Бінарний урок
з фізики та географії
у 11 класі
на тему:
«Електричний струм у різних середовищах. Енергозбереження.»
Вчителі: Ксьонзик Н.І.
Хрестик О.П.
2021 р.
Тема: Узагальнення і систематизація матеріалу за темою «Електричний струм у різних середовищах». Енергозбереження
Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання учнів по темі «Електричний струм у різних середовищах», про сутність процесу протікання струму через метали, електроліти, гази, напівпровідники;; розвивати пізнавальні інтереси учнів, сприяти розширенню їх політехнічного кругозору, розвивати уміння, отримувати задоволення від набутих знань; формувати навички економного використання електроенергії, формувати в учнів екологічну свідомість; цінувати і раціонально використовувати природні ресурси, не допускати негативних наслідків взаємодії людини з навколишнім середовищем, свідомо розуміти, що захист природи Землі – захист власного здоров’я.
Обладнання: заготовка узагальнюючої таблиці «Природа електричного струму в різних середовищах»,порівняльна таблиця використання електроенергії, картки з завданням для роботи в групах, плакати , комп’ютер.
ХІД УРОКУ
Перевірка наявності необхідного приладдя в учнів на партах.
ІІ. Преревірка домашнього завдання (Фізик)
Ключове твердження
Тільки аналіз фактів може перетворити
блукаючі вогні у світло маяка.
Перевіряється домашнє завдання – презентація проекту «Природа електричного струму в різних середовищах». Попередньо клас був поділений на чотири групи, кожна з яких презентує одну з тем: проходження струму через одне із чотирьох середовищ – метали, напівпровідники, електроліти, гази. Проект має сформувати в учнів уміння систематизувати й аналізувати факти з метою обґрунтування природи електричного струму в різних середовищах на основі електронних уявлень. Тому кожному учневі необхідно бути уважним під час виступів товаришів, брати активну участь в обговоренні виступів, не соромитися задавати запитання. Зосередитися й краще запам’ятати матеріал допоможе таблиця, що заповнюється на презентації проекту кожним учасником.
Середовище |
Що порівнюється |
|||
Носії електричного заряду |
Умови протікання струму |
Залежність опору від температури середовища |
Застосування в техніці, побуті |
|
Метали |
|
|
|
|
Напівпровід- ники |
|
|
|
|
Електроліти |
|
|
|
|
Гази |
|
|
|
|
Висновок: отже, щоб використовувати різні середовища для потреб людини, нам потрібен електричний струм. В Україні електрична енергія виробляється на електростанціях різних типів.
ІІ. Робота з картою електроенергетики України. (Географ)
Типи електростанцій:
Перелік найбільших на Україні.
Забруднення довкілля електростанціями
ІV. Відео. (Географ)
«Теплові двигуни та охорона довкілля» .
V. Розв’язування задач (Фізик)
VІ. Розв’язування типових завдань ЗНО (Фізик)
1. Логічні пари
А) Встановити відповідність «вид самостійного газового розряду – пристрій, у якому він застосовується»
А Іскровий Б Дуговий В Тліючий Г Коронний
|
1 Лампа денного світла 2 Свічка запалювання бенз. двигуна 3 Прожектор 4 Фен 5 Блискавковідвід |
Б) Встановити відповідність «вид самостійного газового розряду – умова його виникнення»:
А Іскровий Б Дуговий В Тліючий Г Коронний |
1 Висока температура 2 Низький тиск 3 Висока вологість повітря 4 Сильне електричне поле 5 Висока напруга |
2. Скласти логічний ланцюжок з тексту
А) З’єднати стрілками фрагменти тексту в такій послідовності, щоб утворилося два правильних твердження:
Б) З’єднати стрілками фрагменти тексту в такій послідовності, щоб утворилося два правильних твердження:
(Фізик)
Щоб приступити до цього блоку потрібно розв’язати кросворд та дізнатись ключове слово
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
6 |
12 |
14 |
15 |
|
|||||||||||
5 |
|
8 |
|
|
|
|
|||||||||
2 |
4 |
|
|
7 |
|
9 |
11 |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||
|
|
(Географ)
Ключове слово «енергозбереження» є не випадковим.
Святий обов’язок кожного громадянина – економно ставитись до використання енергоресурсів. Що можемо конкретно ми? Часто забуваємо вимкнути лампочку в коридорі, на кухні чи в ванній кімнаті. І горить вона там без потреби. Пропоную зробити нехитрі підрахунки, а вже потім, із них, - висновки.
Діти, як ви вважаєте, - це багато чи мало? Щоб зрозуміти це, звернемося до порівняльної таблиці.
1 кВт г од електроенергії достатньо, щоб виготовити:
5 кг олії;
14 кг борошна;
30 кг хліба;
40 кг цукру;
1,5 кг паперу;
1 пару взуття.
А якщо в кожній квартирі по всій Україні виключити на одну годину одну електричну лампочку, то буде збережено 200 тис. кВт год електроенергії. Це означає, що для отримання цієї енергії не буде спалюватися паливо на ТЕС, а отже, наша атмосфера не буде забруднюватися вуглекислим газом, оксидами сірки, а земля не буде устилатися шлаковими відходами від спаленого вугілля. Статистика говорить, що ТЕС світу викидають в атмосферу щороку 250-300 млн. тонн попелу й понад 60 млн. тонн сірчистого ангідриду. Американський метеоролог Баттан в книзі «Забруднене небо» формулює висновок про те, що цивілізацію чекає одне з двох: або люди зроблять так, що в повітрі стане менше диму, або дим зробить так, що на землі стане менше людей. Діти, ви мусите свідомо зрозуміти, що охорона навколишнього середовища – це дуже важлива і серйозна справа. Здоров’я людей залежить від здоров’я природи Землі.
Вправа «Мікрофон»
Учням пропонується згадати етапи уроку й дати відповідь на запитання: Що корисного чи нового дізналися на уроці?
1