У методичному посібнику вчитель початкових класів Німець Лідія Сергіївна ділиться досвідом використання різноманітних фізкультхвилинок як однією з складових частин здоров'язберігаючої технології, як одним з засобів боротьби з гіподинамією та хронічними захворюваннями дітей молодшого шкільного віку. Доцільно використовувати для роботи з особливими освітніми потребами.
Вчитель
початкових класів
Німець Лідія Сергіївна,
І кваліфікаційна категорія
Опорнинй заклад Пирятинська зш І-ІІІ ст.№6
Німець Л.С.
ФІзкультхвилинки на уроках в початковій школі.--
У методичному посібнику вчитель початкових класів Німець Лідія Сергіївна ділиться досвідом використання різноманітних фізкультхвилинок як однією з складових частин здоров’язберігаючої технології, як одним з засобів боротьби з гіподинамією та хронічними захворюваннями дітей молодшого шкільного віку.
Здоровою може вважатися людина,
яка відзначається гармонійним
фізичним і розумовим розвитком
і добре адаптована до оточуючого її фізичного
та соціального середовища.
(Г.Сигерист)
Приймаючи дитину до школи, «потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається».
Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.
Проте зі вступом до школи рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки.
Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.
Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання).
Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини.
Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.
Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.
Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки - на 10-ій і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються, можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).
Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми домашніх завдань.
Пропонуємо вашій увазі фізкультхвилинки, які можна провести під час занять у початковій школі, зокрема на уроках читання.
Функціональна й анатомічна незрілість зорової системи і значні навантаження, які несе на собі око шестирічного першокласника під час письма (читання), зумовлюють використання гімнастики для очей. Ці вправи служать також для профілактики короткозорості й зменшення її прогресування. Вправи для очей – це рух яблука ока у різних напрямках. Під час проведення гімнастики для очей можна використовувати саморобні таблиці (порадившись з лікарем-офтальмологом).
1.«Крила метелика». Учень виконує самостійно часті кліпання без напруження очей 10-15 разів. Вправу повторюють 4-5 разів.
2.«Ніс Буратіно». На дошці прикріплений малюнок Буратіно. Учень дивиться спочатку на ніс Буратіно, потім на свій ніс. Вправу повторюють 9-10 разів.
3.«Сова». Учень на рахунок 1-4 заплющує очі і тримає їх закритими. На рахунок 5-10 широко відкриває їх. Повторити 4-5 р.
4. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
5. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
6. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
7. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
8. В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
9. В. п. – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.
Функціональна й анатомічна незрілість зорової системи і значні навантаження, які несе на собі око шестирічного першокласника під час письма (читання), зумовлюють використання гімнастики для очей. Ці вправи служать також для профілактики короткозорості й зменшення її прогресування. Вправи для очей – це рух яблука ока у різних напрямках. Під час проведення гімнастики для очей можна використовувати саморобні таблиці ( порадившись з лікарем-офтальмологом).
Стрілочками і крапочками позначений початок «руху» ока.
Послідовність проведення гімнастики для очей така. Учні обирають вільну позу сидіння, розслабляються, руки кладуть на коліна, заплющують очі. Вчитель вмикає спокійну мелодію. Через 30 сек. розпочинається офтальмотренаж. Учитель указкою водить по таблиці – показує рух ока.
Вправи для очей можна проводити і без використання таблиць. Це такі вправи:
1.«Крила метелика». Учень виконує самостійно часті кліпання без напруження очей 10-15 разів. Вправу повторюють 4-5 разів.
2.«Ніс Буратіно». На дошці прикріплений малюнок Буратіно. Учень дивиться спочатку на ніс Буратіно, потім на свій ніс. Вправу повторюють 9-10 разів.
3.«Сова». Учень на рахунок 1-4 заплющує очі і тримає їх закритими. На рахунок 5-10 широко відкриває їх. Повторити 4-5 р.
.
*** *** *** ***
Навколо дерев весело підемо.
Різні листочки дружно підберемо.
Відразу вгору піднімемо,
А потім їх підкинемо,
Нехай собі летять!
*** *** *** ***
Руки в сторону, в кулачок.
Розгинай – і на бочок.
По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.
Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.
*** *** *** ***
Ой ходили журавлі
То великі, то малі.
Сіли собі на ріллі
Та й співають тра-ла-лі.
*** *** *** ***
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді.
А вони ростуть, міцніють,
Вгору тягнуться, радіють.
Вітер віє нам в лице;
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище!
*** *** *** ***
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
Прилетіли дві сороки.
Прискакали жабенята,
Стали у танку кружляти.
Прибігла лисонька –
Заграла на скрипочці.
Скре-ке-ке, ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
*** *** *** ***
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
*** *** *** ***
Ось до лісу ми дійшли,
Ми лісочком йшли,
Потім ми лісочком йшли
Малинку знайшли.
І грибочок там знайшли.
Дотягнулися, зірвали
Нагнулися, підняли,
У кошик поклали
У кошик поклали
І рушили далі.
І рушили далі.
Ми лісочком йшли,
Пташеня знайшли.
Нахилилися, підняли,
В гніздечко поклали
І рушили далі.
*** *** *** ***
Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати (вийти із-за парт)
Фізкультпаузу почати.
*** *** *** ***
Сонце спить, небо спить Навіть вітер не шумить Рано-вранці сонце встало Всіх промінням привітало Хмарка сонечко закрила Слізки срібні зронила Ми ті слізки пошукаємо, У травичці позбираємо |
очі закриті долонями присісти відкрити очі, встати, підняти голови, піднятися на носки, руки підвести угору, розвести в сторони, підвести угору, помахати руками закрити обличчя руками присідання
|
*** *** *** ***
Я малюю зайчика для вас – раз! Це у нього голова – два! Це у нього вуха догори – три! Це стирчить у нього хвостик сірий - чотири! Це очиці весело горять – п’ять! 1, 2, 3, 4, 5 – нам потрібно спочивать! Тож піднімемо руки вгору Та подивимось на зорі. А тепер всі руки в боки – Як зайчики – скоки, скоки.
|
колові рухи руками над головою руки кладуть на голову підняти руки вгору повертати тулуб вправо, вліво
руки до очей біноклем
|
*** *** *** ***
Забавлялись зайченята Виглядаючи маму і тата. Ось так – лапку до лапки Ось так – шапку до шапки Ось так – вусом потрусим Так, так, так!
|
встати, підняти руки вгору, потягнутися руки на пояс, повороти вліво, вправо поплескати в долоні руки до голови, вгору похитати головою пострибати
|
*** *** *** ***
Раз! Два! Всі присіли,
Три, чотири - нахилились
Потім вгору підлетіли.
Із струмочка дружно вмились.
П’ять, шість – всі веселі
Ніжками затупотіли.
Крутимось на каруселі.
Дев’ять, десять - відпочили
Сім, вісім – в поїзд сіли
Й за навчання дружно сіли.
*** *** *** ***
Станемо струнко! Руки в боки !
А тепер, як жабенята
Пострибаємо, як сороки,
Хочем трохи пострибати.
Як сороки – білобокі.
–Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
Щоб спочила голова!
*** *** *** ***
Раз, два – усі пірнають,
Три, чотири – виринають,
П’ять, шість – на воді кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім – що є сили всі до берега поплили.
Дев’ять, десять – розгорнулись, обсушились,
потягнулись.
*** *** *** ***
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
«Каченята»
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
«Гори Карпати»
Раз-два — піднімається гора,
Три, чотири — це круті гірські схили,
П'ять, шість — це орли дивний танець завели,
Сім, вісім — це смерічки похилилися до річки,
Дев'ять, десять — це вода з водоспаду витіка.
«Буратіно»
Буратіно потягнувся,
Раз — нагнувся, два — нагнувся,
Руки в сторону розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
«Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Один комплекс вправ виконується протягом 2—3-х тижнів.
«Ходить білочка по лісі»
Ходить білочка по лісі По високому, густому, По зеленому, рясному. В неї стежечок багато: По землі і по деревах. Справа стежечка — до зірки, Зліва стежечка — до шишки, Ззаду стежка — до горішка. |
— Діти ходять по кімнаті, простягають руки вперед, розводять в сторони, слідкують поглядом, відводять руку у загадану сторону, слідкують поглядом, повертаються назад, простягають руки вперед, слідкують поглядом. |
«На зеленій галявині»
На зеленій галявині Де рясна трава, Дзюркотить криниченька, Чиста, лісова. До води схиляються Квіти запашні - Камінці поблискують В темній глибині. Ми збирали ягоди, Забрели сюди. Відпочити в затишку Сіли край води. Ходять в лісі шелести , Дзюркотить вода — Це казки криниченька Нам розповіда.
|
Діти ходять по колу.
Нахили тулуба вперед,
Руки витягнуті вперед, слідкують поглядом за витягнутими пальцями. . Збирають ягоди: слідкують за рукою, присідають.
Ходьба.
|
«Долоні»
— Де ваші долоні? Тут-тут-тут! А в долонях пальчики живуть Працювали пальчики —не лінувалися: Ліпили, ліпили, малювали, - Будували, будували — зупинилися. А потім, а потім, а потім стомилися, Спускається униз. На двох ногах, на двох руках Ми теж умієм так..
|
Діти показують руки, складають в кулачки. Розкривають кулачки і показують пальчики в русі. Імітують ліплення, будівництво.
Повільно опускають руки на , стіл. Спускається униз. Нахиляються і рачкують як ведмідь.
|
«Ми теж умієм так»
Подивись скоріш, котра година Тік-так, тік-так, тік-так. Наліво — раз, направо — раз! Ми теж умієм так Щоб стати схожим на орла І налякать собак, Розправив півень два крила . Ми теж умієм так! Іде ведмідь, шумить в кущах, Спускається униз.
|
Дивляться вперед, вгору, ве- дуть пальцем зліва направо і навпаки, нахиляються у вказаний бік.
. Піднімають праву руку в сторону, потім ліву, махають ними.
Ідуть як ведмідь.
Сідають |
«Прогулянка в лісі»
Діти лісом гуляли За природою спостерігали. Вгору — на сонце —подивились ,промінчиками зігрілись. Метелики літали, Крильцями махали. Дружно плеснімо: раз,. два, три, чотири, п'ять. Треба нам букет зібрать. Раз присіли, два присіли, В руках дзвоники задзвонили. Вправо дзвін: Дінь-дінь! Вліво дзвін: Дінь-дінь! На ніс сіла бджола. |
, Діти ходять по кімнаті.
Дивляться на сонце, рух «ліхтарики , Імітують метелика.
Плещуть в долоні. . Присідають, імітують букет в руках. вправо (з «букетом»). Показують пальцями і слідкують поглядом, як бджола летить і сідає на ніс.
|
«Зозуля»
Облітала я лісок вздовж, ушир і навкосок. Відпочила в холодку,на кленовому листку. І росинок з тирличу напилася досхочу. Діти йшли через лісок — подала їм голосок. Налічила їм літа: двадцять,тридцять, аж до ста.. Щоб ні горя, ні біди,щоб росли як із води.
|
Махають руками в сторони, вперед, навкоси.
Імітують пиття води.
Ходьба по кімнаті. , Піднімаються на носки, руки вгору, дивляться на них. .
|
«На морі»
Хвилі бавляться та б'ються, Наче неслухи-хлоп'ята. I стрибають, і сміються: Вітер їм лоскоче п'яти. Вгору, вниз і знову вгору Підганяє дужий вітер. Розгойдав він ціле море — Як же хвилям не радіти!
|
Роблять хвильові рухи руками перед собою, зліва направо і навпаки. Стрибають. Руки вниз — вгору, очимаслідкують за рухами.Розводять руки в сторони, усміхаються.
|
«Кленові листочки»
Осінь, осінь . Лист жовтіє, 3 неба часом дощик сіє. Червонясте, золотисте Опадає з клена листя. Діти ті листки збирають, , У книжки їх закладають.. Наче човники, рікою їх пускають за водою. З них плетуть вінки барвисті, Червонясті, золотисті. |
Пальцем показують рух до- щика. Руки в сторони, присідають,
Імітують збирання листочків.
Роблять ліхтарики. .
Кружляють.
|
*** *** *** ***
Ми завзято працювали:
І читали, і писали.
То ж тепер ми відпочинем,
В казку мріями полинем.
Нахилились – ріпку рвем,
Дружно й весело живем.
Раз – устаньте, потягніться,
У віконце подивіться:
Чи на гусочці Івась
Не летить до нас у клас?
Два – пройдіть, немов качата,
Що спішать на став завзято.
А тепер біжімо так,
Як зайчисько та їжак.
Голова спочила й руки –
Час вже братись до науки.
*** *** *** ***
Встаньте діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
*** *** *** ***
Щось не хочеться сидіти
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Всі зробіть чотири кроки.
Руки вгору підніміть, а тепер їх опустіть.
Так повторим кілька раз.
За роботу – все гаразд.
*** *** *** ***
Раз-два! Потягнутись,
І прогнутись, розігнутись.
Наші м'язи прокидаються,
Наші личка посміхаються.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли,
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились
П'ять! Шість! Усі веселі,
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
*** *** *** ***
Руки в сторони та вгору –
На носочки піднялись.
Підніміть голівку вверх
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводимо,
Опускаємо плавно вниз.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли - руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали,
Нахил вліво - раз, два, три!
Повертаємося вправо,
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись
Ось розминці вже й кінець.
Хто старався - молодець!
*** *** *** ***
Хлопчики й дівчатка!
Колони підрівняйте.
Й розминку-веселинку
Зі мною починайте.
Раз - підняти руки вгору,
Два - нагнутися додолу,
Три, чотири - прямо стати.
Будем знову починати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть,
Голівками потрясіть.
Нахил вліво - раз, два, три,
Нахил вправо - раз, два, три.
Нахилились, розігнулись,
Кругом себе повернулись.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
*** *** *** ***
Працювали ви старанно,
Лічили, писали охайно.
Стомилися очки і рученята.
Спочиньте трохи, мої малята!
Сонце спить, небо спить
(очі закрити долонями),
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
(розплющити очі й підняти голови)
І проміння всім послало
(піднятися на пальчики, руки вгору, розвести в сторони.
Станемо струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки.
Стрибну-стрибну! Скоко-скоко!
А тепер, мов жабенята,
Ще в присядки пострибали.
Ква-ква-ква! Ще раз: ква-ква! –
Щоб спочила голова.
*** *** *** ***
Станьмо, діти, чітко в ряд.
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Назбираєм ягід багато,
Щоб узимку ласувати.
Ширше, діти, треба стати,
Будем дрова ми рубати.
Раз - підняли руки вгору,
Два - змахнули всі додолу,
І рубаємо завзято,
Хай тепло приходить в хату.
*** *** *** ***
Посміхнусь до сонечка –
Здрастуй, дороге!
Нахилюсь до равлика –
Хай собі повзе.
Погукаю пташечку –
- Де ти? Де?
Пострибаю з дощиком
І гукну: „Ура!"
Посміхнуся друзям –
Вчитись вже пора!
*** *** *** ***
Чух-чух! Чух-чух!
А надворі дощик вщух.
До веселочки ручки здіймемо,
Танцювати хутчіш почнемо.
Чок-чок! Чок-чок!
То носок, то каблучок.
У долоньки плескать будемо,
Зразу втому ми забудемо.
Танцювали - відпочили,
Працювати захотіли.
*** *** *** ***
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ж ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
щоб спочили ручки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
*** *** *** ***
Сонечко прокинулось.
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось.
Кругом себе повернулось.
Стали квіти оживати,
Пташки пісеньку співати.
Діти стали танцювати,
Миле сонечко вітати.
*** *** *** ***
Раз, два - всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири - нахилились,
Зі струмочка гарно вмились.
П'ять, шість - всі веселі,
крутимось на каруселі.
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли!
*** *** *** ***
Кличе сонечко малят:
- На зарядку станьте в ряд.
Руки вгору, руки вниз,
Крок на місці - зупинись.
Нахиляйся, присідай
І сусіда не штовхай.
Руки в боки, нахились,
Вправо-вліво подивись,
Біг на місці починай,
Ну, а зараз пострибай,
Руки вгору, руки вниз,
Не лінуйся, добре вчись!
*** *** *** ***
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
Трішечки понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
*** *** *** ***
Ось ведмедиця іде,
Ведмежат купать веде:
1 -2 - нахилились,
Із струмочка гарно вмились,
3-4 - походили,
Лапки у воді помили,
Похитали головою
Ще й притупнули ногою.
На 5 - відпочили
І за парти дружно сіли.
*** *** *** ***
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли,
Бачте, як розвеселили!
*** *** *** ***
Ми - берізки і кленці, ;
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Розправляєм гілочки.
Ледь зіп'явшись з корінців,
Дістаємо промінців.
Хилять свіжі вітерці
Вправо, вліво стовбурці,
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед, назад.
Гілочки розкішні
Тягнуться до сонця.
Вітер їх колише,
Листя зеленіша.
*** *** *** ***
Білі лебеді летіли.
На галявину присіли,
Потім дружно танцювали,
Веселилися стрибали,
Походили по траві...
Потім крилами махнули,
В білій хмарці потонули.
*** *** *** ***
Пальці пом'яли, руки в кулак.
А далі в боки взялися ось так.
Нахилилися вперед,
Нахилилися назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло,
Раз, два. три. чотири –
Набираємося сили,
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись,
А тепер за парти знову
Посідаємо усі!
*** *** *** ***
Добре те, що сонце світить!
Добре те, віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс,
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці
Синя, не брудна вода!
І мене матуся рідна
Після школи зустріча.
Добре гратися надворі!
Добре вчитися у школі!
Добре плавати в ставу!
Добре те, що я живу!
Важливу роль у релаксації дітей відіграє музика, тому частину фізкультхвилинок можна проводити з піснями .
(українська народна пісня)
Ягіл, Ягілочка, Ягілова дочка
Устала ранесенько,
Вмилася білесенько ( двічі)
Голівоньку чесала, стьожки надівала.
Квіточки позбирала,
Віночок заплітала (двічі)
На вулицю вийшла,
Як зіронька зійшла,
Взялася попід боки,
Показала вискоки (двічі).
Ось на скрипочці я граю:
На лужку зайці у танці,
Ті-лі-лі та ті-лі-лі!
Я заграв на балалайці:
-Тренді - брень, тренді – брень!
А тепер – на барабані:
-Бум-бум-бум! Трах –тах- тах!
Косоокі всі навтьоки
По кущах та по кущах.
(Учні імітують рухи, гру на скрипці,
балалайці, барабані).
3.«Рибки»
Рибка плаває в водиці,
Рибці весело гулять.
Рибко, рибко-витівнице,
Хочем ми тебе впіймать!
Рибка воду сколихнула,
Хліба крихітку взяла,
Рибка хвостиком махнула,
Рибка хутко попливла.
«Подарунок»
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій насхрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.
«Добра тварина»
Діти стоять. Тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих — усі роблять два кроки назад. Вдих — два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її велике, добре серце. Стук — крок уперед, стук — крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми — єдине ціле».
«Один до одного»
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.
«Загальна увага»
Усім учасникам гри пропонується виконати одне і те сам епросте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючися до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи — установити зоровий контакт. Ті, хто зуміли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на
свої міста.
«Гуфі»
На початку вправи ведучий обирає одного учасника на роль Гуфі (казкової істоти), але пові-домляє його про це так, щоб інші учні класу не дізналися. Учні стають, і ведучий каже, що серед присутніх є мовчазна істота Гуфі. Знайти її можна лише доторкнувшись і запитавши: «Ти — Гуфі?» Якщо відповідь буде «Ні», можна рухатися далі. Якщо відповіді не буде — значить, це справжній Гуфі, і той, хто доторкнувся до нього, приліплюєть¬ся до нього і сам стає такою ж мовчазною істотою.
«Грім—ураган—землетрус»
Учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднявши їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними — це мешканець хатинки.
Якщо ведучий каже «Грім», мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки й забігають усередину нової пари. Якщо він каже «Ураган», «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» усі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого — знайти собі трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
«Світлофор»
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плес-кають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
«Зіпсований телефон»
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближ-чому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер конт-рольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
«Динамічні»
«Напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з мак¬симальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малю¬вати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно руха¬ти шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.
Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.
Фізкультхвилинка—гра «Чапля»
Оголошується конкурс нанайкращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.
Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрувати увагу, а також завжди дуже смішить дітей.
«Вуха»
Для виконання цієї вправи потрібно сісти н край стільця. За сигналом діти нахиляють голов: до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, та* щоб у кожному нахилі дістати вухом до плечг Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а чере нервові закінчення у вушних раковинах збуджу ється і весь організм. Крім того, розробляєтьс активність шийних хребців.
Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»
Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіт: глибокий вдих і виконайте команду «М'яч проби тий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
«Машинка»
Робота губ, гудіння губами, тріск — чим огид ніше, тим краще (на усмішці м'язи розтягуються).
«Рубання дров»
Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Рукі опущені, пальці зчеплені в замок.
Піднімають руки вгору, вдихають, прогинають ся назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звуї «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із груд ної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу.
Здібність людини до саморегуляції стану, де психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом слід починати з дитячих років.
Вправи пропонуються у формі гри.
Поза «кучера»: діти сідають на стільці, випрям-ляють спину, прагнуть розслабити всі скелети м'язи. Слід стежити, щоб діти не нахилялися впе¬ред, інакше діафрагма тиснутиме на шлунок. Голо¬ва повинна бути опущена на груди, ноги розсла¬блені й зігнуті під тупим кутом, носки трохи роз-двинуті. Очі заплющити. Найголовніше — навчите дітей поринути в уяву. Ефективно використовувати образи казкових персонажів, улюблених звіряток.
«Морозиво»
Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтава¬ти. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігрівають¬ся й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюють¬ся долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до пле¬чей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
«Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повто-рюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
«На кого я схожий (схожа)?»
ДІТИ дають одне одному порівняльні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
«Настрій»
Діти ходять по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
- дуже втомлена людина;
(вправи на розвиток дрібних м’язів руки)
Пальчикову гімнастику вчитель використовує, коли вже виконана певна робота, або перед наступним письмом, що допоможе підготувати руку до праці. Усі ці вправи слід виконувати не тільки правою, а й лівою рукою.
1.«Вправні пальці». Школяр пересуває пальці по ручці зверху вниз чи знизу вгору шляхом хапання пальцями, що беруть участь під час письма. Дитина намагається втримати ручку від падіння.
2.«Дятел». Учень великим та вказівним пальцем спочатку в повільному темпі, а потім — у швидкому -— тихенько стукає по кришці парти.
3.«Знайома Лисичка». Вчитель промовляє текст віршика, діти виконують рухи, що зазначені в дужках.
У знайомої Лисички чудернацька, друзі, звичка:
(кисті рук рухаються зліва направо, справа наліво)
хоче їсти (виконують дії вправи «Пташеня відкриває ротика»).
хоче спати (кисті рук з'єднуються),
хоче вранці танцювати (пальці рук імітують швидкі кроки).
4.«Лисичка».
Лисичка у лісі гуляла:
(пальці рук імітують швидкі кроки,),
до столу мишей полювала
(руки декілька разів швидко стискають у кулаки).
5.«Місимо тісто». Дитина по черзі стискає пальці рук у кулаки. Після цього качає ручку між долонями.
6.«Піаніст». Учитель вмикає запис фортепіанної музики. Учень імітує гру на піаніно.
7.«Пташеня відкриває ротика». Школяр вказівним пальцем торкається великого пальця. Решта пальців зібрано в кулак.
8.«Сніжинки».
Біленькі сніжинки кружляють
(дитина робить обертання кистями обох рук), тихенько на землю лягають
(кладе долоні на парту).
9.«Фіззарядка». Учень тримає ручку трьома пальцями (великим, вказівним, середнім) посередині стержня ручки та нахиляє його праворуч-ліворуч лівою рукою, ліворуч - праворуч — правою.
10.«Восьминіг». Учень ставить кисть на парті зап'ястям догори. Виконує рух кожним пальцем окремо. Вправу виконують протягом 15—20 секунд кожною рукою окремо, потім — одночасно двома руками (бімануальні рухи).
11.«Знайомство». Дитина по черзі торкається великого пальця іншими пальцями. Можна робити декілька торкань, а також збільшувати темп вправи.
12.«Кінь». Учень виконує короткі удари пальцями рук, почергово торкаючись парти подушечками пальців. Вправу виконують 10—15 секунд, змінюючи темп та інтенсивність удару.
13. «Погляд». Пальці руки міцно зібрані в кулак. Школяр із напруженням розводить пальці якомога ширше. Потім знову збирає пальці в кулак. Вправу виконують протягом 15—20 секунд кожною рукою окремо, потім — одночасно двома руками.
14.«Рибка». Дитина ставить долоню ребром на парту і робить хвилеподібні рухи долонею, яку переміщує у всіх напрямках (праворуч — ліворуч, вперед — назад, вгору — вниз) на довжину витягнутої руки. Вправу виконують протягом 15—20 секунд.
Література
1. Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
2. Запорожець А.В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности// Принцип развития в психологии. – М., 1978.- С.263.
3. Коростелев Н.Б.Воспитание здорового школьника: Пособие для учителя/ Под ред. В.Н.Кардашенко. – М.: Просвещение, 1986. –С.16-17
4. Методические рекомендации по организации воспитательной работы с учащимися шестилетнего возраста в условиях продленного дня и в школах-интернатах.-К., 1986. – С.81- 86.
5. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів- К.: Абрис, 1997. –С. 291.
Для нотаток
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Для нотаток
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1