Молодиченко К.Д., вчитель інформатики та математики
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ У 5 КЛАСІ НУШ:
ІНФОРМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Нова українська школа мотивує вчителів навчати по-новому, використовувати нові форми і методи роботи. Зокрема, змінився і підхід до оцінювання. Важливе місце в оновленому освітньому процесі посідає формувальне оцінювання.
Під час запровадження формувального оцінювання у навчальному
процесі вчитель має дотримуватись наступних принципів:
1. Вчитель постійно забезпечує зворотній зв'язок, надаючи учням
коментарі, зауваження, поради щодо їх діяльності.
2. Учні беруть активну участь в організації процесу їх власного
навчання.
3. Вчитель змінює техніки та технології навчання в залежності від
зміни результатів навчання учнів.
4. Вчитель усвідомлює, що оцінювання тільки за допомогою
виставлення деякої кількості балів різко зменшує мотивацію та самооцінку
учня.
5. Вчитель усвідомлює необхідність навчити учнів принципам і
способам покращення власних результатів.
У НУШ оцінюються не тільки академічні досягнення учнів з окремих навчальних предметів, а й наскрізні уміння та особистісний розвиток дітей. У рубриці «Характеристика навчальної діяльності» Свідоцтва досягнень, зазначено показники, до яких має бути розроблено критерії оцінювання для рівнів сформованості, зокрема з інформатики.
Характеристика результатів навчальної діяльності
Навчальний предмет/ інтегрований курс |
Результати навчання |
Рівень досягнень результатів навчання |
||
І семестр |
ІІ семестр |
Рік |
||
Інформатика |
Працює з інформацією, даними, моделями |
|
|
|
Створює інформаційні продукти |
|
|
|
|
Працює в цифровому середовищі |
|
|
|
|
Безпечно та відповідально використовує інформаційні технології |
|
|
|
|
Загальна оцінка результатів навчання** |
|
|
|
Визначити рівень досягнень результатів навчання допоможе підсумкове оцінювання, яке відбувається наприкінці вивчення теми, розділу, семестру, року. Мета: надати звіт про навчальні досягнення учнів за відповідний період часу, ранжувати учнів за рівнем навчальних досягнень.
На відміну від підсумкового формувальне оцінювання триває під час навчального процесу. Мета: надати учням зворотний зв'язок щодо покращення навчання. Таке оцінювання не передбачає фіксації рівнів навчальних досягнень у вигляді цифр чи балів. Це «оцінювання для навчання»
Його можна залучати щодня, урок за уроком.
Педагог може:
Головним завданням формувального оцінювання є формування навчальних цілей.
Переваги формувального оцінювання:
Щоб надати якісний зворотній зв’язок учням про досягнення потрібно використовувати різні стратегії та інструменти оцінювання. Чим швидше ми будемо надавати зворотний зв’язок учням, коли вони їм складно
виконати завдання, тим швидше вони зможуть виправити недоліки.
Зворотній зв’язок — це «інформація, яка має спонукати учня змінити власні дії або мислення з метою покращення навчання» (Валері Шуте (2008)). Він повинен бути:
пов'язаним із очікуваними результатами |
учні мають розуміти, якого результату їм треба досягти та за якими критеріями можна визначити, що це відбулося |
своєчасним та актуальним |
тобто надаватися в той момент, коли учень робить помилку, щоб був час її виправити й поліпшити кінцевий результат |
орієнтованим на дії |
після зворотного зв’язку у дітей має бути бажання виправити недоліки та покращити роботу |
індивідуальним |
однаковий процес надання відгуків не спрацює для всіх. Він має відповідати індивідуальним потребам та особливостям кожної дитини |
зрозумілим |
таким, який учні насправді слухають, розуміють і використовують |
У залежності від навчальної ситуації зворотний зв’язок може бути спланованим чи спонтанним, розгорнутим чи стислим, надаватися в групі або індивідуально.
«Чудова робота!», «Додай ще одне речення», «перестав числа місцями», «ще раз зверни увагу на повідомлення, яке показує програма» - такий зворотній зв’язок ми часто використовуємо на уроках. Він у першому випадку надає схвальний емоційний коментар, а в решті нагадує швидку медичну допомогу.
Зворотній зв’язок може надавати учитель, однокласники (взаємооцінювання) або учень сам собі (самооцінювання).
Учителю й учням потрібно чітко визначити цілі навчання та критерії їх досягнення. Із цим завданням гарно впорається онлайн-інструмент такий як віртуальна онлайн-дошка «Padlet» і техніка формувального оцінювання «З-Х-Д» (Знаю-Хочу дізнатися-Дізнався).
Цей інструмент є чудовим організатором вивчення теми й візуально
демонструє учню покроковість здобуття нових знань, а цей прийом допомагає структурувати наступні уроки на основі відгуків учнів.
Приклад техніки «З-Ч-Д» з використанням віртуальна онлайн-дошка «Padlet»
Після вивчення певної теми ми пропонуємо учням створити візуалізацію того, що вони дізналися.
Приклад: під час роботи над проєктом «Сучасні інформаційні технології, їхня роль у житті людини» отриману інформацію з теми учні подали візуально на спільній віртуальній онлайн-дошці «Padlet», 5 клас
Оцінити якість засвоєння навчального матеріалу та допомогти учням згадати інформацію, яку вони можуть забути допоможе прийом тестування з інтервальним повторенням. Ми пропонуємо школярам виконати тест з певної теми через 1 день після її вивчення, потім через 3, через 8 та через 15 днів. Порівняння відповідей дозволяє розробити індивідуальні завдання, які допоможуть заповнити прогалини у знаннях учнів, при цьому можна змінювати форму подачі тих самих запитань у вигляді флеш-карток, тестування в реальному часі чи як домашнє завдання, завдання на відповідності. Допоможуть в цьому онлайн-інструмент тести від На урок та Wordwall.
Використання онлайн-інструменту тести від На урок, Тема «Авторське право», 5 клас |
|
Флеш-картки |
|
Завдання на відповідності |
|
Тестування |
|
Приклад використання сервісу Wordwall, тема «Комп’ютер – пристрій опрацювання даних», 5 клас |
|
Завдання на відповідності |
|
Стратегія формувального оцінювання передбачає створення контрольних списків, або, як їх ще називають, чеклистів.
Контрольний список (чеклист) — це перелік або реєстратор дій учня під час вивчення чи опанування теми; він відображає послідовність виконання проєкту. Найрезультативнішим варіантом буде створення контрольного списку у співпраці з учнями, а не виключно вчителем. Чеклисти допомагають учням перевірити, чи вони зробили всі потрібні кроки для
виконання завдання, а критерії успіху (рубрики для оцінювання) допоможуть оцінити якість виконання певного кроку. Ми використовуємо чеклести як як самооцінювання після вивчення теми, після виконання завдання чи проєкту.
Приклад чеклиста з теми «Створюємо текстові документи», 5 клас:
Приклад чеклиста оцінки групового проєкту всією групою на тему «Для чого у книжці заголовки, розділи та зміст?» під час вивчення теми «Форматуємо сторінки та готуємо документ до друку», 5 клас:
Приклад чеклиста взаємооцінювання з теми «Редагуємо текст. Перевіряємо правопис», 5клас
Також для отримання зворотнього зв’язку можна використовувати карти умінь.
Приклад карта умінь з теми «Операції над файлами та папками», 5 клас
Запропонована карта умінь може розглядатися як опора для розуміння учнями найближчих навчальних цілей та проведення самооцінювання та рефлексії.
Формувальне оцінювання дозволяє не лише оцінити рівень навчальних досягнень учнів, а й вчасно виявити прогалини у знаннях та їх мінімізувати. Перетворити результат навчання на джерело для розвитку мотивації, навичок критичного та творчого мислення, а також соціальних компетентностей школярів при навчання інформатики у 5 класі НУШ допомагають різні прийоми, які допомагають не лише визначити рівень засвоєння навчального матеріалу, а й стають стимулом для подальших досягнень учнів.
Використані джерела: