Фейки: як не стати жертвою обману

Про матеріал
Цілі уроку: Ознайомити учнів з поняттям "фейк" та його різновидами. Розвивати критичне мислення та навички аналізу інформації. Навчити учнів відрізняти фейки від достовірної інформації. Виховувати відповідальність за поширення інформації в Інтернеті.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Медіаграмотність Фейк чи факт?Start!

Номер слайду 2

Що таке джерело?Джерелом є сайт або матеріал чи навіть людина, від якої ви отримуєте інформацію. У традиційному оцінюванні джерел, джерела поділяються на письмові та усні. В інтернеті різні типи джерел можуть бути пов’язаними між собою, наприклад текст може посилатися на фільм, у якому за допомогою гри актора розповідається те, що бачив очевидець

Номер слайду 3

Оцінювання джерел2341 Критичний погляд на джерело означає, що ви систематично вивчаєте джерела та оцінюєте їх на правдивість. Цей метод дозволяє нам свідомо вибирати, які джерела ми хочемо використовувати. Критично аналізувати джерела в інтернеті складно, адже не відбувається контролю, хто саме може розміщувати інформацію в інтернеті. Також складнощі виникають при оцінці та аналізі джерел в інтернеті, адже обсяг доступної інформації величезний.

Номер слайду 4

Критерії для оцінки джерел1. Достовірність2. Актуальність3. Незалежність4. Ціль. Чи є джерело саме тим, чим себе подає? Воно є оригіналом ресурсу чи копією? Несе правдиву чи хибну інформацію?Чи представлена інформація є актуальною, або, можливо, відбулися зміни? Через який час після події відбулося розміщення інформації?Чи є ресурс незалежним, або інформація залежить від інших ресурсів чи джерел? Яким чином?Чи є інформація, розміщена на інформаційному ресурсі упередженою? Чиї інтереси представляє джерело? Чи є суперечлива інформація з інших джерел?1234

Номер слайду 5

Чотири кроки, які вам допоможуть у перевірці інформаціїMTWTF

Номер слайду 6

Для текстів. Ви можете скопіювати заголовок або цілу фразу з матеріалу в інтернеті та вставити в пошукову систему з лапками з обох сторін.2341

Номер слайду 7

Для звуків чи музики. MTWTFЩо стосується звуку, важко визначити, чи цифровий запис, знайдений в інтернеті, є справжнім. Додаткові підказки Вам може дати пошук за назвою файлу.

Номер слайду 8

Для зображень. MTWTFВи можете використовувати функцію пошуку зображень Google (images.google.com). Натисніть правою кнопкою миші на зображенні та виберіть «Пошук по картинці в Google», щоб дізнатись більше про нього. Використовуючи вебсервіс Tin. Eye (www.tineye.com), ви можете завантажити цифрове зображення або ввести точну URL-адресу зображення, щоб з’ясувати, де воно використовується.

Номер слайду 9

Для відеозаписів. Переглядаючи відеоматеріал, важливо звернути увагу на такі речі як: якість відео та хто його завантажив. Коментарі можуть слугувати додатковими підказками. 2341

Номер слайду 10

Упереджена інформація - ризики в інтернетіПо суті, вся інформація певною мірою упереджена. Завжди враховуйте, наскільки інформація є упередженою і з якої причини. MTWTF

Номер слайду 11

Вводить в оману зміст інформаціїMTWTFФейкові новини та звіти можуть поширюватися через соціальні мережі та відомі ЗМІ.

Номер слайду 12

Прихований маркетинг MTWTFПоширеною є практика приховати рекламу, роблячи її схожою на журналістику; це називається контент-маркетингом.

Номер слайду 13

Шахрайський бізнес. MTWTFБільшість людей, які регулярно користуються інтернетом, у певний момент стикалися з ненадійними комерційними агентами.

Номер слайду 14

Чутки, наклеп та клікбейтні назви. MTWTFПісля того, як вони були поширені достатню кількість разів, брехня зрештою може бути прийнята як істина. Як і в реальному житті, добре зберігати нейтральність щодо тверджень, які ви не можете довести.

Номер слайду 15

Фейки за допомогою фотошопа

Номер слайду 16

Фейки за допомогою фотошопа

Номер слайду 17

MTWTF

Номер слайду 18

MTWTF

Номер слайду 19

MTWTF

Номер слайду 20

Діпфейки. MTWTF

Номер слайду 21

Діпфейк. MTWTFДіпфейк – це технологія штучно створених відео, які згенеровані за допомогою алгоритмів машинного навчання. У 2017 році користувач Reddit на ім’я Deepfakes почав застосовувати глибоке навчання для виготовлення підроблених відео зі знаменитостями. З цього почалась хвиля фейкових відео. Серед відомих прикладів, наприклад, відео, де Марк Цукенберг хвалиться, що має доступ до персонального життя мільярдів людей або Барак Обама пояснює, як працює ця технологія. Щоправда, діпфейк створюють не лише для відео. Згенерувати можна і фото. Наприклад, у соцмережах створюють профайли з нереальними людьми, які нібито працюють у відомих організаціях або ЗМІ.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Домен сайту (Доменне ім’я сайту) – це адреса веб ресурсу в мережі інтернет. Наприклад, у сайту «Termin in UA», доменне ім’я виглядає наступним чином: «www.termin.in.ua». MTWTFТо як же перевіряти інформацію?

Номер слайду 25

Чим це може допомогти?MTWTFСистема доменних імен (DNS) може допомогти вам зробити висновки про те, хто стоїть за вебадресою. Скоротіть вебпосилання справа наліво. Це приведе вас до головної адреси, де може бути інформація про те, хто створив контент (після WWW і перед доменом верхнього рівня, таких як .com). Ви знайдете повний список усіх доменів верхнього рівня, в тому числі різних країн за адресою: www.iana.org/domains/root/db/https://naurok.com.ua

Номер слайду 26

Хто стоїть за?MTWTFЯкщо ви хочете знати, хто є власником доменного імені, ви можете використовувати whois.com, базу даних, яка містить інформацію про реєстрацію домену.

Номер слайду 27

Пошукові системи. MTWTF

Номер слайду 28

MTWTFВи також повинні критично ставитися до інструментів, які ви використовуєте для пошуку джерел в інтернеті. Більшість пошукових систем орієнтовані на прибуток, і ваша поведінка в інтернеті може вплинути на результати пошуку. Можливо, буде корисно шукати однакові ключові слова в кількох різних пошукових системах і порівнювати результати.

Номер слайду 29

MTWTFDuckduckgo.com базується на відкритих джерелах та не зберігає дані про вас, як, наприклад, робить технологія cookies. Startpage.com надсилає ваші ключові слова до Google, а потім представляє відповіді на своєму власному сайті. Алгоритми Google не можуть використовувати ваші дані користувача для налаштування результатів пошуку; пошук буде з анонімним вебтрафіком в Startpage та Google

Номер слайду 30

Запам’ятай! Недовіра - найважливіша характеристика дослідника джерела. Важливо знаходити та використовувати найвідповідніше джерело інформації, яке ви хочете презентувати, опублікувати чи підтвердити. MTWTF!

pptx
Додано
22 лютого
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку