Екскурсія Зразкового геолого-краєзнавчого музею (з досвіду проведення онлайн екскурсій)

Про матеріал
З досвіду проведення онлайн екскурсій у Зразковому геолого-краєзнавчому музеї КПНЗ "ПДЮТ Центрально-Міського району" КМР , участі у Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів музеїв "Край, в якому я живу", МАН України.
Перегляд файлу

Сучасні форми музейної комунікації:

з досвіду роботи Зразкового геолого-краєзнавчого музею

 

Понад 20 років у Палаці дитячої та юнацької творчості Центрально-Міського успішно працює єдиний геолого-краєзнавчий музей серед закладів позашкільної освіти у Дніпропетровській області, якому за результативну роботу було присвоєно почесне звання «Зразковий». Сьогодні він є важливим педагогічним майданчиком для впровадження сучасних технологій музейної педагогіки та являється центром пошуково-дослідницької роботи, фонди якого систематично поповнюються експонатами.

У динамічних умовах сьогодення виникла потреба пошуку методик, моделей, які б ефективно сприяли розкриттю творчих джерел дитини та допомагали формуванню ініціативної позиції вихованців. У своїй роботі ми розпочали використовувати технологію – «Живий музей», який діє як інтеграційно спрямована культурно-освітня система.

Один з яскравих та ефективних напрямків цієї технології є формат «Музей у валізі», в основі якого лежить інтерактивна робота вихованців з музейними експонатами, які легко можуть бути принесені до навчальної аудиторії у звичайній сумці або у валізі. Завдяки своїй мобільності «музей у валізі» дуже зручний для проведення музейної просвітницької діяльності у будь-яких освітніх закладах. Кам’яні породи, архівні листи, фотоматеріали, з «валізи» дозволяють швидко створити освітній музейний простір. Мобільна музейна експозиція дає можливість екскурсантам маніпулювати експонатами: розглядати їх, торкатися, завдяки чому вони легко включаються у спільну діяльність.

З метою розвитку самоефективності юних науковців, ми активно залучаємо вихованців до пошуково-дослідницької роботи. Не маючи приладів та певних умов, необхідних для здійснення досліджень, ми підтримаємо тісні зв'язки та розширюємо коло співпраці з науковцями та кваліфікованими спеціалістами різних установ. Постійним нашим партнером є Криворізька геологічна партія «Кривбасгеологія», де вихованці мають змогу працювати з матеріалами архівів – картами, звітами, схемами, консультуватись з фахівцями, спеціалістами та ветеранами-геологами.

Змістовною та цікавою стала проєктна робота «Дослідження фізичних властивостей та хімічного складу води з джерел долини річки Інгулець», у ході якої вихованці відбирали проби води та проводили дослідження у лабораторії партії «Кривбасгеологія», де дослідники-початківці разом з лаборантами навчились проводити хімічні дослідження та обробляти отримані результати.

Набутий досвід та зібраний матеріал дали можливість розпочати наступний проєк «Радонові води Криворіжжя» за укладеною партнерською угодою з громадською спілкою «Екологічна Рада Криворіжжя» та з викладачами Криворізького державного педагогічного університету. Улітку розпочалася пошуково-дослідницька практика для вихованців краєзнавчих гуртків, які за допомогою співробітників радонового відділення закладу «Криворізька міська лікарня №11» навчилися відбирати проби радонової води, робити хімічні аналізи, познайомились з правилами замірювання рівня води. Та головне – вихованці навчилися злагоджено працювати в колективі. Результати проведених досліджень були представлені у роботі «Мінеральні води – цілющий дар природи», яка стала призером у Всеукраїнській експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна».

Наступним засобом реалізації діяльності «Живого музею» є нетрадиційні форми і методи роботи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді – квест-екскурсії, пазл-екскурсії, буккросинг-акції, тематичні години, історичні повідомлення, заняття мужності, виставки. Наявність експозиції «Шляхами славного Криворіжжя» дає можливість не тільки узагальнити напрацьовані матеріали, а й розширити та урізноманітнити зміст роботи музею.

Для більш широкого розповсюдження інформації про музей та його роботу в умовах сьогодення, ми розпочали генерування QR-кодів, за якими не тільки криворіжці, а й мешканці інших міст зможуть отримувати інформацію про експонати музею. Щоб створити атмосферу творчості, ми розробляємо презентації, відео, фотоматеріали, 3D-експозиції, відеопроєкти, що відображають матеріали, з якими вихованці знайомляться під час пошукових маршрутів. Саме, при проведені збору матеріалів до польового дослідження «Вивчення мінерального складу залізистих кварцитів долини р.Інгулець» був розроблений екскурсійний маршрут, який здобув перемогу на обласному етапі Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина - Україна».

Під час дистанційного навчання музеї увійшли у віртуальний простір. Тому, у наших юних екскурсоводів виникла ідея написання сценарію віртуальної екскурсії з елементами театралізації. З підземними скарбами нашого міста знайомила героїня однієї з легенд Криворіжжя – Рудана. Над створенням цієї екскурсії працювала творча група, у складі: наших вихованців, методиста з засобів масової інформації, методиста Палацу, керівників декоративно-вжиткового віддулу. Така плідна спільна праця дала можливість представити сучасну, цікаву презентацію «Мінеральні скарби Криворіжжя», яка на Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів музеїв закладів освіти  «Край, в якому я живу» посіла ІІІ місце.

Національний центр «Мала академія наук України» – унікальна освітня система, яка створює умови для самореалізації найбільш обдарованих вихованців. Наші здобувачі освіти є членами Дніпропетровського відділення Малої академії наук України, а в минулому році ми вирішили встановити творчі зв’язки з Миколаївським відділенням МАН України. Завдяки цьому, ми мали змогу познайомитись з діяльністю наукових товариств і вихованців цього відділення та представити свою роботу «Особливості хімічного складу радонових вод в районі Південного гірничо-збагачувального комбінату» на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, яка отримала найвищі бали у секції «Гідрогеологія».

Протягом багатьох років ми тісно співпрацюємо з благодійним фондом «Громадянська ініціатива мешканців Кривбасу», який постійно надає спонсорську допомогу, що дозволяє урізноманітнити практичну роботу та удосконалити освітній процес.

За час існування геолого-краєзнавчого музею та роботи краєзнавчих гуртків, було підготовлено не одне покоління випускників. Серед них переможці обласних, всеукраїнських, міжнародних експедицій, форумів, спортивно-туристичних змагань, дійсні члени Малої академії наук. Наші випускники пов’язали своє життя з географією, металургійною промисловістю, медициною, туризмом. Сформовані у гуртку компетентності стали їм в нагоді. Звичайно, не всі стали геологами, але кожен з них став успішною людиною. Першим помічником у проведені цієї роботи стала Мініна Світлана Іванівна – досвідчений петрограф партії «Кривбасгеологія».  Вона розробила приладдя, які ми використовуємо в освітньому процесі, під час екскурсій для проведення дослідів. Світлана Іванівна є приємницею засновника музею Сумцової Тамари Миколаївни, про яку сьогодні я не можу не згадати. Заслужений ветеран праці, провідний фахівець Криворізької геологічної партії «Кривбасгеологія», геолог за покликанням і справжній педагог в душі. Саме вона заклала фундамент сучасного освітнього середовища нашого музею.

35 років свого життя Тамара Миколаївна розшукувала природні скарби, працюючи в експедиції «Кривбасгеологія».

Після чого протягом 25 років педагогічної праці у Палаці вона відкривала скарби в душах дітей - чи то «золоту жилку, чи коштовний камінь, чи вічний граніт». В педагогічній діяльності їй допомагав величезний багаж знань, набутий життєвий досвід вдумливого геолога, бажання передати його нащадкам. У своїй роботі Тамара Миколаївна вчила вихованців прописним життєвим істинам на власному прикладі. Знайомила з геологією, експозиціями музею, прищеплювала любов до рідного краю. І сьогодні, на 90-му році життя, вона є головним наставником і консультантом в роботі геолого-краєзнавчого музею. Радо зустрічає дорогих її серцю гостей і годинами розповідає захоплюючі історії свого життя, а вони слухають, затамувавши подих.

Отже, сьогодні головним завданням роботи нашого музею є впровадження активних та інтерактивних методик навчання через використання різноманітних інноваційних форм та методів, зокрема, проєктної діяльності, проведення квест-екскурсій, пазл-екскурсій, залучення до пошукової, наукової, дослідницької діяльності, участі у роботі МАН. Такий підхід забеспечує формування необхідних компетенцій, створює умови для  професійного самовизначення, виховання громадянина, патріота України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Лихман Ольга
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку