Екскурсія з елементами дослідження (2 год.)
Тема. Вивчення динаміки чисельності птахів прибережної зони річки.
Мета. Показати екологічні групи птахів, пристосування їх до життя за певних умов; формувати вміння вести спостереження на природі; формувати навички поведінки в природних ландшафтах, спостереження за птахами у природі; вивчити різноманітність птахів, вміти їх розпізнавати в природі; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, до рідного краю.
Екскурсія з елементами дослідження (2 год.)
Тема. Вивчення динаміки чисельності птахів прибережної зони річки.
Мета. Показати екологічні групи птахів, пристосування їх до життя за певних умов; формувати вміння вести спостереження на природі; формувати навички поведінки в природних ландшафтах, спостереження за птахами у природі; вивчити різноманітність птахів, вміти їх розпізнавати в природі; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, до рідного краю.
Обладнання. Блокноти, ручки, біноклі, визначники, фотоапарати.
Місце проведення. Прибережна зона річки.
Матеріал для вчителя.
I. Підготовка до екскурсії
Учитель попередньо проходить по маршруту, вибирає об'єкти спостережень (птахів), оглядає територію.
Учитель:
ІІ. Повідомлення вчителя.
1. Крижні. Предки нашої свійської качки – крижні поширені по всій території України. Маса тіла самців сягає до 2 кг., самки трохи менші. У самців у весняному оперенні голова і передня частина шиї зелена з металічним відблиском. Задня частина шиї і спина бурі, з поперечною смугастістю. На шиї самця біле кільце, воло і груди темно-каштанові, низ тіла і боки сірі. На крилі у птахів є фіолетове „дзеркальце”, облямоване чорним і білим пір’ячком. Дзьоб зеленуватий, ноги жовті або червоні. У самки оперення буре, з вохристою облямівкою, дзьоб має рябе забарвлення – бурих і жовтогарячих відтінків.
Крижні прилітають з півдня дуже рано, з появою першої талої води, перших ополонок. Оселяються вони там, де є хоч невеликі зарості трави, осоки очерету. Гніздо вимощують м’якими стеблами, мохом, листям і власним пухом. У кладці – 8-9 світло-зелених яєць. Це – виводкові птахи. Насиджує лише самка 28 днів, а самці тримаються на озерах, де їх ніхто не турбує, і починають линяти. Через два місяці пташенята вже добре літають. Живляться крижні насінням, зеленими частинами рослин, різними комахами, земноводними, молюсками. Восени вилітають вночі на поля, де підбирають зерна проса, пшениці, гречки, ячменю.
Лебеді. Найвідоміший в нас — це лебідь-шипун. У лебедя-шипуна дзьоб червоний, біля його основи є великий чорний наріст, а шия вигнута буквою S. Населяє зарослі водоймища — лимани, озера, іноді болота.
Лебедь-шипун гніздиться біля води в очеретах на дрібних озерах або на затоках великих річок далеко від людського житла. Пташенята, що вилупилися, усюди слідують зі своєю матір'ю.
З пастушкових птахів дуже характерним видом є водяна курочка.
Оперення курочки водяної змінюється від сезону. Наприклад, в теплу пору воно бурувато-чорне або грифельно-сіре з синім відтінком на шиї, вузькими білими смужками з боків і білим з чорною смугою підхвістя. У зимовий час голова і спина набувають злегка помітного оливково-бурого відтінку, а черево виглядає світлішим. Першорядні махові пера крил темно-сірі. Дзьоб відносно короткий, трикутної форми, яскраво-червоний в основі і жовтий або зеленуватий на кінці. На лобі є пляма яскраво-червоної шкіри, яка виглядає наче продовження дзьоба. Молоді птахи виглядають дещо інакше - їх оперення світло-буре з сіруватим підборіддям, горлом і грудьми. Вони мають таке ж біле підхвістя і білі смужки з боків, проте червона пляма на лобі відсутня, а дзьоб сірий з жовтим закінченням.
Ноги добре адаптовані для пересування болотистими берегами - довгі і сильні, з видовженими пальцями і злегка вигнутими пазурами; зеленувато-жовтого кольору з червоним кільцем на гомілці. Характерні для інших водоплавних птахів перетинки між пальцями майже повністю відсутні. Самці і самки зовні один від одного відрізняються незначно - самці виглядають більшими, а у самок черевна частина світліша.
Курочка водяна дуже чутлива й полохлива. При появі небезпеки вона миттєво тікає водою, енергійно махаючи крилами, й ховається в заростях. Якщо притулок занадто далеко, щоб до нього добігти, птах зривається в короткий політ і ховається в очеретах. Якщо ж бігти нікуди, вона може пірнути під воду і, тримаючись лапками за водорості, виставляє голову на поверхню, щоб спостерігати за всім, що діється навколо.
Раціон курочки водяної досить різноманітний. До нього входять листки, молоді пагони, квітки, суцвіття, плоди та насіння багатьох наземних і водних рослин. Птах також охоче поїдає дрібних рачків, павуків, комах, мальків, пуголовків, а також не гребує падаллю. Час від часу курочка водяна зупиняється, щоб перепочити і почистити пір'ячко. Іноді курочки з'являються на луках або на зораних полях, але неодмінно тримаються поблизу води. Птахи добре лазять по гілках чагарників, охоплюючи їх довгими пазуристими пальцями і допомагаючи крилами. Птах перебуває під охороною Бернської конвенції.
Пірникоза оселяється на водоймищах з густою прибережною рослинністю. Харчується рибою, молюсками, водними комахами, їхніми личинками. Дорослі птахи ловлять дрібних земноводних і ракоподібних, а також доповнюють своє меню водоростями. Під час пошуку їжі пірникоза повністю занурюється у воду. Вона досліджує дно своїм довгим і гострим дзьобом або ловить здобич, що плаває у воді. Під водою пірникоза може пропливти значну відстань.
2. Завдання учням доповнити речення:
Якби я був (була) деревом біля річки, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) травинкою біля річки, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) рибою у річці, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) амфібією біля річки, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) рептилією біля річки, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) птахом біля річки, я би .............., тому що..................
Якби я був (була) ссавцем біля річки, я би .............., тому що..................
Попросіть учнів перевірити їхній вибір. Поясніть, як кожна з обраних рослин і тварин пристосувалась до життя у річці або біля неї.
ІІІ. Завдання для учнів.
Завдання дослідження 1:
Дослідіть різноманіття тварин, використовуючи прямі спостереження, та запишіть результати в таблицю.
№п/п |
Вид тварин |
Точна або приблизна кількість екземплярів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інструкції:
• Користуйтеся довідниками видів тварин.
• Якщо вид неможливо встановити, просто запишіть про його наявність та опишіть його риси, щоб можна було встановити пізніше.
• Фотографуйте деякі характерні види.
Завдання дослідження 2:
Проаналізуйте різноманіття тварин, порахувавши кількість видів в угрупованні.
Розрахуйте середню кількість видів на дослідженій території.
Визначте домінантні (найбільш численні) види тварин.
Розрахуйте приблизну середню кількість тварин на угруповання.
Додаткова діяльність:
1.Організуйте екологічну акцію, що включатиме прибирання сміття на березі річки.