"«Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння характеризувати головного героя, визначити риси його характеру; удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору; сприяти осмисленню негативних рис головного героя; виховувати інтерес до культурної спадщини України, старанність, наполегливість, повагу до загальнолюдських моральних цінностей
Перегляд файлу

Вчитель Антонюк В. В.

Дата уроку                                Клас 5 (л)

Урок

Тема. «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру

Мета: ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння характеризувати головного героя, визначити риси його характеру; удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору; сприяти осмисленню негативних рис головного героя; виховувати інтерес до культурної спадщини України, старанність, наполегливість, повагу до загальнолюдських моральних цінностей

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: портрет Івана Франка; ілюстрації до казки «Фарбований Лис»,  мультфільм «Фарбований Лис», презентація

Хід уроку

Організаційний момент

І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

У 2016 році ми відзначаємо два знаменні ювілеї, пов’язані з життям Івана Франка: 28 травня виповнилося 100 років з дня його смерті, а в серпні – 160 років від дня народження. (Слайд 1)

Хто Франко – ми всі це знаєм.

Всі Франка ми величаєм.

Він – великий наш поет.

Гляньте – тут його портрет.

 

Любив Франко дітей без міри,

Для них мав серце добре, щире;

Писав для них казки чудові

Про лиса хитрого в діброві,

Про звірів: пса, кота, бурмила,

Що наче люди говорили.

Отак Франко про діток дбав,

То усміхався, то жартував.

 

Та й ми з вами часу не гаймо

 – в казку швидше вирушаймо.

(Слайд 2) (Тема нашого уроку: І. Франко «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру. Відкрийте зошити та запишіть)

(Мета нашого уроку)

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Перевірка домашнього завдання

Інсценізація казки «Фарбований лис»

ВЧИТЕЛЬ

Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий-прехитрий. Не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Він ніколи не повертався з полювання із порожніми руками.

ЛИС

Друзі, що ви собі думаєте! Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з базару Курку вкраду.

ЗВІРІ (3)

  1.          Микито, не говори дурниць, ти сам нариваєшся на небезпеку!
  2.          Там, на базарі серед білого дня повно собак, вони тебе точно розірвуть!
  3.          То вже хіба б ти перекинувся в Блоху, щоб тебе не побачили і не роздерли. Це все пусті балачки! Дуниці це все!

ЛИС

— Що, дурниці! Ану, побачите!

Відео 1  (як лис втікає від собак і потрапляє в фарбу)

ЗВІРІ

  1.  Ой!
  2. Ой! Що це за звір?
  3.          Ти хто такий?

ЛИС

— Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важливе сказати.

Звірі

2. А ти ж хто такий?

ЛИС

 Приступіть ближче, я вам усе розповім.

 Слухайте, любі мої, і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував безлад, несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

Вчитель

Пішли дні за днями. Лис Микита був добрим царем, справедливим і м’якосердним, тим більше, що тепер не потребував сам ходити на лови. Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити при тій нагоді великий концерт.

Відео 2 (Музика, танці, лис виє)

ЗВІРІ

  1.           Господи! Що стало?
  2.           Та се Лис!
  3.           Простісінький фарбований Лис!

Відео 3 (Лис втікає від звірів)

 

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Як ви вже зрозуміли, дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі.

Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача. (Слайд 3)

Діти, скажіть, будь ласка, хто є головним персонажем казки І. Франка? (Головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита)

(Слайд4)

Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім’я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов’язані. Другорядними персонажами цієї казки є: (Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.)        (Слайд 5,6)

3. Образ Лиса Микити, риси його характеру (Слайд 7)

Образи Лиса надзвичайно популярний  як у народних казках світу, так і у творах зарубіжних письменників. Це пояснюється тим, що образи й сюжети «мандрували» від одного народу до іншого. У ХІІ–ХІІІ ст. в Європі з’явився «Роман про Лиса», який уважався найпопулярнішим та найцікавішим збірником казок про тварин. (Слайд 8) У Франції Лиса звали Ренар, у Нідерландах — Рейнетом. Німецький Рейнеке-Лис привернув увагу видатного поета Йоганна Гете, який наприкінці ХVІІІ століття написав про нього казкову поему.

На  уроках зарубіжної літератури ми з вами знайомилися із казкою, яка мала подібний сюжет, скажіть, будь ласка, як вона називалася? («Фарбований шакал» індійська народна казка)

Давня повість про Лиса зацікавила й українського письменника Івана Франка. В основу своєї поеми «Лис Микита» він поклав мандрівний сюжет, котрий свого часу використав Гете та інші письменники. У передмові до другого видання твору Франко писав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про Лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу». (Слайд 9)

Саме тому казка «Фарбований Лис» вважається однією з найкращих у збірці «Коли ще звірі говорили».

Фронтальна бесіда (аналіз образу Лиса Микити, заповнення схем)

  1.          Яким постає Лис Микита на початку твору? (хитрий, сміливий, гордий, хвалькуватий, злодій)
  2.          Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому?

(На торговицю, щоб вкрасти курку і цим довести свою сміливість)

  1.          Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння? (Ні)
  2.          Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? (Боязливим, переоцінював свої можливості)
  3.          Зачитайте слова з тексту, які це підкреслюють, дотримуючись темпу читання.
  4.          Знайдіть і прочитати опис Лиса під час неприємного перебування в діжі. (терплячий)
  5.          Яке враження справив Лис Микита на Вовчика – Братика? Чому Вовк так перелякався? ( - Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой! Та й може ж!)
  6.          Як повівся Лис після невдалого полювання? Чому він вирішив добре виграти на своїй подобі? (бо був хитрий, розумний, а ще побачив, що звірі тремтять перед ними)
  7.            Як Лис ішов до звірів? (гордо піднявши хвіст вгору, надувшись він пішов углиб лісу, де знав, що є місце сходин для всієї лісової людності).
  8.     Як він поводився в цій ситуації? Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор? ( Хитрість, брехливість, вигадливість, розум)
  9.     «Аналіз ситуації». Знайти і прочитати рядки, в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса.  Подумайте про що свідчать ці рядки?

 Підсумок учителя. Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. Франко навмисне називає правління свого героя «добрим», «справедливим»,  «м’якосердним». Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: «Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи». Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих, задовольнивши свої потреби, він не цікавиться долею звірів.

  • Хто видав Лиса? 
  •  Як звірі розправилися із своїм царем?

Підсумок бесіди (Слайд 10   самоперевірка)

Позитивні риси характеру

Негативні риси характеру

Кмітливий, розумний, вигадливий

хвастливий

вправний мисливець

гордий

сміливий

хитрий

спритний

переоцінює можливості

терплячий

байдужий до підданих

добрий ?

брехливий

справедливий ?

боязливий

м’якосердний цар ?

злодій

Чому добрий справедливий м’якосердий цар подано з питаннями? (сказано з іронією)

ІV. Підсумок уроку

(Слайд 11)

Кросворд «Вгадай пропущене слово» (за цитатами з казки)

C:\Documents and Settings\zhenya\Рабочий стол\Картинки до уроків\19-01 кросворд.jpg

По горизонталі:

 1. «Надбіг до калюжі, скочив у воду, щоб обмитися з ______, — де тобі! (фарби)

2. «Тут він був! Тут він був! _______ його! (шукайте)

3. «Ой господи! Так се ти маєш бути наш _______, наш цар? (добродiй)

 4. «Там пси купами по вулицях ходять, то вже хіба б ти перекинувся в _____, щоб тебе не побачили i не роздерли…» (блоху)

5. «… та се не _____, що вони мене так бояться! Так можна добре виграти…» (кепсько)

6. «Досі я ходив по селах, а завтра в бiлий день пiду до мiста i просто з _____ Курку вкраду…» (торговиці).

7. «Що ви собi ________!» (думаєте)

8. «Ет, іди, не говори _____!» (дурниць)

9. «Звіре _____! В звiрячiм царствi запанував нелад, несправедливий суд i неспокій…» (Остромисле)

10. «Слухайте, любi мої, — говорив Лис Микита, — i тіштеся! Сьогодні рано святий ____ виліпив мене з небесної глини…» (Миколай)

По вертикалі: 1. «Та се Лис! Простiсiнький ________ Лис! (фарбований)

V. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІ. Оголошення домашнього завдання  (Слайд 12)

  1.          Поміркуйте про місце хитрості та обману в житті людини
  2.          Знайдіть епізоди в казці, де Лис хитрував або обманював
  3.          Індивідуальне завдання. Підготувати розповідь про життя В. Симоненка**

 

docx
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
1839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку