ЕКОЛОГІЧНИЙ ПРОЕКТ №1

Про матеріал
Мета: вода –важливе джерело життя на землі. Чим більше діти знатимуть про її властивості та кругообіг, тим краще розумітимуть тісний взаємозв’язок всього в природі.
Перегляд файлу

Комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)

№ 4 " Чайка"

із спеціалізацією по розвиваючому навчанню

 

 

 

 

 

ЕКОЛОГІЧНИЙ  ПРОЕКТ №1

 

 

Мета: вода –важливе джерело життя на землі. Чим більше  діти знатимуть про її властивості та кругообіг, тим краще розумітимуть тісний взаємозв’язок всього  в природі.

 

 

 

 

 

 

 

   Вихователь: Дудник Ольга Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Нікополь

 

 

Види діяльності

Назва

1

Спостереження

Спостереження за небом, хмарами і дощем уранці.

Спостереження за росою.

Спостереження за веселкою.

Спостереження за небом.

Спостереження за літньою зливою.

Спостереження за водою  в калюжах.

Спостереження за мешканцями акваріуму.

Ознайомлення з властивостями води.

2

Екологічна стежина

1 «Ми саджаємо деревце».

2 «Славна з Олі господиня».

3 «Чому травинка зажурилась?»

4 «Мурашки-санітари».

3

Бесіди, міні-заняття, заняття  та індивідуальна робота

1 Заняття «Чарівниця вода».

2 «Кругообіг води в природі або пригоди Капітошки».

3 Бесіда «Вода в нашому житті».

4 Міні-заняття «Малятам про воду».

5 «Казочка про воду».

6 «Таємниці дощу».

7 Заняття (екологічне виховання ) «Економними будемо з водою — не зустрінемось ми із бідою».

8 Аплікація «Рибка в акваріумі»

9 Ліплення барельєфна «Корм для рибок»

4

Ігрова діяльність

(дидактичні ігри, сюжетно-рольові ігри, рухливі ігри)

Укр. нар гра «Іди, іди, іди дощику»

Дидактична гра «Де потрібна вода?»

Дидактична гра «Що шкідливе і корисне для природи (води)?»

Лото «Кому потрібна вода?»

Пальчикова гра «Рибка»

Дидактична гра «Де сховалася рибка?»

Дидактична гра «Рибка в озері»

Дидактична гра «Одна рибка — багато рибок.»

Дидактична гра "Потрібне - непотрібне".

Рухлива гра «Струмочок»

Дидактична гра: "Вода - не вода"

Гра «Вогонь і вода».

Гра «Пожежники».

Гра «Перша допомога».

 

Види діяльності

Назва

5

Презентації

«Про воду-водичку в океанах і річках»

«Експедиція до водиці»

6

Художнє слово та вечірнє читання

Читання Г.Бойко “Хлюп-хлюп водиченька”,

О.Коваленко “Хто купатиметься”.

«Музика дощу» Степана Жупанина

«Літній дощ»

«Хмарка» П.Воронько

«Дощова пригода» М.Сингаївський

«Дядько дощ»  Д.Павличко

«Сонце і веселка» За К.Ушинським

 

7

Пошуково-дослідницька діяльність

Дослід № 1.

Припущення: Колір води не залежить від барвника.

Дослід № 2.

Припущення: Вода — це рідина.

Дослід № 3.

Припущення: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.

Дослід № 4.

Припущення: Температура води залежить від температури  навколишнього середовища

Дослід № 5.

Припущення: Вода не міняє форми.

Дослід № 6.

Припущення: Легкі предмети плавають, важкі тонуть.

Дослід № 7.

Припущення: Повітря містить воду.

Дослід № 8.

Припущення: Вода, що оточує нас, не завжди чиста, але її можна очистити.

Дослід № 9.

Припущення: Вода, проходячи через пісок, камінці, забруднюється.

Дослід № 10.

Припущення: Люди не втрачають воду під час дихання.

Дослід № 11.

Припущення: Вода сама не рухається вгору.

                              

 

 

 

 

 

                                ХМАРКА

В літнє небо вийшла хмарка,

Хмарці стало дуже парко,

Облилась вона дощем,

А малята під кущем їй гукали:

— Мила хмарко,

Хай частіше буде парко,

Проливай дощі-хлющі

На городи, на кущі,

На жита, на пшениці.

Буде хліб нам і млинці,

Буде каша, буде борщ.

Лий нам, хмарко, щедрий дощ! (П. Воронько)

                                  ДОЩОВА ПРИГОДА

Через поле, через ліс

Дощик воду в торбі ніс.

Розірвалася торбинка —

Фіолетова хмаринка.

Розлилася вмить вода,

Отака дощу біда. (М. Сингаївський)

 

 

ДЯДЬКО ДОЩ

Дядько Дощ стоїть над лісом —

Неба велетень сяга.

Він сміється, мов залізом

Дудонить: — Га-га! Га-га!

Одягнувся, мов на свято,

Запорозький в нього шик:

Тучі шапка сивувата,

Блискавки червоний шлик.

Довжелезні срібні вуса

Люто вітер розвіва.

І тремтить пшениця руса,

І втіка за горб трава! (Д. Павличко)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОСЛІДИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ВОДОЮ

 

Завдання: Закріплювати знання дітей про властивості води  (чиста, прозора, брудна,  каламутна,  забруднена,   кольорова,  тепла,  холодна,   розливається, ллється, капає). Формувати у дошкільнят переконання, що вода  — це рідина, її   не  можна  поставити,   покласти. Розвивати    спостережливість,  допитли-вість, здатність   встановлювати   найпростіші  зв’язки  і  взаємозв’язки в стані речовин.

 

 

Дослід № 1.

Припущення: Колір води не залежить від барвника.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 У дві прозорі склянки  налити  воду з водопровідного крана  та  дощову. Про-понувати порівняти її.У склянку з водою покласти  кілька  кришталиків  мар-ганцевокислого  калію. Якого   кольору   стала  вода? Аналогічно   проробити дослід,  добавляючи   інші   барвники  (два-три). Діти  роблять  висновок,  що колір води залежить від барвника.

 

Дослід № 2.

Припущення: Вода — це рідина.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Продемонструвати  властивість  води  розливатися  в різних напрямках, утво-рюючи   плями   різної   форми   і   розміру. Вода   ллється   єдиною  цівкою  з посудини  носиком (чайник, глечик, поливальниця) і  кількома  цівками, з по-суду, що має овальний або круглий отвір. Чому?

 

Дослід № 3.

Припущення: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Запропонувати  дітям  скуштувати  воду  на  смак. Вона  без смаку. Добавити ложечку цукру. В  інший  посуд  ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?

 

Дослід № 4.

Припущення: Температура води залежить від температури  навколишнього середовища.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Запропонувати   вихованцям   скуштувати   воду   на   смак, доторкнутися  до посудини  з  трохи  нагрітою  водою  кімнатної  температури  і  принесеної  з холоду. Від чого залежить температура води?

 

Дослід № 5.

Припущення: Вода не міняє форми.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Взяти  гумову  рукавичку, обережно  наповнити  її  водою з глечика. Спосте-рігати, що вода набула форми рукавички. Зробити  такий же дослід з іншими ємностями (бокал, колба, целофановий мішечок, надувна кулька, різні склян-ки). Зробити висновок: вода змінює форму. Отже, припущення не підтверди-лось.

 

 

 

 

 

 

Дослід № 6.

Припущення: Легкі предмети плавають, важкі тонуть.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити піску, глини, дрібних камінців,  по 2-3 предмети однакової  форми та об’єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу,  тканини,  воску), використовую-чи послідовні дії. Вчити  дітей  пояснювати  поведінку  цих  предметів у воді. Чому  деякі  з них плавають, інші  тонуть, а  окремі розчиняються, змінюючи забарвлення води.

 

Дослід № 7.

Припущення: Повітря містить воду.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Заповніть банку кубиками льоду  та  закрийте  її  кришкою. Почекайте  поки вона охолоне. Що відбувається на зовнішній стороні банки? Протріть банку сухою   тканиною. Чи   намокла   тканина? На    стінках   банки   утворились краплини  води, тому що повітря поряд з нею стало холодним.

 

Дослід № 8.

Припущення: Вода, що оточує нас, не завжди чиста, але її можна очистити.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Прозорі   пробірки   наповніть  водою  в  рівному  об’ємі. Першу    водою  з водопровідного  крана,  другу    водою з калюжі, третю — дощовою водою. Спершу  слід  роздивитись  воду  в  кожній  пробірці  через збільшуване скло. Висновок  діти  роблять самі. Воду з  другої  та третьої пробірки  треба  очис-тити.Запропонуйте пропустити її через  фільтри: піщаний, з вугілля  чи  через серветку. Діти роблять висновки. Припущення підтвердилося.

 

Дослід № 9.

Припущення: Вода, проходячи через пісок, камінці, забруднюється.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Для досліду можна використати пластикову пляшку, попередньо  розрізавши її на дві частини    більшу  і  меншу. Спочатку  покладіть   в  лійку крупних річкових   камінців,  зверху   насипте   дрібніших  камінців, а   на   них  пісок, посередині покладіть найбільший камінець. Вставте лійку  в  більшу частину. Наберіть   в  посудину   з   поділками   брудної (каламутної)   води.  Відмітьте фломастером  рівень води в посудині. Повільно лийте воду на камінець. Коли всю воду буде вилито, залиште  пристрій для фільтрування на деякий час. Які зміни відбулися? Виміряйте, яка частина води очистилася.

 

Дослід № 10.

Припущення: Люди не втрачають воду під час дихання.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Подихайте  на  холодне  скло. Воно  вкриється   крапельками   води,   запотіє. Звідки  взялася  вода? Це  ми  її  виділяємо  під  час  видиху. За  добу людина втрачає  приблизно  десять  склянок  води. Отже,  стільки  ж  її  треба випити або спожити з їжею.

 

Дослід № 11.

Припущення: Вода сама не рухається вгору.

 ХІД  ДОСЛІДУ

 Опустіть у воду смужку рушника, виготовленого з паперу. Спостерігайте, що буде відбуватися.

 

 

 

Конспект заняття з екології на тему: «Чарівниця вода»

Програмне зміст:

1. Познайомити дітей з деякими властивостями води, звернути їх увагу на те, що такий звичний об'єкт, як вода таїть у собі багато невідомого;

2. Через досліди, експерименти закріпити, що вода не має форми, запаху, знаходиться в різноманітних станах;

3. Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Матеріали та обладнання: склянка з водою, склянка з молоком, чайна ложечка, річковий пісок, цукровий пісок, акварельні фарби, сіль, парфуми.

Попередня робота: бесіда про дощ, калюжах, снігу. Малювання портрета природи. Розглядання ілюстрацій.

Хід заняття:

- Діти, всі сіли красиво, спинки прямі, руки на колінах. Послухайте вірш і скажіть скільки дощів я прочитаю.

«Скільки я знаю дощів

Порахуйте мерщій:

Дощик з вітром,

Дощ грибний,

Дощик з веселкою - дугою

Дощик з сонцем

Дощ з градом,

Дощик з рудим листопадом»

Хлопці, скільки я прочитала дощів? (6)

А тепер скажіть, якщо у вас друзі? Хто вони? Назвіть їх? (Відповіді дітей.)

- Вірно у вас у всіх є друзі. А чи знаєте ви, що у нас є один загальний друг, який допомагає нам в будь-який час року, без якого ми не зможемо прожити і дня. Діти, ви здогадалися, хто це? Правильно - це вода.

Подумайте і скажіть, для чого нам потрібна вода? Як вона нам допомагає. (П'ємо, миємо руки, поливаємо рослини, купаємося і т.д.) (Звертаю увагу на ілюстрації.)

Давайте ж митися, плескатися,

Купатися, пірнати, перекидатися

У ушате, в кориті, в балії,

В річці, в струмочку, в океані -

І у ванні, і в бані,

Завжди і скрізь - вічна слава воді!

