Урок культури « Мистецькими стежками рідного краю»

Про матеріал

Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета – виховання свідомого громадянина, патріота, набуття дітьми соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування у дітей потреби та уміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НВК № 2 Покровської міської ради

 

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  культури

« Мистецькими стежками рідного краю»

                                                                       Розробила

                                                                       Немцева Є.В.

                                                                       класовод 4- Б класу

 

 

 

 

 

м. Покровськ

ЗМІСТ

  1. Зміст
  2. Вступ
  3. Основна частина
    1. . Урок культури «Мистецькими стежками

рідного краю»

  1.  Висновок
  1. Додатки
  2. Література
  3. Фото з виховного заходу

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

         В умовах розбудови України як суверенної держави перед закладами освіти стоїть складне й відповідальне завдання-виховати високоморальне, національно свідоме підростаюче покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів прогресивних національних традицій. Основою духовного життя людини, її прагнення до волі та процвітання України є патріотизм. Він становить складову частину національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного народу, до інших націй і народів.

Патріотизм учнівської молоді має ґрунтуватися на історико-культурних традиціях народу.

Надзвичайно важлива роль у формуванні патріотичного виховання нової генерації української творчої еліти належить як загальноосвітнім навчальним закладам, так і позашкільним, які є невід’ємною складовою системи безперервної освіти. Це спрямованість на виховання особистості, що сприймає життя як найвищу цінність національної свідомості, формування основ здорового способу життя, а також розвиток індивідуальних якостей особистості, яка схильна до того чи іншого виду діяльності.

Об’єктом дослідження по даній темі являється процес знайомства учнів з національно-мистецькими традиціями нашої держави шляхом виховної, позакласної та навчальної діяльності.

Предмет дослідження – значення національного виховання для кожного школяра та громадянина нашої країни.

Наукова актуальність: вперше з методичною послідовністю структуруються різновиди та засоби композиції, основ образотворчого мистецтва та стилів, напрямків мистецтв. Створення нової моделі навчально-методичного посібника на основі особистісно-зорієнтованого підходу, відпрацювання нового механізму діяльності вчителів.

Національне виховання спрямовується на залучення громадян до історії національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури. Таким чином виховується свідома та повноцінна людина. Національне виховання – процес широкомасштабний, який не може бути впровадженим лише в школі, та лише на якомусь одному конкретному уроці. Виховання національної гідності та культури повинно починатися з самого початку життя дитини. Воно має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей та забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури, виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України..

В умовах розвитку незалежної держави стрімко зростає роль мистецтва в житті учнів. З-поміж інших видів мистецтва образотворче є унікальним у розв’язанні завдань як художнього, так і особистісного розвитку, національного і духовного становлення підростаючого покоління. Освіта має гуманістичний характер і базується на культурно-історичних цінностях українського народу, його традиціях і духовності, утверджує національну ідею, сприяє розвитку культури народу, оволодінню цінностями світової культури, загальнолюдськими надбаннями, а отже, актуальним на даному етапі розвитку освіти в Україні є приділення значної уваги культурному вихованні дітей на основі українських національних традицій.

Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета – виховання свідомого громадянина, патріота, набуття дітьми соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування у дітей потреби та уміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  культури

« Мистецькими стежками рідного краю»

Форма : урок - подорож

Мета: Познайомити учнів з історією виникнення та розвитку українських народних музичних інструментів, традиційних вишиванок, танця «Гопак» та «Петриківського розпису»

Розвивати почуття гідності за свій народ , за свою Батьківщину, прививати художній смак, любов до культури та мистецтва;

Виховувати  прагнення до естетичного сприйняття дійсності ,любові до рідного краю та поваги до українських традицій.

Обладнання: сигнальні картки, маркери, ескізи для

розпису, ноутбук, мультимедійний проектор слайди, відеоматеріал, мультфільми телеканалу ПлюсПлюс.

Хід заняття

Вступне слово вчителя:

Рішучість до нас на урок завітала.

Аж тут Енергічність її наздогнала.

Завзяття з Умінням до класу прийшли,

Й Любов до навчання з собою взяли

Терпіння й Активність не забарились

І Творчість звичайно до класу з’явилась

Якщо об’єднати усіх в одне ціле

То можна сміливо нам братись за діло

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ

 

  • Добрий день! Я рада вітати всіх присутніх на нашому виховному заході!
  • Шановні колеги,  маю надію, що Вам сподобається гостювати в 4-Б класі.
  • Любі діти, сподіваюся, що сьогодні ви будете активними та уважними, і бажаю вам добре провести час й отримати максимум задоволення і користі від виховної години.

Повідомлення теми і мети уроку:

На дошці вислів:

«Культура людини починається з культурної спадщини її народу»

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Українська культура бере початок з давніх часів і має глибоке коріння. У світосприйнятті українського народу дуже важливу роль відіграє мистецтво. До традиційного українського мистецтва, що охоплює всі види народної творчості, відносяться музика, пісні, танці, фольклор, живопис, декоративно-ужиткове мистецтво.

     Отже, сьогодні я пропоную вам здійснити цікаву подорож мистецькими стежками нашого рідного краю, стежками художньої, мальовничої, співочої, талановитої України. Але це буде зовсім не проста подорож. Я пропоную Вам зазирнути за завісу часу, та побачити як український народ впроваджував напрямки мистецтва та створював шедеври, що не лише дійшли до сьогодення, а й є популярними та актуальними майже в усьому світі.


- Ви вже знаєте, що Україна має як державні так і народні символи. Давайте згадаємо їх. Додаток 1.

Назвіть державні символи України. (прапор, герб, гімн)

А які народі символи ви знаєте? (калина, українська хата, вишиванка, рушник, лелека, кобзар, вінок, писанка, коровай, барвінок, мак, гопак, зозуля)


Сьогодні ми дізнаємося більше про історію виникнення деяких з них, а саме про:

  • Національну вишивку.
  • Народний танець Гопак.
  • Музичний інструмент Бандуру
  • Та Петриківський розпис.

Перша зупинка «ПРО ВИШИВКУ».

  • Вишита українська сорочка, скатертина, рушниксимволи та справжні обереги нашого народу. Ось кілька найцікавіших фактів про цей витвір мистецтва, які ви, можливо, не знали.

Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.

Додаток 2

https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg

Вишитий одяг не загубився у минулих часах, а є неймовірно популярним і зараз. І за  останні роки мода на вишиванку в Україні і не тільки помітно зросла.

І сьогодні наші учні, крокуючи у ногу з модою, продемонструють нам, як виглядає сучасний образ з вишиванкою.

Пісня Селфі «Вишиваночка» Діти «дефілують» під музичний супровід.

Дякую юним моделям. А ми мандруємо далі.

Друга зупинка «ПРО ГОПАК».

  • Розповідаючи про національні особливості країни , неможливо оминути увагою народний український танець гопак. Чому? Вся справа в тому, що це явище насправді унікальне.

У гопаку - вся українська душа!

Додаток 3

Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.

https://www.youtube.com/watch?v=v0QG02X7_xQ

Слайди про гопак у сучасності.

  • Нова історія гопака почалася зі створення в 1940 році ансамблю пісні і танцю України, який очолював Павло Павлович Вірський. Саме цей балетмейстер створив академічний народний танець на основі класики і традиційного фольклору.

А що робимо ми, щоб бути сильними, вправними та здоровими? Правильно – зарядку! Отже не будемо засиджуватися, пропоную розім'ятися.

Фізкультхвилинка.

На екрані відео-фізкультхвилинка.

Зупинка третя «ПРО БАНДУРУ».

  • Говорячи про традиційне українське музичне мистецтво, не можна не згадати про співців-бандуристів, яких також називали кобзарями. Значення цих людей, особливо в дописемні часи, було неоціненним. Адже вони зберігали і передавали знання про минуле, традиції, предків у формі пісень, дум, релігійних співів, казок та переказів, що супроводжувались грою на бандурі, кобзі або лірі. Увага на екран.

Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.

Додаток 4

https://www.youtube.com/watch?v=WCRn_PVvsGM

Слайди про бандуристів у сучасності.

  • Бандурне мистецтво вже не одне століття є виразником дум та прагнень українського народу. Поступовий розвиток виконавства дозволив поєднати  його із сучасними тенденціями української культури.

 

  • А зараз я пропоную вам пограти у цікаву гру, яка називається «Вірю - не вірю». Подивіться, перед вами лежать сигнальні картки, червоного і зеленого кольору. Я буду зачитувати певні нібито факти про кобзарів-бандуристів, а ви, в свою чергу , якщо вважаєте твердження вірним, показуєте зелену сторону картки, а якщо ні-червону.

 

Питання до гри:

Кобзарі – це мандрівні музиканти і співці .
Більшість кобзарів були жінками .
Кобзарі співали лише за гроші .
Кобзарі не лише співали, та розказували історії, а й лікували людей 
Кобзарі грали на гітарі 
 


Усі кобзарі були сліпими.
Кобзарі мандрували від міста до міста, від села до села.
Кабзарів називали «мандрівною енциклопедією».

  • Дуже добре! Ви впоралися із завданням! І ми мандруємо далі.

Зупинка четверта «ПРО ПЕТРИКІВКУ».

  • Петрикі́вський ро́зпис, або «петрикі́вка» — українське декоративно-орнаментальне народне малярство, яке сформувалося на Дніпровщині в селищі Петриківка, звідки й походить назва цього виду мистецтва.
  • Прошу переглянути наступне відео.

Мультфільм телеканалу ПлюсПлюс.

Додаток 5

https://www.youtube.com/watch?v=y5ZBk8ydhmg

Слайди про петриківку у сучасності

  • Яскравою сторінкою ввійшов до історії культури українського народу декоративний розпис. Далеко поза межами України відомі імена народних майстрів села Петриківка Дніпропетровської області. Ажурний, графічно чіткий орнамент, що у минулому розвивався як настінний розпис і декор побутових предметів, сьогодні широко використовують у художньої промисловості, книжковій графіці, оформленні тощо.

Творча робота. Додаток 6

А давайте ми сьогодні спробуємо відчути себе справжніми майстрами розпису. Пропоную об’єднатися у невеличкі групи по 3-4 чоловіка.  У кожної групки на парті є ескіз малюнку, яким може бути прикрашена тарілочка, дощечка або піднос. Вам необхідно розфарбувати його, обираючи кольори за власним уподобанням, разом, групою А потім ми з задоволенням подивимося на отриманий результат.

Діти малюють, грає пісня Т. Кароль «Україна це я».

Демонстрація робіт. Словесна оцінка робіт.

Підсумковий етап.

  • Що ж , наша подорож мистецькими стежками рідного краю закінчується. І зараз я хочу дізнатися про ваші враження від заходу. Спробуйте описати одним словом, якою для вас була сьогоднішня мандрівка.
  • Дякую за ваші думки!
  • Підсумовуючи все сказане та побачене сьогодні, треба сказати, що культура будь якого народу, це суспільне явище, а суспільство — це люди,об’єднані певними відносинами. Ключове слово-об’єднані люди! Що ж таке єдність? Єдність – це тісний зв’язок між людьми, згуртованість, цілісність, неподільність. Через віки ми бачимо силу народу в його єдності. Лише тоді, коли ми разом, ми можемо творити великі речі. Лише тоді, коли ми разом, ми є майже непереможною силою. З історії, з віршів і повістей ми бачимо, що тільки об’єднавшись в єдине ціле,  ми можемо здолати будь – які перешкоди.

Рефлексія. «Коло єдності»

  • Тепер прошу вас встати і взяти один одного за руки, таким чином утворивши коло єдності. Зараз кожен по черзі, побажає своєму сусіду від щирого серця те, що вважає найважливішим та найціннішим.

Бажають по колу.

Заключне слово вчителя.

  • Моє побажання усим буде таким :любіть один одного, поважайте людей, які вас оточують,а головне – будьте єдині, бо єдність народу - це сила держави!

ВИСНОВКИ

Висвітлення всіх сфер народної культури та впровадження в навчальний процес елементів національного виховання, так як культура нашої країни різноманітна, колоритна, неповторна і варта уваги. Важливим моментом на даний момент являється залучення кожної людини до піднесення культурного розвитку України. Останнім часом у закладах освіти та культури, державних установах, намагаються підняти на належний рівень статус України, як незалежної, духовно-багатої держави, що має величезні скарби не тільки у народній творчості, і й у різних галузях мистецтва.

Першим з найбільш ефективних засобів є творча діяльність дитини, в розвитку якої неабияка роль належить образотворчому мистецтву. Я вважаю, що саме для розвитку творчих здібностей дітей потрібно мати спеціальні знання, володіти навичками і вміннями образотворчості, накопиченими попередніми митцями. Діти без допомоги дорослих їми оволодіти не в змозі. Тому потрібне цілеспрямоване вивчення образотворчого матеріалу за спеціально розробленими програмами, які мають розвинути творчий потенціал кожної дитини до оптимальних параметрів.

У школі система художньо-естетичного виховання реалізується у навчально-виховному процесі, що здійснюється на уроках та в поза навчальний час. Основами естетичних та культурних знань і вмінь учні оволодівають у процесі опанування художньо-естетичних дисциплін . Цьому сприяє творчий підхід до вирішення навчальних та виховних цілей, виразність слова вчителя, відбір й оформлення наочного й роздаткового матеріалу тощо.

Значний естетичний потенціал мають виховні заходи. Введення даної теми до виховного процесу дає змогу ефективно розвивати в учнів почуття прекрасного, формувати уявлення про візуальне мистецтво, ознайомлювати з його роллю у житті людей, образною мовою різних видів і жанрів мистецтва, розвивати інтерес до художньої творчої діяльності, виховувати національно-сформовану особистість.

