Етнопроєкт «Солом’яний павук»
Мета: розповісти учням про різновиди «солом’яних павуків»; представити підготовлені учнями та вчителями «павуки»; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до традицій свого народу, заохочувати учнів до вивчення української народної культури.
Обладнання: «павуки», які підготували класні родини, аудіо записи до творчих номерів, електронна презентація, мультимедійний проектор, мультимедійний екран, апаратура для озвучення свята, презентація.
Коментар: для проведення заходу учні та учителі заздалегідь вигоровляють «солом’яних павуків», для захисту своїх робіт готують творчі номери.
Дійові особи
1-й ведучий
2-й ведучий
Класні родини (дев’ятнадцять класів)
Батьки учнів
Педагогічний колектив
Гості свята
Перебіг заходу
(Пісня «Оберіг»)
Вед.1. Доброго дня усім присутнім в залі. У цьому світі ми українці – єдині. Сьогодні ми повертаємося до своїх животоків – одностайно, щиро, не вагаючись.
Вед. 2. Ми помандруємо в минуле, в час наших пращурів та познайомимося з частинкою культурної спадщини України.
Вед.1. Запрошуємо вас узяти участь у етнопроеєкті «Солом’яний павук».
Вед.2. Ви вже бачили, які пувуки виготовили наші учні та педагогічний колектив школи. Чи не правда гарні?
Вед.1. Так, вони дійсно неперевершені.
Вед.2. Ніхто не заперечить, що сьогодні символом новорічних свят є ялинка. Але далеко не всі знають, чим прикрашали свої оселі наші пращури до того часу, як лісова красуня завоювала головну роль на зимовому святі.
Вед.1. Невже солом’яними павуками?
Вед.. Так. А першими захистити свій проект запрошуються учні 1-А класу.
Виступ учнів 1-А класу
Вед.2. Давньою різдвяною прикрасою був «павук», зібраний з десятків, а то й сотень солом’яних трубочок. Напередодні Різдва його підвішували до центральної балки хати.
Вед.1. Деколи під «павуком» ставили свічку. Тоді при нагріванні він починав крутитися, і на стінах відбивалися тіні. Люди вірили, що це тіні душ померлих предків, що завітали на свята.
Вед.2 Для захисту свого проекту слово надаємо учням 1-Б класу.
Виступ учнів 1-Б класу
Вед.1 Уважно слідкували, в який бік буде обертатися «павук», в цьому вбачали магічне значення. Якщо вліво – чекай на голодний рік, вправо – матиме родина добрий урожай. Вважалося поганою прикметою коли «павук» стояв на місці.
Вед.2 А яким буде творчий подарунок-захист учнів 2-Б класу.
Виступ учнів 2-Б класу
Вед.1 Чому ж павук був таким бажаним в людській оселі?
Вед.2 За однією з легенд, він так старанно заснував вхід до печери, в якій заховалась Мати Божа із Дитятком, що в озброєних Іродових воїнів не виникло жодного сумніву, що туди давно ніхто не заходив.
Вед.1 Цікаво, а на сцену запрошуються учні 2-А класу.
Виступ учнів 2-А класу
Вед.1 За народними віруваннями, павука не можна було вбивати, бо накличеш на себе лихо.
Вед.2 До обіду навіть заборонялося викидати цих істот з хати: жінка, котра це зробить, неодмінно втратить смакові відчуття.
Вед.1 До захисту свого проекту запрошуються учні 4-Б класу.
Виступ учнів 4-Б класу
Вед.2 «Павук» − це не просто прикраса, а ще й оберіг. За народним уявленням, «павуки» мають властивість вловлювати у свої солом’яні тенета видиме і невидиме зло, тим самим оберігаючи оселю від негативної енергії.
Вед.1 Коли людина була хвора, або ж коли жінка не могла завагітніти, то ставали під «павука», щоб він забрав все погане..
Вед 2. А на сцену запрошуються учні 3-Б класу.
Виступ учнів 3-Б класу
Вед.2 Тому їх не викидали з дому після завершення зимових свят, а залишали висіти до наступного Різдва. Спалювали «павуків» лише після того, як виготовлять нових.
Вед.1 Хоч свій витвір і прийдеться знищити, та приємні клопоти творення цих солом’яних супровідників різдвяних свят варті того, адже можливості для творчості тут – необмежені. А «павук» з кожним роком виходить все оригінальнішим.
Вед.2 А на сцену вже поспішають учні 3-А класу, зустрічаймо їх.
Виступ учнів 3-А класу
Вед.1. Павук — це символ центру світу, його родоначальника; плетіння павуком сітки та її руйнування символізують діалектику, невпинне чергування сил природи; відображення громіздкого павука — знак Місяця; Павук, який сидить у своїй сіті, співвідноситься з центром світу.
Вед. 2 Свого виходу на сцену чекають учні 5-Б класу, підтримайте їх оплесками.
Виступ учнів 5-Б класу
Вед.1 . Різдвяний павук і дідух українці шанували з незапам’ятних часів. Вони символізували достаток у кожній родині, і про жодну ялинку в нашого народу навіть не могло бути й мови.
Вед.2 А в дивовижний танок готові пуститися учні 4-А класу.
Виступ учнів 4-А класу
Вед.1 Зроду-віку в українців існувала традиція плести павука всією сім’єю, а відтак, коли він повисить на сволоку рік, усі разом його спалюють, а це значить, що палять негативну енергію, яка накопичилася в ньому протягом року.
Вед.2 Тоді починають робити нового павука перед святом Анни, коли припиняється збільшуватися ніч, бо на неї вже наступає збільшення дня.
Для захисту проекту на сцену запрошуємо учнів 5-А класу
Виступ учнів 5-А класу
Вед.1 Різдвяне дійство — фінал тривалого процесу, який починається з посіву зерна, його проростання, дозрівання колоскових і зрештою — жнив, під час яких і заготовляють матеріал для «дідухів» та «павуків».
Вед.2 Для мешканців сільської місцевості, особливо дітвори, це таїнство може стати захоплюючою справою, яка зміцнить національний дух і запам’ятається на все життя.. А до виступу готовий 6-А клас
Виступ учнів 6-А класу
Вед.1 . Солом’яний павук — це дивовижний ажурний виріб, який можна плести безкінечно. Якщо перші елементи підвісити дуже високо, то до них приєднується скільки завгодно кубиків, квадратиків, ромбиків, трикутників, зроблених із соломи. Техніка виготовлення проста, але вироби — неповторні
Вед.2 А свій проект готовий захистити 7-А клас
Виступ учнів 7-А класу
Вед.1 Традиція виготовляти різдвяних «павуків», що було переважно справою жіночих рук. Процес виготовлення павука та дідуха був дійством, яке налаштовувало на святочний настрій всіх в оселі.
Вед.2 Зустрічайте оплесками учнів 6-Б класу.
Виступ учнів 6-Б класу
Вед.2 Побутує легенда, що павуки у вигляді різдвяної зірки стали виготовляли на честь Віфлеємської зорі, яка зійшла на небі при народженні Христа та привела східних волхвів поклонитися йому.
Вед.1 А порадувати Вас поспішає 8 клас
Виступ учнів 8 класу
Вед.2 «Мовчання» павука є безпосереднім процесом очищення дому від негативу. Мереживо солом’яної конструкції дійсно нагадує павутину.
Вед.1 Запрошуємо на сцену учнів 7-Б класу
Виступ учнів 7-Б класу
Вед.2 Для виготовлення павуків використовуються соломинки необхідного розміру. Через внутрішню частину пронизується нитка, формуючи кубики різної форми. Саме з таких елементів складається великий павук, який формується із поетапного поєднання частинок в одну велику конструкцію. Павук можна прикрасити зірочками та кутасиками різного кольору.Вед.1 А до захисту готові учні 11 класу.
Виступ учнів 11 класу
Вед.2 Різдвяний павук немає чіткої форми таких павуків: головне правило: їхні деталі мають бути гармонійно поєднані
Вед.1 Зустрічайте оплесками учнів 10 класу
Виступ учнів 10
Вед.2 До "павука" підвішують невеличких плетених з соломи пташок, ляльок. Такі декоративні деталі розміщують і в середині ромбів, і підвішують до їх вершин. Варіантів оздоблення "павуків" можна придумати безліч."
Вед.2 А до захисту готові учні 9-Б класу
Виступ учнів 9-Б класу
Вед.2 Наша шкільна родина цього року долучилася до створення різдвяних оберегів.
Вед.1 Отож, нехай вони принесуть усім нам , щастя, мир, добробут та гарний святковий настрій.
Вед.1 Зустрічайте оплесками учнів 9-А класу.
Виступ учнів 9-А класу
Вед.2 Нехай магічна чарівність цих свят буде в посмішках Ваших близьких, урочистих вітаннях, особливій теплоті, радості, які створюють дивовижне відчуття світла, злагоди і щастя.
Вед.1 Зичимо здоров’я, здійснення всіх бажань і надій, успіхів у Ваших справах, щоб кожен день був наповнений благополуччям та мудрістю, яка допоможе здолати всі негаразди.
Вед.1 Зустрічайте оплесками учителів школи.
Виступ учителів школи
Вед.2 От і завершився наш етнопроект «Солом’яний павук»
Вед 1. Отож, хочемо привітати вас з прийдешніми новорічними та різдвяними святами.
Вед.2 Дякуємо всім за участь у святі.
Вед 1. Щастя, миру та здоров’я!
Вед.2 До нових зустрічей!