Тема: Фізика-наука про природу.
Мета:
спілкування державною;
інформаційно-цифрова(дотримуватись авторського права,етичних принципів поводження з інформацією);
уміння вчитися впродовж життя.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: демонстрації прикладів фізичних явищ, портрети
вчених, презентація про видатних вчених.
ХІД УРОКУ
1. Мотивація навчальної діяльності.
2. Актуалізація опорних знань та вмінь
3. Вивчення нового матеріалу
4. Закріплення нових знань і вмінь
Зміст уроку.
«Наука не є й ніколи не буде завершеною книгою…»
А.Ейнштейн
І. Мотивація навчальної діяльності.
Движенья нет, сказал мудрец брадатый,
Другой смолчал и стал пред ним ходить.
Сильнее бы не мог он возразить;
Хвалили все ответ замысловатый,
Но, господа, забавный случай сей
Другой пример на память мне приводит:
Ведь каждый день пред нами Солнце ходит;
Однако ж прав упрямый Галилей.
А.С. Пушкин "Движение"
Учитель. Чи правий був мудрець ми будемо з’ясовувати на уроках фізики.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
…здійнявся тихо-тихо
У спокійному сяйві ранку
– Спершу струменем тоненьким,
Далі парою густою,
Пара в хмару розрослася,
Ніби ліс підвівсь до неба,
Все у гору підіймалось,
Доки неба не черкнула, -
Та й розбилася об небо,
Стала падати додолу.
Г. Лонгфелло
Запитання для фронтального опитування:
1.Які зміни в природі відобразив поет?
2.Що таке природа?
2.Які науки про природу вам відомі?
3.Що вони вивчають?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нової теми:
1.Вивчення фізики як науки. Фізика – важливе джерело знань про світ.
2.Фізичні тіла,речовини
3.Фізичні явища.
4.Методи дослідження фізичних явищ.
5.Творці фізичної науки.
1. Фізика – важливе джерело знань про світ.
Учитель.
1. Ще в далеку давнину люди почали збирати інформацію про навколишній світ. Крім звичайної цікавості, це було викликано практичними потребами. Адже, наприклад, якщо знаєш, як підняти й перемістити важкі камені, то зможеш спорудити міцні стіни та побудувати дім, жити в якому зручніше, ніж у печері або землянці. А якщо навчишся виплавляти метали з руд і виготовляти плуги, коси, сокири, зброю тощо – зможеш краще зорати поле й зібрати більший урожай, а в разі небезпеки зумієш захистити свою землю.
У стародавні часи існувала тільки одна наука – вона поєднувала всі знання про природу, які зібрало на той час людство. У наші дні ця наука називається природознавство.
З часом обсяг наукових знань про навколишній світ неабияк збільшився, і природознавство розділилось на окремі науки (на дошці схема 1):
Завдяки досягненням фізичної науки людство має унікальні знання про структуру й поведінку різних об’єктів – від зір до атомів і молекул.
Ці знання стали основою для створення нових технологій і приладів, які допомагають у роботі людям різних спеціальностей.
Питання №1.
Назвіть загальні закономірності природи і поясніть, чому вони називаються загальними.
2.Фізичні тіла,речовини.
З’ясуємо, із чого складається навколишній світ.
Усе, що нас оточує, учені називають матерією.
(На дошці блок – схема 2):
Олесь Гончар писав про матерію
Дивовижний, найблагородніший
Вияв матерії, вияв її найдосконаліший,
Границя її можливого руху.
Неперевершене у швидкості..
Воно і хвиля, і частинка, ...і, можливо,
Ще щось...
Речовина – матерія, яку можна сприйняти за допомогою наших органів чуття.
Фізичне тіло –певна частина простору, зайнята речовиною.
Завдання №1.
Виберіть приклади речовин і фізичних тіл, наведених в робочому зошиті. Заповніть таблицю (завдання № 2).
3.Матерія навколо нас постійно змінюється. Тіла переміщуються одне відносно одного, з одних тіл утворюються інші.. Перелік таких змін можна продовжувати й продовжувати. Зміни в навколишньому світі, тобто в природі, називаються явищами. Вони можуть бути як природні, так і фізичні.
3.Фізичні явища.
Фізичні явища – це явища, які можна описати за допомогою фізичних законів. Вони поділяються на світлові, теплові, механічні, електричні, магнітні, звукові.
Фізичні явища
|
Приклади |
Характерні прояви |
Світлові |
Спалах блискавки |
Яскраво видно на фоні нічного неба |
Теплові |
Танення льоду
|
Змінюється агрегатний стан речовини в процесі зміни температури |
Механічні |
Обертання Землі навколо Сонця |
Одне тіло рухається відносно іншого |
Електромагнітні |
Електризація волосся
|
Волосся «прилипає» до гребінця під час розчісування |
Звукові |
Дзвін |
Сприймаємо звук |
Завдання №2.
Користуючись робочим зошитом, наведіть приклади механічних і світлових явищ(Завдання № 1).
4. Наукові методи вивчення природи - спостереження і експеримент.
Що значить навчати? Це означає систематично спонукати учнів здійснювати відкриття.
Г.Спенсер
За допомогою спостережень і роздумів дослідники переконуються в необхідності вдосконалення фізичного дослідження, проводять теоретичні дослідження й підтверджують їх шляхом експериментальної перевірки. Результатом стає нове знання. Розглянемо блок – схему 3, користуючись нею дайте відповідь:
Питання №2.
В чому відмінність між теорією і гіпотезою, спостереженням і експериментом?
(на дошці блок – схема):
5.Творці фізичної науки.
У наш час вивчення природи потребує наполегливої праці багатьох учених різних країн і народів. їхня спільна праця дає можливість людству просуватися в дослідженнях законів і явищ навколишнього світу. Ефективне використання результатів наукових досліджень забезпечує прогрес суспільства.
Своїми знаннями про Всесвіт ми зобов'язані Архімеду, Ньютону, Кулону, Ому, Паскалю, Амперу, Фарадею, Менделєєву, Ейнштейну, Ціолковському, Резерфорду, Кондратюку і багатьом іншим ученим, які зробили вагомий внесок у розвиток цієї науки.
Архімед (287 — 212 до н. э.) Арістотель (384 -322 гг до н.е.)
Галілео Галілей (1564 – 1642 .Ейнштейн (1879 -1955)
Демонстрація презентації про видатних вчених – фізиків
(див. додаток1). Матеріал підготовлений учнями.
IV. Закріплення нових знань і вмінь
1. Учитель. Щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал, пропоную до вашої уваги вірші з української та російської літератури з описами якогось фізичного явища.
Завдання №3.Вказати, про які явища йдеться у цих віршах.
Гримить! Благодатна пора наступає,
Природу розкішная дрож пронімає,
Жде спрагла земля плодотворної зливи,
І вітер над нею гуляє бурхливий,
Із заходу темная хмара летить — гримить!
Люблю грозу в начале мая,
Когда весенний первый гром,
Как бы резвясь и играя,
Грохочет в небе голубом.
Гремят раскаты молодые,
Вот дождик брызнул, пыль летит!
Повисли перлы дождевые,
И солнце нити золотит.
Призму тригранну візьми на долоню,
Сонячний промінь на грань наведи,
І на стіні свого рідного дому
Знову побачиш ти спектр без води.
В день ясний горіло сонце,
Нерухомо вітер спав.
Нерухомо в мертвій тиші
Степ незайманий стояв.
А на півдні за лісами
Колихалось море трав
То над степом буйний вітер
На шовкових струнах грав.
Растаял лед, шумят потоки,
Луга зеленеют под лаской тепла.
Зима, размякнув на припеке,
В суровые горы подальше ушла.
2. Творче завдання.
Визначення «прозорий» можна використати для опису повітря, скляної посудини, льоду та ін.. назвіть усі предмети, до яких можуть бути використані визначення «стандартний, потужний, однорідний, пластичний, замкнений».
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання
. Виконати вправи №3, №4, №5 робочого зошита. Творче завдання . Поспостерігайте яке-небудь фізичне явище, опишіть та проаналізуйте його.
1