Бабійчук Олександр Йосипович,
учитель трудового навчання ХЛ №8
«Формування естетичних почуттів учнів на уроках трудового навчання»
Актуальність проблеми
Цю тему було обрано тому, що роль естетичного виховання у формуванні особистості, її всебічному розвитку дуже важлива. Вже в давні часи відзначали значення краси в житті та діяльності людини. Великий і різноманітний вплив мистецтва, як найважливішого елементу краси і естетичного ставлення до дійсності на людину. Естетичне виховання сприяє розвитку свідомості та почуттів особистості, її поглядів і переконань, відіграє велику роль у формуванні моральних і духовних складових людини.
Естетичне освоєння дійсності людиною присутнє у будь-якої творчої діяльності. Людина виступає художником не тільки тоді, коли створює твори мистецтва, присвячує себе поезії, живопису чи музики. Естетичний розвиток особистості починається у дитинстві. Тому необхідно звернути особливу увагу на естетичне виховання здобувачів освіти на уроках трудового навчання. У зв'язку головна відповідальність за здійснення освітнього та виховного процесу в тому числі і естетичного виховання покладається на вчителя.
Саме це визначило вибір теми дослідження - "Формування естетичних почуттів учнів на уроках трудового навчання".
Об’єкт дослідження: освітній процес здобувачів середньої та старшої школи.
Предмет дослідження: шляхи формування естетичних почуттів учнів на уроках трудового навчання.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми, методи формування в учнів естетичних почуттів на уроках трудового навчання.
Для досягнення мети дослідження реалізовувалися такі завдання:
1. З’ясувати сутність і значення естетичного виховання учнів.
2. Визначити шляхи, форми і засоби естетичного виховання школярів.
3. Відокремити педагогічні умови формування в учнів естетичних почуттів.
4. Розробити, експериментально пробувати та впровадити методи формування естетичних почуттів на уроках трудового навчання.
Гіпотеза дослідження
В основу нашого дослідження покладено гіпотезу про те, що ефективність формування у здобувачів освіти естетичних почуттів зросте за умови ефективності формування естетичних почуттів засобами гуманно-особистісного підходу до вихованців на основі діалогічної взаємодії у процесі співтворчості вчителя та учнів; розвитку активізації образного мислення учнів на матеріалі творчої інтерпретації емоційно-чуттєвих вражень, творчої самореалізації кожного вихованця на основі системного розширення естетичного досвіду на уроці.
Практична значущість
Практична значущість здобутих результатів полягає у наявності і вмінні учнів використовувати набуті знання впродовж життя.
Апробація результатів дослідження здійснювалася через використання різних форм і методів проведення уроків трудового навчання, щодо формування естетичної культури учнів.