Під час роботи над темою ви поглибите та розширите свої знання й вдосконалите навички з таких тем: етапи виконання проєкту; визначення ролей учасників проєкту; складання плану виконання проєкту; визначення завдань проєкту; пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту; подання результатів виконання проєкту.
Що таке проєкт Слово «проєкт» в українській мові має кілька значень. Для інженерів проєкт – це сукупність документів, у яких описується послідовність виготовлення якогось, як пра вило нового, виробу. У науці, яка розробляє рекомендації для успішної реалізації проєктів, проєкт – це сукупність процесів, направлена на досягнення певних цілей і завдань для створення нового продукту або послуги. Літератори під проєктом розуміють попередній текст якогось твору, дизайнери – ескіз задуму щодо створення певного виробу тощо.
Що таке проєкт. Проєкти, які реалізуються у школах, – це зазвичай навчальні проєкти. Їх особливістю є поєднання змісту різних навчальних предметів. Під час їх виконання учні/учениці навчаються пізнавати нове, самостійно досліджувати невідомі явища та предмети. Проєктні технології також передбачають розвиток умінь планувати свою діяльність, визначати можливі шляхи й засоби реалізації мети проєкту.
Етапи проєктної діяльності2. Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах. Зазначається послідовність дій для досягнення мети, відображаються терміни та виконавці на кожному з етапів проєкту, за потреби зазначаються матеріальні та інформаційні ресурси, які потрібні для здійснення завдань. Форма подання такого плану: усний план, записи в зошиті або комп’ютерний текстовий документ, щоденник робіт, презентація з планом, схема реалізації проєкту та інші.
Етапи проєктної діяльності2. Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах. Дуже важливим є правильно розподілити обов’язки між членами групи проєкту. В учнівських проєктах обов’язковим елементом є здобуття нових знань і навичок усіма членами групи, а не тільки окремими її учасниками. У правильному розподілі ролей у групі може допомогти так звана TORI-модель побудови стосунків між учасниками проєкту.
Етапи проєктної діяльності 2. Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах. TORI-модель: T - Trust (англ. – віра, довіра): довіра до кожного учасника/учасниці проєкту, віра у його можливості;O - Openness (англ. – відкритість, прямота): вільний обмін думками, ідеями, планами, увага до думок інших учасників проєкту;R – Realization (англ. – розуміння, виконання): вільний вибір ролей у команді, способів досягнення цілей, що дає змогу збільшити зацікавленість у реалізації проєкту;I - Interdependence (англ. – взаємозалежність): взаємна відповідальність за результати проєкту, уміння в певний час брати на себе лідерство або роль виконавця.
Етапи проєктної діяльності3. Пошук відомостей і добір матеріалів, потрібних для виконання завдань проєкту. Джерелами відомостей можуть бути книжки, журнали, газети, повідомлення з Інтернету або телебачення. Збирати відомості також можна шляхом опитування свідків подій, науковців, спостереження за об’єктом, вимірювання параметрів об’єктів, фотографування об’єктів тощо. Можуть також використовуватись різноманітні «розумні» інструменти смартфонів і планшетних комп’ютерів. Під час пошуку потрібних матеріалів слід критично оцінювати знайдені відомості та дотримуватися Закону про авторські права.
Етапи проєктної діяльності 4. Опрацювання знайдених відомостей, виконання завдань, передбачених у плані проєкту. На цьому етапі кожен учасник має виконати поставлене перед ним завдання та отримати запланований результат. Для опрацювання знайдених відомостей, як правило, використовують засоби різноманітних інформаційних технологій:графічні та відеоредактори, текстові процесори,редактори презентацій, калькулятори тощо. Добір засобів опрацювання залежить від цілей проєкту та вмінь учасників проєкту працювати з певними комп’ютерними програмами.
Етапи проєктної діяльності5. Оформлення результатів діяльності. Результати, отримані в ході виконання проєкту, необхідно підсумувати та подати у формі, зручній для презентування результатів або використання. Форма подання: презентація, вебсайт, текстовий документ, графічне зображення та інше
Етапи проєктної діяльності6. Представлення результатів проєкту. На цьому етапі презентуються результати виконання проєкту зацікавленим особам, наприклад однокласникам/ однокласницям, учням/ученицям інших класів, батькам/рідним, здійснюється оцінювання роботи над проєктом кожного учня/учениці, підбиваються підсумки. Бажано, щоб результат проєкту був цікавим і потрібним.
Етапи проєктної діяльностіВажливим є не тільки вміст представлення, але й чітке, послідовне та зрозуміле подання відомостей про проєкт і його результати: назва та мета проєкту, склад групи проєкту та ролі в ній; засоби, методи й шляхи, що були вибрані для реалізації проєкту;які складнощі та проблеми трапилися учасникам та учасницям проєкту на шляху до його реалізації;результати виконання проєкту, досягнення його цілей;висновки, зроблені за результатами виконання проєкту, або демонстрація створеного об’єкта.
Приклад навчального проєкту. Тема: «Симетрія у візерунках та орнаментах народів різних країн»У проєкті потрібно використати знання та уміння з математики, мистецтва, курсу «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти» та інформатики. Мета проєкту: Дослідити традиційні візерунки та орнаменти різних країн світу та визначити, у яких орнаментах використано симетрію, які види симетрії використовуються в орнаментах. Створити комп’ютерну бібліотеку малюнків орнаментів різних країн світу, у яких використано симетрію.
Приклад навчального проєкту. Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах. План проєкту подано у вигляді схеми, у якій описано дії учасників проєкту та терміни, відведені на кожний з етапів проєкту. Таку схему можна створити у графічному редакторі або текстовому процесорі. Під час розподілу обов’язків варто дотримуватись описаних вище принципів TORI-моделі.
Приклад навчального проєкту Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах. Наприклад:добір учасників/учасниць групи здійснювати, враховуючи бажання учнів/учениць брати участь у цьому проєкті;керівника групи варто обирати після формування групи, враховуючи думки більшості учасників/учасниць;вибір країни (регіону) дослідження також повинен здійснюватися учнями/ученицями за бажанням. На приклад, перелік об’єктів дослідження може містити більше країн (регіонів), ніж учасників/учасниць групи;
Приклад навчального проєкту. Складання плану проєкту, розподіл ролей у групах.основні дії по добору потрібних відомостей, обґрунтування визначення типу симетрії в орнаментах, створення орнаментів, включення малюнків орнаментів і підписів до них до презентації, виступ з представленням своїх результатів роботи здійснюють усі учасники/учасниці проєкту;попередні й кінцеві результати здійснення проєкту, способи їх подання обговорюються всіма учасниками проєкту.