Електричний струм у різних середовищах. Плазма.

Про матеріал
Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів з поведінкою електричного струму у різних середовищах, плазмою. розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ; виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Перегляд файлу

________

План-конспект

уроку фізики  у 11 класі

Тема уроку:  Електричний струм у різних середовищах. Плазма.

Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів з поведінкою електричного струму у різних середовищах, плазмою.

  розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною  літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;

 виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях  і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

План уроку

1. Класична та квантова теорії провідності металів

2. Пояснення електропровідності металів

3. Залежність опору металів від температури.

4. Надпровідність

5. Плазма

І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу






Плазма і її застосування.
 Якщо будь-яка речовина загострити до дуже високої температури або пропускатичерез нього сильний електричний струм, його електрони починають відриватися відатомів. Те, що залишається від атомів після відриву електрона, маєпозитивний заряд і називається іоном, сам процес відриву електронів відатомів називається іонізацією, В результаті іонізації виходить сумішвільних часток з позитивними і негативними зарядами. Цю сумішназвали плазмою. При відриві електронів розриваються і всі зв'язки, якіутримують частки в кристалі або рідини. Здавалося б, у русічасток не повинно залишитися жодного порядку. І дійсно, плазма учому схожа на газ. Іноді її так і називають - газом з зарядженихчастинок або ионизованного газом. Але самі чудові властивості плазмипроявляються тоді, коли на неї діє магнітне поле. При цьому врусі частинок плазми проявляється деякого роду порядку та властивостіплазми стають зовсім іншими, ніж у газу. З цього плазму і називаютьчетвертим станом речовини. Порядок, який вносить магнітне поле врух часток плазми,-зовсім особливий порядок. Його можна назватигвинтовим. Заряджена частка може вільно рухатися уздовж напрямкумагнітного поля. Але при цьому вона швидко обертається навколо направленнямагнітного поля. Це обертання відбувається за тим же законом, що й укруговому прискорювачі заряджених частинок - циклотроні. Тому обертаннячастинок плазми навколо напряму магнітного поля так і називають --циклотрони обертанням. З поєднання вільного руху вздовж поля іциклотронів обертання поперек поля виходить гвинтове рух частинокплазми. Якщо плазма не дуже щільна, то частинки рідко стикаютьсяміж собою: кожна рухається за своїм гвинта. У поперечному напрямкутака плазма може рухатися тільки разом з магнітним полем. Длянаочності кажуть, що магнітне поле як би вморожено в плазму. Алезовні магнітне поле не може проникнути в плазму.               Якщо в квартирі виникає сильне магнітне поле, воно тисне на плазму з силою, якутак і називають - силою магнітного тиску. Звідси випливає, що плазмуможна утримувати «магнітною стінкою», штовхати «магнітним поршнем». Можнасказати: якщо вздовж магнітного поля плазма рухається як газ, то прирух поперек магнітного поля вона набуває певною мірою властивостітвердого тіла. На ці властивості плазми засновані багато природніх явищкі починають використовувати в техніці. Сонце - величезний шар,що складається з розпеченої плазми. З поверхні Сонця безперервно стікаєспокійний потік плазми - так званий сонячний вітер. Час від часуна поверхні Сонця відбуваються спалахи. При кожній такій спалах укосмос вихлюпується короткочасний потік плазми. Ці плазмові потоки досягаючи атмосфери землі викликають в ній багато чудових явищ:полярне сяйво, магнітні бурі, порушення радіозв'язку. Справа в тому, що інавколо Землі є плазмова оболонка, тільки ця оболонка знаходитьсявисоко. Адже Сонце на ряду з видимим світлом посилає невидиміультрафіолетові промені. Ці промені впливають на атоми повітря і відриваютьвід електрони, тобто виробляють іонізацію. Так виходить, що верхнішари атмосфери - іоносфера - складаються з іонізованого повітря, інакшекажучи, з плазми. Плазма з кожним роком все частіше застосовується в техніці.
 У звичайній поки електричної лампочки світиться розпечена нитка металу. Ав лампах денного світла світиться плазма, що заповнює скляну трубку.
Починають входити у вживання плазмові пальники для зварювання та різання металів.

 

 

ІV. Домашнє завдання: § 14 , виконати впр 10.3,10.4

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку