ФОРМУВАННЯ І МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ 6-7 РОКІВ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ

Про матеріал
На сьогоднішній день з'ясовано, що готовність до шкільного: навчання - багатоякісне утворення, яке містить мотиваційну, соціально-психологічну, емоційну, вольову та інтелекту-альну готовність дитини до навчання в школі. Досить велика кількість учнів є. невстигаючими у навчанні, і річ не в складних програмах викладання навчального матеріалу, чи занадто вимо-гливих вчителях, а в тому, що діти психологічно слабко підготовлені до навчання в школі. У першу чергу, проблема криється в слабкій мотивації, нерозумінні своєї нової, внутрішньої по-зиції школяра. Саме тому, психологам, вихователям, батькам необхідно звернути увагу на роз-виток мотиваційної готовності ще в дошкільних закладах. Нами розроблена спеціальна корек-ційно-розвивальна програма, яка складається з 10 невеликих занять. Ця програма зможе допо-могти дітям розвинути компоненти мотиваційної готовності дасть змогу дитині в подальшому легко і швидко впоратись із труднощами у навчанні. Матеріал взято з журналу Практична психологія та соціальна робота № 5, 2001
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ І МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ 6-7 РОКІВ

ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ

// Практична психологія та соціальна робота № 5, 2001

 

На сьогоднішній день з'ясовано, що готовність до шкільного: навчання - багатоякісне утворення, яке містить мотиваційну, соціально-психологічну, емоційну, вольову та інтелектуальну готовність дитини до навчання в школі. Досить велика кількість учнів є. невстигаючими у навчанні, і річ не в складних програмах викладання навчального матеріалу, чи занадто вимогливих вчителях, а в тому, що діти психологічно слабко підготовлені до навчання в школі. У першу чергу, проблема криється в слабкій мотивації, нерозумінні своєї нової, внутрішньої позиції школяра. Саме тому, психологам, вихователям, батькам необхідно звернути увагу на розвиток мотиваційної готовності ще в дошкільних закладах. Нами розроблена спеціальна корекційно-розвивальна програма, яка складається з 10 невеликих занять. Ця програма зможе допомогти дітям розвинути компоненти мотиваційної готовності дасть змогу дитині в подальшому легко і швидко впоратись із труднощами у навчанні.

 

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА

ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ

ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ

 

Заняття 1

Гра «Інтерв'ю»

Мета: формувати у дітей вміння орієнтуватись в оточуючому світі.

Інструкція: Діти уявіть собі, що я журналіст, який хоче взяти у, вас інтерв'ю для газети чи журналу. Ви повинні уважно послухати запитання, які я буду задавати, а потім правильно і швидко на них відповісти. Кожен з дітей відповідає на запитання, ті запитання, які діти не розуміють, треба пояснити і обговорити колективно.

Запитання інтерв'ю.

  1. Як вас звати? (кожен з дітей відповідає на запитання, якщо дитина замість ім'я називає прізвище, це не вважається помилкою).
  2. Скільки вам років?
  3. Як звати ваших батьків?
  4. Як називається-місто, в якому ви живете?
  5. Як називається вулиця, на якій ви проживаєте?
  6. Який номер має ваш будинок квартира?
  7. Яких тварин ви знаєте? Які з них домашні? Які живуть у наших лісах? (Дитина повинна назвати хоча б по 2 тварини на кожне із завдань).
  8. В яку пору року з'являється їв яку пору року опадає листя?
  9. Як називається та година дня, коли ви прокидаєтесь, коли обідаєте, коли готуйтесь до сну?
  10. Перерахуйте предмети одежі, меблі, столові прибори, які ви використовуєте? (правильна відповідь та, в якій перераховано не менше трьох найменувань з кожної групи)

 

Бесіда-гра «Я йду до школи!»

Мета: активізувати відомості дітей про школу і шкільне життя.

Інструкція: Діти, давайте поділимось на дві команди. Назва однієї команди буде «Всезнайки» (це такі люди, які все знають), а іншої – «Незнайки» (такі люди, які нічого не знають). Я буду наводити запитання, команда «Всезнайки» має відповідати на всі запитання тільки правильно, а команда «Незнайки» повинна шуткувати і відповідати на всі запитання неправильно. За кожну правильну відповідь всезнайкам і ставимо «+», а за кожну неправильну незнайкам ста­вимо «+». Кожна дитина має спробувати себе в обох ролях.

Запитання:

  1. Чи потрібно ходити до школи?
  2. Навіщо потрібно ходити до школи?
  3. Чим зазвичай займаються в школі? (Що ви будете робити в школі?)»
  4. Що потрібно мати учневі, щоб, бути готовим до школи?
  5. Що таке уроки? Чим на них займаються учні?
  6. Як потрібно поводити себе на уроках у школі?
  7. Що таке домашні завдання?
  8. Навіщо потрібно виконувати домашні завдання?
  9. Чим ви будете займатись вдома, коли прийдете зі школи?
  10. Що нового з'явиться в твоєму житті,  коли ти підеш до школи?

Дати дітям можливість зрозуміти для чого вони йдуть до школи, навіщо їм вчитись, що дасть їм це навчання.

Гра «Пантоміма»

Мета: прийняття позиції школяра дитиною, зменшення рівня тривожності/страхів пов'язаних зі школою, розвиток  емоційної сфери.

Інструкція: Діти давайте спробуємо за допомогою різноманітних поз; рухів тіла показати, як виглядають.

Завдання: добрий вчитель; злий вчитель; учень, який вчиться на самі п'ятірки - відмінник; учень, який погано вчиться; зошит неохайного учня; учень, який не хоче йти до школи; учень, який старанно робить уроки; уважний учень; неуважний учень; учень який боїться відповідати; учень, який із задоволенням іде до школи. Після гри потрібно обговорити з дітьми, кого їм було приємніше показувати, кого кумедніше, яким краще бути учнем, тим, з кого сміються, чи тим, кого поважають і ставлять на зразок іншим. За допомогою оплесків визначте ту дитину, яка краще всіх виконала завдання. Можна нагородити орденом – «Найкращий мім».

 

Заняття  2

 

Гра «Я готуюсь до школи»

Мета: формувати позитивну навчальну мотивацію, коригувати негативне ставлення до школи.

Інструкція: Уявіть собі, що я прилетіла до вас з іншої планети, щоб разом з вами йти до школи. Ваше завдання - якомога швидше підготувати мене до навчання в школі, Я буду запитувати вас про шкільне життя, а ви повинні мене навчити, відповідаючи правильно на запитання.

Запитання:

1. Щоб піти до школи мені має виповнитись:

           а) 1-2 роки;

           б) 6-7 років.

2. Щоб добре вчитись, я повинна:

           а) дуже хотіти навчатись у школі;

           б) зовсім не хотіти навчатись у школі.

3. Для того щоб піти до школи, достатньо:

            а) мати кольорові олівці, гарний портфель і ручку;

            б) вміти трошки читати, писати, рахувати, малювати.

4. Щоб бути відмінником, треба:

            а) мати гарні олівці, зошити і ручку;

            б) бути старанною ученицею (учнем).

5. Домашні завдання потрібно виконувати:

            а) швидко і як-небудь;

            б) не поспішаючи, гарно, охайно, перевіряючи помилки.

6. На перервах потрібно:

            а) відпочивати (можна повторити якийсь предмет);

            б) відповідати біля дошки.

7. Якщо я отримаю двійку:

            а) потрібно плакати, кричати на вчительку;

            б) сміятись, кажучи, що мені байдуже;

            в) попросити пояснити, вивчити цю тему, щоб перездати на кращу оцінку.

8. Коли я буду відповідати біля дошки, я повинна:

            а) хвилюватись, боятись;

            б) не хвилюватись, уважно послухати запитання і відповісти на нього.

9. В школі потрібно вчитись:

           а) тому, що всі вчаться;

           б) щоб бути розумною, досвідченою людиною.

10. Я хочу вчитись у школі: 

           а) бо в школі гарні квіти, парти;

           б) бо в школі я дізнаюсь багато нового, що допоможе мені стати дорослою самостійною людиною.

Проективна корекційно-розвивальна методика «Я малюю школу».

Мета: корекція страхів у дітей перед навчанням у школі.

Інструкція: Сьогодні ми всі будемо малювати різні ситуації, події, які можуть відбутися в школі. Нехай кожен з вас візьме олівець і намалює те, що йому подобається чи не подобається в школі. Після того, як псі намалюють, діти повинні помінятись місцями і домалювати щось па малюнку, сусіда і т. д. Після цього малюнки обговорюються, пояснюються елементи.

Обладнання: великий аркуш паперу, кольорові олівці.

Гра «Школа –казка».

Мета: зняття страху і сильного напруження, тривожності перед шкільним навчанням.

Інструкція: Діти читають (чи їм читають уривки з книги Є. Успенського «Школа клоунів»), розповідають про правила, вимоги в цій школі, придумують уроки, оцінки (психолог бере в цьому процесі активну участь). Кожна дитина повинна обов'язково що-небудь розповісти і показати. Клас попередньо домовляється, яке правило для «школи» буде виконуватись, і воно включається в хід «навчальних», «ігрових» занять, що сприяє довільності. Це необхідно для того, щоб діти побачили, де добре, а де погано, для чого потрібні правила. Таким чином з'являється бажання завжди і в усьому діяти за правилом. Напрямом цієї роботи є також розвиток у дітей бажання бути компетентними, як одного з центральних мотивів учіння, бажання бути не гіршим за інших.

 

ЗАНЯТТЯ З

Гра «Сокіл і лис»

Мета: моделювати навчальну ситуацію і розвивати довільність.

Інструкція: Обираються сокіл і лис. Інші діти-соколята. Сокіл вчить своїх соколят грати. Він бігає в різних напрямах і одночасно робить різні рухи руками (вверх, в сторони, вперед тощо). Зграйка соколят біжить за ним і слідкує за його рухами, намагаючись точно скопіювати їх. В цей час з нори вискакує лис. Соколят швидко присідають, щоб лис їх не помітив. (Лис з'явля­ється по команді ведучого і ловить лише тих, хто не встиг присісти.) Соколята, яких спіймали, на деякий час вибувають з гри. Після гри всі сідають у коло і вислуховують пояснення, чому лис зловив соколят (неуважність на уроках призводить до погіршення навчання, нерозуміння предметів, відставання і отримання поганих оцінок, щоб цього не сталось потрібно бути уважним і  якщо щось не зрозуміло, попросити пояснити ще раз)

Гра «Пташка»

Мета: розвивати самоконтроль.

Інструкція: Перед початком гри ведучий знайомить дітей з різними породами дерев. Можна показати їх на малюнку, розповісти, де вони ростуть. Перед грою всі підбирають для себе фант - іграшку чи будь-що інше. Гравці сідають у коло і обирають дитину, яка буде зби­рати фанти. Вона сідає в середину кола і всім гравцям дає назви дерев (дуб, клен, береза, ялинка, липа, каштан, горіх, вишня, тополя, акація, яблуня, груша, черешня, слива, абрикос, айва, алича, пальма і ін.). Кожен повинен запам'ятати свою назву. Дитина, що збирає фанти, каже: «Прилетіла пташки і сіла на дуб». Дуб повинен відповісти: «На дубі трошки поседіла, а потім на березу полетіла». Береза називає інше дерево і т. д. Хто проґавив, віддає фант. Наприкінці гри фанти розігруються. Потрібно уважно слідкувати за ходом гри і швидко відповідати. Підказувати не можна.

Вправа «Я не можу - я можу - я спробую».

Мета: розвивати мотивації до навчання.

Інструкція: Якщо дитина відмовляється виконувати якесь завдання, говорячи, що вона точно з ним не впорається, вчитель просить її уявити іншу дитину, яка знає набагато менше, ніж вона, і, дійсно, не може впоратись із завданням (не знає літер, цифр, не вміє говорити). Потім пропонують уявити дитину, яка зуміє впоратись із завданням. Дітей запевняють, що вони при цьому зможуть. якщо спробують, зробити все правильно. Дитина кладе руки на відкриті долоні дорослого, і весь клас, група говорять «чарівні слова»:

  • «Я не можу...» - і кожен по черзі каже, чому не завдання для нього важке;
  • «Я можу...» - діти по черзі кажуть, що вони можуть зробити;
  • «Я спробую і зумію...» - кожен намагається сказати якою мірою він зможе виконати завдання, якщо докладе зусиль. Правильність чи неправильність реплік дітей не коментується, підкреслюється лише, що кожен чогось не вміє, чогось не може, але кожен зуміє, якщо спробує, схоче це зробити і бути не гіршим за інших.

 

Заняття 4

Гра «Підніми руку»

Мета: виховувати довільність, розвивати навички дотримуватись правил і бути уважним до однокласників.

Інструкція: Діти стоячи, утворюють коло. Вибирають ведучого, який стає посередині кола. Він спокійно ходить по колу, потім зупиняється навпроти одного з гравців і голосно вигукує: «Сусід». Той гравець, до якого звертається ведучий, продовжує, стояти, не змінюючи положення. Ведучий повинен зупинятись точно навпроти тієї дитини, до якої він звертається. Сусіди з боку повинні підняти вгору ту руку, що ближче до обраної дитини. Якщо хтось з дітей, помилився, тобто підняв не ту руку чи забув це зробити, то він стає ведучим. Гравець програє навіть, якщо він підняв не ту руку.

Гра «Складаємо фігурки»

Мета: розвивати зорову пам'ять.

Інструкція: Для цієї гри необхідно мати 30-40 паличок (сірників). Ведучий каже: Я покажу вам фігурку, складену з паличок. Через 1-2 секунди фігурки накривають аркушем паперу. За цей короткий проміжок часу ви повинні скласти таку саму фігурку. Якщо паличка пропущена чи покладена неправильно, це визнається помилкою. Починаємо!

Перша фігура – «будинок», далі «зірочка», «сніжинка», «ялинка» мал.1).

 

Заняття 5

Гра «Першокласник»

Мета: закріпити знання дітей про те, що потрібні для навчання в школі, виховувати охайність, бажана вчитись, привчати до порядку.

Інструкція: На столі ведучого лежать портфель і кілька різних предметів: ручка, пенал, зошити, книжки, ложка, тарілка, ножиці, щітка, карти. Після нагадування про те, що дитина незабаром піде до школи і буде самостійне складати свої речі, їй пропонують подивитись на розкладені предмети і якомога швидше і охайніше зібрати свій портфель. Гра закінчується, коли дитина складе всі речі закриє портфель. Рахувати до 5.

Гра «Чорне - біле не бери, так і ні не говори»

Мета: виховувати зосередженість та збагачувати словниковий запас.

Інструкція: Грати можна у великій групі. Ведучий починає вести з партнером бесіду так, щоб дитина назвала заборонені слова: чорний, білий, так, ні, той хто неправильно відповість, вибуває з гри на деякий час. Відповідати потрібно швидко, всі діти уважно слідкують за ви­конанням правил. Бесіда має приблизно такий характер:

  •  Чи ходив ти коли-небудь у зоопарк?
  •  Один раз.
  •  Чи бачив ти там ведмедя?
  •  Бачив.
  •  Він був білий чи бурий?!
  •  Полярний.

 

Заняття 6

День «відкритих дверей»

Мета: знайомити дітей зі школою, школярами, шкільними речами.

Інструкція: Відвідування кабінетів з математики, української літератури і мови, природознавства, трудового навчання художньої праці, музичного кабінету, спортивної зали.

  • Знайомство із школярами-початківцями, відвідування відкритого уроку в першому класі з природознавства.
  • розповіді дітей 1-2 класів про своє шкільне життя.
  • Бесіда з дошкільниками про їх враження, що сподобалось, а що ні.

 

Заняття 7

Вправа «Намалюй пароплав»

Мета: розвивати довільність.

Інструкція: Дитині пропонують якомога точніше скопіювати пароплав, окремі деталі якого складені з елементів прописних літер і цифр. Дорослий каже: Перед тобою лежить аркуш паперу. На цьому аркуші намалюй, будь ласка, такий самий малюнок, який ти бачиш перед собою. (мал. 2).

«Не поспішай, намагайся бути уважним, щоб малюнок був точнісінько такий самий, як на зразку. Якщо ти щось не так намалюєш, ластиком не витирай, а намалюй зверху або поруч правильно».

При порівнянні слід звернути увагу на:

  • співвідношення розмірів деталей;
  • присутність усіх елементів;
  • правильність виконання (чи не переплутала дитина верх і низ малюнка);
  • кількість деталей і спосіб виконання (чи рахує дитина клітинки або малює «на око»).

Гра «Три рухи»

Мета: розвивати вміння концентрувати увагу і виконувати вказівки дорослого.

Інструкція: Діти, будь ласка, запам'ятайте три рухи:

  • руки зігнуті в ліктях кисті на рівні плечей;
  • руки витягнуті перед собою на рівні грудей;
  • руки підняті вгору.

Потрібно продемонструвати всі рухи дітям, попросити їх повторити і переконатися, що вони запам'ятали не лише самі рухи, а й їх порядкові номери - перше, друге, третє.

1) Ведучий показує один рух, називаючи при цьому номер для зразка. Потім тільки проговорює номери, а діти самостійно виконують рух.

2) Ведучий показує один рух і при цьому промовляє номер іншого. Діти повинні показати той рух, якому відповідає номер, той, хто помиляється, вибуває на деякий час гри.

 

Заняття 8

Бесіда на загальну обізнаність

Мета: розвивати загальну обізнаність дітей.

Інструкція для дорослого: Ви ставите запитання, а дитина відповідає. Час для відповіді необмежений, а тому не потрібно поспішати. Дайте малюкові можливість подумати. Якщо він відповів неправильно, нехай подумає ще трохи. За кожну правильну відповідь нараховуються бали.

Інструкція для дитини: Зараз я буду ставити тобі різні запитання, а ти постарайся на них відповісти. Деякі запитання видадуться тобі дуже легкими, а деякі - складними. Навіть якщо ти не зможеш відповісти на окремі з них, не хвилюйся. Основне, не поспішай і думай гарненько.

Запитання для бесіди:

  1. Назви своє прізвище, ім'я, по батькові.
  2. Назви прізвище, ім'я; по батькові мами й тата.
  3. Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш - жінкою чи чоловіком?
  4. У тебе є брат чи сестра?  Хто старший?
  5. Скільки тобі років? А скільки буде через рік? А через два роки?
  6. Зараз ранок чи вечір? (День чи ранок?)
  7. Коли ти снідаєш - ввечері чи вранці? А обідаєш – вранці чи вдень? Що буває раніше - обід чи вечеря?
  8.  Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
  9.  Ким працюють твої тато, мама?
  10.            Ти любиш малювати? Якого кольору цей олівець? А сукня?
  11.            Яка зараз пора року - зима, весна, літо чи осінь? Чому ти так вважаєш?
  12.            Коли можна кататись на санках - взимку чи влітку?
  13.            Чому сніг буває взимку, а не влітку?
  14.            Що роблять листоноша, лікар, вчитель?
  15.            Навіщо потрібні в школі дзвоник і парта?
  16.            Ти хочеш вчитися в школі?
  17.            Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?
  18.            Яких тварин ти знаєш?
  19.            Яких ти знаєш птахів? 
  20.            Хто більший: корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап: у собаки чи у півня?
  21.            Що більше: 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від 3 до 6. Від 9 до 2.
  22.            Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?

Оценка результатов:

  1. За правильные ответы на все подвопросы одного пункта ребенок получает один, балл (за ис­ключением контрольных).
  2. За правильные, но неполные, ответы на подвопросы пункта ребенок получает по 0,5 балла.
  3. Правильными считаются ответы, соответствующие поставленному вопросу: «Мама работает инженером. У собаки лап больше, чем у петуха». Неверными считаются ответы типа: «Папа Коля. Мама работает на работе».
  4. К контрольным заданиям относятся вопросы: 5, 8, 15, 22. Они оцениваются следующим образом: 5 - если ребенок может вычислить сколько ему лет, 1 балл, если он называет года с учетом месяцев - 3 балла. 8 - за полный домашний адрес с названием города - 2 балла, неполный адрес - 1 балл. 15 - за каждое правильно указанное применение школьной атрибутики - 1 балл. 22 - за правильный ответ - 2 балла.
  5. Пункт 16 оценивается совместно с пунктами 15 и 17. Если в пункте 15 ребенок набрал 3 балла и дал положительный ответ на пункт 16, то в протоколе отмечается положительная мотивация к обучению в школе (общая сумма баллов должна быть не менее 4).

     Высокий уровень – 24-29 баллов («школьно-зрелый»).

Средний уровень – 20-23 балла (средняя зрелость).

Низкий уровень - 15-20 баллов (низкая психосоциальная зрелость).

Вправа «Прості узагальнення»

Мета: розвивати інтелект дитини.

Інструкція: Я буду називати різні слова, а ви повинні одним словом назвати їх - тобто узагальнити в одне.

Наприклад: Київ, Москва, Харків - це міста.

Яблука, сливи, грушки - ... (фрукти);

Капуста, морква, картопля - ... (овочі);

Ляльки, машинки, м'ячі - ... (іграшки);

Мама, тато, сестра, брат - ... (родичі);

Стіл, крісло, диван - ... (меблі);

Шапка, куртка, штани - ... (одяг);

Береза, дуб, каштан -  … (дерева);

Василь, Микола, Андрій - ... (чоловічі імена);

Тоня, Світлана, Марійка - ... (жіночі імена) і т.ін.

Гра «Ланцюжок»

Мета: стимулювати, мотивацію до навчання.

Інструкція: Психолог просить дітей стати в ряд - від того, хто краще всіх виконує будь-яке завдання, до того, хто виконує його гірше. Ця вправа, як правило, виконується;наприкінці заняття. В деяких випадках ланцюжок складає хтось з дітей (після того, як він буде складений, дитина повинна сама знайти своє місце; в цій ролі має побувати кожна дитина); в інших - складання ланцюжка виконується без будь-якої допомоги. Вправа виконується у вигляді швидкої розминки. Основа для складання весь час змінюється, причому психолог (вихователь) повинен мінімально втручатися в цю оцінку і самооцінку, слідкуючи за тим, щоб ніхто з дітей не опи­нявся весь час на місці лідера чи в положенні замикаючого. Якщо всі діти добре впораються із завданням, вони беруться за руки і піднімають їх вгору, утворюючи коло.

 

Заняття  9

Гра «Чарівний квадрат»

Мета: розвивати уяву, довільність.

Інструкція: Кожній дитині дається шаблон квадрата, який вона обводить на аркуші паперу. Потім пропонується домалювати фігуру так, щоб вийшли різні предмети, краще, якщо вони будуть пов'язані із шкільними речами.

Бесіда «Школа»

Мета: розвивати мотивацію до навчання, коригувати негативне ставлення до школи.

Інструкція: Розповісти дітям про школу, описати всі позитивні сторони шкільного навчання. Дати можливість дітям виразити свої почуття і переживання з приводу шкільного навчання. Можна провести невеличкі уроки, адаптуючи тим самим дітей до навчання в школі. Головне, щоб діти відчули реальність шкільних ситуацій. Можна використати оцінки (вирізати з червоної бумаги - 5, а з синьої - 4. Пояснити дітям, що таке оцінки, що це не є похвала, чи покарання, а це - бал за відповідь.

 

Заняття 10

Вправи на вміння дитини регулювати і контролювати свої емоції і поведінку

Мета: саморегулювання і зняття психоемоційного напруження дітей.

Інструкція: Пояснити дитині, що таке емоції і до чого вони можуть призвести, якщо не вміти регулювати ними і контролювати їх. Дитині кажуть:

  1. «Якщо ти відчуєш, що почав хвилюватись і тобі хочеться когось вдарити, існує досить простий спосіб доведення собі своєї сили: обхопи долонями лікті і сильно притисни руки до грудей. Це поза витриманої людини, тобто людина бере себе в руки»;
  2. «Спробуй сильно-сильно надавити п'ятками на підлогу, руки затисни в кулаки,, і зчепи зуби. Ти могутнє дерево, в тебе сильні корені, і ніякий вітер тебе не зламає. Це поза впевненої в собі людини»;
  3. «Якщо ви втомитесь у школі на уроці, то на перерві необхідно встати, розвести широко ноги, зігнути їх трошки в колінах, зігнути тіло і вільно опустити руки, випрямити пальці, нахилити голову до грудей, трошки відкрити рот. Легенько похитатися з боку вбік, вперед, назад. Потім різко труснути головою, руками, ногами, тілом. Ти витрусив всю свою втому, але ще трошки залишилось, спробуй ще раз»;
  4. «Коли ти дуже втомився, тобі важко, хочеться лягти, але потрібно ще попрацювати, необхідно «скинути гору з плечей». Треба встати, широко розвести ноги, підняти плечі вгору, відвести назад і різко опустити. Зробіть цю вправу 5-6 разів і втома мине.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Ануфиев А.Ф., Костромина С.Н. Как пребдолеть трудности в обучении детей. - М.. 1999
  2. Белкина В.Н., Васильєва Н.Н. и др. Дошкольник: обучение и развитие. Воспитателям и родителям. – Ярославль, 1998.
  3. Кряжева Н.Л. Развитие эмоционального мира детей. – Ярославль, 1997.
  4. Овчарова Р.В. Практическая психология в начальной школе. – М., 1999.
  5. Тихомирова Л.Ф. Развитие познавательных спосібностей детей. – Ярославль, 1997.
  6. Черемошкина Л.В.  Развитие памяти детей. – Ярославль, 1997.

1

 

doc
Додано
4 травня 2023
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку