7клас
Урок № 6.
Фiзичні властивості речовин.
Лабораторні досліди
3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
«Інструктаж з БЖД»
Мета: Узагальнити і поглибити знання учнів про властивості речовин із курсу природознавства і фізики. Познайомити з методами вивчення хімічних сполук і явищ. Навчити описувати зовнішній вигляд речовин, виявляти певні їх властивості, порівнювати з іншими речовинами, вчити відрізняти одну речовину від іншої. .
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: фронтальна бесіда, мозковий штурм, лабораторний експеримент, гра з кубиком, робота з текстом підручника..
Обладнання: Для лабораторного досліду: залізо ( Fe), парафін, кухонна сіль (NaCl), склянка з водою, предметне скло, спиртівка, картка – інструкція для лабораторного досліду.
Для вчителя: кубик, предмет із деревини і із заліза, мідь, оцет, сіль, цукор.
Урок № 6.
Фiзичні властивості речовин.
Лабораторні досліди
3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
«Інструктаж з БЖД»
Мета: Узагальнити і поглибити знання учнів про властивості речовин із курсу природознавства і фізики. Познайомити з методами вивчення хімічних сполук і явищ. Навчити описувати зовнішній вигляд речовин, виявляти певні їх властивості, порівнювати з іншими речовинами, вчити відрізняти одну речовину від іншої. .
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: фронтальна бесіда, мозковий штурм, лабораторний експеримент, гра з кубиком, робота з текстом підручника..
Обладнання: Для лабораторного досліду: залізо ( Fe), парафін, кухонна сіль (NaCl), склянка з водою, предметне скло, спиртівка, картка – інструкція для лабораторного досліду.
Для вчителя: кубик, предмет із деревини і із заліза, мідь, оцет, сіль, цукор.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Перевірка д/з.
1. Що таке фізичне тіло? Речовина? Матеріал?
2. Дайте означення поняттям «атом», «молекула».
3. Перевірка домашньої вправи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ви вже знаєте, що нас оточують різноманітні тіла, або предмети. А з чого вони виготовлені? Із речовин.
Речовина – те,з чого складається фізичне тіло.
Речовина – це все, що має певну масу і займає той чи інший об’єм у навколишньому просторі.
Назвіть по одному прикладу речовин (гра з кубиком).
Як розібратися в цій безлічі речовин? Виявляється, що кожна речовина має певну сукупність властивостей, які визначають її індивідуальність. Що таке – властивість речовини? Які бувають властивості? Як їх можна визначити? Які методи використовують при вивченні речовин? Саме на ці питання ми повинні з вами знайти відповіді на уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Перед вами два предмета: один виготовлений з деревини, інший – із заліза. Чим відмінні деревина і залізо? (мозковий штурм)
- Залізо легко відрізнити від деревини за кольором, особливим блиском,
- на дотик: метал завжди здається холоднішим, бо краще проводить теплоту,
- використовуючи магніт, бачимо, що залізо притягується до нього, а деревина — ні.
- на відміну від заліза деревина у воді не тоне, бо її густина менша за густину води, а густина заліза — більша.
Ви назвали багато властивостей речовин . Тепер давайте сформулюємо визначення.
Властивості речовин – це певні ознаки, за якими речовини подібні між собою, або відрізняються одна від одної.
Всю різноманітність властивостей речовин можна поділити на 2 групи: фізичні і хімічні. З’ясуємо їх основні риси.
Властивості речовин
фізичні хімічні
Властивості речовини, які виявляють спостереженням або вимірюваннями, не перетворюючи її на іншу речовину, називають фізичними.
|
Властивості речовини, які виявляються в її здатності вступати в певні хімічні реакції, називають хімічними |
Найважливіші фізичні властивості:
|
При вивченні хімічних властивостей речовин з’ясовують:
|
Коментарії до властивостей:
ТЕМПЕРАТУРА ПЛАВЛЕННЯ. Кожна тверда речовина має певну температуру плавлення, тобто переходу з твердого стану в рідкий. Наприклад, лід плавиться всього лише за температури 0 °С, а тугоплавкий метал вольфрам — за +3410 °С. Тому
з нього виготовляють нитки розжарювання електричних лампочок Температура, за якої тверда речовина стає рідиною, дістала назву температура плавлення.
ТЕМПЕРАТУРА КИПІННЯ. Рідинам властивий перехід з рідкого агрегатного стану в газоподібний. Температура, за якої це відбувається, називається температурою кипіння. У води вона дорівнює +100 °С, у медичного спирту — близько +78 °С. Цінний продукт харчування — соняшникова олія — кипить за температури близько +150 °С. Температура, за якої рідина перетворюється на газувату речовину,
називається температурою кипіння.
КОЛІР. Речовини мають різний колір. Так, цукор — білий, вуглець — чорний, золото і сірка — жовті, залізо — сріблясто-сіре, а ось вода, кисень, вуглекислий газ — безбарвні. Знання кольору речовин допомагає розрізняти їх під час проведення
хімічних дослідів.
ЗАПАХ. Відчути речовину за допомогою органа нюху можна навіть тоді,
коли її не видно, за умови, що вона має запах. Частинки такої речовини неміцно тримаються одна одної і легко потрапляють у повітря. Одні речовини мають характерний запах, інші —ні. Наприклад, він є в оцтової кислоти, але відсутній у води, цукру, кухонної солі, заліза.
ТЕПЛОПРОВІДНІСТЬ Й ЕЛЕКТРОПРОВІДНІСТЬ. Здатність речовин
проводити тепло називається теплопровідністю, а здатність речовин проводити електричний струм — електропровідністю. Так, завдяки високій теплопровідності залізо використовують у виготовленні кухонного посуду для нагрівання та кип’ятіння. З алюмінію та міді виготовляють електричні дроти, тому що вони мають високу електропровідність.
Матеріал гума, навпаки, не проводить електричний струм, тому електрики працюють у захисних гумових рукавицях. Такий матеріал, як порцеляна, добре проводить тепло, але не проводить електричного струму.
СМАК . Оцет має кислий смак, кухонна сіль — солоний. А який смак у цукру?
Пам’ятайте правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті і
ніколи не пробуйте на смак речовини, працюючи з ними.
Наприклад, дивитися, як кипить вода – спостереження,
а вимірювання температури кипіння – експеримент.
ІV. Первинне застосування одержаних знань
А зараз, використовуючи методи спостереження та експерименту, виконаємо лабораторний дослід № 3
Лабораторний дослід № 3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
Мета: використовуючи методи спостереження та експерименту описати фізичні властивості даних речовин.
Обладнання: залізо ( Fe), парафін, кухонна сіль (NaCl), склянка з водою, предметне скло, спиртівка.
Хід роботи
Інструктаж з техніки безпеки №
Перед початком роботи уважно роздивіться запропоновані речовини. Накресліть таблицю, внесіть в таблицю свої спостереження.
№п/п |
Властивість |
залізо |
парафін |
кухонна сіль |
1 |
Агрегатний стан
|
|
|
|
2 |
Колір
|
|
|
|
3 |
Блиск
|
|
|
|
4 |
Запах
|
|
|
|
5 |
Твердість
|
|
|
|
6 |
Розчинність у воді
|
|
|
|
7 |
Температура плавлення(легкоплавка чи тугоплавка речовина) |
|
|
|
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання: Вивчити §………………..
Виконати вправу ……….
ЛАБОРАТОРНІ ДОСЛІДИ 3.
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ФІЗИЧНИМИ ВЛАСТИВОСТЯМИ РЕЧОВИН. ОПИС СПОСТЕРЕЖЕНЬ. ФОРМУЛЮВАННЯ ВИСНОВКІВ
Мета:
Виконайте запропоновані вам завдання, дотримуючись правил безпеки під час роботи у хімічному кабінеті.
* На смак речовини не пробувати, вписати те, що вам відомо з побуту.
1. Розгляньте видані вам речовини з написами та опишіть ваші спостереження про них, заповнюючи таблицю:
І варіант - кухонна сіль, порошок сірки, мідні ошурки; II варіант - порошок заліза, розтерта крейда, цукор-пісок.
І варіант
Фізичні властивості |
Кухонна сіль |
Сірка |
Мідь |
1. Колір |
білий |
жовтий |
червонуватий |
2. Блиск |
скляний |
відсутній |
металічний |
3. Смак |
солона |
без смаку |
без смаку |
4. Густина (більша чи менша за 1 г/см3) |
більша |
більша |
більша |
5. Розчинність у воді |
розчиняється |
не розчиняється |
не розчиняється |
б. Теплопровідність |
ні |
ні |
так |
7. Електропровідність |
ні |
ні |
так |
Агрегатний стан |
твердий |
твердий |
твердий |
II варіант
Фізичні властивості |
Залізо |
Крейда |
Цукор |
1. Колір |
сріблясто-сірий |
білий |
білий |
2. Блиск |
металічний |
відсутній |
скляний |
3. Смак |
без смаку |
без смаку |
солодкий |
4. Густина (більша чи менша за 1 г/см3) |
більша |
більша |
більша |
5. Розчинність у воді |
не розчиняється |
не розчиняється |
розчиняється |
б. Теплопровідність |
так |
ні |
ні |
7. Електропровідність |
так |
ні |
ні |
Агрегатний стан |
твердий |
твердий |
твердий |
2. Порівняйте, чим подібні між собою: І варіант - сірка, крейда; II варіант - кухонна сіль, цукор. Дані запишіть у таблицю.
І варіант
Назви речовин |
Подібні фізичні властивості |
Сірка |
1. Відсутній блиск. 2. Не розчиняються у воді. |
Крейда |
3. Нетеплопровідні. 4. Неелектропровідні. |
II варіант
Назви речовин |
Подібні фізичні властивості |
Кухонна сіль |
1. Білого кольору. 2. Розчиняються у воді. 3. Мають кристалічну будову. |
Цукор |
4. Нетеплопровідні. 5. Неелектропровідні. |
3. Виявіть властивості, за якими відрізняються: І варіант - вода і олія; II варіант - порошки заліза і сірки. Дані запишіть у таблицю.
І варіант
Назви речовин |
Відмінні фізичні властивості |
Вода |
1. Колір. 2. Смак. |
Олія |
3. Запах. 4. Густина. |
II варіант
Назви речовин |
Відмінні фізичні властивості |
Порошок заліза |
1. Колір. 2. Густина. |
Порошок сірки |
3. Залізо має магнітні властивості, а сірка - ні. 4. Теплопровідність: залізо - теплопровідне, а сірка - нетеплопровідна. 5. Електропровідність: залізо - електропровідне, а сірка - неелектропровідна. |
4. Напишіть характерні ознаки, за якими можна розпізнати: І варіант - оцтову кислоту; ІІ варіант - олію.
І варіант ІІ варіант
За запахом. За кольором, за запахом.
Цукор безбарвний ? ---------- Сахароза, яку ще називають цукром, безбарвна кристалічна речовина, яка у подрібненому стані має білий колір.