На розвиток дітей істотно впливають зразки живопису, декоративно-прикладного мистецтва, архітектури, скульптури, комп’ютерної графіки. Педагогічна цінність пізнання декоративно-ужиткового мистецтва пояснюється наступними важливими причинами: твори цих видів мистецтва дозволяють виховувати у школярах певну культуру сприйняття матеріального світу, сприяють формуванню естетичного відношення до дійсності, допомагають глибше пізнати художньо-виразні засоби інших видів образотворчого мистецтва.

Предметний світ, оточуючий людину, змінюється незвичайно швидко: виробництво товарів у різних країнах подвоюється приблизно кожні десять - п'ятнадцять років, але необхідно розкривати естетичне значення творів декоративно-вжиткового мистецтва не лише сучасного часу, а й минулих епох. Знайомство школярів з декоративною образністю, особливо у творчості народних майстрів, сприяє розвитку у них естетичного відношення до дійсності. Джерела декоративної виразності народного мистецтва в умінні майстрів художньо естетично осмислювати природу.

Значення творів декоративно-ужиткового мистецтва для формування художнього смаку обумовлюється ще й тим, що в них специфічно переломлюються виразні засоби інших видів образотворчого мистецтва - живопису, графіки, скульптури, архітектури. В деяких видах декоративно-ужиткового мистецтва  кераміці, художній обробці дерева, каменю, кістки та рогу  переважають декоративно скульптурні якості.

Людина, з розвиненим художнім смаком здатна зрозуміти і цінити стильову єдність предмету, відчувати зв'язок декоративно прикладного мистецтва з естетичними вимогами свого часу, або минулих епох, а також на цьому прикладі виховувати свою національну культуру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1 https://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=uy2o-6882n18u2g8924cntxe38u8tlhsrdr5by9mym17d86did9cl7spx73xi3uw8ldoa5ov9qgoj40v6hb1oq4lgyi1tdhygr3lbxh4&name=6924e.jpg&uid=59001528

Додаток 2

 

 

Дотаток 3

C:\Users\немец\Desktop\i.jpg

Додаток 4

C:\Users\немец\Desktop\hqdefault.jpg

 

 

 

Додаток 5

C:\Users\немец\Desktop\mqdefault.jpg

Додаток 6

C:\Users\немец\Desktop\Открытый урок\Распечатать\petrykivka-painting-pattern-coloring-page.pngC:\Users\немец\Desktop\Открытый урок\Распечатать\petrykivka-painting-plate-coloring-page.pngC:\Users\немец\Desktop\Открытый урок\Распечатать\petrykivka-bird-coloring-page.pngC:\Users\немец\Desktop\Открытый урок\Распечатать\817235468.gifhttps://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=uy2o-6882n18u2g8924cntxe38u8tlhsrdr5by9mym17d86did9cl7spx73xi3uw8ldoa5ov9qgoj40v6hb1oq4lgyi1tdhygr3lbxh4&name=6924e.jpg&uid=59001528

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

  1. Дьоміна, І. С. Соціально-психологічні передумови міжвікового спілкування школярів і шляхи підвищення його ефективності : Методи виховання / І. С. Дьоміна. - С.110-116. - Бібліогр. у кінці ст.
  2. Коваль, Л. Г. Оцінна діяльність школярів як фактор естетичного розвитку особистості : Методи виховання / Л. Г. Коваль. - С .117-123
  3. Макаренко, А. С. Методика шкільного виховання / А. С. Макаренко. - С .375-386
  4. Підласий, І. П. Проблемно-програмоване навчання - перспективний метод школи майбутнього : Методи навчання в загальноосвітній школі / І. П. Підласий. - С .3-10. - Бібліогр. у кінці ст. : рис.
  5. Паламарчук, В. Ф. Принципи, форми і методи втілення нових педагогічних ідей у практику : Проблеми освоєння передового педагогічного досвіду / В. Ф. Паламарчук. - С .81-86
  6. Рожило, Л. П. Залежність методів навчання від змісту навчального матеріалу : Методи навчання в загальноосвітній школі / Л. П. Рожило. - С .10-14
  7. Сухомлинський, В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський. - С .50-54
  8. Відео матеріал з сайту http://plus-plus.tv/dyvys/programy/programs/ce-nashe-i-ce-tvoye-356861.html

Фото з виховного заходу

 

C:\Users\немец\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\SAM_5292.jpg

C:\Users\немец\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\SAM_5307.jpg

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку