Виникнення індукційного струму. Електрорушійна сила індукції

Про матеріал
Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів з поняттям індукційного струму розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ; виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Перегляд файлу

________

План-конспект

уроку фізики  у 11 класі

Тема уроку:  Виникнення індукційного струму. Електрорушійна сила індукції

Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів з поняттям індукційного струму

  розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;

  виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при

      відповідях  і розв’язуванні завдань та навчити дітей

    «бачити» фізику навколо себе.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

План уроку

1. Досліди М.Фарадея

2. Напрям індукційного струму. Правило Ленца

3. Закон електромагнітної індукції

4. Приклади застосування закону електромагнітної індукції

 

І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Досліди М, Фарадея. Після відкриття Ерстеда, який довів, що навко­ло провідника зі струмом виникає магнітне поле, природно було поставити питання про можливість утворення електричного струму в провідниках за допомогою магнітного поля. Над розв'язанням цієї проблеми працював ан­глійський фізик М. Фарадей. Наведемо деякі з його дослідів.

1. Гальванометр показує появу струму під час переміщення (наближення чи віддалення) постійного магніту відносно нерухомого замкненого провід­ника (котушки). Можна і, навпаки, рухати котушку, залишаючи нерухо­мим магніт (мал. 133, а). Кожного разу, зближуючи або віддаляючи котушку

 

 

 

Електрорушійна сила індукції

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Підсумок уроку.

   V. Домашнє завдання: опрацюватии § 27-28 ст. 119-124 , дати в-ді на питання після параграфа

 

 


ЛАБОРАТОРНА РОБОТА

ВИВЧЕННЯ ЯВИЩА ЕЛЕКТРОМАГНІТНОЇ ІНДУКЦІЇ


Опишемо найважливіші досліди, які можна легко виконати на сучасному лабораторному обладнанні.

1. До клем гальванометра приєднаємо довгий провідник, частина якого закріплена в лапках штативів. Постійний підковоподібний магніт рухатиметься так, щоб його полюси спочатку наближалися до провідника, а потім — віддалялися від нього (мал. 1.1).
05486-1.jpg 

Стрілка гальванометра при цьому відхилятиметься спочатку в один бік, а потім — у протилежний.

2. Закріпимо підковоподібний магніт у лапках штатива. Провідник, приєднаний до клем гальванометра, вводитимемо в міжполюсний простір, і виводитимемо з нього (мал. 1.2).

05465-2.jpg

Стрілка гальванометра також: відхилятиметься спочатку в один, а потім — у протилежний бік.

3. Одну з котушок приєднаємо до клем гальванометра, а другу ввімкнемо в електричне коло із джерела постійного струму і вимикача. Замкнувши коло живлення другої котушки, почнемо наближати  її до першої (мал. 1.3).
10003-3.jpg 

Відхилення стріти гальванометра засвідчує, що в колі першої котушки з'явився електричний струм. Напрямок цього струму зміниться на протилежний, якщо другу котушку віддаляти від першої. Якщо котушки нерухомі, то стріта гальванометра буде нерухомою.

4. Розмістимо другу котушку поблизу першої нерухомо і замкнемо коло її живлення (мал. 1.4).
56568-4.jpg 

У момент замикання кола стрілка гтьванометра відхилиться на деякий кут, а потім повернеться в початкове положення. Під час розмикання електричного кола другої котушки стрілка гальванометра відхилиться в протилежний бік і знову повернеться в початкове положення.

5. Замкнемо коло живлення другої котушки і діждемося, коли стрілка гальванометра повернеться в початкове положення. Після цього почнемо змінювати силу струму в колі живлення другої котушки переміщенням повзунка реостата (мал. 1.5).
58949-5.jpg 

Зі збільшенням сили струму стріта гальванометра відхиляється в один бік, зі зменшенням — у протилежний.

6. Не змінюючи положення котушок (див. мал. 1.5) замкнемо коло живленння другої котушки і зачекаємо, доки стрілка гальванометра повернеться в початкове положення. Після цього в обидві котушки введемо сталевий стрижень (мал. 1.6).
054854-6.jpg 

Стрілка гальванометра, як і в попередніх дослідах, відхилиться від нульової поділки, і покаже наявність електричного струму в першій котушці в момент введення стрижня. Під час виймання стрижня з котушок стрілка гальванометра відхилятиметься в протилежний бік.

Описані досліди засвідчують, що за будь-якої зміни магнітної індукції чи руху замкнутого провідника в магнітному полі з'являється електричний струм.

Електричний струм, який виникає в замкнутому провіднику в змінному магнітному полі, називають індукційним. Його напрямок залежить від характеру зміни магнітного поля. Зі збільшенням магнітної індукції він має один напрямок, зі зменшенням — протилежний. Докладніше про способи визначення напрямку індукційного струму розповідається в наступних параграфах.

Явище виникнення електричного струму в замкнутому провіднику в разі зміни магнітного поля є одним із проявів електромагнітної індукції

ЗАПИТАННЯ
1. Хто з учених провів ефективні досліди з електромагнітної індукції?
2. Вище описано декілька дослідів з виявлення явища електромагнітної індукції. Що у них спільного?
3. Якого висновку можна дійти з аналізу описаних дослідів?
4. Яке з описаних явищ є проявом електромагнітної індукції?
5. Який струм називають індукційним?

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
3122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку