Урок фізики у 11 класі
Дмитрієва Т.Я., учитель фізики
Дмитрівської ЗОШІ-ІІІ ступенів
Тема уроку: Електричне поле. Напруженість.
Мета уроку: — систематизувати і узагальнити знання учнів з теми «Електричне
поле»;
Тип уроку: урок закріплення знань.
Обладнання: проектор, екран, електрометр, султанчики, ебонітова і скляна палички, хутро, шовк, газета, повітряна кулька, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
Сьогодні наш урок незвичайний. І навіть якщо ми всі уже дорослі, кожному хочеться опинитися у казці. То ж не будемо зволікати і розпочнемо нашу урок-казку…
ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
«Було це у фізичному царстві, тридесятому государстві…» Що це за государство нам потрібно дізнатися:
Не тіло я і не частинка.
Крім того, не речовина.
Побачити мене очима?
Такої змоги в вас нема!
Тільки по дії на заряд
Ви можете мене пізнати.
(Електричне поле)
Із деякими героями уже ми знайомі. Запросимо і їх до нас і покажемо, чи добре ми їх знаємо і вміємо використовувати знання у різних ситуаціях. А зараз запрошуємо головну героїню:
Занадто діти ви швидкі!
Добром прошу, не поспішайте,
Про лінії не забувайте,
Без них мене не уявити,
Не вивчити, не зобразити.
А в ліній старша є сестра —
Скоріш назвіть її ім’я.
(Напруженість)
Отже, тема нашого уроку-казки буде «Електричне поле. Напруженість»
Та це ж ще не всі наші знайомі:
Без нас вельмишановне поле,
Не мали б ви своєї долі,
Бо щоб могли ви існувати
Тіла повинні нас перш мати.
(Заряди)
Сьогодні ми станемо казковими героями. То ж, з вашого дозволу, ви сьогодні заряди. Певний багаж знань у вас уже є, тому від вас залежить збільшиться ваш заряд чи ні. Результативність отриманого заряду впливатиме на нашу взаємодію не тільки сьогодні, а й на подальших уроках. Я— напруженість і буду намагатися спрямовувати вашу дію. А нашим гостям запропонуємо поки що бути нейтронами. Можливо до кінця уроку і вони отримають певний заряд.
А які ж існують заряди? (позитивні і негативні). Які ж ви заряди? Про це ми також дізнаємося протягом уроку? Для цього у нас є помічники-картки із знаками «+» і «-». За правильну відповідь ви отримаєте «+», в іншому випадку «-».
Що ж ми чекаємо від сьогоднішнього уроку-казки? Сформулюйте, будь ласка, напишіть на листівках.
(Пишуть побажання, сподівання, завдання і кидають у скриньку).
Протягом уроку ми помандруємо по нашому царстві до мети казки.
ІІІ. Актуалізація знань.
Першою нашою зупинкою буде місто «Ерудит». Вам вдома треба було підготувати до вивченого матеріалу питання і вміти на них відповідати. Ми дружньо станемо в коло і будемо один одному задавати їх. Дозвольте мені першій розпочати.
Розгляд кодограм і їх пояснення:
ІV. Розв’язування якісних задач.
Ось ми припливли на острів «Кмітливих». Тут для того щоб вижити і не втратити заряд треба допомогти жителям острова.
(Учні витягують картки з задачами-питаннями, дають відповідь. Якщо не знають їм можуть допомогти інші»)
Поясніть явище.
(Такі щітки виготовляють з матеріалу, що електризується під час чищення одягу зарядом, протилежним до знака заряду пилинок)
(Так, бо дія будь-якої сили не є односторонньою, завжди відбувається взаємодія)
(Така «пило відштовхуюча» фарба повинна містити речовини, що електризуються при зіткненнях з атмосферним повітрям зарядами того самого знака, що й заряди пилинок)
(Під час перевезення та переливання бензин електризується, тому може виникнути іскра і бензин сполохне. Щоб цього не сталося, обидві цистерни та трубопровід, що їх з’єднує, заземлюють).
(Залізничні цистерни заземлені через колеса та рейки)
(Під час тертя панчохи електризуються: однойменні заряди відштовхуються, тому поверхня панчохи роздувається)
(Від’ємний).
V. Розв’язування експериментальних задач.
Перед нами місто «Чарівників». Тут кожен предмет чарівний. Так як ми герої казкові, то й нам доведеться робити дива. Щоб з нами нічого негативного не трапилося, пригадаємо як треба себе поводити у таких ситуаціях.
Правила техніки безпеки під час виконання експериментальних завдань.
До початку роботи:
Під час роботи:
Після завершення роботи:
Учні об’єднуються у пари, їх завдання розгадати зміст досліду, вибрати прилади, провести дослід і пояснити його
«Я існую і вдень, і вночі,
Оточую заряджені тіла всі
І дію на них бездоганно і точно,
І в цьому себе проявляю наочно»
(Взяти ебонітову і скляну палички, хутро і шовк, султанчики. Зарядити палички і продемонструвати дослід)
«Кульку потерли і ось тобі диво
Стала вона тепер вже нерухлива
Не відірвати її від стіни
Дослід скоріше оцей поясни»
(Повітряна кулька, суха газета)
«На папері ми лежали
І нікого не чіпали.
Невгомонний гребінець
Розігнав всіх молодець»
(Попіл, папір, гребінець)
Розповісти будову і принцип дії електрометра.
VІ. Розв’язування кількісних задач
Одним із головних міст у нашому фізичному царстві є місто «Мислителів». Щоб його перейти, треба пройти три рівня. Перший — повинен пройти кожен з вас, другий ми пройдемо колективно, а третій нам допоможе пройти олімпійський резерв.
І рівень.
(-q).
(-3q).
(-4q).
7. Крапля дощу, яка несла позитивний заряд 7q, з’єдналася з краплею дощу, яка
несла негативний електричний заряд -3q. Яким став загальний заряд краплі?
(4q).
ІІ рівень.
Дві хмари, розмірами яких для спрощення можна знехтувати, взаємодіють з силою з силою F = 9*104Н. Визначити заряд однієї з хмар, якщо заряд другої хмари q2=25Кл, а відстань між ними r=5км.
(Обговорюємо розв’язок)
Дано: СІ Розв’язання:
F = 9*104Н q1q2
q2=25Кл F=-k------------ F=10Кл.
r=5км 5*103м r2
q1 - ? Відповідь: 10Кл.
— Фізкультхвилинка.
ІІІ рівень.
Два однакові заряджені тіла, підвішені в одній точці на нитках однакової довжини, розійшлися на кут ά. Визначити густину речовини тіл, якщо при зануренні їх у гас кут розходження не змінився. Діелектрична проникність гасу ε=2, густина гасу ρг=800кг/м3.
Дано: Розв’язання:
ε=2 Fк+FА+mg+Т=0
ρг=800кг/м3
ά Ох: Fкх=Fк; FАх=0; mgх=0; Тх=-ТSinα/2
ρ - ? Fк – Тsinα = 0
Оу: Fку=0; FАу=FА; mgу=-mg; Ту=ТCosα/2
FА – mg + ТCosα/2 0
mg - FА
Т=--------------
Cosα/2
Fк = (mg - FА )tgά/2;
F0к = mg tgά/2, де F0к – кулонівська сила в повітрі.
Fк = F0к /ε,
mg - FА = F0к /ε, підставивши у цю формулу
m = ρV, FА=ρгgV, знаходимо:
ερг
ρ=---------, ρ= 1500кг/м3.
ε – 1
Ця задача цікава обмеженою кількістю даних для визначення густини матеріалу.
Відповідь: 1500кг/м3.
VІІ. Розгадування ребусів.
Місто нерозгаданих таємниць.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія уроку.
Ось завершилась наша мандрівка на цьому уроці.
Спробуйте вдома скласти казку про наших героїв. Можливо їх чекають інші пригоди.
ІХ. Оцінювання учнів.
Тепер дізнаємось, якої ж полярності ви заряди? Чи збільшився ваш заряд?
(Підраховують кількість «+» і «-». Оцінюють роботу своїх товаришів)
Попрацювали ми всі добре.
Ви ж дорослі й діти, слухайте пильненько!
Чи добро, чи лихо, чи яка година,
Будьте між собою, як одна родина
Будьте, всі, любі й милі,
Нашій славній Україні.
Додатки
Кодограма