Дана методична розробка містить екскурсію "Українська хата - радість це і свято", а також презентацію. Цей матеріал можуть використовувати в навчально-виховній роботі для учнів 1-11 класів. а також стане в нагоді при створенні шкільного музею та оформленні експозицій.
Екскурсія «Українська хата – радість це і свято»
Садок вишневий коло хати
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть
Співають, ідучи дівчата.
Діти:
Здрастуйте, люди добрі!
Ті, хто прийшов до нас!
Вчитель:
Наші діти раді,
Бачити всіх вас!
Хата
Охоронцями хати здавна вважалися ластівки і чорногузи. Барвисті малюнки, орнаменти відвертали увагу злих сил від людей. Всі хати вкривалися соломою. Вікна – очі хати, покликані впускати світло і тепло. Давня українська хата була невеличкою, але затишною та гостинною.
Учень
Українська хата на добро багата
На красу чудову і на добре слово.
На дух працелюбний, сильний, волелюбний.
Українська хата – радість це і свято.
Ми раді вітати вас у нашій Світлиці. Колись світлицею називали найкращу кімнату у хаті. Жінки – українки з давніх давен любили чепурити свої хати. Світлицю прикрашали квітами, предметами вжитку, розмальовували. А ще прикрашали витинанками. Так називали, бо їх витинали, вирізали з паперу. Витинанки використовували замість серветок у буфетах, ними прикрашали полички. Зверніть увагу на підлогу: в нашій Світлиці підлога сучасна, а в давніх хатах вона була глиняною, іноді на ній розстеляли домоткані килимові доріжки (як у нас). Такими ж доріжками, або їх ще називали веретами застеляли лави.
Піч
Основою хати була піч. Вона охороняла родинне вогнище. За станом печі судили про охайність господині.
Учень.
Піч найголовніша в хаті, бо горить у ній багаття.
Там вмлівають борщ і каша, гріє, варить піч і смажить.
Піч білили дуже часто, щоб жило у домі щастя.
А щоб жити і радіти, малювали гарні квіти.
Все в порядку біля печі, чисті горщики, до речі,
У куточку рогачі, рядна нові на печі.
Господиня роботяща, і господар не ледащо.
Добрі люди у цій хаті, весело живуть, багато!
Домовик
Хатній добрий Домовик,
Непосіда, Жартівник.
Домовик наш волохатий-
Значить, є добробут в хаті.
Рогач, кочерга, лопата
Спеціальні допоміжні засоби для приготування їжі розповідають про інші заняття наших предків – ковальство, столярство. Тут представлено хлібну лопату та рогача, щоб витягати горшки з печі. Так, діти, звичайно, в хаті всі потрібні речі, в давній українській хаті нічого зайвого немає. Одним з предметів українського вжитку є рогач. Рогач – домашній пічний інструмент, який являє собою довгу дерев’яну палицю з залізною рогаткою на кінці. За допомогою рогача ставили та виймали з печі горщики, чугунки, в яких варилась їжа. Під кожний розмір горщика підбирався свій рогач.
Учень
Біля печі – кочерга, рогачі, лопата.
Кочергою– жар гребти, вогонь діставати.
Рогачем берем горшка, ставим борщ чи кашу
А зварилось – дістаєм частування наше.
А як треба хліб спекти – візьмемо лопату,
Тісто садимо у піч, нею й діставати.
Лялька-мотанка
Найдавніший зразок оберега – лялька-мотанка. Це не просто дитяча іграшка, це витвір мистецтва. Така лялька має умовний силует: створювали голову і тулуб ляльки, обличчя з намотаним нитками хрестом, щоб у них не вселявся злий дух. Наші предки клали її у колиску до новонародженої дитини, ляля забавляла дитя, допомагала йому пізнавати світ. Ляля супроводжувала дитину з самого народження. Гралися нею всі діти до 7-8 років (і хлопчики і дівчатка) допоки вони ходили у довгих сорочках. Коли були малі ляльки шили матері, бабусі, а з 4-5 років ляльку могла робити кожна дитина. Ці ляльки називаються – мотанки.
- З чого виготовляються мотанки? (з соломи, трави, ниток, кори, тканини, яку особливим способом зав’язували, тому її ще називали вузликовою).
- Ляльки були ігрові і ще які? (оберегові).
Ігрові використовували для розваги дітям. Оберегові – оберігають людину від небезпеки, хвороби, сварки, темних сил. Такі ляльки мами виготовляли для своїх дітей: клали в колиски, підвішували над ними, давали гратися ними. Вважалося, що все погане забирає на себе лялька, а дитинка росте здорова.
Аби оберіг нікого не нагадував, і не завдавав шкоди, робили його безликими. Замість обличчя на голові мотанки зображували хрест – символ сонця і плодородної землі. При виготовленні оберега не використовувались ні ножиці, ні голка.
Ляльки ніколи не залишали на вулиці, не розкидали по хаті, а зберігали в корзинах, коробах, скринях. Ляльки брали на вечорниці, в гості, а також давали дівчатам в придане.
Кожна дівчина намагалася якнайкраще зробити ляльку, пошити їй одяг – сорочечку, спідничку, фартушок, хустинку, оздобити їх квітами, кольоровими стрічками, шитвом.
Лялька спить
Яка гарненька!
Сукню зшию їй хутенько
Я легесеньку, шовкову
А до того ж кольорову!
Колиска
Колиска є родинним символом. Її виготовляли лише з чистих порід дерев (клена, калини, ясена, ліщини, горіха). Підвішували колиску до сволока. Вона мала знаходитися біля ліжка. Якщо дитина прокидалася, мати тут же приколихувала немовля, а при потребі й пеленала.
Колиско, колисочко,
Та й нова, новенька.
Найся в тобі виколише
Дитина маленька.
За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронця. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло аби вона зростала розумною; в личко — щоб була красивою; в груди — аби здоров'я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.
Прядка
Прядіння з вовни, льону, бавовни – одне з найстаріших ремесел. Як же отримували з коротких волокон безперервну тонку нитку ? Її скручували за допомогою веретена. В XVI столітті була винайдена самопрялка з ножним приводом. Таку самопрялку нам подарувала сім’я Квартників.
Учень
Мала кожна господиня,
Прядку, гребінь, мотовило.
Бо колись давно тканину
Рідко брали з магазину.
З конопель, із льону, з вовни
Ниток в домі було повно!
Вишивка
Гордістю кожної оселі був вишитий рушник. Від сивої давнини і до наших днів і у радості, і в горі рушник був незмінною частиною нашого добробуту. Рушники висіли скрізь — на вікнах, на образах. Без рушника не обходилася жодна подія у людському житті.
Рушники несуть красу із глибини віків. Недарма в народі говорять: «Тримай хату, як у віночку, а рушник - на кілочку». І ще: «Хата без рушників, як родина без дітей». А подивіться, де висять рушники. Над вікном і над дверима, на покуті – це обереги від усього злого, що може зайти в дім.
Обереги дому – рушники квітчасті,
В кожному узорі є святе причастя.
В кожному узорі – символи і віра,
До життя, до роду, до небес довіра.
В кожнім візерунку – оберіг і доля,
І вінок з надії та пісень про волю.
Червоний покуть
Найсвятішим місцем в хаті є покуть. Тут знайшлося місце для божниці з іконами, а сам покуть завішували божником.
Божниця
Учень
У кожній оселі була ще божниця.
Її найкраще оздобить годиться.
Ікони у квітах, та під рушниками
Свічки і лампадка горять празниками.
Свячена водиця там на полиці,
Ще трави цілющі, це пригодиться.
А ще молитовник, дідух на Різдво
Щоб світло божественне в домі було.
Скриня
Скрині належала особлива роль збереження родовідної пам’яті. Згідно з традиційними припасами скриню тримали неподалік столу. Основне призначення скрині – тримати в ній переважно жіночі речі. Напередодні свят кожна господиня ретельно прибирала хатню скриню, мила її, наповнювала запашними травами.
Учень
Скриня в хаті – господиня.
В ній добра на всю родину.
Є обновки доні й сину,
Рушники лежать святкові,
Сорочки і плахи нові.
І сувої полотна
Ще й розписана вона.
Український національний одяг.
Основним елементом як чоловічого так і жіночого одягу протягом століть була довга, набагато нижче стегон, сорочка. Сорочка звичайно була білою і прикрашалася вишитим орнаментом.
Це вишиті жіночі та чоловічі сорочки, хустки, спідниці, корсетки, капелюхи. Найцінніша з них весільна сорочка нашого регіону, якій приблизно 200 -250 років.
Стіл
В хатньому інтер’єрі стіл відігравав не меншу роль ніж покуть. Оселя вважалась не повноцінною доти, допоки на почесному місці не з’являвся «господар хати». Стіл мав принести в оселю статки й злагоду. За всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Хліб був мірилом життя. Будь-яке свято не обходилося без паляниці. Народжувалася дитина — йшли неодмінно приходили з хлібом, дорогих гостей зустрічали хлібом-сіллю. У якій би скруті не жили господарі, на столі обов’язково мав лежати буханець хліба і дрібок солі як ознака родинної злагоди й гостинності. Вважалося святотатством, коли стіл був голим, не застеленим спеціально витканим обрусом.
Відгадайте загадку:
Як уродилася то була біла
Тепер подивіться, рябенька я ціла
Мені змалювала Маринка бочки
У жовті, червоні і білі квіточки.
Лежу на столі, біля круглої паски
Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски
До хрону, до масла, до бабки сміюся
Ану відгадайте, лишень, як я звуся? (крашанка, писанка)
До Великодня, люди розмальовували яйця. Якщо фарбували в один колір, то це були крашанки. Прикрашали крапочками, тоді яйця називались крапанками. А ті що розмальовувалися різними знаками, називалися писанками.
Начиння для прасування одягу
Кожну висушену річ завивали на качалку й прокочували по ній рублем – плоским дерев’яним брусом з коротким держаком на кінці й трохи вигнутою ребристою робочею поверхнею. Це вже більш сучасні металеві праски, які нагрівали за допомогою розжареного вугілля
з хлібом, справляли весілля чи будували хату — Мисник – це дерев’яна полиця для зберігання посуду. Іноді він має форму шафи, що підвішувалася на стінку. Були також кутові мисники, які розміщувалися у кутку кімнати. Там виставляли в ряд череп’яні миски, деякий ритуальний посуд, кухлі, дерев’яні ложки та скляні вироби.
У нашій Світлиці є багато посуду, зробленого з глини. Це миски, макітри, глечики, горщики. Весь посуд прикрашений квітами, листочками, крапочками, кривульками, завиточками. Їжа яку готували в глиняному посуді була дуже смачною, бо посуд гарно зберігає тепло і навпаки прохолоду. Молоко, налите в глечик, довго не скисає, зберігає свої цілющі властивості.
Учень
Мисник – це сервант колишній,
Це полички для мисок!
Його вішали на стіну,
Часто навіть у куток.
Тут макітра і барильце,
Куманець тут є таки.
Ряд полумисків і глечик,
Кухлики і мисочки.
Посуд гарний, український
Це землиці щедрий дар,
Бо усе зробив із глини
Майстер посуду – гончар.
Вчитель
Ми були раді вітати Вас у Світлиці. Ви доторкнулися до невичерпної скарбниці культури нашого народу. Ми впевнені, що відродимо в нашому народі національні святині і традиції, які шанують і бережуть у нашій школі. Нехай же добрі зерна дадуть у майбутньому рясні сходи.
Запитання до екскурсії «Українська хата - радість це і свято»