- Без води можуть загинути риби, рослини, тварини, які живуть у воді. Скажіть мені, що ви уявляєте, коли я говорю слово «вода» (дощ, сніг, бурулька).

Дощик, дощик, дощик лей,

Нам з тобою веселіше.

Не боїмося вогкості,

Тільки краще виростемо.

Білий сніг пухнастий,

У повітрі кружляє

І на землю тихо

Падає лягає.

Хлопці, ви любите відгадувати загадки?

Шумить він у полі і в саду,

А в дім не попаде,

І нікуди я не піду,

Поки він йде.(Дощ.)

 Лийся, дощ, веселий,

Ми з тобою дружимо!

Добре нам бігати

Босоніж по...(Калюжах.)

Росте вона вниз головою,

Не влітку зростає, а зимою.

Але сонце її припече -

Заплаче вона і помре.(Бурулька.)

Отже, вода - це і сніг, і дощ. Вона завжди різна, вона чарівниця має різне особа або як кажуть у води різний «портрет» (показую малюнки дітей із зображенням снігу і дощу).

- Що ви бачите? Це портрет води - струмок, бурулька, дощ. Це все вода.

- Зараз ми проведемо кілька дослідів і ви побачите, що вода дійсно як чарівниця, може перетворюватися. Ми будемо проводити ряд дослідів.

Перший досвід «Вода прозора»

Перед дітьми ставлю 2 склянки - один з водою, інший з молоком. В обидві склянки опускаю ложечки.

- У якому з склянок ложечка видно, а в якому немає?

- Чому?

Перед нами молоко і вода. У склянці з водою ми бачимо ложечку, а в склянці з молоком немає. Значить вода прозора, а молоко немає. (Пропоную дітям подумати, що було б, якби річкова вода не була прозорою?)

- Наприклад, у казках йдеться про молочні ріки з кисільними берегами, могли б риби та інші тварини жити в таких молочних ріках? (відповіді дітей).

Діти, так, вода прозора чи ні? (прозора). А тепер давайте дізнаємося, чи є у води смак.

Другий досвід «У води немає смаку»

Пропоную дітям спробувати воду з своїх стаканчиків.

- Чи є у неї смак?

- Дуже часто кажуть, що вода дуже смачна. (даю їм для порівняння спробувати молоко або сік. Якщо вони не переконалися, нехай ще раз спробують воду. Я повинна довести, що у води немає смаку).

- А кажуть «вода дуже смачна» тому, що коли людина дуже хоче пити, то він із задоволенням п'є воду і висловлюючи задоволення каже: «Яка вода смачна», хоча він насправді смаку води не відчуває. А ось морська вода солона на смак, тому що в ній дуже багато різних солей.

(Пропоную дітям випити солону воду трохи, щоб вони відчули і зрозуміли смак солоної морської води.)

Третій досвід «У води немає запаху»

Пропоную дітям понюхати воду і сказати, чим вона пахне (або зовсім не пахне). Для порівняння даю понюхати духи.

- І чим же пахне вода порівняно з духами. Закінчилися наші досліди. І що ж ми з вами дізналися нового про воді (відповіді дітей).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття з використанням дослідів на тему: «Кругообіг води в природі або пригоди Капітошки».

 

Хід заняття:

1.     Психогімнастика.

Дітки, сідайте, тихенько,

Слухайте гарненько.

Зараз ми пограємо

Та порозмовляємо.

В казку всі підемо,-

Друзів всі знайдемо.

( Діти сідають на стільці. На дошці з’являється Капітошка. Звучить музика.)

2.     Розповіть  вихователя.

-         Діти, до нас завітав Капітошка – весела крапелька дощу. Послухайте, що він про себе розкаже. « Я  Капітошка – крапелька води. Де я з’являюсь на землі,там ростуть дерева, кущі, квіти, овочі, ягоди, гриби. Я буваю різним – і рідким, і твердим. А ще я вмію перетворюватися на пару. Хочете  побачити мене з моїми друзями? Візьміть склянку з водою – у ній буду я та мої друзі. Розгляньте нас».

-         ( Діти розглядають воду у склянці.)

 3. Дослідницька робота.

-         Дітки, скажіть, водичка в склянці прозора чи ні? (Відповіді дітей.)

-         Перевірте: візьміть склянку та подивіться крізь неї на свою ручку. Якщо бачите свої пальчики – значить вода прозора.

-         Понюхайте, вода має запах? ( Відповіді дітей.)

-         Спробуйте водичку на смак. Яка вона: солодка, солона, гірка,  кисла чи зовсім не має смаку? ( Відповіді дітей.)

-         Діти, а чи знаєте ви, що вода може розчинити деякі речовини?

Спробуйте: у склянку з чистою, прозорою водою покладіть сіль.

Змінила вода колір чи ні? (Ні.)

Змінила запах чи ні? (Ні)

Що ж змінилось?  (Смак, вода стала солоною.)

    А тепер давайте спробуємо змінити колір. У цьому нам допоможе фарба. Візьміть пензлик та за допогою нього додайте у склянку трішечки фарби.

-         Змінився колір чи ні? (Змінився.)

-         Вода стала такого ж кольору, що і фарба, чи іншого? (Такого ж кольору.)

4 .Фізхвилинка.

А зараз ми з вами зробимо невеличку перерву. Встаньте.

(Діти роблять рухи руками.)

Водичко, водичко,

Умий моє личко,

Щоб очі блищали,

А щічки не зв’яли,

Щоб ручку були чистенькі,

А ми були гарненькі.

(Усі сідають на свої місця.)

-         Діти, ще вода може перебувати в різних станах. Вона може бути рідиною, льодом та парою.

Давайте перевіримо це. Візьмемо склянку з гарячою водою та зверху покладемо дзеркальце. Подивіться, що з’явилося на дзеркальці? Спочатку воно змутилося – вкрилось паром, а потім з’явилися крапельки води – пар  охолонув і знов став водою. Якщо ми  поставимо воду у  морозильну камеру, то вона перетвориться на лід – тверду речовину. Ось які властивості має наш Капітошка  та його друзі крапельки.

     5. Вправа « Капітошка – мандрівник».

- Діти, наш Капітошка дуже любить подорожувати. Розгляньте малюнок та прослідкуйте шлях крапельки.

-         Спочатку, вода випаровується з річок, озер, морів та океанів і піднімається високо в небо. Водяна пара перетворяється в хмарки. Коли хмара наповнюється великою кількістю водяної пари і стають важкими, охолоджуються і випадає дощ, сніг, град.

Дощова вода стікає знов в річки, моря,  океани, і все починається спочатку.

            А зараз ми пограємо у цікаву гру. Ходімо усі на килимок.

6. Гра « Ми – Крапельки».

( Вихователь надягає дітям маски із зображенням крапельки, а сам надягає корону із зображенням мами  - Хмарки. )

   Діти оточують  Хмару, водять навколо неї хоровод. Хмара відпускає їх погуляти на землю, наказує полити рослини й повернутись до неї.

    Діти розглядають навсібіч, потім збираються гуртом, шикуються одне за одним, створюючи « струмочки» . За командою вихователя  « струмочки»  об’єднуються, створюючи  « річку» ,  яка впадає в «океан». ( Діти утворюють велике коло на відстані від Хмари.)

  Хмара нагадує їм, що час повертатися додому. Діти кружляють, по одному повертаючись до Хмарки. Навколо Хмари утворюється коло.

7.  Підсумок.

Діти, усі істоти на землі не здатні жити без води.

 Наприклад, що було б нашими рибками в акваріумі, якщо їм забруднити воду. ( Відповіді дітей).                                           

   І звірі в лісі, і птахи в небі не можуть без води.  Давайте будемо з вами берегти воду, не забруднювати її, і слідкувати за тим щоб ніхто не робив природі боляче.

   Я нагадую вам, що потрібно добре закривати крани в садочку і вдома, а також дбати про природні джерела, не забруднювати водойма.

  На цьому наше заняття закінчено.  Дякую  усім, що були уважні та слухняні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Вода в нашому житті».

 

Мета: узагальнити знання дітей про воду та її властивості. Закріпити знання

дітей про місцезнаходження води в природі, потребу у воді для всіх живих істот та для об’єктів неживої природи. Навчити розрізняти стан води (холодна, тепла, чиста, прозора, забруднена, без смаку). Розвивати вміння логічно мислити, міркувати, робити невеликі висновки, узагальнення. Виховувати бережливе ставлення до води, економно вживати її.

Матеріал: демонстраційний: 2 склянки з чистою та підфарбованою водою, ложка; 2 чашки з теплою та холодною водою;

роздатковий: склянка з чистою водою, чашка із водою, в якій розчинено сіль, цукор, лимон).

 

         Хід заняття:

Вихователь. Сьогодні на занятті ми поговоримо, а про що ви дізнаєтесь, коли відгадаєте

з а г а д к у:

Що таке тече і ллється,

Часом між камінням в’ється,

Як нема – все висихає,

Звір і птах без неї помирає? (Вода)

Вихователь. Так, вірно, це вода. Діти, сьогодні до нас в гості прийшла лялька Катя. Але щось із нею трапилося! Доторкніться будь ласка до її пальто, шапочки які вони? (Мокрі). Як ви думаєте, чому у ляльки зранку одяг мокрий? (Діти роблять припущення). Діти, лялька мені розповіла, що вона не взяла парасольки, а ідучи до нас попала під дощ, от і промокла. Ну що ж, Катю, зніми свій мокрий одяг, ми посушимо, а ти посидь у нас на занятті і послухай наших дітей. Діти, а дощ це що? Який дощ падає чистий, чи брудний?

Вихователь. Знову хтось до нас стукає. (Вихователь заносить ляльку-хлопчика

Андрійко мокрий та брудний). Діти, як ви думаєте, що трапилось із

Андрійком? (Діти роблять припущення).

Вихователь. Андрійко мені каже, що він впав у калюжу. Діти, а калюжа – це що? Яка вода у калюжі? Зараз тебе, Андрійку, Марія Юріївна гарно

помиє, а потім ми тебе навчимо, як потрібно ходити по тротуарах щоб не

потрапити в калюжу.

Вихователь.  От, діти, ми сьогодні поговоримо про воду. Скажіть мені  де знаходиться вода в навколишньому (калюжі, дощ, в крані, колодязі, струмочку, озері, річці …).

Вихователь. Подивіться уважно на мій стіл. У мене на столі є у склянці звичайна вода, яку я набрала з водопровідного крану, на якій ми готуємо їжу, п’ємо її. Хто мені скаже яка це вода? Якого кольору (якщо називають білого, показати аркуш білого паперу, за ним нічого не видно). У чистій воді все видно, ось я покладу у склянку ложку, чи видно її? Це тому що вода чиста, прозора. А ось у цій склянці яка вода? (Підфарбована). Давайте покладемо ложку у цю склянку, чи видно її? Чому? Висновок: чиста вода – прозора і у ній видно всі предмети, коли їх туди кинути, а у брудній – нічого  не видно.

А  що ви можете сказати за  воду у цих склянках? (Вода чиста ).

А зараз доторкніться до чашок. Що ще можете сказати? (Вода може бути холодна і тепла). Чому ця вода у чашці тепла? Де знаходиться тепла вода? Коли у басейні тепліша вода влітку чи взимку? Що може нагріти воду? (газ, електрика , сонце).

Вихователь. Зверніть увагу, у вас на столі теж є склянки з водою. Загляньте до них. Що можете сказати про вашу воду? (Чиста, тепла). А зараз візьміть свої ложки, наберіть із своєї склянки води і покуштуйте її на смак. Яка ваша вода? (Без смаку).

Візьміть іншу чашку з водою і попробуйте цю воду на смак.

Яка вода?

У кого солона вода? кисла ? солодка?

Як ви думаєте

від чого вода стала солодкою? кислою? солоною?

Висновок. Вода в природі без смаку, але в ній можна розчинити цукор, і вона стане солодкою (те ж саме про сіль…).

Фізкультхвилинка.

Іди, іди дощику,

Зварю тобі борщику,

Поставлю на дуба,

Закличу голуба.

Поки голуб прилетить

Дощик швидко дріботить.

А зараз всі закрийте очі, здогадайтесь що я буду робити? (Ллю воду з чайника в чашку).

Висновок: воду можна лити. Ще раз закрийте очі. (Капає водичка).

Висновок: вода може литися і капати. А у річках що робить вода? (Тече, біжить). Давайте поговоримо з вами для чого потрібна вода? (Мити посуд, прибирати, для обігрівання приміщення, пити воду, варити їсти…).

Послухайте вірш :

Якби на всьому світі не стало вмить води

І висохли б всі річки, озера і ставки

Тоді б не падав білий сніг, не капав дощ

Ніхто з гори на санках кататися б не зміг

Якби на всьому світі не стало вмить води

Пожовкли б городи, загинули б сади.

В морях, в океані загинули б кити

Щоб чиста та цілюща вода була завжди

Ми її повинні берегти.

Вихователь. Про що цей вірш? Так що б сталося, якби пропала вода?

(Припущення дітей). Як добре, що у кранах у нас є чиста, прозора, холодна та тепла вода. І для того щоб вона завжди була у нас, її треба берегти. А як?

Зараз пограємось у гру, яка називається ”Кому і для чого потрібна вода?”. Я буду називати  предмети, якщо для них потрібна вода, ви плескаєте в долоні, якщо ні – мовчите. (Дереву, тарілці, людині, квітці…).

Вихователь. От і визначили ми що вода потрібна всім живим істотам щоб жити, предметам неживої природи потрібна щоб їх мити, тримати в чистоті, тому з водою треба дружити, берегти її.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект  дослідницької діяльності зі сфери «Природа» на тему: «Малятам про воду» (молодша група).                                                                                                                             

                                                                        

        Мета. Розвивати здатність помічати у природному оточенні нове, невідоме, проявляти підвищений інтерес. Вчити висувати елементарні гіпотези, робити нескладні припущення, висновки, обґрунтовувати хід своїх думок, ставити запитання. Закріпити знання про знайомі властивості води (чиста, брудна, холодна, тепла, гаряча); дослідити нові (рідка, тече, ллється, розливається). Збагачувати активний словник: іменники (вода, сито, паперова коробочка, відеречко, тарілка, чашка, склянка, каструля, кошик, трубочка); прикметники (рідка, холодна, тепла, гаряча, чиста, брудна, мокра); дієслова  (тече, ллється, розливається, розтікається, капає, витікає, набирати, наливати). Спонукати допомагати іншим,діяти злагоджено.

Обладнання: лялька, таз із водою, рушники на кожну дитину, предмети на кожну дитину (чашка, тарілка, склянка, каструля, відеречко, ситечко, паперова коробочка, трубочка, кошик).

Попередня робота: під час попередньої дослідницької діяльності, спостережень, режимних моментів дати уявлення про те, що вода може бути чиста, брудна, холодна, тепла, гаряча, мокра; її можна пити, вмиватися, купатися, прати білизну, готувати їжу, поливати кімнатні рослини; вона є в річці, в морі, в крані, в калюжі.

 

 

                          

Хід роботи.

  • Сьогодні до нас у гості завітала лялька Марійка. Вона вітається з вами.
  •  Справа в тім, що Марійка ще маленька, вона не ходить в дитячий садок і мало що знає. Якось вона йшла з мамою вулицею і побачила калюжу. « Що це?» - запитала вона маму. «Калюжа,» - відповіла мама. «А що таке калюжа?» - здивувалася Марійка.
  • Діти, а може ви розповісте ляльці, що таке калюжа?
  • А де вона взялась на вулиці?
  • Ну раз наша Марійка нічого не знає про воду, то ми розповімо їй про цю дуже важливу річ?
  • Сідай, Марійко, ось тут та слухай наших малят. Вони у нас розумні і все залюбки розкажуть. Ви, як і Марійка, напевне всі бачили калюжу, а хто пам’ятає, яка в калюжі вода?
  • Чи можна пити таку воду?
  •  Яку воду можна пити?
  • Де ми можемо взяти чисту воду?
  • Яка вода буває в крані?
  • Чи можна купатися в холодній воді? Чому?
  • Чи можна торкатися дуже гарячої води? Чому?
  • А в якій воді купаються?
  • Подивіться, яка задоволена сидить наша лялька. Вона дізналася стільки цікавого.

 

Дослід 1.

  • А тепер Марійка захотіла взяти водичку в руки. Як ви гадаєте, вона зможе це зробити? ( Висування гіпотез дітьми) Чому?
  • Давайте перевіримо. Підійдіть, будь-ласка до миски і візміть в руку трхи води. Ви змогли це зробити? Чому? Чи довго змогли втримати воду в руці?
  • Яка стала ручка? Що ще може намочити вода?
  • То змогли ви взяти воду в руку? Чому? То чи зможе лялька втримати воду у руці?
  • Отже,ми з вами виявили, що воду не можна втримати в руці , бо вона рідка і витікає.

 

Дослід 2.

  • Марійка засмутилась, бо не змогла втримати водичку в руці і тепер вона вирішила поставити її на стіл. Чи зможе вона це зробити? (Висування гіпотез дітьми).
  • Давайте перевіримо. Женя, зачерпни долоньками водички і постав її на стіл. Подивіться, чи стоїть вода на столі? Що трапилось? Що робить вода? Чому вона розтікається, капає зі столу?
  • Що ми з вами виявили?
  • Отже, воду на стіл поставити не можна, бо вона рідка, тече, розтікається. Хто вірно здогадався? А хто помилився і думав, що воду можна поставити на стіл? Ви знаєте я також думаю, це можна зробити. Але як саме?

 

Дослід 3.

  • Ось Марійка принесла мені різні предмети. Назвіть їх. Як ви думаєте, чи в усі ці предмети можна набрати води і поставити її на стіл? В які не можна? (Висування дітьми гіпотез)
  • Візьміть всі по одному предмету і спробуйте набрати в них води, побачимо, що вийде.
  • Чи всі ви зможете поставити воду на стіл? Хто не зможе? Чому?
  • Чому ви не змогли використати сито, кошик, трубочку, паперову коробку? Що трапилось з водою, коли ви набрали її в ці предмети?
  • Отже, ми визначили, що на столі вода може стояти в тих предметах, в яких немає дірочок. З інших вона витікає, тому що рідка.
  • Ви сьогодні допомогли Марійці дізнатися стільки цікавого. А тепер вона хоче швидше потрапити до дому і розповісти все мамі, але боїться, що не все запам’ятала? Давайте запитаємо її, щось про воду (діти ставлять запитання, педагог допомагає).
  • Пригадаймо Марійці головне. То чи можна взяти воду в руки?
  • Чи можна поставити її на стіл?
  • Чи всі предмети підходять, щоб набирати та зберігати воду?
  • А зараз Марійці час іти. Вона хоче вам усім подякувати і запитує, чи можна їй приходити ще, коли вона щось не буде знати?
  • До побачення, Марійко, до нових зустрічей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Казочка про водичку.

 Програмовий зміст: Формувати елементи наукових знань про основні екологічні чинники в розвитку живої природи і залежності між ними. Продовжувати ознайомлювати дітей з різними властивостями води: не має смаку, кольору, буває в різних агрегатних станах – рідина, пара. Закріпити знання про те, що вода потрібна усьому живому: тваринам, птахам, комахам, рослинам, жителям водойм, людині. Дати дітям уявлення, що можна змінити смак води, зробити її кольоровою, закріпити назви кольорів.

 Вчити дітей берегти та економити воду. Прищеплювати їм найпростіші правила поведінки в навколишньому середовищі.

 Задовольняти природну допитливість дітей, інтерес до довкілля. Збагачувати життєвий досвід дошкільнят.

 Сприяти мовленнєвому розвитку.

 Матеріал: одноразові стаканчики по 2 штуки на кожну дитину, соломка на кожну дитину, серветки, піпетки з фарбою жовтого кольору на кожну дитину, зелена фарба у піпетці, червона вода у стаканчику, скринька, вода кип’ячена звичайна, вода солодка, глечик, «цукерка», силуети зображень персонажів до казки: хмаринки, велика синя хмара, краплинки дощу, зайчика, жабки, калюжі, камінець, кораблик, відео – запис водоспаду, торбинка з гостинцями, позначки до висновків обстеження води.

 Хід заняття.

 Вихователь переодягається у фокусника.

 Вихователь – Доброго дня, малятка, кмітливі хлопчики та розумні дівчатка!

 - Чи ви мене впізнали? (відповіді дітей).

 - Я цікавий фокусник, веселий чарівник! Дружити я запрошую усіх – усіх – усіх!

 - Дружити хочете зі мною?

 - Чи чикали ви на мене?

 - Ой, думав, думав і не згадав, то куди це я потрапив? (відповіді дітей)

 - Як називається ваш садочок? А це ваша група? А як вона називається?

 - Що робить фокусник? Чарівник?

 (Вихователь випадково дістає «цукерку», розмотує її і читає загадку.)

 Нею умиваються,

 У ній всі купаються,

 Одяг перуть і їжу варять,

 Буває рідка, буває і тверда.

 Всі впізнали ? Це …(вода)

 - Хто п’є воду?

 - Хто живе у воді?

 - Кому ще потрібна широка, глибока та велика вода? (китам, акулам, дельфінам…). Чому? (Бо вони великі).

 - А ви п’єте воду?

 - Наш український народ каже: «Хто водичку попиває, той міцне здоров’я має».

 - Чари-бари-розтабари-ух-ух! Чарівні фокуси розпочинаємо.

 (Діти сідають за столи)

 - Що перед вами на столі? Ви впевнені, що це вода? Як перевірити? А допоможуть нам наші оченята (вихователь виставляє на дошці позначку – око).

 Діти обстежують воду очами і дізнаються, що вода прозора.

 - Отже вода прозора, без кольору. Позначимо це позначкою: «око та склянка прозорої води».

 - А водичка пахне? А допоможе нам носик (позначка – «носик»).

 - Діти, понюхайте воду. Чи є запах у водички?(відповіді).

 - Отже, водичка без запаху (позначка із зображенням носика та склянки прозорої води).

 - А яка вода у вас на смак? Як про це можна дізнатися? А допоможе нам наш ротик (позначка – «ротик»).

 Діти пробують кип’ячену воду.

 - Яка вода? (Без смаку. Просто добра вода).

 - Отже, вода без смаку. Позначимо позначкою – «склянка прозорої води і ротик».

 Вихователь непомітно в свою склянку добавляє червону фарбу.

 - Чари-бари-ростобари-ух-ух!

 - Що трапилось з водичкою? Яка вона стала? (червоною)

 - Що в природі ви бачили червоне?

 Вихователь непомітно дістає піпетку з зеленою фарбою.

 - Що це? (зелена фарба).

 - Якщо я додам зелену фарбу у воду, то якою вона стане? (зеленою).

 Вихователь показує процес фарбування води.

 - Що в природі зелене?

 - Чари-бари-ростобари-ух-ух!

 (З’являється скринька, в скриньці жовта фарба в піпетках на кожну дитину).

 - Ви хочете дізнатися, що в скриньці? Вона не відкривається. Давайте її попросимо: « Скринька, відчиняйся».

 - Що це? (жовта фарба).

 - Давайте перевіримо, чи буде у нас жовта водичка, якщо ми добавимо її у воду? (Діти фарбують воду).

 - Якого кольору водичка? (жовтого).

 - Що вам нагадує цей колір?

 - Отже, ми впевнилися, що вода може змінювати колір. Позначимо позначкою – «склянка з червоною, зеленою, червоною водою».

 Вихователь наливає солодку воду з глечика кожній дитині – без запаху, прозору.

 - Вода прозора? Без запаху? Спробуйте її. Яка вона на смак? (солодка).

 - А хто знає, чому вона солодка?

 Фізхвилинка.

 Етюд – імітація.

 Сонечко пече, комахи літають, квіти розцвітають – усі літечко вітають.

 - Уявіть, що ви біля водоспаду. (Включається відео – запис водоспаду0

 - Що ви чуєте?

 - Хмарка з’явилася, пішов дрібний дощик. Пішов сильний дощ. І нарешті злива. Град.

 - Дощик припинився. Вийшло сонечко і гусенятка побігли на ставок. Покажіть, як? (сіли на стільці).

 - Діти, а ви любите казки?

 - Сідайте зручненько. Ми з вами помандруємо в нову казочку «Про водичку» (фланелеграф).

 - «Жили – були на синьому небі хмаринка-тато, хмаринка-мама, хмаринка-донька і хмаринка-синочок. Цілими днями вони плавали по синьому небі, розмовляли та з вітерцем гралися. Одного разу виріши вітер – вітровій самому панувати на синьому небі і сильно подув. Злякалися хмаринки і стали великою хмарою, з якої почали литися краплинки. Як крапали крапельки? І не стало хмаринки. З’явилася калюжа.

 - Хто це прийшов до калюжі? (зайчик).

 - Мабуть він хоче попити водички. Зайчику потрібна ваша допомога. Він не може дізнатися, де тепла вода, а де – холодна.

 - Як можна дізнатися? Допоможе нам пальчик наш (позначка – «рука»).

 Діти торкаються пальчиком воду в двох склянках: холодна вода – в маленькій, тепла у великій.

 - В якій склянці вода тепла, а в якій холодна?

 - Отже, ми дізналися, що вода може бути тепла та холодна. (позначка – «тепла та холодна вода»)

 - Чи можна пити воду з калюжі? Чому? Що ми порадимо зайчику?

 - Давайте зайчику розповімо, що можна робити з теплою водою, а що з холодною.

 - Що може робити водичка? (капати, литися, бігти, дзюрчати).

 З’являється на фланелеграфі силует жабки.

 - Жабці пора спати – вже на дворі холодно. Вона спить цілу зиму і прокидається на весні, коли сонечко тепле гріє і зеленіє травичка.

 - Де живе жабка?

 - Давайте їй заспіваємо колискову і віднесемо до казкового красивого ставка.

 Діти співають колискову. Біля озера камінь та паперовий кораблик.

 - Діти, подивіться, який сюрприз підготувала нам жабка.

 Дитина кидає камінчик в «озеро».

 - Що з ним трапилося? Чому він потонув? (Він важкий).

 Інша дитина пускає кораблик на водичку.

 - Давайте посидимо тихенько – водичка спокійна. А тепер давайте як вітерець подмухаємо на наш кораблик.

 - Що він робить? Чому він не тоне? (Він легенький)

 - Отже, ми дізналися, що важкі предмети тонуть, а легкі – не тонуть. Позначимо позначкою .

 - Ч сподобалась вам казка? Багато доброго зробила для нас водичка?

 - А що ми можемо для неї зробити? (Берегти воду).

 - Як ми бережемо воду?

 - як слід поводитися на березі біля водойм? Чи можна засмічувати воду? Чому?

 Підсумок: За позначками вихователь разом з дітьми робить висновок про властивості води.

 Вихователь чаклує чарівною паличкою.

 - Ви так гарно попрацювали. І за це вам у торбинці я приніс смачні гостинці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Таємниці дощу.

Тип заняття: інтегроване.

Вид заняття: пізнавальне.

Програмне зміст:

Завдання:

Освітня:

- пояснити причини виникнення дощу;

- вчити малювати дощ, передаючи його характер (сильний дощ - суцільні лінії; слабкий дощ - пунктирні лінії)

- вчити прикладати пензлик всім ворсом на папері;

- закріпити знання про квіти.

Розвиваюча:

- формувати у дітей пізнавальний інтерес до природи;

- розвивати спостережливість, мислительну діяльність;

- спонукати дітей експериментувати;

- розвивати творчі здібності та комунікативні навички дітей;

Виховує;

- виховувати позитивне ставлення дітей до співпраці з дорослим, з дітьми, власної діяльності, її результату.

- виховувати акуратність при роботі з пензлем, фарбою;

- сприяти створенню у дітей радісного емоційного настрою.

Словникова робота: капає, ллється, губка, експеримент.

Методи навчання: дослідницький, словесний, наочний, ігровий.

Прийоми: показ, читання віршів, потішок; ігрові образотворчі рухи однорідного характеру з проговариванием: «зверху-вниз».

Попередня робота: читання казки «Дощик»,розучування російських народних потішок, бесіда з вірша А. Барто «Зайчик», спостереження на прогулянці за сезонними змінами в природі.

Дидактичне забезпечення заняття:

- роздатковий матеріал: комплект для експериментування з кількістю дітей: піднос, губка, два кольорових склянки з різною кількістю води, глибока тарілка, серветки для рук;

- комплект для малювання за кількістю дітей: кисточкая. Маленька посуд із фарбою, підставка для пензлик, баночка для миття пензлики, альбомний аркуш.

- демонстраційний матеріал:

- комплект картинок «Ознаки осені», аудіозапис «Шум дощу»,мольберт, дидактична іграшка-подушка «Шептунчик».

Організаційний момент.

(Звучить аудіозапис «Шум дощу». Діти встають перед вихователем півколом).

Вихователь: Добрий день, хлопці! Я дуже рада вас бачити. Хлопці, сьогодні у нас в гостях наш улюблений друг Шептунчик. А чому ви такі похмурі? Давайте ми посміхнемося Шептунчику, посміхнемося один одному і скажемо всі разом: «Встало сонечко - ура! Займатися нам пора!» (Діти повторюють за вихователем).

Основна частина.

Ст.; Хлопці, а що ж це у нас шумить?

Діти:( Машина проїжджає. Вітер на вулиці шумить. Дощ іде.)

Ст.: Правильно! Молодці! Це шумить дощ. Дощик. Дощик, повно лити. Малих діточок мочити! (Шум дощу припиняється)

Ст.: Хлопці, а ви знаєте звідки береться дощик?

Діти: ( З неба капає. З хмаринки береться.)

Ст.: Правильно , з хмаринки. А ви знаєте, як він з'являється в хмаринці?

Діти: (Я не знаю. І я не знаю, але хочу дізнатися.)

 

Ст.: Хлопці, наш друг Шептунчик люб'язно погодився допомогти нам дізнатися таємниці чарівного дощу. Він запрошує нас до столів. (Діти підходять до столів, на яких стоять підноси з губками, склянки з водою і глибокі тарілочки)

Ст.: Саша, скажи будь ласка, що у нас на підносі?.

Саша: Губки.

Ст.: Правильно. А як ви думаєте, на що схожа губка?

Діти:( цеглинка, на хмарку).

Ст.: Правильно, молодці! Вона схожа на хмарку. А хмаринка складається з крапельок. Стисніть її і подивіться, тече з «хмарки» водичка чи ні? (Діти беруть губку-хмаринку і стискають у руці).

Ст.: Чому не йде водичка?

Діти: (немає в ньому водички, суха губка).

Ст: Правильно, губка-хмаринка суха. В хмаринці дуже - дуже мало крапельок зібралося і тому дощик не йде. Покладіть свою хмаринку на тарілочку. Перед вами стоять по 2 стаканчика. А якого кольору склянки?

Діти:(1 склянка білий, інший - червоний).

Ст.: Молодці, правильно. А скільки води в білому стаканчику, хлопці?

Діти: (трошки, мало).

Ст.: А в червоному стаканчику?

Діти: (повний стакан, багато).

Ст.: Правильно. У білому стаканчику мало води, а в червоному - багато. Візьміть білий стаканчик і вилийте воду на вашу губку-хмаринку. Щоб допомогти хмаринці просочити хмарку, натисніть на неї пальчиками. Хлопці, а що станеться, якщо ми піднімемо і отожмем хмарку?

Діти: (нічого не трапиться; почне капати вода).

Ст.: А давайте перевіримо. Підніміть свою хмарину-губку і відіжміть. (Діти перевіряють свої припущення досвідченим шляхом).

Ст.: Виходить дощик. Маша, скажи будь ласка, який дощик у тебе вийшов: сильний чи слабкий?

Маша: Слабкий.

Ст.: Покладіть губку-хмарину знову на тарілочку. Візьміть червоний стаканчик і вилийте з нього всю воду на хмарку. Натисніть на неї пальчиками, просочіть водою. Що тепер станеться, якщо хмаринку віджати?

Діти: (поллється багато води).

Ст.: А чому багато води поллється?

Діти:( (тому що губка просочила багато води).

(Діти перевіряють свої припущення).

Ст.: Правильно, хлопці. Подивіться, як багато крапельок води зібралося в губці! Крапельки стають сліщком важкими для хмаринки і випадає дощем. А тепер який дощ вийшов?

Діти: (великий, сильний).

Ст.: Правильно, сильний. Такий дощ називається проливний. Ось так хлопці, зберуться крапельки разом в хмаринці, а коли їм стає тісно, тікають з хмаринки на землю, падають дощем. Спасибі нашому Шептунчику, він допоміг нам дізнатися, які таємниці зберігає чарівний дощик. І давайте ми з Шептунчиком пограємо. Гра називається «Хмаринка і крапельки»

Фізкультхвилинка. (Проводиться рухлива гра «Хмаринка і крапельки». Діти-крапельки, вихователь-хмара.

Ст.: Діти - крапельки летите.

І всю землю напоїть - (діти бігають врозтіч під музику).

Зібралися крапельки і потекли рікою. Біжить, дзюрчить струмок нічий. По камінчиках - дзень, дзень. За корчів - буль, буль. За осоці - ш-ш (діти пересуваються « паровозиком».

Раптом сонечко виглянуло, крапельки випарувалися. І до мами-хмаринці повернулися (діти біжать до вихователя).

Ст.: А тепер, хлопці, сідайте на стільчики і ми з вами намалюємо дощ. Я пропоную дівчаткам намалювати слабкий дощ, а хлопчикам - сильний дощ.(діти сідають за столи, на яких виготовлені пензлики, фарби, альбомний аркуш паперу. На аркуш паперу приклеєна заздалегідь блакитна хмаринка).

Ст.: Хлопці, що ви бачите на своєму листочку?

Діти.: (блакитне небо, блакитна хмаринка).

Ст.: Правильно, хмаринку. А тепер візьміть пензлик трьома пальцями так, щоб вона перебувала у вертикальному положенні. Дерев'яна паличка у пензлика дивиться в стелю. Акуратно набираємо фарбу синього кольору на кисть і прикладаємо кисть всім ворсом на папері. Дощ падає зверху, тому починаємо малювати зверху-вниз у повільному темпі. Дівчатка малюють промовляючи «кап, кап, кап» пунктирні лінії. А хлопчики малюють суцільні лінії не відриваючи кисть від аркуша. (Вихователь мольберті малює сильний і слабкий дощ).

(Поки діти малюють, вихователь розповідає фольклорні вірші. Вучит аудіозапис «Шум дощу»).

Ст.:

1. Дощик, дощик, веселіше!.

Капай, капай, воду лий!

На квіточку, на листок.

Кап, кап, кап!

Хмаринка в небі синя, - капай дощику сильний!

2. Російська народна поспівки «Дощик».

Дощик, дощик, пущі.

Дам тобі гущу.

Дамо тобі ложку пий помалу.

Заключна частина.

(Виставка малюнків).

Ст.: Подивіться, хлопці на свої малюнки. У вас вийшла чудова картина природи! Молодці!

Ст.: А тепер скажіть-но мені, яку таємницю дощу ми розкрили разом з нашим другом Шептунчиком?

Діти: (дощик береться з хмаринки; буває сильний дощ; і слабкий дощик буває).

Ст.: Правильно! І давайте свої малюнки ми подаруємо на пам'ять Шептунчику. (Діти за бажанням дарують малюнки Шептунчику).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактична гра «Що шкідливе і корисне для природи (води)?»

 

Лото «Кому потрібна вода?»

doc
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку