу
  • рівень  емоційної  єдності
  • міжособистісні  стосунки

                                       Вирішення  екологічної  проблеми -

вироблення  плану  дій   учнів для     покращення  довкілля у селі

                                                      

Робота  учнів  з  різних  екологічних  проблем,  які  існують   у  селі,     у  групах

    Учні   класу  за  власним  бажанням поділилися  на  групи,  самостійно    визначивши   для  себе  певну  екологічну  проблему,  що  існує  в  селі.  У  групі –   4-5  учнів.

   Кожна  група  учасників  проєкту  обрала  лідера.  Мною  здійснюється  постійний  контроль,  проводиться  корекція  дій  учнів,  надаються  поради  щодо  проведення  досліджень,  оформлення  результатів  цих  досліджень.

Питання  для  обговорення:

«Звідки  частіше  можна  отримати  інформацію?»

 

  •  від  батьків  

     -     від  сторонніх  людей,  засобів  ЗМІ

     -     шляхом  самостійних  досліджень

 

                

                1 група       2 група       3 група

                        Алгоритм  вирішення  екологічної  проблеми

                       

 

 Кожна  група  має  свого  лідера.  Проєкт  довготривалий  і  виконується  учнями протягом  навчання  у  9, 10,  11  класах.      

  

Учням  подобається  працювати  над  проєктами,  тому  що вони   фантазують,   в  них  розвивається  память,  вони  вчаться  працювати  в  колективі,  дають  оцінку  своїм  діям  та  діям  своїх  товаришів,  також  учні  вчаться  висловлювати  свою  думку,  виступають  перед  товаришами,  не  боячись  говорити. 

                                 І  група  

            Екологічна  проблема: забруднення  водоймищ  села.

Дії  учнів:

  •                   дослідження  джерел  забруднення,
  •                   визначення  впливу  різних  видів забруднень  на  довкілля   села, птахів,  рибу,  людину;
  •                   визначення  можливих  шляхів  подолання  даної екологічної  проблеми;
  •                   надання  односельцям  інформації  щодо  цієї  екологічної  проблеми  (випуск  ЕКО-листівки).

                           ІІ  група 

  Екологічна  проблема:  забруднення  території  села  побутовим     

сміттям.

 

Дії  учнів:

  •                   визначення  територій,  де  спостерігається  забруднення  побутовим    

         сміттям;

  •                   участь  у  прибиранні  території  села;
  •                   заклики  учнів  до  односельців  щодо  дотримання  санітарних  норм;
  •                   випуск  листівок.

 

                         ІІІ  група

Екологічна  проблема: забруднення  довкілля  витоками  каналізації.

 

                     Дії  учнів:

-  визначення  місць  забруднення  каналізаційними  витоками;

-  збір  інформації  про  шкідливий  вплив  цього  виду  забруднення на  людей,  флору  та  фауну; 

-  випуск  листівок,   створення  фотомонтажу.

 

 Учні  кожної групи записують   проблеми на  аркуші ватману:

 

-  стан  каналізаційної системи  у  селі;

-  забруднення  території  села  побутовим  сміттям;

-  забруднення  ставка  та  річки  Студенок.

3. Кожна група  складає  звіт  в  «ЕКО-журналі»;  

учні  груп   систематично  записують результати  досліджень  певних  екологічних  проблем,  що  є   у  селі.

                    Забруднення  водоймищ  села

 

п/п

 

Дата

проведення

дослідження

 

 

       Обєкт

    дослідження

 

Результат

дослідження

 

 

 

 

1

 

Вересень

2017, 2018, 2019  року

 

Водойма: ставки  у  селі, річка Студенок

Вода  у ставках - технічного  призначення.

Наявність  риби  у  ставку- є.

Вода  зеленого  кольору  від  водорості.

 

2

 

Протягом

поточного  року

 

Територія,  що прилягає 

до  ставків та

до берегів річки Студенок

 

 

Забруднення

побутовим  сміттям  вздовж берегів  ставків.

 

3

 

Протягом  поточного року

 

Стан  берегу  ставка

 

Забруднення  сміттям   біля  штучної  греблі

 

 

4

 

 

Протягом  поточного року

Дослідження  русла  річки  Студенок, 

Зарості  очерету  вздовж  усього  русла.

Невеликий  обєм  води.

Наявність диких  качок,  які  живуть  в  очереті. 

Забруднення

каналізаційними  витоками

 

6

Протягом  поточного року

Дослідження  територій,  які  забруднені

 

 

    4. Випуск  стіннівок,  листівок.

 

5. Підведення  підсумків.      Аналіз  ситуації   в селі з визначеної проблеми.    

Проведено  «круглий  стіл»  (травень  2019  року) «Кроки  в  поліпшенні  довкілля  мого  села»

      Перед  учнями  було  поставлене  одне  питання  для  обговорення:

«Якими   ж  будуть ваші кроки  в покращенні екологічної ситуації  у  селі?»

                    Учні дають відповіді  на запитання:

-  Який  екологічний стан досліджуваної території?

-  Яким  має  бути  ідеальний стан  досліджуваної  території?

-  Які  причини виникнення певної екологічної проблеми?

- Які  шляхи розвязання  даної екологічної проблеми?

- Які  ресурси є  для реалізації цих пропозицій?        

 

(Висловлювання  учнів).

              -  Головне,  що я хочу сказати,  що    саме  ми,  діти,  можемо  сприяти  оздоровленню  довкілля  нашого  села.  Ми  не  повинні  думати,  що  хтось  приїде  в наше  село  та  зробить  його  чистим  та  красивим.  Ми  тут  живемо,  то  ж  візьмемо  відповідальність  на  себе.  (Іван)

              -  Працюючи  над  проектом,  я вперше замислилась   над  тим,  що  можна  щось  змінити  у  довкіллі  села.  До  якогось  часу  я  жила і не думала над тим,  що  красу  природи  треба  берегти,  примножувати.  Я  просто  жила:  вдихала  повітря (не  завжди  свіже,  бо  маємо  поблизу  села  птахокомплекс);  часто,  йдучи  до  школи,  переступала  через  каналізаційний  струмок,  не звертала  увагу  на  понівечені  дерева  (бо  хтось    їх  так недбало  обрізав),  на  палаючий від  вогню очерет  (бо  хтось  підпалив,  і  їдкий  сморід    не  дає  дихати  на  повні  груди),  на  повітря,  наповнене  випарами  аміаку.     (Вікторія)

-  Для мене  час  досліджень  у ході  роботи  над  проєктом  не  пройшов  дарма. Я  відчуваю  себе дорослою.    (Олена)

 

ПОСАДИЛА   ДЕРЕВО,  ГІЛОЧКУ  МАЛУ…

І  Я  ДУЖЕ  РАДІСНА,  ЩО  ЖИТТЯ  ДАЮ…

 

ЗАРАЗ,  ПОРЯД   З  НЕЮ,   Я  ВЕЛИКА  ДУЖЕ.

ТА  ПРОЙДУТЬ  РОКИ – І  ПОБАЧИШ,  ДРУЖЕ,

 

ГІЛОЧКА  МАЛЕНЬКА  ВЖЕ  З  НЕБЕС

ЗГЛЯДАЄ,

ПОМІЖ  СВОГО  ЛИСТЯЧКА  ЗНОВ  МЕНЕ

ШУКАЄ.

КІЛЬКА  РОКІВ  БІЛЬШЕ  -   І  ВГЛЯДАТИСЬ

ТРЕБА:

ГІЛОЧКА  ІЗ  ДЕРЕВА  ВЖЕ  ТОРКНУЛАСЬ

НЕБА!

 

І  ЩО  КРАЩЕ  МОЖЕ  БУТИ ,  НІЖ  НАДАТЬ

ЖИТТЯ?!

ГІЛОЧЦІ  МАЛЕНЬКІЙ  ШЛЯХ  У  МАЙБУТТЯ!    

                                    АКЦІЯ   «ЕКОЛОГІЧНА СТЕЖКА»  /Files/images/SMILE/100_7764.JPG/Files/images/SMILE/100_7762.JPG

 

/Files/images/SMILE/100_7713.JPG

 

/Files/images/SMILE/100_7720.JPG

/Files/images/SMILE/100_7731.JPG

/Files/images/SMILE/100_7721.JPG

19 квітня2018 року  на базі Українського державного університету залізничного транспорту відбувся ІІ тур Всеукраїнського конкурсу творчих проєктів" Юний PROJECT-MANAGER

       До фіналу потрапили учні з багатьох куточків нашої країни і навіть із зони АТО, де кожен захищав свій проєкт.

Учениця мого класу Полоус Вікторія теж потрапила до фіналу з екологічним проєктом: "Земля-наш спільний дім".

У боротьбі за призові місця Вікторія виборола почесне ІІІ місце у конкурсі творчих проєктів  у номінації "Екологічні проєкти "

Учениця  отримала сертифікат на отримання грошової премії.

 

/Files/images/1_olmpada_man_pohvalniy_list/Полоус Вікторія.jpg

 

/Files/images/1_olmpada_man_pohvalniy_list/Диплом Полоус 001.jpg

МИ ПІКЛУЄМОСЬ ПРО БЕЗДОМНИХ ТВАРИН

 

     

 

 

 

                                                ВИСТУПИ ЕКОЛОГІЧНОЇ БРИГАДИ  «КАЛИНА»

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

http://ponomarenkivska.edu.kh.ua/files2/images/ekologchn_brigadi_2017/DSC_0347%D0%B0.JPG?size=10

 

 

 

ТРИЧІ БУЛИ УЧАСНИКАМИ ІІ-го  (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Земля– наш спільний дім», який проводився в Комунальному закладі «Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості»

                 2017 рік посіли - ІІ-е місце, 

                 2018 рік – посіли ІІІ –е місце,                         

        2019 рік – ІV-місце

Захід проводиться з метою активізації агітаційної роботи учнівських колективів закладів загальної середньої та позашкільної освіти за охорону природи, збереження навколишнього природного середовища, залучення учнівської молоді до еколого-просвітницької та природоохоронної діяльності, практичної природоохоронної роботи.

 

 

C:\Users\Home\Desktop\экология 2019\DSCN7314.JPG

1

 

doc
Додано
19 січня 2020
Переглядів
1628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку