УРОК №
Екологічні групи організмів по відношенню до вологості
Мета: сформувати поняття про екологічні фактори, поділ їх на групи, з’ясувати вплив вологості на організми, вивчити екологічні групи організмів по відношенню до вологості; розвивати в учнів системне екологічне мислення, уміння синтезувати й аналізувати, виховувати екологічну культуру, установити практичне використання отриманих знань у житті.
Матеріали й обладнання: таблиця «Абіотичні фактори середовища та їхній вплив на живу природу», комп’ютерна презентація, завдання за
Тип уроку: урок засвоєння наукових знань і знань про способи діяльності.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Робота з термінами
Робота з картками
Бесіда
— Як поділяються екологічні фактори?
— Дайте характеристику абіотичним факторам.
— Дайте характеристику біотичним факторам.
III. Мотивація навчальної діяльності
У природі впродовж тривалого часу сформувалися різні угруповання живих організмів (тундра, хвойні й широколисті ліси, степи, гори тощо). Які фактори й чому стали визначальними в цьому процесі?
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя
2. Заповнення таблиці « Групи рослин за їх відношенням до води»
№ п/п |
Групи рослин |
Визначення |
Приклади |
1. |
Водяні рослини (гідрофіти) |
їРослини з добре вираженим зв’язком з водою |
Ряска, латаття, |
2. |
Навколоводні рослини (наземно-водні) (гігрофіти) |
Рослини, що ростуть у місцях з високою вологістю, а також здатні рости біля водойм |
Очерет, куга |
3. |
Наземні рослини (мезофіти) |
Наземні рослини помірно вологих місць існування |
Кульбаба, береза |
4. |
Рослини сухих і дуже сухих місць (ксерофіти) |
Зовні сухі рослини, стійкі до зниженої вологості |
Ковила, саксаул |
5. |
Сукуленти |
Рослини, що запасають вологу в листі і в стеблах |
Молородило, очиток |
Співідношення різних груп рослин
Висновок. Незважаючи на те що різні організми пристосовуються до одних і тих самих умов існування різними шляхами, у їхніх адаптаціях можна виокремити певні закономірності. Які? Наведіть приклади.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди
Екологічні групи рослинних і тваринних організмів, риси їхньої пристосованості
Пристосування в рослин: гідрофілія, гідрохорія, слабко розвинені механічні тканини, добре розвинена аеренхіма. Продихи в листі, що плаває, тільки з верхнього боку, вода поглинається всією поверхнею, коренів немає (ризоїди). Тіло вкрите слизом, що захищає клітини рослини від втрати солей.
— Характеристика плейстону. Рослинні або тваринні організми, що живуть на поверхні води або напівзанурені у воду (тобто такі, що живуть одночасно у водному й повітряному середовищі).
Пристосування, що допомагають триматися на поверхні води:
— газові камери (сифонофора фізалія);
— виділення пінистих поплавців (актинія мініас, молюск янтина);
— опора на поверхневу плівку води (молюск глаукус).
Плейстонні рослини (наприклад, саргасові водорості) здатні поглинати кисень як з атмосферного повітря, так і з розчиненого у воді.
— Характеристика планктону. Сукупність дуже дрібних організмів, які вільно дрейфують у товщі води й не здатні, на відміну від нектону, чинити опір течії. Такими організмами можуть бути бактерії, діатомові та деякі інші водорості (фітопланктон), найпростіші, деякі кишковопорожнинні, молюски, ракоподібні, яйця та личинки риб, личинки різних безхребетних тварин (зоопланктон). Планктон безпосередньо або через проміжні ланки харчового ланцюга є їжею для більшості інших водних тварин. Термін «планктон» уперше запропонував німецький океанолог Віктор Гензен наприкінці 1880-х років.
Класифікація планктону (на вибір учителя)
— Характеристика нектону. Сукупність водних організмів, переважно хижих, що активно плавають, живуть у товщі води пелагічної зони водойм і можуть протистояти течії та самостійно долати значні відстані. До нектону належить понад 20 000 різновидів риб, кальмари, китоподібні, ластоногі, водні змії, черепахи, пінгвіни тощо. Наприклад, для підтримання тіла в просторі в кісткових риб наявний плавальний міхур, для зменшення тертя — слиз (бактерицидна функція) тощо.
— Характеристика бентосу. Сукупність організмів, що живуть на дні і в ґрунті водойм. Багато з них втратили здатність до плавання, майже всі мають здатність до маскування, унаслідок чого спостерігаються анатомічні та морфологічні адаптації.
V. Закріплення знань учнів
Постановка пізнавального запитання
— Чому саме у водному середовищі живуть найбільші та найважчі тварини?
1. Установіть відповідність між групами рослин за їх відношенням до води, визначенням цих груп та прикладами рослин.
VI. Підсумок уроку
Оцінювання. Домашнє завдання
1