Урок систематизації та коригування знань
(підготовка до контрольної роботи)
Тема: Натуральні числа.
Мета: систематизувати одержані знання учнів про читання і запис, порівняння і зображення натуральних чисел на координатному промені, а також про кути і їх вимірювання; коригувати знання і вміння учнів з метою підготовки їх до тематичної контрольної роботи; формувати інформаційно-цифрову компетентність.
Тип уроку: повторення, систематизації і корекції знань.
Обладнання: підручник [47], роздатковий матеріал, проектор, ноутбук, лінійка, транспортир.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
учням пропонується виконати усні вправи 1 - 4; їх можна дібрати, враховуючи помилки, яких припустились учні під час виконання самостійних робіт
Завдання 1. Виконайте усно вправи, подані на слайдах 1-4 (рис. 6-9).
учні зачитують по черзі, а у разі потреби виконують колективно
Рис. 6. Слайд № 1
Рис. 7. Слайд № 2
Рис. 8. Слайд № 3
Рис. 9. Слайд № 4
IІI. Систематизація знань учнів. Відпрацювання вмінь і навичок.
пропонуються завдання, які диктуються вчителем або заздалегідь підготовлені на дошці, або виконуються із підручника чи роздаткового матеріалу – карток; послідовне виконання цих завдань можна провести у формі напівсамостійної роботи з поетапною перевіркою результатів, їх аналізом і корекцією виявлених учителем помилок (все це направлене на формування математичної та ІЦК учнів)
Завдання 2. (вчитель диктує)
усі учні записують у зошитах, учитель проходить і перевіряє; третю частину обговорюють
1) Запишіть числа:
а) два мільйони вісімдесят сім тисяч сорок дев’ять;
б) чотири мільйони триста дев’яносто три тисячі п’ятсот дванадцять.
2) Порівняйте записані числа. Яке з цих чисел лежить на координатному промені ліворуч? Зробіть відповідний запис.
3) Замініть першу цифру числа такою, щоб:
а) знак нерівності не змінився;
б) знак нерівності змінився на протилежний?
Завдання 3.
вчитель диктує; один учень виконує біля дошки, а інші – у зошиті; після виконання – порівнюють результати; обговорюють, якщо є розбіжності
1) Побудуйте координатний промінь і позначте на ньому одиничний відрізок, що дорівнює 1 см. Позначте на промені точки, які відповідають числам 2; 5; 9. Яка з точок лежить між двома іншими?
2) Порівняйте числа. Результат запишіть у вигляді подвійної нерівності.
3) Назвіть усі натуральні числа, що лежать між числами 2 і 9 на координатному промені. Як це можна записати?
Завдання 4. За готовим рисунком на дошці (рис.9).
один учень біля дошки виконує, потім усі звіряються і обговорюють, якщо є розбіжності
A C D B
Рис. 9. Відрізки.
1) Перемалюйте рисунок (рис. 9) у зошит. Запишіть усі відрізки, які ви бачите на цьому рисунку. Виміряйте лінійкою довжини відрізків AC, CD, BD, АD, BC, АВ. Зробіть відповідні записи.
2) Будемо вважати, що на рисунку (рис. 9) АС = 6 км, BD = 3 967 м. Порівняйте відрізки АС і BD.
Завдання 5.
Завдання 6.
це завдання записане на карточках (рис. 10), які учитель роздає по одній на парту; після самостійного виконання учні обговорюють результат у парах, а потім порівнюють відповіді із записом на дошці
Рис. 10. Картка «поділ кута».
Завдання 7. Виконайте усно завдання, подане на слайді 5 (рис. 11).
Рис. 11. Слайд № 5
Завдання 8. (додаткове № 40 підручника [47]).
№ 40. Знайдіть закономірність і запишіть два наступні числа:
ІV. Підсумки уроку.
важливо, щоб учні мали можливість висловити свою думку, обґрунтувати її та реально оцінити рівень своїх математичних знань і умінь, а також навичок роботи з різними джерелами інформації; учитель повинен оцінити роботу учнів на уроці
– я все зрозумів (зрозуміла), тому що …
– я частково зрозумів (зрозуміла), тому що …
– я нічого не зрозумів (зрозуміла), тому що …
учитель виставляє оцінки тим учням, які виконували завдання на дошці, а також тим, які найменше допустили помилок або зовсім їх не допустили при самостійному виконанні у зошиті; також звертає увагу учнів, що отримані оцінки будуть внесені до електронного журналу класу
V. Домашнє завдання
В Україні створено електронні ресурси для підтримки освітян, які сприяють розвитку і вдосконаленню їх професійної компетентності та підвищенню кваліфікації. На цих ресурсах учителі мають змогу обмінюватися своїм педагогічним досвідом, обговорювати проблеми, які реально виникають у повсякденній роботі з учнями. Оскільки автор магістерської роботи на даний момент працює вчителем початкових класів (стаж роботи 6 років), а досвіду роботи з учнями базової школи майже немає (лише проходження педагогічної практики й інколи заміна вчителя математики у 5 класі), то для розробки наступного конспекту частково використовувалися матеріали з електронних ресурсів naurok.com.ua [35] та vseosvita.ua [44], а також посібника «Я і моя математика: Заочні математичні студії для школярів» [56], розробленого колективом викладачів та студентів кафедри математики та методики навчання математики ЧНУ ім. Б. Хмельницького.
Усі матеріали, використані для розробки конспекту другого уроку, направлені на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, сприяють формуванню предметних і ключових компетентностей, зокрема ІЦК, оскільки передбачають роботу з різними засобами навчання та інформацією, представленої у різних формах.
Урок відпрацювання практичних умінь і навичок
Тема уроку: Дії з десятковими дробами.
Мета: закріпити практичні навички і вміння учнів під час виконання завдань на десяткові дроби; ознайомити з історичною довідкою про дроби; активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроці; зацікавити до вивчення матеріалу; формувати інформаційно-цифрову компетентність учнів.
Тип уроку: відпрацювання практичних умінь інавичок.
Обладнання: проектор, ноутбук, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1) Перевірка домашнього завдання.
учні порівнюють свої відповіді та заздалегідь підготовлені записи відповідей на дошці
2) Гра «Четверте зайве».
потрібно встановити, яке слово або число зайве в заданому наборі
Математика, фізика, торгівля, економіка.
1000; лікоть; 0,3; вісім.
Градус, транспортир, метр, миля.
.
ІІ. Актуалізація знань.
повідомлення учнями та вчителем історичних та цікавих фактів про десяткові дроби готувалися вдома, використовуючи підручник з математики, книги з шкільної бібліотеки, мережу Інтернет та інші джерела інформації (наводимо лише деякі з них)
Учень 1. У підручнику [47, с. 262-263] сказано, що десяткові дроби пов’язані з десятковою системою числення. Проте їхня поява має більш давню історію і пов’язана з ім’ям видатного математика й астронома ал-Каші (повне ім’я – Джемшид ібн-Масуд ал-Каші). У праці «Ключ до арифметики» (ХV ст.) він уперше сформулював правила дій з десятковими дробами, навів приклади.
Але нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, удруге «відкрив» десяткові дроби приблизно через 150 років фламандський математик та інженер Сімон Стевін. У праці «Децималь» (1585 р.) С. Стевін виклав теорію десяткових дробів. Він усіляко пропагував їх, підкреслюючи зручність десяткових дробів для практичних обчислень.
Учень 2. Відокремлювати цілу частину десяткового дробу від дробової ал-Каші і С. Стевін пропонували по-різному. Так, ал-Каші цілу й дробову частини писав різними чорнилами або ставив між ними вертикальну риску. С. Стевін відокремлював частини десяткових дробів нулем у кружечку. Прийняту у наш час кому запропонував у 1592 році відомий німецький астроном Йохан Кеплер (1571 – 1630).
Нині в деяких країнах, наприклад у США, замість коми використовують крапку. У зв’язку з стрімким розвитком програмування використання крапки стає все популярнішим. Пригадайте, де ми використовуємо крапку під час запису десяткових дробів!
на слайді учні показують портрети згаданих науковців (рис.12)
Рис. 12. Портрети науковців.
Учень 3. Щоб не повторювати інформацію з підручника, здійснювався пошук цікавої інформації у мережі Інтернет. Зокрема, використавши джерело [10], хочу ознайомити клас із стародавніми мірами довжини, які були пов’язані з десятковими дробами (інформаціє подається на слайді презентації, рис. 13).
Рис. 13. Стародавні міри довжини.
Учитель. Чи задумувалися ви про те, які величини можуть позначати десяткові дроби? Наприклад (використано з [20]), дріб 0,001 – це на перший погляд невелике число (0,001 секунди – для нас у повсякденному житті це дуже мало). Але потяг зі швидкістю 72 км/год за цей час проїде 20 см; звук у повітрі пройде 33 см, а куля пролетить 70 см; Земна куля за це й же час проходить шлях по своїй орбіті навколо Сонця завдовжки 30 м; навіть комар встигає змахнути крилами вгору і вниз.
Дріб 0,000001 ще менший. Але для сучасного фізика-дослідника 0,000001 секунди – це зовсім немалий проміжок часу. Так, промінь світла за цей час пробігає 300 м.
Міліметр – це 0,001 м, що вдвічі менше від товщини сірника, однак для вимірювання хімічних процесів і реакцій це число є достатньо великим. Тут використовують мікрон – це 0,001 мм. Мікрон в 1000 раз менший від міліметра. Так звані червоні кров’яні тільця, яких у краплині крові близько 10 000 000, мають довжину 7 мк і товщину 2 мк. Усе в природі відносне і навіть числа.
вчитель швидко зачитує речення (без повторень), а учні повинні записати в зошит лише пропущене в реченні слово
ІІІ. Відпрацювання вмінь і навичок.
вчитель роздає бланки із завданнями, в яких треба обрати одну правильну відповідь, перші три учні, які правильно виконають усі завдання, можуть отримати 10 балів (матеріал використано із [56])
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0,304 |
3,4 |
3,04 |
3,004 |
0,34 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
3,59 |
2,59 |
6,82 |
3,45 |
4,38 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
2,3 |
0,233 |
2,33 |
23,03 |
32,1 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1,93 |
4,3 |
0,429 |
4,29 |
3,2 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
44,675 |
4,7654 |
44,876 |
7,8798 |
48,6514 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
19 |
5 |
25 |
9 |
8 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
2 і 3 |
3 і 4 |
4 і 5 |
5 і 6 |
7 і 6 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1,2 |
2,18 |
2 |
2,815 |
2,51 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
24 |
29 |
13 |
17 |
23 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
120,765 |
775,43 |
261,78 см |
261,702 |
7,60 |
2. Виконання завдань зі слайду (рис.14).
учнів розподілили на чотири групи, кожна група виконує завдання свого варіанта
Рис. 14. Варіанти завдань.
3. Знаходження невідомого елемента у вигляді гри «Ланцюжок».
учні виходять по черзі до дошки, називають невідомий елемент дії та виконують одне завдання; першого учня викликає учитель, а потім цей учень називає наступного, хто вийде до дошки і т.д.
4. Гра «Магічний квадрат» (рис. 15) [20] .
учням треба встановити залежність і заповнити порожню клітинку квадрата
І – відповідь «2,6» (кожне з чисел зменшуємо на 0,5)
ІІ – відповідь «72,433» (по черзі додаємо 0,3; 0,03; 0,003)
ІІІ – відповідь «0,1» (кожне число ділимо на 4»
IV – відповідь «12» (кожне число множимо на 2)
V – відповідь «0,754» (кожне число ділимо на 10)
VI – відповідь «2» (кожне число множимо на 2)
І ІІ ІІІ
ІV V VI
Рис. 15. Магічний квадрат.
IV. Підсумки уроку.
важливо, щоб учні мали можливість висловити свою думку, обґрунтувати її та реально оцінити рівень своїх математичних знань і умінь, а також навичок роботи з різними джерелами інформації; учитель повинен оцінити роботу учнів на уроці
– я все зрозумів (зрозуміла), тому що …
– я частково зрозумів (зрозуміла), тому що …
– я нічого не зрозумів (зрозуміла), тому що …
учитель виставляє оцінки тим учням, які активно працювали протягом уроку і за тест; також звертає увагу учнів, що отримані оцінки будуть внесені до електронного журналу класу
V. Домашнє завдання.
1) Виконати завдання з підручника [Тарасенкова-5]: №№ 1416, 1443, 1483, 1489.
2) Скласти два власних «магічних квадрати» або кросворд на 10 запитань, пов’язаних з десятковими дробами
для підказки або у разі виникнення утруднень при створенні кросворда можна скористатися електронним ресурсом [40]
ВИСНОВКИ
(дописую)
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Загальні методи навчання. URL: http://studentam.net.ua/content/view/2271/97/ (дата звернення 30.10.2019).