1
КОРОСТЕНСЬКА МІСЬКА ГІМНАЗІЯ №7
Формування громадянської
відповідальності під час
проведення Дня цивільного захисту
Укладачі: Гебрич Р.М.
Клименко Ж.І.
м. Коростень
2019
ЗМІСТ
ВСТУП ....................................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
ЯК ФУНКЦІЯ ДЕМОКРАТИЧНОГО ОСВІТНЬОГО
СЕРЕДОВИЩА ....................... ............................................................................4
РОЗДІЛ 2. МАТЕРІАЛИ ТА МЕТОДИ ............................................................7
2.1. Гра-тренажер «Riskland» .................................................................................7
ВИСНОВКИ .........................................................................................................15
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ІНФОРМАЦІЇ ................................................................16
ДОДАТКИ ............................................................................................................17
А
ВСТУП
ктуальність роботи. Сьогодні актуальним є питання практичного забезпечення нової системи громадянського виховання, мета якого полягає у формуванні в учнів комплексу громадянських якостей, глибокого розуміння ними належності до українського народу, до своєї Батьківщини, готовності відстоювати і захищати її інтереси, реалізовувати свій потенціал на благо України. Саме гімназія виконує роль фундаменту, на якому базується вся система громадянського виховання школярів, формування у них любові до рідного краю, України. Все, що закладається учням у період навчання і виховання, в подальшому визначає успіх процесу формування особистості, її світогляду і загального розвитку. Набуті особистісні якості, знання, вміння і навички не лише забезпечують основу навчання і виховання підлітків, а й значною мірою визначають особливості практичної, громадської та професійної діяльності дорослої людини.
За роки навчання разом із предметною підготовкою учні мають оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний розвиток і формуються на міжпредметній основі. Саме громадянська компетентність, як ключова, має міждисцип-лінарний характер і спрямована на соціалізацію особистості, набуття навичок співжиття і співпраці в суспільстві, дотримання соціальних норм і правил.
Ідеї громадянського виховання мають втілюватися в зміст і методику навчальної і виховної роботи, в організацію шкільного життя дітей.
Об`єктом дослідження є інноваційні засоби навчання для формування громадянської відповідальності, як однієї з наскрізних ліній оновлених навчальних програм.
Предметом розгляду даної проблеми є учнівський колектив Коростенської міської гімназії №7 та формування особистості майбутнього випускника через громадянську компетентність
Метою роботи колективу вчителів Коростенської міської гімназії №7 є втілення громадянської освіти та громадянського виховання у формуванні свідомого громадянина, патріота, професіонала – людини, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд і спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства як у світі так і в Україні. Ці вміння повинні органічно поєднуватись з потребою й здатністю діяти компетентно й професійно. Тому майбутньому випускнику навчального закладу необхідно володіти відповідними якостями і характеристиками, що формують його громадянську зрілість, громадянську культуру та громадянську позицію як особистості. Це передбачає розвиток певних професійно важливих здібностей.
Наукова новизна полягає в тому, що в роботі використано неопублікований досвід групи вчителів Коростенської міської гімназії №7(КМГ№7), які реалізовують наскрізну змістову лінію «громадянська відповідальність» у своїй навчально-виховній діяльності, і пропонують до використання у загальноосвітніх навчальних закладах України
Структура роботи відповідає поставленій меті та завданням, складається зі вступу, двох розділів, висновків та списку використаних джерел, а також додатків.
РОЗДІЛ 1
ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ФУНКЦІЯ ДЕМОКРАТИЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Міністерство освіти і науки України розпочало масштабні реформи загальної середньої освіти. Оновлення навчальних програм відбувається на основі чинного Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Освіта для демократичного громадянства й освіта з прав людини покликані навчити, як жити разом, поважаючи одне одного у багатоманітному демократичному суспільстві, знати і розуміти свої права та брати активну участь у прийнятті рішень, які нас стосуються.
Проект нового Державного стандарту освіти пропонує 8 ключових компетентностей. Одна з наскрізних – «громадянська компетентність», розвиток якої готує учнів до:
«Громадянська відповідальність» сприятиме формуванню відповідального громадянина який:
Пропоновану роботу підготували група вчителів Коростенської міської гімназії №7 (КМГ№7), які реалізовують наскрізну змістову лінію «громадянська відповідальність» у своїй навчально-виховній діяльності, і пропонують до використання у загальноосвітніх навчальних закладах України.
Свідомими громадянами не народжуються, ми стаємо ними у процесі освіти та виховання. При цьому одним із найбільших викликів сучасної школи є створення демократичного середовища для навчання й виховання дітей на основі цінностей демократії і прав людини.
ОСВІТА ДЛЯ ДЕМОКРАТИЧНОГО
ГРОМАДЯНСТВА І ПРАВ ЛЮДИНИ — ЦЕ:
Освіта, зорієнтована на формування громадянських компетентностей, вимагає доко-рінно нових підходів до навчання, адже успішне виховання громадянина вимагає не лише знань та критичного розуміння себе і світу, а й отримання особистого досвіду участі у громадському житті, у взаємодії з іншими на засадах поваги і рівності, відповідальності за спільну справу, мирного вирішення конфліктів.
З досвіду роботи вчителів КМГ№7 для того, щоб стати відповідальними активними громадянами, учні мають розвивати:
Розвиток такого набору знань, навичок і ставлень дає змогу учням підготуватися до самостійного відповідального життя, зваженого прийняття рішень і ефективної взаємодії у спільноті – у класі, школі, місцевій громаді, державі. Ці тісно пов’язані компоненти громадянської відповідальності формуються комплексно.
Вчительська спільнота КМГ№7 передбачає ряд завдань:
Складові громадянської відповідальності в навчально-виховній роботі КМГ№7 під час проведення Дня цивільного захисту
ЦІННОСТІ І СТАВЛЕННЯ |
• Повага до людської гідності та прав людини (наприклад, учень аналізує ситуацію з погляду толерантного ставлення до людей, усвідомлює свою унікальність як особистості, має почуття власної гідності). • Цінність рівності та справедливості (наприклад, учень виявляє нетерпимість до дискримінації, расизму). • Відкритість і повага до інших думок, культур, переконань, поглядів, повага до людей (наприклад, учень усвідомлює, що всі культури у своїй різноманітності та взаємовпливі складають спільну спадщину людства). • Громадянська свідомість (наприклад, учень усвідомлює значення участі людей у справедливих і демократичних виборах). • Відповідальність (наприклад, учень бере на себе відповідальність за ухвалене рішення, усвідомлює значення власного вибору). • Упевненість у своїх силах, самозарадність (наприклад, учень виявляє ощадливість та поміркованість, усвідомлює необхідність планування сімейного бюджету; усвідомлює роль знань та особистої ініціативи у подоланні життєвих перешкод). |
НАВИЧКИ |
• Навички автономного навчання (наприклад, учень розуміє наявність широкого спектру шляхів (як?) та місць (де?) отримання знань і навичок). • Аналітичне та критичне мислення (наприклад, учень уміє критично використовувати інформацію, критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту). • Навички конструктивної участі у місцевій громаді та у процесі ухвалення рішень на всіх рівнях (наприклад, учень знаходить способи розв’язання суспільно важливих питань, вміє проявляти ініціативу). • Навички співпраці (наприклад, учень вміє працювати в команді). • Комунікативні навички (наприклад, учень уміє аргументовано і грамотно висловлювати власну думку, в т.ч. іноземною мовою). • Навички ведення переговорів та мирного вирішення конфліктів (учень обирає та застосовує доцільні стратегії вирішення конфліктів відповідно до різних ситуацій). • Емпатія (наприклад, учень виявляє повагу до життєвого вибору сучасної людини, її можливості зберегти свою індивідуальність). |
ЗНАННЯ |
• Знання самого себе та критична самооцінка (наприклад, учень розуміє свої інди-відуальні особливості, свої уподобання, уміння та навички). • Знання та критичне розуміння світу (наприклад, учень розуміє сутність поняття «участь»). |
РОЗДІЛ 2
ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ
ІННОВАЦІЙНИХ ЗАСОБІВ
2.1. Гра – тренажер “Riskland”.
Як, граючи, навчити дітей уникати надзвичайних ситуацій
А
ви знаєте, куди не слід бігти під час пожежі? Для гасіння яких пожеж не можна використовувати воду? Чи що робити з вогнегасником, аби той запрацював? “Riskland” – це навчальна настільна гра, розроблена UNIСEF/UNISDR. Її презентували у 2004 році для дітей, які проживають на сейсмічно активних територіях. Це для того, аби навчити дітей поводитись під час надзвичайних ситуацій та зменшити їхні ризики. І все це у роз-важальній формі на конкретних прикладах. Згодом гра була перекладена 15 мовами світу.
Нещодавно ВГО “Побратими” та проект “Добровольці-вогнеборці” адаптували гру для України. Тепер у грі йдеться не тільки про небезпеку під час землетрусів, а і під час пожеж, хуртовин та на льоду. Ел. ресурс. (Режим доступу до ресурсу https://nus.org.ua/ articles/risklend-yak-grayuchy-navchyty-ditej-unykaty-nadzvychajnyh-sytuatsij/)
“Ріскленд” можна використовувати для предметів “Основи здоров’я”, “Я і світ”, «Захист Вітчизни» або для виховної роботи. Гра розрахована на дітей та дорослих.
Командна робота є невід'ємною частиною ефективності та згуртованості у виконанні будь-якого завдання. Злагоджено, швидко і, що найголовніше, результативно, ось запорука досягання усіх цілей у подоланні надзвичайної ситуації, яка може виникнути у житті та, звичайно, у розвиваючій та пізнавальній грі.
Учні старших та середніх класів брали участь у цій грі, а потім провели виховний захід, де поділилися своїми враженнями від почутого, побаченого та кожен, прийшовши додому, сказав своїм батькам, що вони можуть бути у безпеці!
Виховання у підростаючого покоління дбайливого ставлення до безпеки життєдіяльності – є одним із пріоритетних завдань Служби порятунку. Більшість дітей не знають, що треба робити під час пожежі, щоб вціліти. А незнання призводить до біди. Але потрібно не тільки знати, а й вміти правильно себе вести в різних ситуаціях. Тож вчителі КМГ№7 разом з фахівцями різних служб регулярно проводять для дітей різного віку цікаві заходи з питань пожежної безпеки.
Поринула у світ Ріскленді КМГ №7. Зокрема, 19 квітня в гімназії під час проведення Дня цивільного захисту відбулася гра-тренажер Riskland (Рис.1).
Школярі стали учасниками надзвичайно цікавої пошуково-інтелектуальної навчальної дитячої гри, яка передбачала проходження 3 основних етапів, на кожному з яких дітям було запропоновано виконати різноманітні завдання. В основному вони носили практичний характер – саме це найбільше сподобалось учням.
Об’єкт Airoport
Звучить аудіо запис (шум аеропорту, зал очікування)
Учасників Ріскленду зустрічають ведучі-стюардеси. (Рис.2)
- Вас вітає служба аеропорту.
- З якою метою ви завітали?
- Можливо хочете придбати квиток?
- А може зустріти знайомих?
-Чи підлетіти до іншого міста?
- Відвідати тренінг «Ріскленд»?
рис.1
рис.2
Ситуація 1
Кричить дитина.
- Це наш рюкзак?
- Ні. Наш ось.
- А чий тоді?
Дівчатка підходять до працівників аеропорту:
- Ми знайшли речі. Що нам робити? Там щось стукає.
Ведучі-стюардеси звертаються до учасників Ріскленду:
- Шановні, ваші пропозиції щодо поведінки в цій ситуації.
- Пропонуємо скласти алгоритм дії.
Учасники розміщують у певному порядку надруковані відповіді.
Правильний варіант:
рис.3
Ситуація 2
Вихід терористів:
- Всім на підлогу.
- Руки за голову!
- Швидко!
- Захват аеропорту!
- Тихо! Телефони віддати!
Терористи знімають маски та по черзі розповідають правила поведінки при захваті аеропорту. (Рис.4)
- Під час терористичної загрози не панікувати
- Не дивитися у вічі терористам
- Уникати будь-яких дискусій
- Під час штурму не брати до рук зброї терористів
- При звільненні швидко виходити з приміщення
- Пам'ятайте: ваша мета – залишитися живими!
Мета зупинки «Об’єкт А»:
рис.4
Об’єкт «Forest»
(Територія біля школи оформлена як лісова галявина: в траві розміщені макети отруйних і їстівних рослин і грибів: ожини, вовчі ягоди, вороняче око, суниці, мухомор рожевий, сироїжки, бліда поганка, мухомор пантерний, білий гриб, чортів гриб; тварин: вуж, гадюка степова, павук хрестовик, тарантул. Поруч розпалене вогнище, над вогнищем триніг з казаном з туристичною кашею, туристична палатка, двоє «туристів» грають на гітарі наспівуючи пісні. Ведучі тримають ранці, в яких знаходяться необхідні предмети для надання першої домедичної допомоги при укусах отруйними тваринами.)
- Доброго дня!
- Вас вітає об’єкт «Форест».
- Запрошуємо Вас на нашу імпровізовану лісову галявину.
- Пропонуємо Вам на короткий час відчути себе туристами, відчути атмосферу романтики (вручають ранці учасникам тренінгу).
- Але туризм – це не лише романтика, а й небезпека.
рис.5
Які знання і вміння допоможуть туристам вижити серед дикої природи? (Рис.5)
(Орієнтуватися на місцевості, розумітися на рослинах і тваринах, вміти облаштувати вогнище і місце ночівлі, знаходити їжу у віддалених від поселень місцях, надавати першу домедичну допомогу і інше.)
- Тож пропонуємо вам продемонструвати одне із вмінь: назбирати у нашому лісі грибів на сніданок (вручаємо кошик і допомагаємо збирати муляжі).
- Ой, мене укусив павук. Але який з них? (Один із ведучих імітує симптоми укусу тарантула показуючи муляжі павука хрестовика і тарантула: біль у місці укусу, почервоніння, набряк, сонливість, млявість, загальне погане самопочуття, різке, але короткочасне підвищення температури, нудота і блювання.)
- Ой, а мене вкусила гадюка. Яка саме? (Один із ведучих імітує симптоми укусу гадюки степової показуючи муляжі вужа і гадюки степової: пекучий біль, почервоніння і набряк у місці укусу, запаморочення, нудота, озноб, прискорене серцебиття.)
- Врятуйте їх, допоможіть, адже від правильної домедичної допомоги залежить життя туриста! Необхідні речі є у ваших ранцях. (Учасники надають допомогу, а організатори оцінюють правильність їх дій.)
- Перевіримо, чи правильно ви надали допомогу (на переносних дошках розміщено алгоритм надання першої домедичної допомоги відповідно до ситуації).
- Дякуємо, ви нас врятували!
При укусі тарантула:
- промити ранку водним мильним розчином та обробити антисептиком;
- охолодити місце укусу льодом або холодною водою;
- прийняти жарознижувальні антигістамінні засоби;
- пити багато води;
- накладання джгута і відсмоктування отрути не дієві у цьому випадку;
- кров тарантула є найкращим антидотом від його отрути, тому можна змастити рану кров’ю розчавленого черевця павука;
- по можливості найшвидше показатись лікарю.
- в Італії для пришвидшення зникнення симптомів укушені танцюють танок «тарантелла», такі дії пришвидшують метаболізм і виведення токсинів.
Що не можна робити при укусі павука:
- накладати джгут;
- розрізати рану;
- годувати потерпілого;
- випивати алкоголь.
Перша допомога при укусі гадюки:
- треба покласти постраждалого в тінь так, щоб голова була опущена;
- забезпечити потерпілому нерухомість, оскільки надмірні рухи сприяють швидкому проникненню отрути у кров;
- перетягнути гумовим джгутом кінцівку вище від місця укусу;
- натискаючи пальцем в місці укусу, потрібно розкрити рану і видавити отруту у ємність безперервно протягом 15-20 хвилин;
- зняти джгут;
- промити ранки від укусу змії кип’яченою водою або будь-яким антисептиком, перекисом водню;
- Ну що ж, потерпілих врятували, перейдемо до приготування обіду. Перевіримо, що ви назбирали у лісі (аналізуємо вміст кошика: їстівне чи не їстівне).
- Нам потрібно розпалити вогонь. Що необхідно для цього? (Горючі речовини, сірники як джерело запалення, доступ повітря.)
- Дбайливий турист ніколи не залишить багаття – причину лісових пожеж! Як можна загасити вогнище у лісі? (Засипати піском, землею, залити водою).
- Ви гарно справилися із завданнями, тому запрошуємо посмакувати польовою кашею. (Усіх пригощають кашею з казана). (Рис.6)
рис.6
Об’єкт «Smart»
Навчальний процес у Smart-середовищі об'єднує: інноваційні та традиційні технології; сучасні програмні засоби; інформаційні ресурси; взаємодію учасників освітнього процесу у відкритій моделі асинхронного індивідуального навчання; бази даних і знань та ін; програмні оболонки, засоби комунікації.
Smart-навчання – це гнучке навчання в інтерактивному освітньому середовищі за допомогою контенту з усього світу, що знаходиться у вільному доступі, який дозволяє розширити межі навчання, причому не тільки з точки зору кількості учнів, а й з точки зору часових та просторових показників: навчання стає доступним усюди і завжди (Додаток Б).
ВИСНОВОК
«Ріскленд» – гра-життя. Саме у цій грі учні дізналися, як діяти під час надзвичайних ситуацій, вчилися викликати пожежну охорону, дізнавалися та навчалися правилам, які захищають від різних надзвичайних ситуацій. Гра дуже захопила дітлахів. У процесі заходу вони дізналися, як діяти під час пожежі, вчилися викликати пожежну охорону, навчалися правилам, які захищають від різних надзвичайних ситуацій. Кожен учасник гри мав можливість не лише якомога краще виконати власне завдання, а й «спрацювати» однією командою, – злагоджено, швидко і, що найголовніше, результативно.
Після проходження гри учасники поділилися своїми враженнями від почутого, побаченого та того, що дізналися, граючись. Живе спілкування з рятувальниками викликало у дітей великий емоційний відгук, а яскраві враження від зустрічі залишаться в пам'яті на довгі роки. Гра – це моделювання справжньої ситуації. У грі є акцент на профілактичну роботу та попередження. Бо тільки так можна уникнути небезпеки у надзвичайних ситуаціях.
У грі є акцент на профілактичну роботу та попередження. Бо тільки так можна уникнути небезпеки у надзвичайних ситуаціях. (Рис.7)
рис.7
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ІНФОРМАЦІЇ
1. Competences for Democratic Culture. Living together as equals in culturally diverse democratic societies, - Council of Europe, 2016
2. Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС)
3. «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя»
4. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 Оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, 2017.
5. Ел.ресурс. Режим доступу до ресурсу:.file:///C:/Users/ММО%20початкова%20школа/
6. Ел. ресурс. Режим доступу до ресурсу: .https://24tv.ua › health › ukus_pavuka_simptomi...
7. Ел.ресурс. Режим доступу до ресурсу: https://euromd.com.ua › 43-novini-zdorovya ›
8. Ел.ресурс. Режим доступу до ресурсу: nmc-chernihiv.net.ua › 132-ukusyzmiy
9. Ел.ресурс. Режим доступу до ресурсу: ssmp.health.kiev.ua › 278-ukusi-otrujnikh-zmij
10. Ел.ресурс.Режим доступу: Онлайн – вправа для створення QR кодів http://qrcoder.ru
11. Блог «Розумна освіта для розумного суспільства» [Електронний ресурс] // ВДПУ ім. М. Коцюбинскього. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://smarteducatoin.blogspot.com/2016/06/smart-education.html.
12. Ел.ресурс. Режим доступу до ресурсhttps://nus.org.ua/articles/risklend-yak-grayuchy-navchyty-ditej-unykaty-nadzvychajnyh-sytuatsij/
ДОДАТОК А
Risklend
ДОДАТОК Б
Smart