Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета – виховання свідомого громадянина, патріота, набуття дітьми соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування у дітей потреби та уміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.
НВК № 2 Покровської міської ради
Методичний кабінет
Урок культури
« Мистецькими стежками рідного краю»
Розробила
Немцева Є.В.
класовод 4- Б класу
м. Покровськ
ЗМІСТ
рідного краю»
ВСТУП
В умовах розбудови України як суверенної держави перед закладами освіти стоїть складне й відповідальне завдання-виховати високоморальне, національно свідоме підростаюче покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів прогресивних національних традицій. Основою духовного життя людини, її прагнення до волі та процвітання України є патріотизм. Він становить складову частину національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного народу, до інших націй і народів.
Патріотизм учнівської молоді має ґрунтуватися на історико-культурних традиціях народу.
Надзвичайно важлива роль у формуванні патріотичного виховання нової генерації української творчої еліти належить як загальноосвітнім навчальним закладам, так і позашкільним, які є невід’ємною складовою системи безперервної освіти. Це спрямованість на виховання особистості, що сприймає життя як найвищу цінність національної свідомості, формування основ здорового способу життя, а також розвиток індивідуальних якостей особистості, яка схильна до того чи іншого виду діяльності.
Об’єктом дослідження по даній темі являється процес знайомства учнів з національно-мистецькими традиціями нашої держави шляхом виховної, позакласної та навчальної діяльності.
Предмет дослідження – значення національного виховання для кожного школяра та громадянина нашої країни.
Наукова актуальність: вперше з методичною послідовністю структуруються різновиди та засоби композиції, основ образотворчого мистецтва та стилів, напрямків мистецтв. Створення нової моделі навчально-методичного посібника на основі особистісно-зорієнтованого підходу, відпрацювання нового механізму діяльності вчителів.
Національне виховання спрямовується на залучення громадян до історії національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури. Таким чином виховується свідома та повноцінна людина. Національне виховання – процес широкомасштабний, який не може бути впровадженим лише в школі, та лише на якомусь одному конкретному уроці. Виховання національної гідності та культури повинно починатися з самого початку життя дитини. Воно має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей та забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури, виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України..
В умовах розвитку незалежної держави стрімко зростає роль мистецтва в житті учнів. З-поміж інших видів мистецтва образотворче є унікальним у розв’язанні завдань як художнього, так і особистісного розвитку, національного і духовного становлення підростаючого покоління. Освіта має гуманістичний характер і базується на культурно-історичних цінностях українського народу, його традиціях і духовності, утверджує національну ідею, сприяє розвитку культури народу, оволодінню цінностями світової культури, загальнолюдськими надбаннями, а отже, актуальним на даному етапі розвитку освіти в Україні є приділення значної уваги культурному вихованні дітей на основі українських національних традицій.
Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета – виховання свідомого громадянина, патріота, набуття дітьми соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування у дітей потреби та уміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.
Урок культури
« Мистецькими стежками рідного краю»
Форма : урок - подорож
Мета: Познайомити учнів з історією виникнення та розвитку українських народних музичних інструментів, традиційних вишиванок, танця «Гопак» та «Петриківського розпису»
Розвивати почуття гідності за свій народ , за свою Батьківщину, прививати художній смак, любов до культури та мистецтва;
Виховувати прагнення до естетичного сприйняття дійсності ,любові до рідного краю та поваги до українських традицій.
Обладнання: сигнальні картки, маркери, ескізи для
розпису, ноутбук, мультимедійний проектор слайди, відеоматеріал, мультфільми телеканалу ПлюсПлюс.
Хід заняття
Вступне слово вчителя:
Рішучість до нас на урок завітала.
Аж тут Енергічність її наздогнала.
Завзяття з Умінням до класу прийшли,
Й Любов до навчання з собою взяли
Терпіння й Активність не забарились
І Творчість звичайно до класу з’явилась
Якщо об’єднати усіх в одне ціле
То можна сміливо нам братись за діло
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ
Повідомлення теми і мети уроку:
На дошці вислів:
«Культура людини починається з культурної спадщини її народу»
Отже, сьогодні я пропоную вам здійснити цікаву подорож мистецькими стежками нашого рідного краю, стежками художньої, мальовничої, співочої, талановитої України. Але це буде зовсім не проста подорож. Я пропоную Вам зазирнути за завісу часу, та побачити як український народ впроваджував напрямки мистецтва та створював шедеври, що не лише дійшли до сьогодення, а й є популярними та актуальними майже в усьому світі.
- Ви вже знаєте, що Україна має як державні так і народні символи. Давайте згадаємо їх. Додаток 1.
Назвіть державні символи України. (прапор, герб, гімн)
А які народі символи ви знаєте? (калина, українська хата, вишиванка, рушник, лелека, кобзар, вінок, писанка, коровай, барвінок, мак, гопак, зозуля)
Сьогодні ми дізнаємося більше про історію виникнення деяких з них, а саме про:
Перша зупинка «ПРО ВИШИВКУ».
Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.
Додаток 2
https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg
Вишитий одяг не загубився у минулих часах, а є неймовірно популярним і зараз. І за останні роки мода на вишиванку в Україні і не тільки помітно зросла.
І сьогодні наші учні, крокуючи у ногу з модою, продемонструють нам, як виглядає сучасний образ з вишиванкою.
Пісня Селфі «Вишиваночка» Діти «дефілують» під музичний супровід.
Дякую юним моделям. А ми мандруємо далі.
Друга зупинка «ПРО ГОПАК».
У гопаку - вся українська душа!
Додаток 3
Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.
https://www.youtube.com/watch?v=v0QG02X7_xQ
Слайди про гопак у сучасності.
А що робимо ми, щоб бути сильними, вправними та здоровими? Правильно – зарядку! Отже не будемо засиджуватися, пропоную розім'ятися.
Фізкультхвилинка.
На екрані відео-фізкультхвилинка.
Зупинка третя «ПРО БАНДУРУ».
Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.
Додаток 4
https://www.youtube.com/watch?v=WCRn_PVvsGM
Слайди про бандуристів у сучасності.
Питання до гри:
Кобзарі – це мандрівні музиканти і співці .
Більшість кобзарів були жінками .
Кобзарі співали лише за гроші .
Кобзарі не лише співали, та розказували історії, а й лікували людей
Кобзарі грали на гітарі
Усі кобзарі були сліпими.
Кобзарі мандрували від міста до міста, від села до села.
Кабзарів називали «мандрівною енциклопедією».
Зупинка четверта «ПРО ПЕТРИКІВКУ».
Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.
Додаток 5
https://www.youtube.com/watch?v=y5ZBk8ydhmg
Слайди про петриківку у сучасності
Творча робота. Додаток 6
А давайте ми сьогодні спробуємо відчути себе справжніми майстрами розпису. Пропоную об’єднатися у невеличкі групи по 3-4 чоловіка. У кожної групки на парті є ескіз малюнку, яким може бути прикрашена тарілочка, дощечка або піднос. Вам необхідно розфарбувати його, обираючи кольори за власним уподобанням, разом, групою А потім ми з задоволенням подивимося на отриманий результат.
Діти малюють, грає пісня Т. Кароль «Україна це я».
Демонстрація робіт. Словесна оцінка робіт.
Підсумковий етап.
Рефлексія. «Коло єдності»
Бажають по колу.
Заключне слово вчителя.
ВИСНОВКИ
Висвітлення всіх сфер народної культури та впровадження в навчальний процес елементів національного виховання, так як культура нашої країни різноманітна, колоритна, неповторна і варта уваги. Важливим моментом на даний момент являється залучення кожної людини до піднесення культурного розвитку України. Останнім часом у закладах освіти та культури, державних установах, намагаються підняти на належний рівень статус України, як незалежної, духовно-багатої держави, що має величезні скарби не тільки у народній творчості, і й у різних галузях мистецтва.
Першим з найбільш ефективних засобів є творча діяльність дитини, в розвитку якої неабияка роль належить образотворчому мистецтву. Я вважаю, що саме для розвитку творчих здібностей дітей потрібно мати спеціальні знання, володіти навичками і вміннями образотворчості, накопиченими попередніми митцями. Діти без допомоги дорослих їми оволодіти не в змозі. Тому потрібне цілеспрямоване вивчення образотворчого матеріалу за спеціально розробленими програмами, які мають розвинути творчий потенціал кожної дитини до оптимальних параметрів.
У школі система художньо-естетичного виховання реалізується у навчально-виховному процесі, що здійснюється на уроках та в поза навчальний час. Основами естетичних та культурних знань і вмінь учні оволодівають у процесі опанування художньо-естетичних дисциплін . Цьому сприяє творчий підхід до вирішення навчальних та виховних цілей, виразність слова вчителя, відбір й оформлення наочного й роздаткового матеріалу тощо.
Значний естетичний потенціал мають виховні заходи. Введення даної теми до виховного процесу дає змогу ефективно розвивати в учнів почуття прекрасного, формувати уявлення про візуальне мистецтво, ознайомлювати з його роллю у житті людей, образною мовою різних видів і жанрів мистецтва, розвивати інтерес до художньої творчої діяльності, виховувати національно-сформовану особистість.
На розвиток дітей істотно впливають зразки живопису, декоративно-прикладного мистецтва, архітектури, скульптури, комп’ютерної графіки. Педагогічна цінність пізнання декоративно-ужиткового мистецтва пояснюється наступними важливими причинами: твори цих видів мистецтва дозволяють виховувати у школярах певну культуру сприйняття матеріального світу, сприяють формуванню естетичного відношення до дійсності, допомагають глибше пізнати художньо-виразні засоби інших видів образотворчого мистецтва.
Предметний світ, оточуючий людину, змінюється незвичайно швидко: виробництво товарів у різних країнах подвоюється приблизно кожні десять - п'ятнадцять років, але необхідно розкривати естетичне значення творів декоративно-вжиткового мистецтва не лише сучасного часу, а й минулих епох. Знайомство школярів з декоративною образністю, особливо у творчості народних майстрів, сприяє розвитку у них естетичного відношення до дійсності. Джерела декоративної виразності народного мистецтва в умінні майстрів художньо естетично осмислювати природу.
Значення творів декоративно-ужиткового мистецтва для формування художнього смаку обумовлюється ще й тим, що в них специфічно переломлюються виразні засоби інших видів образотворчого мистецтва - живопису, графіки, скульптури, архітектури. В деяких видах декоративно-ужиткового мистецтва – кераміці, художній обробці дерева, каменю, кістки та рогу – переважають декоративно скульптурні якості.
Людина, з розвиненим художнім смаком здатна зрозуміти і цінити стильову єдність предмету, відчувати зв'язок декоративно прикладного мистецтва з естетичними вимогами свого часу, або минулих епох, а також на цьому прикладі виховувати свою національну культуру.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Додаток 2
Дотаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
Фото з виховного заходу