Дата уроку Клас 5 (л)
Урок
Тема. «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру
Мета: ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння характеризувати головного героя, визначити риси його характеру; удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору; сприяти осмисленню негативних рис головного героя; виховувати інтерес до культурної спадщини України, старанність, наполегливість, повагу до загальнолюдських моральних цінностей
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: портрет Івана Франка; ілюстрації до казки «Фарбований Лис», мультфільм «Фарбований Лис», презентація
Хід уроку
Організаційний момент
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У 2016 році ми відзначаємо два знаменні ювілеї, пов’язані з життям Івана Франка: 28 травня виповнилося 100 років з дня його смерті, а в серпні – 160 років від дня народження. (Слайд 1)
Хто Франко – ми всі це знаєм.
Всі Франка ми величаєм.
Він – великий наш поет.
Гляньте – тут його портрет.
Любив Франко дітей без міри,
Для них мав серце добре, щире;
Писав для них казки чудові
Про лиса хитрого в діброві,
Про звірів: пса, кота, бурмила,
Що наче люди говорили.
Отак Франко про діток дбав,
То усміхався, то жартував.
Та й ми з вами часу не гаймо
– в казку швидше вирушаймо.
(Слайд 2) (Тема нашого уроку: І. Франко «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру. Відкрийте зошити та запишіть)
(Мета нашого уроку)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Інсценізація казки «Фарбований лис»
ВЧИТЕЛЬ
Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий-прехитрий. Не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Він ніколи не повертався з полювання із порожніми руками.
ЛИС
Друзі, що ви собі думаєте! Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з базару Курку вкраду.
ЗВІРІ (3)
ЛИС
— Що, дурниці! Ану, побачите!
Відео 1 (як лис втікає від собак і потрапляє в фарбу)
ЗВІРІ
ЛИС
— Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важливе сказати.
Звірі
2. А ти ж хто такий?
ЛИС
Приступіть ближче, я вам усе розповім.
Слухайте, любі мої, і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:
— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував безлад, несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!
Вчитель
Пішли дні за днями. Лис Микита був добрим царем, справедливим і м’якосердним, тим більше, що тепер не потребував сам ходити на лови. Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити при тій нагоді великий концерт.
Відео 2 (Музика, танці, лис виє)
ЗВІРІ
Відео 3 (Лис втікає від звірів)
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Як ви вже зрозуміли, дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі.
Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача. (Слайд 3)
Діти, скажіть, будь ласка, хто є головним персонажем казки І. Франка? (Головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита)
(Слайд4)
Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім’я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов’язані. Другорядними персонажами цієї казки є: (Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.) (Слайд 5,6)
3. Образ Лиса Микити, риси його характеру (Слайд 7)
Образи Лиса надзвичайно популярний як у народних казках світу, так і у творах зарубіжних письменників. Це пояснюється тим, що образи й сюжети «мандрували» від одного народу до іншого. У ХІІ–ХІІІ ст. в Європі з’явився «Роман про Лиса», який уважався найпопулярнішим та найцікавішим збірником казок про тварин. (Слайд 8) У Франції Лиса звали Ренар, у Нідерландах — Рейнетом. Німецький Рейнеке-Лис привернув увагу видатного поета Йоганна Гете, який наприкінці ХVІІІ століття написав про нього казкову поему.
На уроках зарубіжної літератури ми з вами знайомилися із казкою, яка мала подібний сюжет, скажіть, будь ласка, як вона називалася? («Фарбований шакал» індійська народна казка)
Давня повість про Лиса зацікавила й українського письменника Івана Франка. В основу своєї поеми «Лис Микита» він поклав мандрівний сюжет, котрий свого часу використав Гете та інші письменники. У передмові до другого видання твору Франко писав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про Лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу». (Слайд 9)
Саме тому казка «Фарбований Лис» вважається однією з найкращих у збірці «Коли ще звірі говорили».
Фронтальна бесіда (аналіз образу Лиса Микити, заповнення схем)
(На торговицю, щоб вкрасти курку і цим довести свою сміливість)
Підсумок учителя. Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. Франко навмисне називає правління свого героя «добрим», «справедливим», «м’якосердним». Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: «Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи». Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих, задовольнивши свої потреби, він не цікавиться долею звірів.
Підсумок бесіди (Слайд 10 самоперевірка)
Позитивні риси характеру |
Негативні риси характеру |
Кмітливий, розумний, вигадливий |
хвастливий |
вправний мисливець |
гордий |
сміливий |
хитрий |
спритний |
переоцінює можливості |
терплячий |
байдужий до підданих |
добрий ? |
брехливий |
справедливий ? |
боязливий |
м’якосердний цар ? |
злодій |
Чому добрий справедливий м’якосердий цар подано з питаннями? (сказано з іронією)
ІV. Підсумок уроку
(Слайд 11)
Кросворд «Вгадай пропущене слово» (за цитатами з казки)
По горизонталі:
1. «Надбіг до калюжі, скочив у воду, щоб обмитися з ______, — де тобі! (фарби)
2. «Тут він був! Тут він був! _______ його! (шукайте)
3. «Ой господи! Так се ти маєш бути наш _______, наш цар? (добродiй)
4. «Там пси купами по вулицях ходять, то вже хіба б ти перекинувся в _____, щоб тебе не побачили i не роздерли…» (блоху)
5. «… та се не _____, що вони мене так бояться! Так можна добре виграти…» (кепсько)
6. «Досі я ходив по селах, а завтра в бiлий день пiду до мiста i просто з _____ Курку вкраду…» (торговиці).
7. «Що ви собi ________!» (думаєте)
8. «Ет, іди, не говори _____!» (дурниць)
9. «Звіре _____! В звiрячiм царствi запанував нелад, несправедливий суд i неспокій…» (Остромисле)
10. «Слухайте, любi мої, — говорив Лис Микита, — i тіштеся! Сьогодні рано святий ____ виліпив мене з небесної глини…» (Миколай)
По вертикалі: 1. «Та се Лис! Простiсiнький ________ Лис! (фарбований)
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІ. Оголошення домашнього завдання (Слайд 12)