Урок - семінар " Подорож по шкалі електромагнітних хвиль"

Про матеріал
Тема: Подорож по шкалі електромагнітних хвиль. Властивості електромагнітних хвиль різних діапазонів ,частот Мета: Повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів за темою «Електромагнітні випромінювання»; довести, що матеріальні об"єкти мають безліч різних фізичних властивостей; розвивальна: розширити світогляд учнів; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати науковий матеріал; працювати з додатковою літературою й Інтернеті, розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання в нових ситуаціях; виховна: виховувати в учнів переконаність у безмежності пізнання; сприяти виробленню вміння захистити природу від руйнування й забруднення; виховувати свідоме та дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших; формувати вміння пропагувати екологічні знання. виховувати, бажання пізнавати довкілля; формувати в учнів такі групи компетенції: 1) соціальні (пов"язані з готовністю бути активними в суспільному житті); 2) полікультурні (опанування культурою спілкування в процесі проведення ділової гри); 3) інформаційні (розвиток уміння критично оцінювати і використовувати різноманітну інформацію); 4) саморозвитку і самоосвіти (розвивати потребу і готовність навчатися). Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань. Форми роботи: виступи учнів, презентації, заповнення таблиць. Форма проведення: ділова гра: розподіл дітей на групи з розподілом ролей між учнями. Обладнання. Проектор, шкала електромагнітних випромінювань,таблиці ультрафіолетового, інфрачервоного та рентгенівського випромінювання, « експонати» віртуального музею: мобільні телефони різних марок, телевізор, обігрівач, лампа Мініна, рентгенівські знімки, дозиметр.
Перегляд файлу

Урок-семінар в 11 –а  класі

Тема:  Подорож  по шкалі  електромагнітних  хвиль.

Властивості  електромагнітних  хвиль  різних діапазонів ,частот

 Мета:

 Повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів за темою «Електромагнітні випромінювання»; довести, що матеріальні об"єкти мають безліч різних фізичних властивостей;

 розвивальна: розширити світогляд учнів; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати науковий матеріал; працювати з додатковою літературою й Інтернеті,  розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання в нових ситуаціях;

виховна: виховувати в учнів переконаність у безмежності пізнання; сприяти виробленню вміння захистити природу від руйнування й забруднення; виховувати свідоме та дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших; формувати вміння пропагувати екологічні знання. виховувати, бажання пізнавати довкілля;

 формувати в учнів такі групи компетенції: 1) соціальні (пов"язані з готовністю бути активними в суспільному житті); 2) полікультурні (опанування культурою спілкування в процесі проведення ділової гри); 3) інформаційні (розвиток уміння критично оцінювати і використовувати різноманітну інформацію); 4) саморозвитку і самоосвіти (розвивати потребу і готовність навчатися).

 

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Форми роботи: виступи учнів, презентації, заповнення таблиць.

Форма проведення: ділова гра: розподіл дітей на групи з розподілом ролей між учнями.

 Обладнання. Проектор,  шкала електромагнітних випромінювань,таблиці ультрафіолетового, інфрачервоного та рентгенівського випромінювання,        « експонати» віртуального музею: мобільні телефони різних марок, телевізор, обігрівач, лампа  Мініна, рентгенівські знімки, дозиметр.

                                         Хід уроку:

З історії вам відомо, що спочатку вчені просто спостерігали за природними явищами, а вже потім накопичені знання спонукали необхідність відокремлення певних  природничих наук:  таких як фізика, хімія, біологія, географія, астрономія. Але для вирішення глобальних проблем людства доцільно поєднувати зусилля вчених в суміжних науках, і це дає вагомі можливості для наукових  відкриттів , для вирішення екологічних проблем.

Ми сьогодні поєднаємо наші знання з фізики і біології на одному уроці, розглянемо природу , властивості та застосування електромагнітних хвиль  та їх вплив на людський організм  ,з точки зору фахівців різних професій .

Відкрийте зошити і запишіть дату , тему і мету уроку.( Тема і мета написані на дошці)

Вчитель фізики: З розвитком  НТП у ваших домівках все більше і більше електропобутових приладів, робота яких полегшує працю людей, підвищує комфорт, але негативно позначається на здоровї  людини. Ми не уявляємо свого життя без радіо, телевізора, компютера, особливо без мобільного телефона і т.д.

Учитель біології : Семінар ми будемо проводити у вигляді засідань 2-х комісій, які будуть складатися з науковців та лікарів. Лікарі – це робочий орган, вони розроблять рекомендації захисту від електромагнітного випромінювання, а науковці пропонують здійснити  віртуальну подорож по шкалі електромагнітного випромінювання та запрошують нас в унікальний музей, де зберігаються відкриття  вчених.

Вчитель фізики: . Світ постає перед нами як суцільне володіння хвиль: великих та малих, довгих та коротких. Одні підіймаються вище від щогл найбільших кораблів, інші й у мікроскоп не побачиш. Є такі, що на одному подиху пробігають навколо земної кулі, і такі, для яких атоми стають нездоланними перепонами... Хвилі приносять нам радіо - і телеінформацію.

На сьогодні ви накопичили чимало знань про хвилі, але ці знання необхідно систематизувати, розкласти «на полички», бо знання тільки тоді приносять користь, коли ними можна скористатися в будь-який момент для того, щоб пояснити якісь явища природи

Екскурсовод №1Перед вами експонат- мобільний телефон. Сучасна молодь повністю заринулась у віртуальний світ. Мобільний телефон перестав бути пристроєм для дзвінків, він перетворився на необхідну річ для кожної людини Сучасні телефони мають багато функцій, .  Вони стали кишеньковими комп’ютерами.  А ось іще один експонат – телевізор! Життя сучасного суспільства , розвиток виробництва неможливі без обміну інформацією. Радіо й телебачення відіграють у цьому найважливішу роль. У промисловості телебачення дозволяє контролювати недоступні зони , під водою, у землі, на шкідливих виробництвах. Широкого використання набула радіолокація у військовій справі, цивільній авіації, в метеорології На яких же хвилях працюють мобільні телефони, телевізори? Як вони були винайдені?

Науковець №1( повідомлення про радіохвилі)Джеймс Максвелл висунув  у 1862 році гіпотезу поширення електричних та магнітних  полів у просторі .У 1888 році Генріх Герц доповів про одержані електромагнітні хвилі. Властивості цих хвиль співпадали з властивостями світла, як і передбачив Максвелл. У 1895 році  О. Попов  продемонстрував всьому світові  новий вид звязку  – радіо- та застосував його для обміну інформацією на флоті. В 1939 у Харкові було створено перший радар , а тепер радіолокація широко застосовується у військовій справі, цивільній авіації, метеорології, астрономії, на транспорті. радіохвилі поділяють на ультракороткі, короткі, середні, довгі, наддовгі.

Екскурсовод №2А ось наступний експонат – обігрівач - випромінює інфрачервоні промені і може повідомити нам ще про одне відкриття .науковці давно відчували : видимі промені оточені океаном невидимих  випромінювань  -це ІЧ  промені. А ось іще  один експонат – фотоапарат, а ще прилад  нічного бачення, котрий за допомогою електронно- оптичного перетворювача- перетворює на видиме те зображення , яке створили ІЧ промені.

Науковець №2  1800 році учений Вільям Гершель оголосив на засіданні Лондонського Королівського товариства про своє відкриття. Він виміряв температуру за межами спектра і виявив невидимі промені з великою нагрівальної силою. Дослід проводився їм за допомогою світлофільтрів телескопа. Він зауважив, що вони в різній мірі поглинають світло і тепло сонячних променів. Через 30 років факт існування невидимих променів, розташованих за червоною частиною видимого сонячного спектра, був незаперечно доведений. Французький фізик Беккерель назвав це випромінювання інфрачервоним.

Вчитель фізики: Інфрачервоне випромінювання – це електромагнітні хвилі з вищою частотою,  довжиною від 7,6 *10*-6 до10*3 м. Воно виникає від усіх тіл, чи ні?

Науковець №2  Так, воно виникає від усіх тіл, температура яких вище від абсолютного нуля.

Вчитель фізики: Назвіть мені приклади де зустрічається інфрачервоне випромінювання?

Науковець №2  Ми можемо назвати характерні властивості цих променів:

  • Це електромагнітні хвилі з довжиною від 780 нм до 4.2 *10*3 нм
  • Інфрачервоні  промені невидимі для людського ока, це теплові  промені.
  • Шар води не пропускає ІЧ промені

 Вчитель фізики Розглянемо ще раз обігрівач- рефлектор. Навіщо у рефлектора великий блискучий відбивач? На що він схожий в автомобілі?

Вчитель фізики: Крім того дослідження Сонця  показали що більше 70 %  електромагнітного випромінювання Сонця  приходиться на долю  інфрачервоних променів

Науковець №2  Інфрачервоне випромінювання чинить не тільки термічний, а й  біологічний вплив на продукт, сприяє  прискоренню біохімічних перетворень, у біологічних полімерах( крохмаль, білок, ліпіди). Конвеєрні сушильні транспортери успішно використовуються під час закладки зерна у зерносховища й у борошномельній промисловості.

 Учитель біології: Нам відомо, що ці промені чутливі для деяких тварин – зміїв, тарганів

Учитель біології: А щоб було, якби людське око сприймало інфрачервоне випромінювання?( так як людина постійно випромінює ІЧ- промені, то ми б нічого не бачили)Мені б хотілося , щоб лікарі  розповіли про лікування  сонячним промінням – геліотерапію. Цей засіб використовується з давнини по сьогоднішній день і є важливим  фізиотерапевтичним  засобом.

Лікар №1. Інфрачервоні промені падаючи на мякі тканини організму , проникають на глибину ( 8 -12 мм)і повністю поглинаються . В медицині це застосовують для зменшення нагноїння  при захворюванні  оспою. В домашніх умовах застосовують лампу Мініна. ІЧ промені проникаючи в  тіло прогрівають кістки, суглоби, мязи . Завдяки цьому прискорюється потік крові та інших рідин тіла. Покращується обмін речовин, підсилюється імунітет і різко підсилюється постачання кисню до тканин.

Учитель біології: Чи означає це, що ІЧ промені не шкідливі для організму?

Лікар №1.Якщо людина тривалий час перебуває під впливом високих температур, це впливає на центральну нервову систему, серцево - судину  систему ( збільшується частота серцебиття, артеріальний тиск, прискорюється дихання), підвищується потовиділиння і втрачається необхідні людині солі. Діючи на очі – розвивається каракта, опік сітківки, глаукома, конюктивіти.

 Екскурсовод №2 Вночі світ людей завмирає. Один за одним гаснуть вікна будинків, пустіють вулиці та дороги. Самотні ліхтарі освітлюють невеличкі острівки простору. Навколо панує темрява. Спадає на думку вірш про світло

Что ты видишь в морозном узоре окна,

Если вьюга поет свой печальный сонет?

Если ночь бесконечна в обрывочных снах,

Если холодно… - Я все равно вижу Свет.

- Что ты видишь в усталых чертах мудреца

С тенью прошлых ошибок и прожитых лет?

Словно Время само в ожидании конца

Здесь застыло…- Я вижу сияющий Свет.

Ну а что ты увидишь в слезах не-любви?

В злых словах и бессилии от ясного «нет»?

Если ярость вскипает и гаснет в крови?

- Все равно там, на дне, разливается Свет

- Ну а вдруг Тьма укроет мной выбранный путь?

И на нем затеряется призрачный след,

И ты ясно поймешь: безопасней свернуть…

Что ты выберешь? - Твой обжигающий Свет.

Саме завдяки видимому світлу ми можемо милуватися сходом Сонця, блакитним чистим небом, гарними квітами, зеленим листям,  різними кольорами веселки, далекими галактиками. Бачити цей барвистий різнокольоровий оточуючий світ оспіваний поетами  у віршах та художниками – у картинах. Людина і природа єдині. І, дивлячись  на цю красу , яку ми сприймаємо завдяки світлу, хочеться вигукнути : « Мить зупинись, бо ти прекрасна!». Життя на Землі  виникло  та існує завдяки енергії сонячного проміння. Але світло не тільки створило все живе, воно відкриває нам красу природи. Перше, що памятає людина у своєму житті,- це обличчя матері, її руки.

Науковець №3.З одним із видів електромагнітних хвиль кожен знайомиться з дитинства – це звичайне світло. Воно проходить від сонця за 8 хвилин, але йому потрібні лише мільйонні частки секунди, щоб потрапити в наше око від земних джерел: вогнища, блискавки, екрана  телевізора, лампи. Світло має важливе значення в житті людини, 90% інформації про світ  і все , що нас оточує, ми отримуємо завдяки видимому світлу. Довжина його хвилі перебуває в межах від  4*10 -7 до7,6*10*-7м. І Ньютон  розділив світло на 7 кольорів: ч., о.,ж.,з.,б.,с.,ф. Число 7 він обрав із переконання , що існує містичний зв’язок між кольорами, муз. нотами, об’єктами Сонячної системи й днями тижня Кольори предметів ми бачимо тому, що хвилі певної довжини відбиваються від поверхні. 

Учитель біології: Тільки у 20 ст. завдяки розвитку біології та створенню потужних мікроскопів  удалося зясувати механізм кольорового сприйняття світу. Клітини сітківки ока – колбочки- поділяються на три  типи, кожен з яких сприймає  тільки певний колір: червоний, зелений, синій.

Учитель фізики: Людей давно хвилювало питання про кольори, чи існують вони насправді, чи це лише здатність нашої  свідромості  сприймати світло з різною довжиною хвиль як різні кольори. Чи реальний світ барв, чи це лише ілюзія? Світ кольорів реальний.

Учитель біології: Видиме світло є джерелом життя на землі, невже воно містить приховані загрози?

Лікар №2.Вірно, світло є джерелом життя, завдяки йому ростуть рослини, відбувається фотосинтез, завдяки видимому світлу ми сприймаємо світ. Видиме світло  впливаючи  через орган зору, пригнічує або збуджує центральну нервову систему, змінює рівень аскорбінової кислоти в крові, викликає алергічні реакції діє на серцево – судинну систему, впливає на психоемоційний стан. Щоб зберегти зір необхідно правильно освітлювати  приміщення.

Екскурсовод №3Ми продовжуємо подорож по віртуальному музею і рухаємося далі. УФ ліхтарик, що вам відомо за УФ промені?

Науковець №4.Коли досліджувався спектр , то за фіолетовими променями у 1801 році два вчених німець Ріттер та англієць  Волластон незалежно один від одного  виявили  поруч з фіолетовими променями- невидимі хвилі з довжиною меншою за 400нм і назвали їх ультрафіолетові.Згадаємо властивості УФ променів

  • УФ невидиме випромінювання, але їх дія на сітківку ока  руйнівна
  • УФ не проходить ч/з звичайне скло, але добре проходить ч/з кварцеве
  • УФ володіють бактерицидними властивостями
  •  Під дією УФ  утворюються вітаміни і ефірні масла ( за допомогою яких  ми розрізняємо аромати квітів – фіалок, троянд, аромати абрикосів, динь..)

Лікар №3.Із загальної кількості сонячної енергії , що досягає поверхні Землі, УФ  становить 1%. Зміна  сонячної УФ радіації  відразу ж відчувається живою природою, а кількість УФ радіації в містах зменшується через задимленість атмосфери в середньому на 15-20% взимку, на 30% влітку, в містах з металургійним виробництвом, таке як наше місто Кривий Ріг- його втрати становлять до 35%, це негативно впливає на стан здоровя  людей, підвищує їх стомлюваність, зорову напругу, роздратованість. Виникає Д – авітаміноз, зменшується опір простудним захворюванням, погіршується обмін речовин, самопочуття  і збільшується забруднення повітря. УФ промені поділяють на 2 групи : еритемну і бактерицидну. Еритемні інтенсивно поглинаються  у шарі тканини товщиною 1мм, їх використовують для лікування шкіри, а бактерицидні знайшли широке застосування для знезараження води, якщо опромінювати воду, то мікрофлора, що знаходиться в ній  гине. Продуктивність такої установки 6 куб. м за годину, таку воду можна одразу подавати споживачам. Смак води при цьому не змінюється на відміну  від  хлорування. УФ промені можна використовувати для очищення річок. Можна  знищувати мікрофлору, а можна  стимулювати ріст водоростей, які здатні очищати стічні води. В медицині УФ промені використовують для стерилізації операційних та « кварцування» лікарняних палат. Малі дози  позитивно впливають на  організм людини, стимулюють утворення вітамінів групи Д,. поліпшують імунітет.

Науковець №4УФ промені використовують для знищення різноманітних мікроорганізмів. Так вченими інституту прикладної фізики Академії наук Молдови розроблена установка , яка за ніч може знищити  десятки тисяч шкідників. Грунтується  установка на  реакції комах на УФ випромінювання. Наближаючись до джерела світла, що випускає УФ промені, комахи торкаються грат по яких пропускається електричний струм і гинуть.

Учитель біології: Хочу нагадати  про фотосинтез- процес перетворення  світлової енергії в хімічну. Квант УФ випромінювання  віддаючи енергію  електрона  хлорофіла , заставляє його  залишати молекулу , утворюючи вільний  радикал і реакційна енергія молекули хлорофіла  різко зростає. В результаті  хлорофіл відновлюється  і енергія кванта  перетворюється в енергію звязку і шляхом  біохімічних реакцій переноситься і накопичується в інших сполуках.( Приклади фотосинтезу.) Хочу  звернути увагу, що дія УФ може бути руйнівною і викликати ракові захворювання. Виникають меланоми – пухлини , які швидко ростуть, ракові захворювання шкіри, які повязані з вичерпуванням озонового шару стратосфери, який затримує УФ промені. Зменшенню озону сприяють ядерні вибухи, використання  фреонів. Відбувається мутація  живих організмів.

 Учитель фізики: УФ промені можуть викликати свічення .Це явище називається люмінісценцією. Академік Вавілов його вивчаві на його дослідженнях побудований метод  люмінісцентного  аналізу для відбору пошкодженої с/г продукції, коли звичайним приладами це виявити неможливо.

Екскурсовод №4 Ми продовжуємо подорож по нашому унікальному віртуальному музею і зупиняємося біля  рентгенівської трубки, що являє із себе скляний  балон з якого викачане повітря, є катод, який випромінює електрони при проходженні струму, і анод- масивний електрод, на поверхні якого прикріплюється пластинка із вольфрама. На катод подається напруга  в 8-12В, а між анодом і катодом висока напруга в 50 – 200кВ, під дією якої електрони набувають  великих швидкостей  і ударяються об пластинку вольфрама. Електрони гальмуються електричним полем вольфрамової пластинки, в результаті чого виникають електромагнітні хвилі, які назвали рентгенівськими променями.

Науковець №5Історія відкриття  променів.

 Властивості  рентгенівських променів:

  • Викликають іонізацію повітря
  • Не відхиляються електричними і магнітними полями
  • Поширюються прямолінійно ( що дає змогу « просвічувати»)
  •  Велика проникненість, чим більший порядковий номер елементу , більше поглинання (дефектоскопія)
  • рентгенівські промені здійснюють фотохімічну дію ( рентгенографія)
  • біологічна дія рентгенівських променів
  • сильніше поглинаються там, де густина більша

 

Рентгенівські промені мають широке використання, а саме: рентгенографія ( зображення на рентгенівській плівці),рентгеноскопія ( отримання зображення на екрані), рентгенівська компютерна томографія( сканування обєкта вузьким пучком променів)

Лікар №4 Рентгенівські промені мають негативний вплив, що може призвести до мутації генів, що призводить до виникнення аномалій розвитку у потомства і пухлинні захворювання в тих хто зазнав опромінення. Але дози при проходженні обслідування невеликі і не шкодять здоровю. Рентгенівські промені використовують для лікування онкохворих, а саме пригнічення  життєдіяльності ракових клітин, без пошкодження  здорових тканин. Рентгенотерапію  широко використовують для  лікування захворювань шкіри, слизових оболонок. Часто рентгенотерапію використовують з хіміотерапією.

Учитель біології: Але з  рентгенівськими променями обережно треба поводитися. Ще в 1964  році  Комітет експертів ВОЗ відзначив необхідність  зменшення медичних доз рентгенівського  опромінення. Навіть  у  найбільш  розвинених країнах  люди  дістають  великі   дози рентгенівського  опромінення,  або ч/з  недбалість рентгенологів ,  або ч/з  недосконалість  апаратів.  Відомо, що навіть  опромінення  плода в  череві матері збільшує  ризик  розвитку  ракової пухлини 5-10 %  усіх  випадків  раку  у  дітей.

Учитель фізики: Ми  з  вами  послухали  повідомлення  науковців і  лікарів ,  що  в  медицині застосовуються  жорсткі  і мякі  рентгенівські промені. Жорсткість  Рентгенівських  променів  характеризується  довжиною їх  хвилі. Чим  коротша  довжина  хвилі,  тим  більш  жорсткі  промені. Рентгенівські промені  з великою  довжиною  хвилі називаються м’якими. Жорсткість  променів  регулюється    збільшенням  напруги , при цьому  збільшується  швидкість  і  енергія електронів ,  які  летять  до  аноду , і  це  спричиняє більш  різке  тормозіння  електрона. Тому  зараз  розвяжемо  задачу.

 

Екскурсовод №5Нарешті наш  останній експонат : дозиметр, здатний уловлювати  гамма - промінь - один з різновидів електромагнітних хвиль. Гамма-випромінювання - випускається деякими радіоактивними речовинами електромагнітне випромінювання з довжиною хвилі меншою, ніж у рентгенівських променів. Гамма-промені мають більшу проникаючу здатність, ніж рентгенівські промені, вони є шкідливими для живих тканин і використовуються для стерилізації деяких матеріалів. Строго контрольовані дози цих променів застосовуються для лікування деяких захворювань в ході променевої терапії.

 Науковець №6  Історія відкриття даного випромінювання почалася більше ста років тому. У 1900 році це явище було відкрито одним із французьких фізиків – Полем Виллардом. А сталося це відкриття зовсім випадково в результаті дослідження радію.

Гамма-промені по-своєму унікальні і мають ряд унікальних властивостей. Основні процеси виникають при проникненні даного випромінювання через певні види речовин.

Найвищу частоту й найменшу довжину мають γ-промені. Такі промені утворюються внаслідок ядерних реакцій і реакцій між елементарними частинками. γ-промені мають велику руйнівну дію на біологічні об'єкти. Проте вони використовуються у фізиці для вивчення різних характеристик атомного ядра. Гамма-промені спричиняють іонізацію атомів речовини, мають велику проникність, не заломлюються, породжують електрон-позитронні пари.

Іншим джерелом гамма-променів є гальмівне випромінювання високоенергетичних заряджених частинок. Заряджені частинки, рухаючись з прискоренням випромінюють електромагнітні хвилі. Спектр випромінювання залежить від енергії частинки. Для того, щоб частинка випромінювала гамма-кванти, її енергія повинна бути дуже високою, лежати в області принаймні десятків МеВ. Такі частинки можна отримати в прискорювачах, зокрема синхротронах. Гамма-промені мають найбільшу проникність з усіх видів радіоактивності. Відповідно, від них найважче захиститися.

Гамма-випромінювання  в сучасному світі застосовується в самих різних галузях життя людства. Гамма-дефектоскопія, наприклад, дозволяє контролювати роботу багатьох апаратів і виробів за допомогою спеціальних променів. Консервування багатьох продуктів також відбувається з використанням подібних променів. При цьому термін придатності заготовок значно збільшується, а про будь які шкідливі наслідки і зовсім не може бути й мови.

 

З використанням гамма-випромінювання проводяться процеси стерилізації обладнання, медичних інструментів, деяких продуктів харчування. Гамма-каротаж є невід’ємною частиною геології. Використовуючи різні джерела гамма-випромінювання, геологи вимірюють глибину свердловин. А ось гамма-висотомір – це спосіб точно визначити відстань, яку долає космічними апаратами. Тобто дані випромінювання знайшли активне застосування і в космонавтиці, і в геології, і в медицині, і на виробництві. Але при всіх цих позитивних моментах гамма-випромінювання має і деякі недоліки, про які необхідно обов’язково знати. Через тривалий контакт із квантами, наприклад, виникає небезпечне захворювання – променева хвороба. Самим серйозним наслідком такого опромінення є різні види онкологічних  хвороб.

 Лікар №5 У медицині такі промені також знайшли область свого застосування. За допомогою променевої терапії, наприклад, лікується величезна кількість різновидів злоякісних пухлин. Погодьтеся, це важливий внесок у розвиток медицини, так як це вдається далеко не кожному лікарському препарату. При використанні гамма-променів ми спостерігаємо досить непогані результати в лікуванні онкологічних захворювань і до того ж при відносно невеликих витратах. Та й взагалі, гамма-промені завдяки своїм специфічним властивостям змогли істотно просунути медицину вперед.

 

Крім того, дані промені володіють ще й тератогенним  впливом на організм, в результаті якого відбуваються мутація і ембріональні  порушення нормального розвитку. По суті, гамма-випромінювання – це та ж сама радіація, про яку ми багато чули, але про яку мало знаємо. Хоча при правильному використанні в невеликих дозах з використанням сучасного обладнання дані випромінювання здатні істотно полегшити і поліпшити життєдіяльність людини!

Учитель фізики: Гамма-промені  утворюються  внаслідок  радіоактивності -самочинного випромінювання  деякими елементами ( радієм, ураном, плутонієм). Люди , які працювали на уранових рудниках, хворіли раком легенів, художники, які розмальовували циферблати фарбами, що світяться – хворіли на рак кісток. Розвиток ядерної енергетики, випробування ядерної зброї, використання  радіоактивних ізотопів  впливають на рівень радіоактивного фону довкілля.

Учитель біології: Наші  лікарі підготували  памятки  захисту від різного виду опрмінення  електромагнітними хвилями.

Учитель фізики: Ми сьогодні детально  розглянули властивості , застосування  та вплив  електромагнітних  хвиль  людський  організм. Отримали  рекомендаціїї  захисту  від  електромагнітного опромінення. Переконалися  в  єдності  природи, в тому,  що  дійсно  розум  людини  відкриває  перед  нами  багато  нового,  чудодійного,  а  потім  ставить  ці  відкриття  на  служіння  людям.  Названі  випромінювання  можуть  бути  як   друзями  так  і  ворогами   для  організму  людини.  Тому  потрібно  їх  використовувати  в  обмежених  дозах,  не  порушуючи  баланс  ,  чи то ч/з  недбалість  ,  чи  ч/з  власну  необачність

 Домашнє  завдання :  Скласти  памятку  застереження   про  електромагнітні  хвилі

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
До уроку
Розділ 4. Електромагнітні коливання та хвилі
Додано
31 липня 2019
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку