розширити знання учнів про природу; розвивати смислову та образну пам'ять, вмiння узагальнювати; розвивати кмiтливiсть, мисления; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї; прищеплювати вмiння культурно поводитись в природi.
Екологічний урок
«Природу знай, люби, бережи»
Мета: розширити знання учнів про різноманітність природи, розвивати увагу, спостережливість, виховувати любов до природи, бажання оберігати її.
Вікова категорія: учні 4 класів
Епіграф: 3 пр_р_д ж_ в_ в др_жб_ ,
Т_ б_д_ в_н_ т_б_ в сл_жб_.
(З природою живи в дружбі,то буде вона тобі в службі.)
Сьогодні ми з вами вирушаємо в подорож. Вона буде не зовсім звичайною. Ми дізнаємося багато цікавого про ліс та його мешканців. Допоможе нам мандрувати карта, яку ви бачите на дошці.
1 конкурс «Загадковий»
Не цар, а в короні,
Не вершник, а зі шпорами,
Не сторож, а всіх будить. (Півень)
Попереду п'ятачок,
По заду гачок,
Посередині спинка,
А на ній шерстинка. (Свиня)
Крила є, а не літає;
Ніг нема, а не наздоженеш. (Риба)
Нитку старий тягне,
А на клубок не мотає,
Тканину собі тче,
А одяг не шиє. (Павук)
Не кравець, а все життя
3 голками ходить. (Їжак)
Сірий, зубатий, Полем нишпорить,
Телят, овець шукає. (Вовк)
Що за звір лісовий
Встав, як стовпчик, під сосною? Він стоїть у траві
Вуха більші голови. (Заєць)
Літом наїдається, зимою висипається. (Ведмідь)
Уночі гуляє, а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує (Ластівка)
Не мотор, а шумить.
Не пілот, а летить.
Не змія, а жалить. (Бджола)
Хто на собі свою хату носить? (Черепаха, равлик)
Хто таку тварину знає:
Губить хвіст, коли втікає.
Не шукає й не пита,
Хто знайшов її хвоста,
Бо секрет для себе має –
Хвіст швиденько відростає (Ящірка)
Прийшла кума з довгим віником
На бесіду з нашим півником.
Схопила півника на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця )
Люблю причаїтись, на сонці погрітись
Бо я злюка і називаюсь… (Гадюка)
Тіло, як у чевячка, вуса, наче у жучка,
Крила гарні кольорові, наче квіточки казкові. (Метелик)
Не видно на землі малого,
А тягне більше за себе самого. (Мурашка)
Як можна назвати їх одним словом? Тварини.
То ж ми рухаємось по стежці «Тварини»
Гра «Упізнай тварину за описом»
Хвилинка цікавинка
2 конкурс «Що я їм?»
Ми потрапили до лісової їдальні. Треба з'єднати тварин з їх їжею.
Синиця гусінь
Метелик кора дерев
Білка пилок квітки
Заєць гриби
Ведмідь малина
3 конкурс «Впізнай мене»
Галявина лісового судді чекає на нас. Треба з'ясувати, від кого ці скарги.
Скарга № 1.
«Сама знаю, що не красуня я. Деякі люди не терплять моєї присутності, намагаються втекти, а то ще й камінці жбурляють. За що? Не всім же бути гарними? А користь від мене велика» (Жаба)
Скарга № 2.
«Зі мною пов'язана назва першого весняного місяця. Я дарую людям дуже цілющій, смачний напій. А люди зловживають цим, шматуючи і ріжучи мій стовбур. I я після цього гину. А могла б принести ще багато користі». (Береза)
Скарга № 3.
«Ми дуже образилися на людину. Ловлять нас усі кому заманеться: і дорослі, і діти. Дуже шкода, що ми народилися такими красенями! Але люди не розуміють, що красиві ми лише на волі, у польоті. От птахи нас ніколи не зачіпають. Яскраві плями на наших крилах попереджають птахів: до нас краще не доторкатися, тому що ми неїстівні» (Метелики)
Скарга № 4. це дерево знайоме всім із дитинства. Разом із ним напередодні Нового року до наших будинків приходить казка. (Ялина)
Скарга №5 Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг. Нас вважають сміливими і сильними. Але тільки – но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Через це ми потрапили до Червоної книги України. (Підсніжник)
Скарга №6. Я плету легку красиву сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто – небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг (Павук)
Скарга №7. Я до зими міняю шубку на теплішу і пухнасту. У казках говорять, що я хитра, а насправді не хитріша за інших звірів. (Лисиця)
Скарга №8. Я червона, солодка і пахуча, росту низько до землі близько. (Суниця)
Гра «Хто я?»
(Ведмідь, заєць, кішка, горобець). Показати рухами, жестами, мімікою певну тварину. Інші діти повинні відгадати цю тварину.
Ось і «Пташина галявина». А там ціла лазня! (Оповідання В.Приходько «Пташина лазня»). Скільки птахів згадується у цьому творі?
Після зливи утворилася невелика калюжа. Прилетів шпак, забрів у калюжу, напився й ну купатися! Далі вийшов на траву, обтрусився, заходився чепуритися.
Згодом горобець нагодився. Товчеться в калюжі, галасує.
За ним прилетіла галка, чубатий жайворонок, синиця. Сорока теж надумала свої білі боки помити. Хлюпаються птахи у воді, від задоволення пісні співають.
Ось тобі й пташина лазня!
Поряд було ще кілька калюж, але вони не приваблювали пташок. Однак чому?
Посеред калюжі, яку вподобали птахи, ріс полин. У воді мокло кілька кущиків. Тепер ясно, чому пташки облюбували саме цю калюжу: полин здавна відомий, як засіб проти комах. Ось і позліталося стільки охочих полікуватися.
Щоб пройти через галявину, треба довести, що ви знаєте птахів. Діти по черзі називають пташок. Хто не знає - вибуває.)
Фізкультхвилинка
А тепер трішечки відпочинемо, а заодно перевіримо, як ви любити свою землю, її природу.
5 конкурс «Ботанічне доміно»
Влітку в шубі,а взимку - голе (Дерево)
Навесні народилося, влітку зеленилося,
Восени пожовтіло і за вітром полетіло (Листя)
Весною росте, літом цвіте,
Восени осипається, взимку відсипається,
Лікує від грипу, кашлю і хрипу (Липа)
На дереві гойдається,
Жупан колючий має.
На літо одягається,
А восени скидає (Каштан)
Зелена,а не гай, біла, а не сніг,
Кучерява, а без волосся (Береза)
На «я» починається.
На «я» закінчується.
В саду росте.
На ній плоди є (Яблуня)
Широке дуже листя в мене:
П’ятикутне і різьблене.
Наче скульптор різаком
Працював над тим листком (Клен)
Серед літа – метелиця:
Пух летить і стелиться (Тополя)
І зелена, і колюча,і пухнаста, і пахуча
Посеред кімнати стала, нас зі святом привітала (Ялина)
Пада сніг, мороз тріщить, а вона мов жар горить.
Прилітайте, пташенята, ягодами ласувати (Горобина)
Навесні рожевий цвіт, восени - червоний плід
В неї повно колючок, колеться мов їжачок (Шипшина)
Любить в лісі звір патлатий ягодами ласувати.
Червоненькі, запашні до вподоби і мені (Малина)
У зеленім кожушку, в кістяній сорочечці –
Я росту собі і ліску, всім зірвати хочеться (Горіх)
Я немов сестра малини, тільки в мене колір синій (Ожина)
Червоне личко хова у травичку, називається … (Суничка)
В теплий дощик народився, парасолькою накрився,
І дощу ці одноніжки не бояться анітрішки (Гриби)
Поховались за пеньки довгоногі хлопчаки.
Мають шапочки руденькі, називаються (Опеньки)
Квітка гожа, із сонечком схожа, краї біленькі, а серединка жовта (Ромашка)
Перша квітка білосніжна називається….(Підсніжник)
Сніг розтанув на землі, сяють сонечка малі (Мати й мачуха)
Я весною зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадай, що я за квітка
Бо мене не стане влітку (Пролісок)
Хоч і схожий він на дзвоник,
Та тихесенько стоїть
Скільки б я не колихала
Він не дзеленчить (Дзвоники)
Ці дзвіночки білосніжні,
Аромат в них ніжний ніжний
Хто це? Знаю, знаю я лісова … (Конвалія)
При дорозі виростає, придорожню назву має (Подорожник)
В бур’янах росте вона, дуже злюща і страшна
Тільки доторкнешся – сильно попечешся (Кропива)
Як можна назвати всі ці відгадки одним словом? Рослини
Рослинний світ багатий і різноманітний. Безліч дерев, кущів, квітів можна побачити навкруги. Рослини – основа життя на Землі.
Гра «Аукціон»
Команди по черзі називають рослин, птахів, звірів. Хто останній називає, той виграє.
А далі нас чекає сюрприз: «Чарівний пакунок» (пам’ятка Будь природі другом, яка роздається дітям).
Будь природі другом!
- Не рвіть на луках і в лісах квітів. Нехай гарні рослини залишаються в природі! Пам’ятай, що букети можна скласти тільки з тих рослин, які виростила сама людина. Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому і пам’ятай: скромний, невеликий букет – ознака гарного смаку й свідомості людини, бережливості, доброти. Кожна квіточка цвіте вам на радість, кожна травинка – для вашого здоров’я. Ніколи не знищуйте, не ламайте, не марнуйте того, чим так щедро ділиться з нами земля. Найкраща квітка – та, що квітує там, де зросла. Не губіть її!
- Для того щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити роки, тому не ламайте гілки дерев, не калічте інших дерев і кущів.
- Не пошкоджуйте кору дерев. Через ранку витікає сік, під кору можуть потрапити мікроби і дерево загине.
- У лісі необхідно ходити обережно, щоб не витоптувати трави, квіти й маленьких лісових жителів.
- У лісі необхідно поводитися дуже тихо, не вмикати надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить з гнізда, яєчка, які вона висиджувала, захолонуть, із них ніколи не виведуться пташенята. Не галасуй , краще послухай, як шумить ліс!
- Їстівні ягоди, горішки збирайте не пошкоджуючи гілочок.
- Не збивайте грибів, навіть отруйних. Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців – ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, у ньому краще й швидше ростуть дерева.
- Якщо ти знайшов гніздечко – не чіпай його, бо пташка може залишити його, якщо там відкладено кілька яєць.
- Не руйнуйте пташині гнізда, підгодовуйте пташок узимку.
- Не руйнуйте гнізда джмелів.
- Не лови барвистих метеликів, які літають над квітами. Вони схожі на «літаючі квіти», джмелів, бабок, коників та інших комах вони нікому не завдають шкоди.
- Ніколи не руйнуйте мурашників, мурашки є санітарами лісу.
- Не обривайте в лісі павутиння і не вбивайте павуків.
- Оберігайте жаб і ропух
- Не вбивайте ящірок, черепах, вужів і навіть отруйних гадюк. Саме з отрути змій виготовляють ліки
- З особливою увагою ставтеся до рослин і тварин, занесених до Червоної книги України.
- Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі, - злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилось навіть іскри від багаття.
- Не залишайте після себе сміття у лісі» нехай твоє місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі залиш для пташок на сухих сучках, для звірів – на пеньку, для комах – на землі. Залишена консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі.
- Саджайте дерева, кущі, доглядайте їх, тоді наша земля, ваш садочок стануть іще кращими, повітря буде чистішим, адже рослини – це «Зелені легені планети»
Підготувала провідний фахівець з екоосвіти Головатюк Л.В.
Екологічний урок
«Природу знай, люби, бережи»
Мета: розширити знання учнів про природу; розвивати смислову та образну пам’ять, вмiння узагальнювати; розвивати кмiтливiсть, мисления; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї; прищеплювати вмiння культурно поводитись в природi.
Обладнання: малюнки iз зображенням рослин, тварин; аудіозапис голосів птахів; емблеми команд; секундомiр; «чорний ящик»; картки із завданнями
Вікова категорія: учні 3 – х класів
Хід години спілкування
І. Органiзацiйна частина
Природа – це казка,
природа – це диво,
Все для всіх у ній є.
Йди і ти у природі щасливо –
Людям радість вона дає.
У кожну пору вона чарівна,
Придивляйся, пізнавай.
Природа гарна, тиха, дивна –
Вчися і спостерігай!
II. Бесіда про природу
Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,— це природа. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторiв. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства. Сьогоднi ми проведемо екологiчну гру «Дивосвiт природи».
III. Пояснення правил гри
У грi беруть участь дві команди. Завдання захованi пiд кольоровими листками. Право вибрати завдання і відкрити листок отримує та команда, яка перемогла у попередньому конкурсi. За перемогу команда отримує кружечок певного кольору, який вона закрiплює на дошку. Переможе та команда, яка одержить найбiльше кружечкiв свого кольору.
IV. Презентацiя команд
У нашiй грi беруть участь дві команди: ________________________________
1 Команда ___________
Девiз: Природа рiдна — наша втiха,
Тож хай вона не знає лиха.
2. Команда ______________
Девiз: Ми всi — господарi природи,
Тож збережемо її вроду.
Оцiнювати результати гри буде авторитетне та незалежне журi. Всiх нас чекають 7 етапiв гри. Гра вiдбуватиметься пiд таким девiзом:
«З природою живи у дружбi, то й буде вона тобi у службi».
І. Конкурс. Чорний ящик
(У ящик кладеться iграшка або малюнок iз зображенням тварини чи рослини.)
Ви повиннi вiдгадати, що туг знаходиться за тварина (або рослина). Можете ставити запитання, я буду вiдповiдати вам лише ТАК чи НІ. Виграє та команда, яка швидше вiдгадає.
ІІ Конкурс. Дуель
(Яка команда бiльше дасть правильних вiдповiдей за 1 хв, та й переможе.)
1. Комаха, яка збирає квiтковий нектар i перетворює його на мед. (Бджола)
2. Низький та колючий, солодкий, не пахучий.
Ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)
З. Птахiв змушує летiти у вирiй голод чи холод? (Голод)
4. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
5. Комаха, яку бояться птахи. (Сонечко)
6. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
7. Сидить кiшка на вiконцi, i хвiст, як у кiшки, а все ж не кiшка. (Кiт)
8. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шiсть нiг без копит. (Жук)
9. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
10. Очi — на ногах, а будиночок — на спинi. (Равлик)
11.У чистiм полi вiн росте: на високих нiжках, в зелених панчiшках,
квiточки блакитнi, оченьки привiтнi. (Льон)
12.У водi купалася, та все ж сухою залишилася. (Качка)
13. Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)
14. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
15. Хто є ворогами пiвгвiнiв у морi? (Тюленi)
1. Хто любить перестрибувати з гiлки на гілку? (Бiлка)
2. Метелик, гусiнь якого завиває кокон, а з нього виробляють шовкове волокно. (Шовкопряд)
3. Навеснi веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку грiє. (Лiс)
4. «Шуба» пiнгвiна. (Жир)
5. Сiро-зеленi комашки, яких полюбляють сонечка. (Тля)
6. Є голова, та немає волосся. Є очi, та немас брiв.
Є крила, та не лiтає. В холодi не мерзне,
І спеки не боїться. (Риба)
7. Скiльки нiжок у комахи? (6)
8. Хто ранiше всiх встає? (Пiвень)
9. Дихають, ростуть, а ходити не можугь. (Рослини)
10. Велика хижа морська риба. (Акула)
11.Дуже товстi ноги маю, ледве їх переставляю,
Сам високий я на зрiст, замiсть носа в мене хвiст. (Слон)
12. Скiльки пальцiв на ногах у страуса? (2)
13.Куди зайцевi зручнiше бiгти — згори чи вгору? (Вгору)
14.Уночi гуляє, вдень спочиває, має круглi очi, бачить серед ночi. (Сова)
15. Найспритнiша тварина-бiгун. (Гепард)
III Конкурс. Впiзнайте мене
(На моніторі — малюнки 4 птахiв і 4 рослин за порядковими номерами. За описом тварини чи рослини команда повинна сказати про кого або про що йде мова. Хто швидше пiднiме картку з порядковим номером, робить крок вперед. Переможе та команда, яка здолає бiльшу вiдстань.)
1. Цей гарний i цiнний птах заслуговує на увагу людей i охорону. В однiй iз вiдомих дитячих казок його назвали «гидким каченям». (Лебiдь)
2. Пташеня цього птаха малесеньке — 3 г, але воно хоч і слiпе, несе на спинi iнше пташеня. Що ж воно робить? Викидає всiх iз гнiзда. Але мине 4 днi, i цей iнстинкт зникне. Цi птахи не висиджують i не виховують своїх дiтей, а пiдкидаютъ їх рiзним птахам. (Зозуля)
3. Великий птах iз довгими ногами й прямим дзьобом, полює в мiсцях, багатих на воду. Про нього в народi кажуть: «Птах, що приносить дiтей, щастя». (Лелека)
4. Цi птахи можугь передбачити погоду. Ще їх називаютъ маленькими барометрами. Про них в народi кажуть: «Низько лiтають над землею — на дощ». (Ластiвка)
1. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг. Нас вважають сміливими і сильними. Але тільки – но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Через це ми потрапили до Червоної книги України. (Підсніжник)
2. ці квіти схожі на предмети, що дзвенять. Вони мають сині очка і називаються (Дзвіночки)
3. Ця квітка пов’язана з ім’ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Лікарська рослина, в ній купають немовлят. (Ромашка)
4. Назва якої квітки починається і закінчується на голосний звук? (Айстра)
IV Конкурс. Аукцiон
(Команди по черзі називають рослин, звiрiв, птахiв. Хто останнiй називає, той виграє.)
Горобець — синиця — …
Заєць — лисиця — …
Пiдснiжник — соняшник — …
V Конкурс. Показуха
(На картках записанi назви тварин. Один учасник iз команди пантомiмно зображує тварин, а інші учасники команди вiдгадують. Виграє та команда, яка більше відгадала назв тварин)
1-а команда 2-а команда
1. Заєць 1. Жирафа
2. Слон 2. Мавпа
3. Лисиця 3. Корова
4. Журавель 4. Собака
5. Кенгуру 5. Крокодил
6. Зебра 6. Верблюд
7. Кобра 7. Пiнгвiн
8. Бiлий ведмiдь 8. Курка
9. Кiт 9. Метелик
10. Мишка 10. Страус
VI Конкурс. Хто бiлъше?
(За роки життя люди так «догосподарювались», знищили дуже багато видiв рослин і тварин. Тепер у природi їх дуже мало, вони потребують охорони, тому занесенi до Червоної книги. Кожна команда по черзi називає рослину або тварину, якi занесенi до Червоної книги. Виграє та команда, яка останньою назве слово)
VII Конкурс. Прислiв’я i приказки про тварин і рослин
(Готуючись до сьогоднiшнього конкурсу, команди вивчали прислiв’я i приказки про тварин і рослин. Подивимось, яка команда знає їх бiльше. Поки вони йдуть записувати, ми послухаємо цiкавi повiдомлення про тварин i рослин.)
V. Визначення переможців.
VI. Підсумок гри
Ось i добiгла кiнця наша подорож у свiт природи. Ви всi добре сьогоднi попрацювали. Хочеться вiрити, що тi знання, якi ви отримали сьогоднi, не забудуться нiколи. Тож пiклуйтеся про «братiв наших менших», будьте природi другом!
Напам’ять про сьогоднішню гру я залишаю вам пам’ятку «Будь природі другом». Хай вона справді допоможе бути природі другом.
Підготувала провідний фахівець з екоосвіти Головатюк Л.В.
Екологічний урок
«Природу знай, люби, бережи»
Мета: розширити знання учнів про природу, розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до природи, бажання оберігати її; ознайомити учнів з правилами поведінки у природі.
Обладнання: малюнки iз зображенням рослин, тварин; аудіозапис голосів птахів, прислів’я, кросворди.
Вікова категорія: учні 5- 6 класів.
Хід уроку
І.Організація класу
Як нам, діти, не радіти,
Не співати, мов птахи?
Ми природи рідні діти
І країні дітлахи
II. Бесіда про природу
Яке дороге для всіх нас слово Батьківщина! Вона у людини – одна, без неї людина – немов дерево без коріння.
Як ви вважаєте, яке найбільше багатство нашої країни? (Природа).
Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,— це природа. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторiв. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства.
Сьогодні ми з вами будемо говорити про наше ставлення до природи. Ми зазирнемо у світ довкілля, будемо вчитися ще більше оберігати його. Визначимо гасло нашого уроку. Для цього складемо його з окремих слів
Неси добро у світ природи
Відгадайте загадку
Де вона проходить –
Там травиця сходить, квіти розцвітають, солов’ї співають.
Відгадали, хто вона,
Ця красуня чарівна (Весна)
Весна принесла нам чарівну квітку з білими пелюстками. На зворотному боці кожної пелюстки є завдання, яке треба виконати.
Перша пелюстка пропонує нам поговорити про рослини. Рослинний світ багатий і різноманітний. Безліч дерев, кущів, квітів можна побачити навкруги. Рослини – основа життя на Землі. Весна пропонує нам відгадати кросворд. Відгадки після ваших відповідей з’являються на екрані.
Розгадування кросворда
Гуляти ходила, сльозу зронила.
Місяць бачив – не підняв,
Сонце побачило – підняло. (Роса)
Яке слово ви прочитали по вертикалі? (Рослини)
Друга пелюстка пропонує нам поговорити про весняні квіти. Особливо багато радості приносять квіти навесні – вони першими радіють теплу і світлу. Весна пропонує нам загадки про весняні квіти, гру «Весняні квіти». «Лікарські рослини. Відгадки після ваших відповідей зявляються на екрані.
Я весною зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадай, що я за квітка
Бо мене не стане влітку (Пролісок)
Перша квітка білосніжна називається….(Підсніжник)
Сніг розтанув на землі, сяють сонечка малі (Мати й мачуха)
Хто з вас, діти нас не знає?
Ми у лісі проживаєм,
Маєм гарні сині очка,
Називаємось… (Дзвіночки)
В лісі весняної днини
І рожеві й світло сині
Пахнуть медом – п’янким трунко –
Квіти лісові - …. (Медунки)
Навесні розквітає
І дрімоту наганяє,
А сама не спить,
Синім цвітом манить. (Сон – трава
Квітка гожа, із сонечком схожа,
краї біленькі, а серединка жовта (Ромашка)
Ці дзвіночки білосніжні,
Аромат в них ніжний ніжний
Хто це? Знаю, знаю я лісова … (Конвалія)
Молодці, відгадали всі загадки нашої гості. А ще вона принесла нам листа у якому гра «Весняні квіти».
Висока, струнка рослина з гарними, як у лілії, квітами. Має довге, вузьке, схоже на меч, листя. Квітне у липні. Яка це квітка? (Гладіолус)
Ця пані росте у широколистім лісі, свою голівку ховає від сонця, має тонке нахилене стебло і квітки білого кольору. Хто це? (Конвалія)
Ці квіти бувають різних кольорів, проростають рано навесні, а цвітуть зазвичай у травні, гордо тримаючи голівки. Назва їх походить від грецького слова «Тюрбан» - чалма – пов’язка на голові за схожістю (Тюльпан)
Ці квіти схожі на предмети, що дзвенять. Вони мають сині очка і називаються… (дзвіночки)
Назва цієї рослини походить від грецького слова і означає «зірка». Вона така ж гарна, як зірка на небі. У народі її називають «зірочкою». Що це за квітка? (Айстра)
Ця квітка пов’язана з ім’ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Що це за рослина? (Ромашка)
На пелюсточці росинка, а пелюстка мов перлинка. Слово «перлина» прийшло до нам з латині, а схожа на неї квітка зветься… (Маргаритка)
Росте вона в траві – цвіте блакитним цвітом. Трав’яниста рослина, відома ще в народі під назвами «не забудь мене», «люби мене», «павині очка». Яка це квітка? (Незабудка)
Назва якої квітки починається і закінчується на голосний звук? (Айстра)
Багаторічна квітуча рослина. Назва її з латині означає «лілія долин», що квітує в травні». Лікарська, ефіроолійна, отруйна і декоративна рослина. Худоба, наївшись її, гине. (Конвалія)
Лікарська рослина. Дуже добро в ній купати немовлят. Вона лікує хвороби із запаленням. (Ромашка)
Світ рослин – велике диво природи, царство краси і наше цілюще багатство. Рослини збагачують нашу атмосферу киснем. Людина здавна використовувала рослини для лікування різних хвороб, виготовляючи з них ліки. Зараз вашим завданням буде відгадати за описом про яку лікарську рослину йдеться.
Це дерево особливо чарівне в червні – липні, коли серед зеленого листя розкриваються його жовтувато – білі рясні пухнасті квіти. Цвіт цей має медово – солодкий аромат, який приваблює бджіл. З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару й виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування застуди. З м’якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)
Це кущ. Його ягоди полюбляють усі: і люди, й птахи. На смак вони кислі й трохи гіркуваті, та дуже корисні: лікують і надають бадьорості. Це харчова, лікарська, медоносна та декоративна рослина. З неї готують повидло, варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок, приправи для м’ясних страв. Це також барвник. У народній медицині свіжі плоди цього куща використовують від застуди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком її очищують обличчя – щоб рум’янилося. (Калина)
Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки, квітки рожевого і біло – рожевого кольору. Наприкінці літа кущ вкривається червоно - оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. Цей кущ є окрасою природи, медоносною і лікарською рослиною, бо у його плодах багато вітамінів. (Шипшина)
Російською мовою їх прозвали «ноготками». Їхнє насіння дуже нагадує кігтики кішки: таке ж затягнуте, гостре з одного кінця. Сьогодні це майже бур’ян, а був час, коли ця гостя з далекого теплого півдня вважалася рідкісною, навіть «королівською» квіткою. У Парижі стоїть статуя королеви, а в руках у неї ця квітка. Квітки її гарні, запах приємний, і догляду вона не потребує – невибаглива. До 19 ст. її вирощували лише заради гарних квітів, потім придивилися і виявилося, що в ній багато лікувальних речовин. Так квітка – окраса стала ще й квіткою – цілителькою. (Календула – нагідки)
Зелене листя цієї рослини швидко з’являється з під снігу, вона починає швидко розвиватися і вже у травні цвіте яскравими жовтими квітами. Листки гарні, перисті. Зірвавши стебло, модна побачити, як із нього витікає жовтий сік. Сік отруйний, тому цю рослину е їдять тварини. Водночас це цінна лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування захворювань шкіри. (Чистотіл звичайний).
На високому стеблі розцвітає багато яскравих жовтих квітів, схожих на маленькі зірочки. Бджоли збирають із цих квітів солодкий сік - нектар. Цією рослиною можна лікувати різні хвороби людей і тварин. (Звіробій)
У квітні, коли в лісі все оживає і радіє весняному теплу, розкриваються її квіти. Їх легко знайти серед інших квітів, бо вони особливі. Квіти – наче букетик, зібраний самою природою. В ньому гарно поєднуються рожевий, фіолетовий і синій кольори. Коли квітки, тільки розкриваються, вони рожеві. Мине небагато часу, і вони стають фіолетовими, а потім синіми. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік – нектар, з якого роблять мед. Це корисна рослина. Вона не тільки прикрашає ліс, а й годує перших комах, лікує людей. (Медунка)
Розцвітає ця квітка ранньої весни на схилах. Поблизу струмків, там, де добре пригріває сонце. Здається, що в цей час у лісі загоряються маленькі золотисті вогники. Вони піднімаються назустріч сонцю на струнких ніжках усе вище й вище. Тільки в сонячний день можна побачити її квітки розкритими. А в похмуру погоду квітки закриваються, поникають, неначе сумують за сонцем. Минає весна, і квітки відцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні як мачуха. Квітки й листя цієї рослини – гарні ліки від кашлю. (Мати – й – мачуха)
Зриваючи квіти без потреби, людина заподіює зло не тільки їм, а й собі. Адже в природі все взаємопов’язане.
Третя пелюстка пропонує нам здійснити подорож до лісу
Ви коли – небудь чули, як дзвенить у лісі тиша? Ви бачили, як квітне під ногами лісовий килим із перших весняних квітів? Кожен з нас бачить, але не кожна людина вміє слухати. Пропоную вам послухати голос лісу.
Для чого ліс потрібний людям?
Відгадайте загадки
Влітку в шубі,а взимку - голе (Дерево)
Навесні народилося, влітку зеленилося,
Восени пожовтіло і за вітром полетіло (Листя)
Весною росте, літом цвіте,
Восени осипається, взимку відсипається,
Лікує від грипу, кашлю і хрипу (Липа)
На дереві гойдається,
Жупан колючий має.
На літо одягається,
А восени скидає (Каштан)
Зелена, а не гай, біла, а не сніг,
Кучерява, а без волосся (Береза)
На «я» починається.
На «я» закінчується.
В саду росте.
На ній плоди є (Яблуня)
Широке дуже листя в мене:
П’ятикутне і різьблене.
Наче скульптор різаком
Працював над тим листком (Клен)
Серед літа – метелиця:
Пух летить і стелиться (Тополя)
І зелена, і колюча ,і пухнаста, і пахуча
Посеред кімнати стала, нас зі святом привітала (Ялина)
Пада сніг, мороз тріщить, а вона мов жар горить.
Прилітайте, пташенята, ягодами ласувати (Горобина)
Навесні рожевий цвіт, восени - червоний плід
В неї повно колючок, колеться мов їжачок (Шипшина)
Живе один батько і тисячі синів має,
Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб)
Що за дерево таке:
І гіллясте, і струнке,
Коли першу букву взяти,
Рабом може воно стати. (Граб — раб)
Колюча – та не їжак,
Зелена, запашна.
Не ходить, не летить
На місці все життя стоїть. (Ялина, сосна)
Є у родички ялини
Неколючі голочки.
Але на відміну від ялини,
Обпадають ті голки. (Модрина)
Наше довідкове бюро «Природа» пропонує нам з вами звернутися до скарбнички народної мудрості. Тепер вам треба буде поєднати частини прислів’їв
Рослинність – землі окраса
По лісу ходи – під ноги гляди
Гнучка як лоза
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною – коли росте
Могутній як дуб
Тендітна мов берізка
Без верби і калини нема України
Пишна та красива мов червона калина
Четверта пелюстка принесла нам звістку від птахів і комах. Вони просять нас про допомогу. Як ви гадаєте, що ми з вами повинні зробити, щоб птахи не тільки звеселяли нас своїм співом, а й поїдали шкідливих комах, оберігаючи рослини? (Відповіді дітей).
Зараз ми з вами пограємо. Утворіть дві команди. Зараз ви називатимете по черзі: одна команда – птахів, а друга – комах. Команду переможницю чекає приз. Діти змагаються. Та команда, яка назвала найбільше птахів або комах одержує п’яту пелюстку.
П’ята пелюстка має таке завдання: відгадати загадки про мешканців нашого лісу – звірів.
У лісі блукає,
Голови не піднімає,
Жолуді збирає (Кабан)
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п 'ятачок,
Очі — намистинки. (Їжак)
Я вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуса.
Я усіх – усіх боюся. (Заєць)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться
Як зовуть її? (Лисиця)
Ходжу я в пухнастій шубці,
Живу у густому лісі,
У дуплі на старім дубі
Гризу я горіхи. (Білка)
Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
Не ходить , не гуляє
А у лігво залягає. (Ведмідь)
По полю, по лісу гасає,
Овечок хапає, та всіх лякає. (Вовк)
Шоста пелюстка має таке завдання: треба розгадати кросворди і з ключових слів скласти речення.
Кросворд 1
Кросворд 2.
Яке ключове слово утворилося?(Врятуй)
Яке речення можна скласти із цих ключових слів? (Врятуй природу)
До чого нас закликає природа? Чому треба її рятувати (Відповіді учнів)
Сьома пелюстка пропонує нам поміркувати над тим, як можна захистити природу. Послухайте оповідання про ваших ровесників які відпочивали у лісі.
За тиждень тільки й було розмов у класі про майбутню подорож до лісу. В останній момент захворіла вчителька. Але учні вирішили все ж таки піти до лісу самі. Дорогу ми вже знаємо, взяли продукти, компас, не забули й про магнітофон. Веселою музикою повідомили ліс про наше прибуття. Дні стояли теплі, сухі. Знайома стежка привела нас до березового гаю. Привал. Швидко наламали гілок з дерев і розпалили вогнище, зробили чай, поїли і пішли далі. Перед тим як іти, Петрик повикидав склянки й поліетиленові пакети і сказав «Мікроби все одно їх зруйнують!».Палаюче вогнище ніби прощалося з нами. У кущах ми знайшли гніздо якогось птаха. Потримали в руках теплі яєчка й поклали на місце. Ставало все тепліше. На лісовій галявині ми знайшли маленького їжачка. Вирішили, що мати його покинула, взяли із собою – у школі стане у пригоді. Побачивши мурашник, вирішили розворушити його. Поступово почали набігати хмари, стемніло, загуркотіло. Пішов дощ, заблискала блискавка. Але нам не було страшно – ми встигли сховатися під самотнім деревом. Веселі ми йшли додому. І раптом побачили змію. Це «гадюка» - закричав Петрик і вдарив її палицею. З великим букетом квітів ми прийшли до школи. Гарно пройшов день.
Яких правил треба дотримуватися у природі, щоб не завдавати їй шкоди? Правила поведінки у природі
Поради друзям, які йдуть відпочивати в ліс!
Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищають ліс.
Не збивайте ногами незнайомі або навіть отруйні гриби. Багато з них ліки для лісових мешканців.
Не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам усі свої тайни – дива! Пригостить вас рум’яною суничкою, спілою малиною. Тільки не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки: «Дякуємо»!
Наближається до завершення наша зустріч. У нас залишилась на чарівній квітці лише одна пелюстка. На восьмій пелюстці для вас підготовлено домашнє завдання.
Завдання1. Підготувати книжки – саморобки з прислів’ями, народними прикметами, віршами і загадками про природу.
Завдання 2. Знати самим і дотримуватися правил поведінки у лісі, біля річки, роз’яснювати ці правила одноліткам, друзям і батькам.
ІІІ. Підсумоу уроку
Можна багато говорити про те, як оберігати довкілля, як нести добро у світ природи. Але від нас із вами залежить дуже і дуже багато. Наше з вами ставлення до природи – це зелені ліси, чисті річки й водойми, живі тварини і комахи, чисте повітря, спів пташок. Любі діти, любіть і оберігайте природу. Шануйте і бережіть все, що вас оточує: тваринку і кущик, деревце і квіточку, пташку і кожну тваринку, водойми і всю землю, на якій ви живете! Без усього цього збідніє наше життя .Нехай добром будуть сповнені ваші серця. Творіть добрі справи щодня і завжди!
Підготувала провідний фахівець з екоосвіти Головатюк Л.В.
Додаток
«Відгадай дерево»
1. Зустрічається ця рослина по всій території України - це дуже красиве дерево з округлою кроною, білими запашними квітами весною та яскравими плодами восени. Не опадають плоди й узимку. (Горобина)
1) Плоди терпкі, їх охоче поїдають птахи.
2). Плодами залюбки живляться численні лісові мешканці -білки, миші тощо. Споживає їх і людина. Збирають плоди після
приморозків, коли вони набувають приємного смаку. Їдять їх свіжими й сушеними.
3). Існує багато народних назв цієї рослини. На Україні їх відомо понад два десятки. Найпоширеніші з них такі: богорошник, ворбина, горбина, рябина, рябіна та інші.
2. З давніх-давен цю рослину люблять і вирощують по всій Україні. Досить часто її можна зустріти як декоративну рослину в садках, парках. Адже цвіте вона густим білим цвітом. Її вважають символом України. (Калина)
1) Ягоди цієї рослини мають специфічний запах і смак .Сік містить цукор, вітамін С. Ягоди використовуються при виготовлені кондитерських виробів та прохолодних напоїв.
2) З давніх-давен існував гарний звичай: кожної весни та осені садили рослину біля криниць, річок на узліссях, на схилах ярів. Вона здавна вважалася однією з найцінніших лікарських рослин.
3) Зіллям цієї рослини квітчають весільний коровай. Оспівана в багатьох піснях. Зернина нагадує сердечко.
3. Наші далекі предки вирощували цю рослину біля своїх жител, бо були переконані, що це чисте дерево відганяє від житла злих духів, охороняє від усіляких хвороб. Це дійсно так. Вчені довели, що листя цього дерева справді активно виділяє липкі корисні речовини - фітонциди. Самі ці речовини, згубно діючи на шкідливі мікроби та віруси, запобігають багатьом захворюванням. (Береза)
1) З давніх часів на Русі для письма використовували кору цього дерева.
2) Це дерево здавна шанували за її вроду. Бруньки, сік та листя наділені цілющими властивостями.
3) Своїй красі це дерево завдячує особливій білій корі.
4. Це дерево в народі називається годувальницею багатьох звірів. Її м'ясисте листя містить багато корисних і поживних речовин. Для людей має містичне значення. (Осика)
1) Кілок, хрест, зроблений з цього дерева надійно "захищав" людей від нечистої сили.
2) Листя тримається на довгих черешках. Волокна в середині черешків перекручені , тож вони позбавляють жорсткі та важкі листки рівноваги от і тремтять вони від щонайменшого пориву вітерцю.
3) Загадка про цю рослину "Ніхто не лякає, а вся тремтить".
5. Ще в сиву давнину люди шанували цю рослину. Її оспівували в піснях і легендах. Слов'яни вважили цю рослину символом родинного вогнища. Християнська церква встановила свято, яке називається цією рослиною. (Верба)
1) Використовують цю рослину в народній медицині. Речовини, які містяться в деревині цієї рослини знезаражують воду.
Тому колодязь копали там, де росте ця рослина.
2) Споконвіку відомо, що немає кращого матеріалу для плетіння, ніж пруття цієї рослини. З гнучкої легкої сировини здавна народні майстри робили музичні інструменти.
3) Ранньою весною рослина нас радує м’якенькими та пухнастими «котиками».
6. Ця світлолюбива рослина досягає висоти 10 – поверхового будинку. Вона виділяє в повітря цілющі ефірні речовини, які згубно діють на багато хвороботворних організмів. (Сосна)
1) Із молодих пагонів та шишок виготовляють червону фарбу. Із деревини – музичні інструменти, папір, будівельний матеріал, вугілля та дрова.
2) Із її смоли люди навчились виготовляти лаки, мазі, вату, ефірні олії, парфуми, мило, шампуні, пластмаси, кіно фотоплівки та прикраси із бурштину (закамянілої смоли).
3) Своєю красою та ароматом ця зелена красуня щороку радує дорослих та дітей на новорічні свята.