Екологічний захід для школярів
«СВІТ В ТВОЇХ РУКАХ!»
Автор – Забудська Лариса Павлівна, вчитель образотворчого мистецтва Олександрівського ЗПЗСО Херсонського району Херсонської області
Учень 1: Я – всього лиш дитина, та мрія доросла моя:
Хочу, щоб кожна людина любила життя так, як я!
Учень 2: Хочу, щоб в небі веселка місточком до сонця була,
І дружба щоб завжди від серця до іншого серця вела!
Учень 3: Хочу, щоб сонце світило усій дітворі на землі,
І разом під повним вітрилом дорослі йшли і малі!
Учень 4: Хочу гасати по полю, де квітнуть волошки й жита...
І вірю в щасливую долю, бо дуже люблю я життя!
Вчитель: Яке це щастя, як людина мріє, тоді у неї є мета в житті.
Є сподівання, прагнення, надія, якісь завдання радісні й прості…
Учень 1: В майбутньому я мрію стати художником і в своїх пейзажах намалювати красу рідного краю!
Учень 2: А я хочу бути фотографом! В своїх світлинах показати краєвиди!
Учень 3: Звісно, фотографом і художником бути цікаво, але я хочу бути винахідником, щоб створити для людей купу необхідних і корисних речей!
Учень 4 : Я буду пожежником або поліцейським, рятувати й захищати людей – це поважна справа!
Учень 5:
Як стану я дорослим,
Все буде дуже просто!
Я гратись буду досхочу...
Наприклад - в космос полечу
Співати буду там пісні -
Ніхто не скаже вже мені,
Щоб сторчака я не скакав,
Щоб у калюжу не стрибав...
Додому потім я злітаю,
А там на мене вже чекають
Зефіри, шоколадки,
Цукерки, мармеладки.
Ото настане вже життя -
Смачне веселе майбуття!
Учень 6: Це все жарти! А якщо серйозно - кожна людина має приносити користь на Землі, я, наприклад, буду екологом, рятуватиму природу від екологічних лих!
(Звучить музика, виходить старшокласниця в костюмі ПРИРОДИ)
ПРИРОДА:
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо.
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!
- Природа – це домівка для людей і тварин, птахів, риб, для всіх живих істот на Землі! Та у світі нині – негаразди! Пожежі, буревії, повені… ( фото на проекторі) Стихійні лиха є причиною недбалого поводження в природі: забруднення водойм й грунтів, шкідливі викиди в повітря, необережності з вогнем…
Учень : О! Це проблема! Нам терміново необхідно дослідити й виявити причини негараздів! Позбутися проблеб!
Природа: Тож вирушаймо екологічною стежиною, а допоможе нам в мандрівці зелений клубочок… (кидає клубочок, всі вирушають у подорож)
(Звучить музика, виходить старшокласниця в костюмі ЗЕМЛІ)
Я – Земля, заквітчана красою,
Я дарую вам весни розмай,
Чистою водою вас напою,
Дам дорідний щедрий урожай.
Ви зціліть мене добром, любов'ю,
Піснею дзвінкою звеселіть.
Я стежки зеленою травою
Вам постелю, ви по них ходіть.
Я – Земля, для вас я – рідна мати,
Вам мої джерела струмонять,
Бережіть мою природу свято
І краси не дайте зруйнувать!
Учні:
Доброго ранку! – всіх ми вітаємо.
Доброго ранку всім ми бажаємо.
Доброго ранку - весняній травичці!
Доброго ранку - багатій землиці!
Учень 1: Милуючись краєвидами нашої землі, ми намалювали пейзажі. Ось така гарна наша природа!
Учень 2: Вітаємо тебе, Земле, і запрошуємо подивитися на пейзажі, що намалювали наші школярі.
(Перегляд виставки дитячих малюнків з чудовими краєвидами природи)
Учитель: Ми живемо на чудовій землі, яку любимо, шануємо, і називаємо її рідною матінкою. Земля нам віддячує добрим врожаєм, годує нас. В народі кажуть: «Земля наша мати – всіх нагодує!»
Земля: А які прислів'я та приказки про землю знають наші школярі?
Учні пригадують знайомі прислів'я та приказки:
* «Хто про землю дбає, тому вона повертає!».
*Більше землю удобряй – будеш мати урожай!
*Доглядай землю плідну, як матір рідну!
*Земля – тарілка, що покладеш, те й візьмеш!
*Хто про землю дбає, тому вона й повертає.
*Про землю піклуйся, золотим зерном милуйся.
*Земля-трудівниця аж парує та людям хліб готує.
*Земля багата – народ багатий.
*Земля потребує доброї погоди, доброго насіння, доброго робітника.
*Хто землі дає, тому вона утроє віддає.
Учитель: Для того, щоб зібрати добрий урожай і прогодуватися людині потрібно добре попрацювати на ній. Тож з приходом весни, коли все прокидається від зимового сну, починається робота людей в садах та городах.
(Учні розповідають про те, як вони доглядають за присадибними ділянками)
ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ
Учитель: Але не всі люди шанобливо відносяться до землі: деколи родючі грунти засмічуються пластиком, полиетиленом, іншими побутовими відходами, надмірними хімічними добривами… Утворюються стихійні сміттєзвалища… ( демонструються світлини) На противагу цьому розумні і чуйні люди виходять на суботники, прибирають, облаштовують довкілля. Учні нашої школи проводили екологічну акцію по благоустрою села.
( демонструються слайди «Екологічна акція»)
Учитель: Отже, екологія довкілля залежить від кожного з нас, від культури поведінки, розумного відношення до навколишнього світу!
(Під фонозапис шуму дощу з'являється старшокласниця в образі Води )
ВОДА: Люди! Я вам потрібна, мій стан – рідка, легка, як подих , і тверда
Дива краплинка срібна, хто не впізнав мене? Знайомтесь, я – вода!
Загадки:
Мене просять, мене чекають, а як з'явлюсь – тікати почнуть.
(Дощ)
Надворі горою, а в хаті - водою.
(Сніг)
Росте вона вниз головою,
Не в літню пору, а зимою.
І тільки сонечко зігріє –
Вона заплаче й швидко гине.
(Бурулька)
Не дід, а сивий,
Не спить, а стелиться,
Вкриває землю й океан,
Ну а звуть його…
(Туман)
На небі плавала конем,
На землю випала дощем
(Хмара)
Дидактична гра «Навіщо потрібна вода?»
Вчитель: Діти, пригадайте, а навіщо ж потрібна вода людині?
Відповіді учнів:
- Для пиття
- Для умивання, щоб бути чистими та здоровими
- Для приготування їжі
- Для прибирання у кімнаті
-Для поливання рослин (квітів, дерев, городини)
- Для догляду за тваринами
-Для розведення риби…
Учні розповідають вірші:
У небі веснянім блукала хмаринка,
Хмаринка губила веселі краплинки.
Краплинка потрібна зеленій рослинці,
Краплинка потрібна маленькій тваринці,
Весела краплинка потрібна й людині!
А вода – це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода – ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти
І рясні дощі ідуть.
Якби в усьому світі не стало вмить води,
То не було би більшої для всіх людей біди.
Щоб чиста та цілюща вода була завжди
Її безцінний скарб повинні берегти!
ПРИРОДА: Але люди не завжди бережуть водойми, забруднюють їх нечистотами. В океані утворився цілий острів з пластикових пляшок та інших відходів побуту…
Дидактична гра «Як зберегти природу»
Робіть те, що я кажу:
*Якщо ви не зриваєте великі букети квітів (сплесніть у долоні над головою)
*Якщо ніколи не залишаєте сміття у лісі (тупніть ногою)
*Якщо не ламаєте гілок (то підстрибніть)
*Якщо саджаєте і доглядаєте квіти, дерева, кущі (підніміть руку)
*Якщо вам подобаються квіти (посміхніться)
*Якщо ви переконані, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе (простягніть рруки до сусіда і міцно потисніть їх)
Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми будемо разом берегти і шанувати нашу матінку-природу!
Учитель пропонує школярам відгадати загадку:
Шипить і злиться, води боїться, з мовою, а не говорить, без зубів, а кусає…
(Вогонь) Мільйони років тому люди навчились добувати вогонь. Він давав людям світло і тепло… Діти, хто знає як мільйони років тому люди добували вогонь? (відповіді дітей)
Але варто дати волю вогню, залишити його без контролю, як він перетвориться на зло. Пожежі трапляються і донині. І дуже часто вони виникають там, де необережно з ним поводяться.
Розгляд ілюстрацій «Вогонь – друг. Вогонь – ворог.»
- Який вогонь ми називаємо злим, а який – другом?
- Які ви знаєте прислів'я, вірші про вогонь?
Прислів'я:
Сірник - не іграшка, вогонь – не забава!
Від малої іскри велика пожежа буває!
Для розваги і для гри
Сірників ти не бери,
Бо з вогнем погані жарти,
Жартувати з ним не варто!
Не розпалюй сам багаття,
Ані в лісі, ані в хаті.
Легко вогник запалити,
Та не легко погасити!
(Під музику з'являється старшокласник у образі Вогню)
Вогонь: Я – Вогонь, сила моя дуже велика, я зігріваю, змушую працювати машини, запускаю ракети, космічні кораблі, але коли люди забувають про обережність - стаю небезпечним!
Досліди з палаючими свічками
На таці знаходяться 3 свічки, прозора склянка, вода, пісок і сірники.
Вогонь запалює свічки, а потім одну з них накриває склянкою (свічка гасне, інша палає)
-Що сталося зі свічкою під склянкою? Чому вона згасла?
(для горіння потрібен кисень) Вогонь можна загасити водою (демонструється), піском або землею (демонструється).
Вчитель: А зараз я буду називати слова, що відносяться до пожежі (ви повинні топати), а які не відносяться – плескати в долоні. Будьте уважні!
(Торт, рука, дошка, вогнегасник, казка, фарба, вогонь, гра, весна, сірники, іграшки, полум'я…
(Під фонозапис шуму буревію з'являється старшокласник в образі Вітру)
Вітер: Я – Вітер. Я легенький, ніжний, теплий. Я лагідно торкаюсь пелюсток квітів, ховаюся в гілках дерев, граюся їхніми листочками. Листочки шепчуть мені: «ш-ш-ш-ш-ш»… Я вдихаю свіже повітря лісів і ланів, стаю сильним. Мої крила великі! Я лечу над морем, своїм подихом рухаю вітрила… Я піднімаюсь у височінь і співаю: «Я – Вітер! Я – найшвидший! Я – найдужчий!».
(Діти підходять до макету вітряного млина)
Вчитель: Діти, хто знає, що це за будова? (Це вітряний млин)
Колись, давним-давно, на Україні в кожному селі був млин. Господарі привозили до нього збіжжя (пшеницю, ячмінь, жито…) щоб змолоти на борошно, а потім вже пекти хлібчик, палянички, млинці… Був і в нашому селі такий млин, вітряна мельниця (показати картину), про це свідчить назва вулиці Мельнична.
Нині цей млин перенесено в музей під відкритим небом на Київщині - Пирогів. Але Вітер допомагає й сьогодні людям. На Півдні нашої країни будуються потужні вітрові електростанції ( ілюструються світлини).
І в нашому селі згодом будуть такі вітряки, будівництво розпочалося вже цієї весни. Тож Вітер допомагатиме людям в побуті. Але вітри інколи роблять шкоду сільському господарству – видувають шар родючого грунту, чорнозему. А стається таке лихо тоді, коли вітру є великий простір де розгулятися. Люди вирубують посадки дерев, що затримували буревії, вітер стає нестримним, тож люди шкодять самі собі нерозумними вчинками…
ПРИРОДА: Благо, клімат України помірний, вона розташована в центрі Європи, на родючих землях і нас оминають такі стихійні лиха, такі як торнадо, смерч, ураган (демонструються світлини ), хоча інколи трапляються випадки шквальних вітрів, буревіїв… Але коли люди відноситимуться до природи розумно, бережно, то й вона віддячить хорошою погодою, врожаєм, гармонією довкілля!
Релаксація під музичний супровід
Зробіть глибокий вдих і видих. Вдихніть здоров'я, видихніть хвороби. Вдихніть добро, видихніть неприємності. Вдихніть впевненість, видихніть хвилювання. Нам легко і приємно…
ВІТЕР:
Повітря – це велике диво. І все життя – це казка чарівна. І кожній миті треба нам радіти. Земля казкова і у нас одна.
Вчитель демонструє відеопрезентацію
«ПРИРОДА ПРОСИТЬ ДОПОМОГИ!»
Природа просить порятунку
Зеленим шелестом лісів,
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плесом рік, озер.
Вона до нас із щемом в серці
Зболілі руки простягає
Надіючись на кращу долю
Про милосердя всіх благає
Від споживацького безглуздя
Довкілля треба вберегти
То ж маємо навчитись жити
Лиш за законами краси!
ПРИРОДА:
Тож яких правил поведінки у природі повинні дотримуватися люди?
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ У ПРИРОДІ:
*Не ламайте гілки дерев і кущів. Рана на рослині – рана на живому. Усі поранені рослини тривалий час хворітимуть, а багато й загинуть.
*Не топчіть, не зривайте рослини. Кожний зелений листочок, кожна травинка виділяють у повітря кисень. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя.
*Не ловіть барвистих метеликів. Від дотику пальців людини з крилець метеликів осипаються лусочки і комахи гинуть.
*Не руйнуйте мурашників. У мурашниках живуть комахи – надзвичайно працелюбні комахи, корисні для природи. Мурашки розпушують землю, щоб крізь неї краще проходили повітря і вода, знищують шкідників городу, саду.
*Не залишайте багаття в лісі. Вогонь може знищити все живе!
Презентація рекламного відеоролика «Відпочинок на Херсонщині» з чудовими краєвидами села Олександрівка, Станіславських скель, Дніпро-Бузького лиману…