«Технологічні процеси виготовлення виробів з тонколистового металу та дроту»

Про матеріал

Кожний школяр повинен отримати трудове загартування, яке, як би не склалась його подальша доля, знадобиться йому в будь-якій сфері діяльності.

Моєю головною метою є формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя і активної перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу учнів. Моя діяльність має чітко виражену прикладну спрямованість і реалізується переважно шляхом застосування практичних методів і форм організації занять.

Даний урок у 6 класі учні - хлопці виконують нескладні вироби за допомогою вчителя. В подальшому хлопці виконують роботу самостійно під наглядом вчителя. На уроках хлопці вчаться виконувати проекти, складати проектну документацію. Вся проектна документація (зображення виробу, розрахунок матеріалів, послідовність виготовлення тощо) учнями виконується в робочих зошитах.

У 6-х класах хлопці виконують самостійно вироби з жерсті та ДВП згідно інструкційних карток, дидактичного матеріалу. Також проводяться майстер-класи «Виготовлення виробів, сувенірів з дроту та жерсті».

Використовую інноваційні технології навчання і виховання – критичне мислення, ІКТ, проектна технологія, творчі проекти, інтерактивне навчання, гравікон, ігрові методи навчання (мозковий штурм, кросворди, вставлення пропущених слів, букв, тощо)

Перегляд файлу

Маріупольський навчально-виховний комплекс «колегіум-школа» №28

Департаменту освіти Маріупольської міської ради

 

 

 

План-конспект

сучасного уроку з трудового навчання

 

 

 

«Технологічні процеси виготовлення виробів

з тонколистового металу та дроту»

 

 

Підготувала 

Руднєва Ірина Олександрівна,

вчитель трудового навчання,

спеціаліст ІІ категорії

 

E:\конкурс Учителя\chto-mozhno-sdelat-iz-folgi-svoimi-rukami_1.jpg

 

2017рік

 

 

 

 

Тема уроку:

Технологічні процеси виготовлення виробів з тонколистового металу і дроту.

Мета уроку:

Навчальна: Засвоїти знання про технологію виготовлення виробів

з тонколистового металу та дроту. Сформувати уявлення та знання про технологію виготовлення виробів з дроту та тонколистового металу.

Розвиваюча: Розвивати працелюбність, працьовитість; зацікавленість до навчання, творчості.

Виховна: Виховувати акуратність, дисциплінованість.

виховувати економне ставлення до матеріалів; бережливе ставлення до інструментів та пристосувань, які використовуються під час виготовлення виробів з тонколистового металу та дроту

Об'єкт праці: декоративна квітка з тонколистового металу та дроту.

Інструменти: Масштабна лінійка, олівець, рисувалка, ножиці, заготовка, лещата, молоток або киянка, зубило.             

Матеріали: м’яка жерсть (1 мм), дріт (2мм).

Обладнання та пристосування: презентація виготовлених виробів з жерсті – додаток 1 (а також демонструються готові вироби), картки з літерами – додаток 2, картки зеленого та червоного кольору – додаток 3, картки-завдання для гри «Чарівний кошик» - додаток 4, технологічні картки – додаток 5.

Тип уроку: Комбінований (засвоєння нових знань, застосування знань, вмінь і навичок)

Методи уроку: Бесіда, розповідь, «мікрофон», робота в групах, гра «Склади слово», доповідь учня, показ, демонстрація виготовлених виробів, гра «Чарівний кошик»,  робота в зошиті, практична робота за допомогою вчителя.

Очікувані результати:

Учень виконує вирівнювання тонколистового металу та дроту; застосовує прийоми вимірювання та розмічання тонколистового металу та дроту; називає інструменти  для різання тонколистового металу та дроту; пристосування для гнуття тонколистового металу та дроту; виконує різання та гнуття тонколистового металу та дроту; виготовляє  виріб із дотриманням безпечних прийомів праці.

Підготовча робота: 

- індивідуальна робота з учнями-доповідачами:

1. Поняття про технологію виготовлення виробів з дроту.

2.  Поняття про технологію виготовлення виробів з листового металу;

- спільний підбір виробів-аналогів, матеріалів та інструментів;

Структура проведення уроку:

I. Організаційна частина (2 хв.)

II. Актуалізація опорних знань (4 хв.)

III.  Мотивація навчально-трудової діяльності (2 хв.)

IV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( 5 хв.)

V.  Вивчення нового матеріалу ( 7 хв.)

VI.  Практична робота (20 хв.)

VII. Підсумок уроку (5 хв.)

Хід уроку:

1. Організаційна частина.

- перевірка присутніх; перевірка готовності до уроку; призначення чергових. Настрой  учнів на роботу.

Бесіда: Ви готові до уроку технічної праці?

Перед вами лежать картки настрою (червоного та зеленого коліру). Визначте , який  зараз у вас настрій та підійміть необхідну картку, для того,  щоб я побачила.

Добре! Я рада, що у багатьох гарний настрій та ми можемо приступити до роботи!

2. Актуалізація опорних знань.

метод «мікрофон»:

  • Що називають технологічним процесом?

(Технологічний процес – це частина виробничого процесу, змістовні спрямовані  дії по зміні форми, розмірів та  властивостей матеріалів при виготовленні виробів. Технологічний процес здійснюється за допомогою технологічного обладнання: верстатів, інструментів).

  • Що таке технологічна карта?

(Технологічна карта – це документ, в якому записані всі процеси обробки деталей виробу, з вказівками технологічних операцій)

  • Що таке конструкційні матеріали?

(Конструкційні матеріали – це матеріали, з яких виготовляють вироби – метал, дріт, дерево, пластмаса, камінь, пісок тощо).

3. Мотивація навчально-трудової діяльності

Розповідь учителя: Вироби, які нас оточують – це корисні речі, які створюють затишок в оселі, полегшують працю, сприяють відпочинку, роблять нам гарний настрій. А якщо вони зроблені своїми руками, то оцінюються ще більше. Саме на уроках технічної праці ми можемо навчитися створювати такі вироби своїми руками.

Сьогодні ми разом долучимось до мистецтва створення квітки.

4. Повідомлення теми уроку.

Розповідь учителя: Працювати на уроці ми будемо у трьох великих групах. І зараз разом з вами ми  назвемо тему нашого уроку.

На столах у кожної з груп знаходяться конверти з картками-літерами.

Кожній групі необхідно скласти з них слово.

( 1 гр. – допоможу, бо  це велике слово……починається з літери В…)

1 група – ВИГОТОВЛЕННЯ;

2 група -  ДЕКОРАТИВНОЇ  ;

3 група – КВІТКИ.

Я називаю перше слово, а ви продовжуєте… Отже, тема нашого уроку:

«ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ДЕКОРАТИВНОЇ КВІТКИ З ТОНКОЛИСТОВОГО МЕТАЛУ ТА ДРОТУ».

Запис нової теми у зошитах.

Поки ви пишете подумайте, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Діти що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів).

І перед тим як почати формувати свою думку, ви починаєте формувати її з такого речення:

Запис на дошці:   На сьогоднішньому уроці я хочу….

дізнатися – ……..

Напр. про технологічні процеси виготовлення виробів з тонколистового металу та дроту; які матеріали та інструменти потрібні для виготовлення цієї роботи;

зрозуміти – ……

Напр. як вони виготовляються своїми руками;

навчитися –  ………

Напр. виготовляти декоративні квіти; техніці розмітки деталей;

з`ясувати – …………

Напр. як з`єднуються деталі, з чого починати роботу;

А у кінці уроку перевіримо, чи досягли ми поставленої мети.

Постановка завдань перед учнями.

Учні повинні називати і розрізняти види металу та дроту; 

характеризувати матеріали, які використовуються для виготовлення  виробів; вміти добирати  матеріали,  інструменти та пристосування для роботи;  виконувати технологічно правильну розмітку деталей квітки з економним використанням  жерсті та дроту, дотримуючись правил безпеки праці.

5. Вивчення нового матеріалу. План вивчення.

1. «Поняття про технологію виготовлення виробів з дроту».

2. «Технологічні процеси з тонколистового металу та дроту».

3. «Поняття про технологію виготовлення виробів з листового металу».

4. Фізкультхвилинка.

5. 1. Доповідь учня:  «Поняття про технологію виготовлення виробів з дроту».

Із дроту можна виготовити багато різних і корисних виробів. Але перш ніж розпочати роботу, дріт треба акуратно випрямити. Короткі куски дроту випрямляють мо­лотком, легенько постукуючи по випуклих місцях, або плоскогубцями. Тонкий дріт випрямляють за допомогою спеціального стержня, затиснутого в лещатах.

Мідний і алюмінієвий дріт правлять киянкою.

Гнути тонкий дріт можна круглогубцями, плоскогубцями, а також за допомогою пристроїв. Відрізують дріт кусачками.

Навчившись випрямляти, гнути, намотувати й різати дріт, можна виготовляти з нього різні корисні вироби.

5.2. Розповідь учителя. Перш  ніж  розпочати  виготовлення  виробу,  треба розібратися  в  готовому малюнку або створити новий,  потім  вибрати матеріал для заготовки.     

  Виготовляючи вироби з жерсті, її випрямляють киянками на металевій плиті, а дуже тонкі листи (до 0,2 мм) дерев'яними брусками.  На випрямленій заготовці роблять розмічання,  потім  по рисках вирізують виріб. Жерсть розрізують слюсарними ручними ножицями. Спочатку вирізують основну заготовку, потім — усі інші сторони по рисках розмітки. Після цього починають згинати заготовку на відповідній оправці.

Розрізуючи і згинаючи метал, будьте уважні, щоб не поранити руки. Під час різання підтримуйте пальцями лівої руки матеріал не ближче ніж за 30мм від лінії різання. Заготовку треба періодично пересувати ближче до осі ножиць, щоб зменшити зусилля різання.

Щоб виготовляти об'ємні вироби з жерсті, треба вміти користуватись кресленнями, розмічати заготовки, вирізувати і згинати метал по лініях розмічання, з'єднувати окремі деталі і частини виробу фальцьовим швом, заклепками, точковим електрозварюванням, виконувати антикорозійну обробку або фарбувати та лакувати.

Часто один предмет виготовляють із різних матеріалів: деревини, жерсті, дроту, органічного скла тощо.

5.3. Доповідь учня:  «Поняття про технологію виготовлення виробів з листового металу».

3 листовим металом працюють люди різних професій: жерстяники, слюсарі-вентиляційники, покрівельники, штампувальники та багато інших. Без людей названих професій не можуть працювати машинобудівні і приладобудівні підприємства, галузі літакобудування і харчова промисловість. Кожен з вас може назвати чимало виробів з чорного  і  кольорового листового  металу,  що  використовуються  в  побуті.   Це  відра, чайники, самовари, баки для питної води, тази, вентиляційні і водостічні труби та ін.

Усім, хто працює з тонким листовим металом, треба знати види і властивості матеріалів, способи користування інструментами, пристроями, верстатами, правила і способи обробки заготовок, послідовність виготовлення виробів, вимоги до їх якості.

Багато виробів із жерсті мають складну форму, тому не кожний зможе їх виготовити. Для цього потрібні знання не тільки шкільних предметів, а й спеціальна підготовка.

Чим краще людина володіє таємницями обробки жерсті, тим вища її кваліфікація.

5.4. Фізкультхвилинка (проводить черговий учень).

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу все гаразд.

6. Практична робота «Виготовлення декоративної квітки з тонколистовго металу та дроту».

Розповідь учителя: Перед тим як приступити до практичної роботи ми повинні пригадати правила безпечної праці і санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технічних робіт.

Зробимо це за допомогою гри «Чарівний кошик». У кошику є багато карточок-завдань. Кожен з вас повинен відповісти на одне запитання і передати кошик наступному, і так по черзі всі відповідають на запитання, які самі обрали.

 

Завдання-картки.

Перед початком роботи необхідно одіти _______________________. 

Світло має падати з ___________________________________  боку.

Гостро-ріжучи предмети слід зберігати в  _____________________ .

Ножиці класти __________ лезами, направленими від ___________ .

Виконуючи роботу, вибір слід тримати на відстані ____ см від очей.

Не можна користуватися ________________ інструментами.

Спочатку вирізують ____________ заготовку, потім — __________.

Після закінчення роботи ___________________ прибрати своє місце.

Найкраще працювати при ______________________________ світлі.

Після закінчення роботи _________ та _________ в робочу коробку.

Гнути тонкий дріт можна ___________________________________.

Передавати ножиці ________________________________________ .

Робити перерви для відпочинку очей через кожні _________ хвилин.

Сидіти слід ______________________________________________.

Робоча коробка повинна стояти з __________________________ боку.

Відрізують дріт _____________________________________________.

Чим виправляють дріт та тонколистовий метал ___________________.

Таким чином під час гри, ми з вами повторили правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технічних робіт.

6.1  Вступний інструктаж.

Роздати технологічні картки «Виготовлення квітів з тонколистового металу та дроту»

Завдання.

1.Вирізати ножицями заготовки (листочки та пелюстки) для квітки.

-     Виконати стебель квітки з дроту.

-     Виконати заклепки з дроту.

-     Виконати складання декоративної квітки.

6.2 Поточний інструктаж.

Під час роботи звертати увагу учнів на те, щоб:

-     заготовку слід тримати лівою рукою, не ближче ніж за 10 см від прорізу;

-     заготовка під час роботи повинно рухатись точно перпендикулярно до площини ножиць;

-     при різанні всю увагу необхідно зосередити на лінію розмітки.

6.3 Заключний інструктаж.

-     знову звернути увагу дітей на дотримання правил безпеки (повторюють учні);

-     перевірка виконаного завдання;

-     визначення найкращої роботи.

7. Підсумок уроку.

7.1  Рефлексія (методом «мікрофон»)

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Чи можна скористатись отриманими знаннями у повсякденному житті?

     Де, і за яких умов це може бути?

3.Які труднощі виникли під час уроку?

Учитель: Як Ви вважаєте? Ми досягли поставленої мети уроку?

Ви всі отримали відповіді на ваші запитання?.

7.2 Заключна частина:

1. Обговорення результатів практичної роботи.

2. Аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи.

3. Виставлення та мотивація оцінок за роботу на уроці;

7.3. Домашнє  завдання:   повторити  матеріал  про  технологію  виготовлення виробів з дроту та листового металу, Необхідні інструменти й матеріали для роботи.

7.4. Прибирання робочих місць.

1. Завдання бригадирам, черговим.

2. Контроль за прибиранням робочого одягу, робочих місць.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.2
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Фірсов Даніїіл
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
  2. Кучмук Людмила Василівна
    Для учнів 5-6 класів змістовна робота, потребує уваги
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
13446
Оцінка розробки
4.2 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку