Фізичний вечір «Ерудит»
для 8 класу
Мета: узагальнити й систематизувати фізичні знання, вміння та навички в ході гри, активізувати самостійність мислення учнів; розвивати вміння пояснювати фізичні явища; пізнавальну цікавість учнів; виховувати командний дух, волю до перемоги, відповідальність за доручену справу, вміння прийти на допомогу другові, вміння працювати в команді.
Обладнання: комп’ютер, три ноутбуки, мультимедійні засоби, екран.
Хід гри
Ведучий. Добрий день, дорогі друзі!
Сьогодні ми проводимо фізичний вечір «Ерудит». У грі приймають участь 3 команди, які ми зараз привітаємо: «Космос», «Сила», «Динаміка». Але, перед тим, як почати гру, встановимо порядок участі в ній. Для цього пропонуємо завдання, що ви бачите на екрані: розташувати одиниці вимірювання фізичних величин у порядку зростання: МН, мН, мкН, нН.
(Відповідь: нН, мкН, мН, МН).
Тому 1-ою починає гру команда…, 2-ою… і т. д.
(Формування інформаційної, комунікативної компетенцій)
1-ий тур «Ерудит широкого профілю»
Питання 1-ій команді «Космос»
1. Хто першим запропонував ракети для космічних польотів?
А. Леонардо да Вінчі
Б. Ломоносов
В. Ціолковський
2. Яка зоря найближча всього до Землі?
А. Пегас
Б. Сиріус
В. Сонце
3. Іван спробував вияснити, які тіла можна підняти за допомогою магніту?
А. Пластмасовий гвинт
Б. Залізний цвях
В. Голка
4. Екіпажі кораблів можуть підтримувати зв’язок один з одним у морі за допомогою мегафонів. На таких же відстанях екіпажі космічних кораблів не в змозі це зробити. Чому?
А. Дуже низька температура
Б. Звук відбивається від корабля
В. Немає повітря
Питання 2-ій команді «Сила»
1. Чому на Місяці людина може пригати вище, ніж на Землі?
А. На Місяці його маса менша
Б. Сила тяжіння на Місяці менша, ніж на Землі
В. На Місяці є опір повітря
2. Прізвище вченого-основоположника механіки.
А. Ньютон
Б. Гук
В. Ломоносов
3. Позитивна частина атома.
А. Ядро
Б. Електрон
В. Нейтрон
4. В якому році відбувся 1-ий космічний політ людини?
А. 1957р.
Б. 1958р.
В. 1961р.
Питання 3-ій команді «Динаміка»
1. Хто, купаючись у ванні, закричав: «Еврика!»?
А. Архімед
Б. Ньютон
В. Юнг
2. Чому рибу, витягнуту з води важко тримати в руках?
А. Тіло риби покрито слиззю, яка зменшує тертя
Б. Тіло риби шершаве і дуже велика сила тертя між руками та рибою
В. Тіло риби має форму, яка збільшує силу тертя
3. Прилад для вимірювання атмосферного тиску.
А. Термометр
Б. Барометр
В. Динамометр
4. Скільки електронів має атом водню?
А. Три
Б. Два
В. Один
Ведучий. Перейдемо до 2-ого туру гри( за кожну правильну відповідь – 3 бали)
2-ий тур «Виконай експеримент!»
Завдання 1-ій команді «Космос»
1. Достати монету з води, не замочивши пальці.
Прилади: склянка, тарілка з водою, свічка, сірники.
Відповідь: запалити свічку та її зверху накрити склянкою. Вода увійде під склянку, монета при цьому залишиться поза водою. Це відбувається тому, що запалена свічка нагріла повітря у склянці, тиск повітря збільшився і частина газу вийшла зовні. Коли свічка згасла, повітря під склянкою охолодилось і його тиск зменшився, та під склянку увійшла вода, яку «заганяє» атмосферний тиск.
Завдання 2-ій команді «Сила»
1. Визначити силу Архімеда.
Прилади: динанометр, вимірювальний циліндр з водою. важок.
Завдання 3-ій команді «Динаміка»
1. На вістрі олівця втримати картоплину.
Прилади: дві виделки, картоплина, олівець.
Відповідь: у два протилежні боки картоплини встромити дві виделки, та спробувати поставити її на олівець. Виделки створюють обертаючий момент, який приводить до стану рівноваги системи.
Ведучий. Перейдемо до 3 туру гри (за кожну правильну відповідь -1 бал). На екрані з’являється текст загадок.
3-ій тур «Фізичні загадки»
(Застосування «Мозкової атаки»)
Загадки 1-ій команді «Космос»
1. Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, а іншого
всі чують, але не бачать.(Грім та блискавка)
2. Біжить, біжить та не оглядається. (Час)
3. Не глядів у віконце-був один Антошка. Поглядів у віконце-там другий Антошка. Що це за віконце, куди дививсь Антошка?
(Дзеркало)
4. Їм силу струму змінюють, якщо повзунок здвигають.
(Реостат)
Загадки 2-ій команді «Сила»
1. Вам повідає, хоч й без язика, коли буде ясно, коли хмарно.
(Барометр)
2. Книжки читають, а грамоти не знають.
(Окуляри)
3. Я - у Чернігові , він - у Харкові, в різних кімнатах сидимо. Далеко, а буцім - то поряд спілкуємося з ним. Хто нам допомагає?
(Телефон)
4. Я під мишкою сиджу, та що робити укажу: або дозволю гуляти, або дозволю відпочивати. (Термометр)
Загадки 3-ій команді «Динаміка»
1. Диво-птах, червоний хвіст, полетіла в зграю зір.
(Ракета)
2. Ти кричав, воно мовчало, ти мовчав, воно кричало.
(Луна)
3. У вогні не горить, у воді не тоне.
(Лід)
4. Що з землі не підняти?
(Тінь)
Ведучий. Перейдемо до 4 туру гри (за кожну правильну відповідь -2 бали). Кожна команда як найшвидше повинна дати правильну відповідь, натиснувши кнопку електричного дзвоника, що встановлені на столах!
Питання з’являються на екрані.
4-ий тур «Гонка за лідером»
Питання капітанам
(Застосування «Мозкової атаки» та формування духовно-ціннісної, пізнавальної компетенцій)
1. Можна ходити по воді?
(Так, якщо вода замерзла)
2. У казці Андерсена «Дюймовочка» є такі слова:
«Лист латаття, на якому сиділа Дюймовочка, поплив за течією. Течія була сильна і жаба ніяк не могла наздогнати Дюймовочку за течією. Пояснити фізичну невідповідність тексту».
( Латаття пливе за течією, тому її швидкість дорівнює швидкості течії води. Швидкість жаби дорівнює сумі її власної швидкості та швидкості течії води. Тому жаба наздожене Дюймовочку через такий час, як якщо б пливла до неї в стоячий воді)
2. Зовсім не зрозуміло, чому вода тече зверху вниз, а не навпаки?
(Сила тяжіння спрямована до низу)
3. Чому металеві деталі при обробці на верстаті нагріваються?
(Механічна енергія перетворюється на внутрішню)
4. Який вітер: зимовий чи літній при одній і тій же швидкості має більшу потужність?
(Зимовий, тому що зимою повітря щільне і кінетична енергія його більша)
5. Вона жила і по склу текла, але її морозом скувало. А в світі зменшилося тепла? (Ні, тому що при перетворенні води в лід теплота виділяється)
6. Чому одяг металургів покривають тонким шаром металу?
(Шар металу відбиває теплові та світлові промені, захищаючи одяг від згоряння)
7. Чому з фізичної точки зору не розумно нагинатись, почувши звук кулі?
(Швидкість кулі більша швидкості звуку)
8. Як збільшити тиск стоячої людини у два рази?
(Встати на одну ногу)
9. Хімічна речовина, яка в найбільшій кількості є в живій клітині?
(Вода)
10. Можна чи ні звук сильного вибуху на Місяці, почути на Землі?
(Ні. Звук у вакуумі не розповсюджується)
11. Яка маса одного моля води?(18г.)
12. Рух тіла зі сталою швидкістю називають…(Рівномірним)
13. Чому дорівнює модуль переміщення тіла, якщо тіло пройшло половину кола? (Діаметру)
14. Прилад для вимірювання сили.(Динамометр)
15. Яку фізичну величину вимірює спідометр?(Швидкість)
16. За що ми платимо у літаку? (За переміщення)
17. Чому дорівнює радіус Землі? (6400 км)
18. Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)
19.. Якого кольору біле світло?
(Біле світло складне, складається із семи кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового)
20. Горя не знаємо, а гірко плачемо. Що це? (Хмари)
21.. У воді не тоне й у вогні не горить. Що це таке? (Лід)
22. Коли лід може бути нагрівачем?
( Коли інше тіло, що перебуває в контакті з льодом, має температуру, нижчу за його температуру)
23. Як одержати від одного кілка тінь різної довжини?
( Потрібно нахиляти його під різними кутами в напрямку до Сонця)
24. Заревів ведмідь на всі гори, на всі моря. Що це таке? (Грім)
Ведучий. Перейдемо до завершального туру нашої гри «Розв’язування задач». (Текст задач з’являється на екрані)
5-ий тур «Розв’язування задач»
Кожна команда отримує по 2 задачі, час на виконання завдань 8 хвилин.
1.. Обертова частота повітряного гвинта літака 3000 об /хв. Скільки обертів робить гвинт на шляху 60 км за швидкості польоту 120 км/год?
2. Першу третину шляху автомобіль пройшов зі швидкістю 100 км/год, а шлях, що залишився, зі швидкістю 180 км/ год. З якою середньою швидкістю рухався автомобіль?
3.. Тіла рухаються за законами: x1=2t, x2= t2+1. Знайти час їх зустрічі та координату зустрічі.
Підведення підсумків гри.
Нагородження команди – переможця.