________
уроку фізики у 11 класі
Тема уроку: Електропровідність напівпровідників. Електронно-дірковий перехід та його застосування.
Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів електропровідністю напівпровідників.
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
План уроку
1. Власна та домішкова провідності напівпровідників
2. Електронно-дірковий перехід, його властивості та застосування.
3. Напівпровідниковий діод.
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Власна і домішкова провідності напівпровідників. Як відомо з курсу фізики 9 класу до напівпровідників належать речовини, що за питомим опором займають проміжне місце між провідниками й ізоляторами (діелектриками). До напівпровідників належить значно більше речовин, ніж до провідників і діелектриків разом. Напівпровідниками є ряд хімічних елементів (Силіцій, Германій, Селен тощо) та деякі оксиди, сульфіди, телуриди.
Питомий опір напівпровідників з підвищенням температури не зростає, як у металів, а навпаки, різко зменшується. На мал. 73 наведено залежності питомого опору від температури для напівпровідника (1) та для металу (2).
Як видно з малюнка, з наближенням до абсолютного нуля питомий опір напівпровідника різко зростає, тобто при низьких температурах Т напівпровідник веде себе як діелектрик. Зі збільшенням температури питомий опір напівпровідників швидко зменшується за експоненціальним законом.
Відомі й інші властивості напівпровідників:
Електропровідність напівпровідників залежить від освітленості, тобто напівпровідникам властива так звана фотопровідність. Напівпровідники можуть перетворювати енергію світла в електричний струм.
Електропровідність напівпровідників можна значно збільшити введенням в них атомів деяких інших елементів (домішок).
Ці і деякі інші властивості напівпровідників були відомі досить давно, проте широко використовувати їх стали порівняно недавно.
Пояснимо властивості напівпровідників, розглянувши їхню будову на прикладі чотиривалентного елемента Германію (мал. 74, а).
ІV. Домашнє завдання: §опрацювати 17 , 18; дати в-ді на запитання ст..79
1